varovaiset autoilijat ja pienet autot
Kysyisin teiltä, jotka olette "liikenneyliherkkiä", pienistä autoista. Aion hankkia auton. En luota suuriin autoihin. Niillä ajaminen ei luonnistu. Pienet autot on helpompi hallita. Mutta minkä valita? Olen köyhä, joten auton pitää olla ennen kaikkea tooooosi halpa. Pienet autot ovat onneksi halpoja. Ajattelen jotain 10 vuotta vanhaa autoa. Ranskalaisissa autoissa on aina vikaa, niihin en luota. Pari tunnettua, joita voisin harkita: Ford Ka ja Nissan Micra.
Mielipiteitä ja kokemuksia?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Pienen auton omistajana yksi kommentti: muistahan, että kovalla tuulella tai liukkaalla talvikelillä pikkuauto voi olla hankalammin hallittava kuin isompi. Muuhun en ota kantaa, kun en osaa sanoa mitään 10 v vanhoista Ka'sta tai Micrasta.
Luepa ap:n kirjoitus vielä kerran. Jos sinulla on muista merkeistä tietoa, niin anna tulla. Ei ap muista merkeistä kieltänyt puhumasta, päinvastoin.
Itse en hankkisi Ford Kata.
Itsellä on ollut Ka. Hyvä ajaa, mutta juuri tolla kovalla tuulella tuntuu että lentää koko auto. Lisäksi ainakin oma autoni oli todella vikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen auton omistajana yksi kommentti: muistahan, että kovalla tuulella tai liukkaalla talvikelillä pikkuauto voi olla hankalammin hallittava kuin isompi. Muuhun en ota kantaa, kun en osaa sanoa mitään 10 v vanhoista Ka'sta tai Micrasta.
Luepa ap:n kirjoitus vielä kerran. Jos sinulla on muista merkeistä tietoa, niin anna tulla. Ei ap muista merkeistä kieltänyt puhumasta, päinvastoin.
Itse en hankkisi Ford Kata.
No ei ole kamalasti muista merkeistä tuossa ikäluokassa kokemusta. Oli mulla Citroen C3 vm 2003 joskus, hyvin pelasi ja hyvä ajettava (isomman oloinen ajossa kuin moni vastaavan kokoluokan auto). Mutta AP:han ei luottanut ranskiksiin.
Nykuinen auto on tältä vuosikymmeneltä (Opel Corsa), joten en osaa enempää auttaa.
-2
Koska olen köyhä, niin tosiaan autot, joita saa olla aina korjaamassa, skippaisin kokonaan (lue ranskalaiset, ja ilmeisesti Ford Ka?).
Tuuli voi tarttua, mutta se on sitten se huono puoli, jota täytyy sietää :-( Lisäksi ajaisin lähes kokonaan kaupungissa, joten aukeita tuulisia paikkoja on vähemmän.
ap
No en osaa sanoa, kun et luota ranskalaisiin. Oma Peugeot 208 palvelee loistavasti, ei mitään vikaa vielä toistaiseksi, viidestä ikävuodestaan kaksi vuotta ollut mulla, esittelyautona sitä ennen ja edellisellä käyttäjällä aika vähäisessä ajossa. Mutta tämä on vähän isompi kuin ajattelemasi. On kuitenkin sopivan kokoinen, tuuli tuntuu, mutta pitää tiellä. Veljen Nissan on koko ajan jotain huoltoa vailla, sitä en kyllä ottaisi, on toki isompaa mallia. Hyndai i20 olen koeajanut ja siitä kyllä tykkäsin kovasti, mutta oli mielestäni mulle liiankin pieni. Se kääntyi parkkiin tosi hyvin.
Minulla 11v vanha Nissan Micra, ihan toimiva peli. Yhteensä olen vuoden aikana huoltanut sitä lähes tonnilla kun oli vähän isompaa vikaa, mutta ensi vuonna en usko että tarvii kuin perushuollon. Ihan hyvä ajaa ja katsastustilastoissa ihan menestynyt.
Ford Ka'ta en suosittele, kaikki vanhat mitä myytävänä on, on valmiiksi jo täysin ruosteessa ja ajotuntuma oli kamala.
Mutta jos olet köyhä niin en suosittele ostamaan autoa jos et sitten osaa itse korjata. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Mitäs kun yhtäkkiä autosi jättää tienposkeen ja täytyy maksaa hinaus sekä viidensadan huolto? Onko sulla varaa? En ostaisi autoa jos eläisin kädestä suuhun. Olen itsekin pienipalkkainen, mutta mulla on 6t euron hätärahasto, niin uskalsin ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen köyhä, niin tosiaan autot, joita saa olla aina korjaamassa, skippaisin kokonaan (lue ranskalaiset, ja ilmeisesti Ford Ka?).
