Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa vaihdettua työpaikkaa :/

Vierailija
29.12.2015 |

Olen ollut samassa työpaikassa vuosia ja siellä on omat, työhyvinvointiin pahasti vaikuttavat ongelmansa. Olen yrittänyt nyt yli puoli vuotta hakea uutta työpaikkaa, mutta se ei vaan onnistu. Olen päässyt muutamiin haastatteluihinkin, mutta jälkikäteen on selvinnyt, että osa työpaikoista on jo pedattu jollekin ja muutamaan minuun ei ole valittu. Nyt taas tuntuu, että tarjolla ei ole edes mitään paikkoja, joita hakea. Ahdistaa! Ikää tulee kokoajan lisää ja työpaikan vaihtaminen vaan vaikeutuu, kun työkokemus on niin suppea.. Samalla vaihtaminen toisaalta myös pelottaa, nykyisessä työpaikassa on myös useita hyviä etuja. Olen miettinyt jo hakemista määräaikaisiinkin tehtäviin, vaikka se olisi varmasti täysin järjetöntä luopua vakituisesta työpaikasta. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa ja miten teitä on lopulta onnistanut?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään voin lohduttaa, niin et ole yksin tässä tilanteessa.. :(

Vierailija
2/19 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, lohduttaa sekin, vaikka en todellakaan toivo kellekään vastaavaa tilannetta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala?

Vierailija
4/19 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisesti koulutettu, en viitsi tarkkaan täsmentää ettei työkaverit tunnista :D..

Ap

Vierailija
5/19 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisesti koulutettu, en viitsi tarkkaan täsmentää ettei työkaverit tunnista :D..

Ap

Ei kerro mitään. Paskapalkalla jossain varastossa vai kielitieteilijänä Kansallismuseossa?

Vierailija
6/19 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä Suomessa on niin p**ska työtilanne ettei paikkaa kannata vaihtaa, ellei ole vakituista paikkaa tiedossa. Itse menin hölmöyksissäni ottamaan vastaan määräaikaisen työtehtävän ja kun pätkä loppui jäin työttömäksi. Eli älkää vaihtako vakituista duunia ellette saa vakituista paikkaa, koska voitte jäädä työttömäksi!!!  Onko teillä siihen varaa? Tällä hetkellä on huono työtilanne vähän alalla kuin alalla, töitä ei ole edes niille työttömille. Joten ei ihmekään jos töitä ei ole kovin helpolla löytynyt. Nykyään aika monet vakkaripaikat menee suhteilla ja suorahaulla headhuntereiden kautta, joten kannattaa kysellä töitä suoraan tutuilta. ;)

Vierailija
7/19 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko asenteella vaikuttaa nykyiseen työpaikkaan?

Vierailija
8/19 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisissa asiantuntijatehtävissä koulutusta vastaavalla palkalla.

Ap

Vierailija
9/19 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt asennoitua hyvin, mutta se ei poista ongelmia..

Ap

Vierailija
10/19 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä Suomessa on niin p**ska työtilanne ettei paikkaa kannata vaihtaa, ellei ole vakituista paikkaa tiedossa. Itse menin hölmöyksissäni ottamaan vastaan määräaikaisen työtehtävän ja kun pätkä loppui jäin työttömäksi. Eli älkää vaihtako vakituista duunia ellette saa vakituista paikkaa, koska voitte jäädä työttömäksi!!!  Onko teillä siihen varaa? Tällä hetkellä on huono työtilanne vähän alalla kuin alalla, töitä ei ole edes niille työttömille. Joten ei ihmekään jos töitä ei ole kovin helpolla löytynyt. Nykyään aika monet vakkaripaikat menee suhteilla ja suorahaulla headhuntereiden kautta, joten kannattaa kysellä töitä suoraan tutuilta. ;)

Juuri noin olen ajatellut, ettei ole mitään järkeä vaihtaa vakkaripaikasta pois, vaikka siellä pahoja ongelmia onkin. Määräaikainen työsuhde on kuitenkin aina määräaikainen eikä mitään takeita jatkosta ole. Pitää vaan ajatella nyt olevansa töissä vaan väliaikaisesti käymässä, sillä jaksaa paremmin.

