Siis saako kortin menettänyt papparainen ajaa mopoautolla ihan laillisesti???
Ei vissiin mitään tehtävissä, kun järjen puhuminen ei auta =(
Kommentit (119)
Saa ajaa. Se mopokortti on pakollinen vain 1985 jälkeen syntyneille...
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli kyse mopoautosta, jolle pitää aina olla kortti.
Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille. Ennen vuotta 1985 syntyneet saavat ajaa ilman ajokorttia mopoa, mutta eivät mopoautoa.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokortin_hankki…
Vierailija kirjoitti:
Niin, mopoa saa ajaa, muttei mopoautoa.
Suomessa ei saa, mutta esimerkiksi Ranskassa saa. Ja juuri tuohon tarkoitukseen ne mopoautot on aluperin kehitelty. Eli juopot pääsevät kuitenkin autolla liikkumaan. Mutta Suomessahan niillä ajelee pissisteinit tien tukkeena.
Jaah, mä olen syntynyt 1971 ja ajan mopoautolla, edes poliisi ei ole sanonut mitään kun on joskus pysäytetty puhallukseen tms.....ja ei, ei ole mopoauton korttia
Ei saa. Mopolla saa ajaa jos on tarpeeksi ikää, pitiköhän olla 1984 tai sitä ennen syntynyt. Mopoauto vaatii jonkinlaisen ajokortin kaikilta ikään katsomatta.
Mitä tunnen papparaisia, niin järjen puhuminen heille on kyllä ihan sama vaikka olisi puhumatta mitään, itsensä siitä vain saa pahalle tuulelle.
Millä kortilla mopoautoa sitten saa ajaa? Riittääkö B?
Olen itsekin joskus miettinyt samaa, kun törmää noihin papparaisiin, joilta lääkäri evää ajoluvan terveydellisistä syistä. Järkihän sanoo, että jos todetaan, ettet pärjää liikenteessä, et pärjää siellä millään moottoriajoneuvolla. Mutta en tiedä mitä laki sanoo, koska 1985 syntyneet saavat ajaa mopoa/mopoautoa ilman mopokorttia. Kannattais kysyä poliisilta.
Vierailija kirjoitti:
Jaah, mä olen syntynyt 1971 ja ajan mopoautolla, edes poliisi ei ole sanonut mitään kun on joskus pysäytetty puhallukseen tms.....ja ei, ei ole mopoauton korttia
Hyvä tuuri sinulla. Tosin ei ole minultakaan ajokorttia kyselty puhallusratsioissa.
Meidän pappa ajoi lähikauppaan päältä ajettavalla ruohonleikkurilla, kun ei enää jaksanut kävellä, eikä ollut korttia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pappa ajoi lähikauppaan päältä ajettavalla ruohonleikkurilla, kun ei enää jaksanut kävellä, eikä ollut korttia.
Ihan sama vaikka köröttelisi leikkuupuimurilla jos ei siitä jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
No eihän puhallusratsiassa pyydetä korttia...
No lain mukaan et saa mopoautoa ajaa, mutta ehkä poliiseilla on ollut isompiakin murheita.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin joskus miettinyt samaa, kun törmää noihin papparaisiin, joilta lääkäri evää ajoluvan terveydellisistä syistä. Järkihän sanoo, että jos todetaan, ettet pärjää liikenteessä, et pärjää siellä millään moottoriajoneuvolla. Mutta en tiedä mitä laki sanoo, koska 1985 syntyneet saavat ajaa mopoa/mopoautoa ilman mopokorttia. Kannattais kysyä poliisilta.
Väärin. Ks. viesti #4
Vierailija kirjoitti:
Millä kortilla mopoautoa sitten saa ajaa? Riittääkö B?
No jos olisit kyennyt klikkaamaan tuota viestin #4 linkkiä, niin saisit tiedot. Mutta tässä samat asiat. Ole hyvä.
Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille. Jos olet syntynyt ennen 1.1.1985, et tarvitse mopokorttia
Ennen lakimuutosta (19.1.2013) suoritettu mopotutkinto oikeuttaa kuljettamaan sekä mopoa että mopoautoa, mutta sen jälkeen on pitänyt suorittaa tutkinto erikseen mopolle ja mopoautolle
Saat ajaa mopoa ja mopoautoa myös A1-, A2-, A-, tai B-luokan ajokortilla
Mopoautoja kutsutaan joskus kevyiksi nelipyöriksi. Kevyisiin nelipyöriin luetaan myös tieliikenteeseen rekisteröidyt mopomönkijät.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina tulla kysymää AV:lta, sen sijaan että etsisi oikeaa tietoa. No ei kannata aina uskoa ihan kaikkia arvauksia mitä täältä saa vastauksiksi...
Ei saa ajaa mopoautolla. Mopoauton eli kevyen nelipyörän ajamiseen tarvitaan M-kortti.
Sen sijaan mopolla ennen vuotta 1985 syntynyt papparainen saa ajaa. Kolmipyöräisellä mopolla saa myös ajaa ilman korttia, jos on syntynyt ennen vuotta -85.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Ks. viesti #4
Luehan uudestaan itsekin!
"Ajokorttilaki uudistui 19.1.2013. Ennen lakimuutosta myönnetyllä M-luokan ajokortilla saa ajaa sekä mopoa että kevyttä nelipyörää eli mopoautoa tai katumönkijää. Pienitehoista polkimellista mopoa saa ajaa myös ilman mopokorttia."
Saa ajaa pappa mautollansa..
Vierailija kirjoitti:
Mopoautoja kutsutaan joskus kevyiksi nelipyöriksi. Kevyisiin nelipyöriin luetaan myös tieliikenteeseen rekisteröidyt mopomönkijät.
Hassusti kirjoitettu Ajokorttiasetuksen mukaan kysessä on juurikin kevyt nelipyörä. Mopoauto on maalikkoilmaisu nelipyöräiselle katetulle päristimelle.
Mopoautoa ei saa ajaa ilman korttia, mopolla silti vanhemmat ihmiset saa ajella