Tuuli voi tarttua, mutta se on sitten se huono puoli, jota täytyy sietää :-( Lisäksi ajaisin lähes kokonaan kaupungissa, joten aukeita tuulisia paikkoja on vähemmän.
ap
Ei mun Citikkaa tarvinnut sen enempää huoltaa kuin muitakaan autoja. Yllättävän hyvä oli jopa pakkasella vaikka ranskalaisia aina haukuttiin talvenkestävyydestä. Ei esim. ikinä jättänyt käynnistymättä.
Huyndai i20 olen ajanut, ja oli kyllä melkoisen keinuva kyyti. Muuten hyvä ja näppärä, mutta vähänkin kuoppaisemmalla tiellä meinasi tulla merisairaaksi. Tosin oli tämän vuosikymmenen auto (olikohan vm. 2012), en tiedä vanhemmista.
-2
Ford KA on oikeasti Fiiatti, älä osta, osta ennemin vaikka Fiesta, sekin on pieni, mutta Fordi on parempi kuin Fiat. Mitä voi olettaa autosta jonka nimikin on "viat"?
Toyota Yaris on hitokseen suosittu pikkuauto, mutta niitä ei kyllä saa halvalla.
Meillä etsittiin keväällä pientä autoa toiseksi autoksi, ei tosin olla kamalan köyhiä ja katsottiin vain uusia autoja. Päädyttiin 140 heppaseen Fiestaan ja on tykätty.
Meillä on ollut kaksi autoa, joita sai aina olla korjaamassa - toinen oli Opel ja toinen Ford. Meillä on tosin ollut myös lukuisia hyviä Fordeja, joten en koko merkkiä lähtisi tuon yhden maanantaikappaleen perusteella tuomitsemaan. Ranskalaisista kokemusta on Citroenistä ja Peugeotista, kumpikin palveli aikansa loistavasti ilman ylimääräisiä korjaustarpeita. Olisi ehkä helpompi suositella autoa, jos tietäisi AP:n budjetin - halpa kun on aika subjektiivinen käsite..?
Vierailija kirjoitti:
Minulla 11v vanha Nissan Micra, ihan toimiva peli. Yhteensä olen vuoden aikana huoltanut sitä lähes tonnilla kun oli vähän isompaa vikaa, mutta ensi vuonna en usko että tarvii kuin perushuollon. Ihan hyvä ajaa ja katsastustilastoissa ihan menestynyt.
Ford Ka'ta en suosittele, kaikki vanhat mitä myytävänä on, on valmiiksi jo täysin ruosteessa ja ajotuntuma oli kamala.
Mutta jos olet köyhä niin en suosittele ostamaan autoa jos et sitten osaa itse korjata. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Mitäs kun yhtäkkiä autosi jättää tienposkeen ja täytyy maksaa hinaus sekä viidensadan huolto? Onko sulla varaa? En ostaisi autoa jos eläisin kädestä suuhun. Olen itsekin pienipalkkainen, mutta mulla on 6t euron hätärahasto, niin uskalsin ostaa.
Minusta se on juuri auton omistaminen, joka johtaa siihen että joutuu elämään kädestä suuhun. Auton pitäminen on järisyttävän hintavaa kun sitä alkaa oikein kunnolla laskea. Meillä on kaksi uutta autoa, toinen maksoi uutena vähän yli 30 tonnia ja toinen vähän alle, eli keskihintaisia tavallisia autoja, joita vaihdetaan uuteen 3-5 vuoden välein. Kilometrejä meillä tulee kahteen autoon yhteensä noin 40 tuhatta vuodessa, joten kyllä me autoja myös tarvitaan. Kahden auton pääomakulut, käyttökulut ja pitokulut tekee jopa noin 18.000€ vuodessa. Auton pitäminen samaa luokkaa vuodessa kuin hevosen pitäminen, autosta on onneksi vähemmän vaivaa.
Osta japanilainen, niitä ei tarvitse korjata. Mutta ne ruostuvat helposti. Ota joku mukaan joka tietää autoista jotain.
Mulla on Toyota Yaris vm 2007 ja olen tykännyt siitä. Kiva ja näppärä. Mutta pieni se on, tuuli nappaa kyllä herkästi kiinni.
> Minulla 11v vanha Nissan Micra, ihan toimiva peli. Yhteensä olen vuoden aikana huoltanut sitä lähes tonnilla kun oli vähän isompaa vikaa,
1000 euroa! 11-v Micra! Jätä se sika! Eikun siis romikselle mokoma! Tai itse olisin itse koittanut korjata.
> Mutta jos olet köyhä niin en suosittele ostamaan autoa jos et sitten osaa itse korjata. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Tämä on tietysti täyttä huttua. Köyhä ostaa halpaa ja luotettavaa, kun on tiedon luotettavuudesta netistä kaivanut. Köyhä myös opiskelee itse korjaamaan autoaan niin paljon kuin mahdollista.
Jos köyhä asuu olemattomien liikenneyhteyksien päässä, köyhän on käytännössä pakko hankkia auto. Samoin, jos työ käytännössä vaatii auton.
> Mitäs kun yhtäkkiä autosi jättää tienposkeen ja täytyy maksaa hinaus sekä viidensadan huolto? Onko sulla varaa?
Tuossa tapauksessa auto tietysti menisi ilmaiseksi kierrätykseen. Sehän on sanomattakin selvää.
> Olisi ehkä helpompi suositella autoa, jos tietäisi AP:n budjetin - halpa kun on aika subjektiivinen käsite..?
Jos otetaan monta kertaa vastaan tullut juttu, että auton arvo alenee 20 % vuodessa, niin... 3 vuodessa arvo on puolittunut ja 10 (9) vuodessa arvo on noin kymmenesosa alkuperäisestä. Jos nyt just on vuosi 2016, niin... Käsittääkseni uusien pienten autojen hinta alkaa ja on alkanut jo pitkään vähän yli 10 000. Ja jos venytetään lisävarusteineen 15 000. Jos mennään noin 10 vuotta taaksepäin, niin tullaan johonkin 1500 euroon. Tässä on siis budjettini raja. Voisin mennä 2000 asti, mutta 2500 on täysi mahdottomuus.
Lisäksi korjausapua on saatavissa johonkin rajaan asti... Sanotaan, että esimerkiksi korin ruostesuojaus ei ole ongelma ellei ole läpimädistä autoista kyse, mutta eipä niitä ihan oikeasti ole liikenteessäkään...
ap
Minä maksan uudehkoa pikkuautoa rahoituksella, 180 euroa kuussa, mutta oli kyllä viisitonnia mahdollista pistää heti, jotain käsirahaahan he vaativat. Jos olisi vanhempi auto, liittyisin autoliittoon, mutta mulla on nyt merkkitakuu, eikä ole tarvinnut kuin määräaikaishuollot huoltaa.
OT: Mulla ilman autoa menisi joka tapauksessa sama julkisiin, joten ei se siinä mielessä huono sijoitus ole. Lapsuudenkotiini pääsee julkisilla tosi huonosti, viimeinen mahdollinen bussi lähtee 14.00 ja sitten pitäisi siellä kotipäässä vielä päästä 50 km, eikä mitään julkisia enää kulje. Junalla matka on aivan älytön kolmine vaihtoineen ja julkisilla menee yhteensä työssäkäyvältä aikuiselta joka tapauksessa vähimmilläänkin 120 euroa. Onnibussilla pitäisi kiertää niin, että menisi yhdeksän tuntia ja sitten vielä olisi se loppupään 50 km. Sen lisäksi on kodin ja työpaikan välinen pitkähkö matka, miehen työpaikan mukaan on asuinpaikka määritelty, eikä mullakaan ennen ole pitkiä työmatkoja ollut.
Kannattaa ostaa volvo kyuti on kun taksissa.
Osta toyota, vähän kalliimpi mutta säästää huoltokuluissa.
Kunhan et osta Laakkoselta mitään.
Petollista porukkaa, ex muijan auto huollettiin siellä, josta seurasi konerikko jota eivät suostuneet mitenkään korvaamaan, VW remmivika.
lujia pikkuautoja ovat japanilaiser mm nissan micra, C3 sitikka, ja korealaismerkit. Nistäkkään ei kannata liikoja maksaa , itse ostaisin nettiautosta joltain yksityishenkilöltä jonka käytössä se on ollut. En jobbarilta tms laakkoselta.
Huomiokaa peltien kuntoa pikemmin kuin kilometrejä. Täydellinen huoltokirja, eika vaihdettuja rekisterikilpiä tai liikenteestä poistamisia välillä (ei ole poistetu kolarioimisentakia liikenteestä). Joku asiaan oikeasti perehtnyt olisi hyvä mukana olla esim tuttu autokuski tai asentaja. Naisia huijataan näissä kuvioissa usein törkeällä tavalla. Saattavat maksaa jopa 50 prossaa liikaa.
Todellakaan missään nimessä ei kannata ostaa ranskalaisia autoja! Ranskalaisten autojen omistajat valehtelevat todella usein autoistaan. Ne, jotka kiroavat niitä rahansyöjiä, ovat oikeassa, mutta tässäkin ketjussa on järjestään näitä valehtelijoita, jotka puolustelevat kirottua valintaansa, vaikka mikä olisi. Nimettömissä arvosteluissa ja tuttuja seuraamalla totuus tulee ilmi.