Vierailija
11/19 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen mielenkiintoinen työ on parempi, jos mikään osa-alue ei natsaa nykyisessä työssä. Ainahan on vaara jäädä työttömäksi, mutta vakipaikoiltakin voidaan irtisanoa.

Vierailija
12/19 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällä hetkellä sellaisessa turvatyöpaikassa että oksat pois ja havuja prkl. Välillä joku asia hiertää ja tekisi mieli vähän kurkkia muualle, mutta sitten muistelen työhistoriaani ja mieleen tulee ettei ikinä ole kuukausipalkka näin vähällä.

Täällä on kyllä muutenkin niin leipiintynyttä väkeä, monikaan ei ole edes kiinnostunut kehittämään omaa osaamistaan, toimenkuvaansa tai firman ilmapiiriä mutta niitä ei saa potkittua poiskaan. Pahimmasta päästä on toimari, joka osaa aloittaa lauseensa hyvin, mutta dissaa sitten. Tyyliin "tosi hyvin on ollut nostetta, mutta kuten tiedätte tämä koskee vaan tiettyjä osa-alueita".

Ärsyttävää, kun jumitetaan kolosissaan ja nautitaan saavutetuista eduista. Sitten työilmapiiri on just sitä mitä on. Ärsyttävintä on se, että teen tätä samaa itsekin. Välillä kerään voimani ja rohkeuteni ja esitän jotain uutta ja kehittävää ja nämä pahimmat kävyt mulkoilee hiljaiseksi. Saa vaan hullun maineen.

Onneksi on pienempiä kuppikuntia, joissa kohdellaan kuten ihmistä. Niissä ideointikin on tuottanut tulosta, joten tiedän että mun ajatukset ei ole mitään tyhjiä aivopieruja.

Vierailija
13/19 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta on lyhyt aika vielä. Itsekin olin vakituisessa työssä, joka alkoi leipiinnyttää neljännen vuoden tullen, ehdin nähdä aivan liikaa ikävyyksiä. Ala on todella spesifi, mutta suht säännöllisesti paikkoja vapautuu. En hakenut määräaikaisuuksia enkä yhtään huonomman tason pestejä. Vuoden kesti, ennen kuin nappasi, ja pääsin vaihtamaan parempaan asemaan ja paremmalle palkallekin. Sitkeyttä vaan, älä todellakaan irtisanoudu! Työmarkkinoiden kieroutta nykyään on se, että töissä jo oleva saa helpommin uuden paikan.

Vierailija
14/19 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli vuotta on lyhyt aika vielä. Itsekin olin vakituisessa työssä, joka alkoi leipiinnyttää neljännen vuoden tullen, ehdin nähdä aivan liikaa ikävyyksiä. Ala on todella spesifi, mutta suht säännöllisesti paikkoja vapautuu. En hakenut määräaikaisuuksia enkä yhtään huonomman tason pestejä. Vuoden kesti, ennen kuin nappasi, ja pääsin vaihtamaan parempaan asemaan ja paremmalle palkallekin. Sitkeyttä vaan, älä todellakaan irtisanoudu! Työmarkkinoiden kieroutta nykyään on se, että töissä jo oleva saa helpommin uuden paikan.

Kiitos tsemppauksesta, pitää tosissaan vaan jatkaa yrittämistä!

Ja ps. Vastaus 12 kuvastaa lähes täydellisesti minun nykyistä työpaikkaani :D.

Ap

Vierailija
15/19 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsemppauksesta, pitää tosissaan vaan jatkaa yrittämistä!

Ja ps. Vastaus 12 kuvastaa lähes täydellisesti minun nykyistä työpaikkaani :D.

Ap

No ainakin tiedät, millaiseksi et halua "kehittyä".  Puoli vuotta auringonlaskun firmassa ei ole vielä pilannut sinua, joten jatka vaan työnhakua sitkeästi. Tuollaisiin paikkoihin ei elävän ihmisen kannata jumiutua. 

Vierailija
16/19 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut pariin otteeseen vakituisesta työstä määräaikaiseen. Ensimmäisellä kerralla saman ammatin sisällä ja toisella kerralla ammatin vaihtamisen vuoksi. Opiskelin työn ohella toista tutkintoa ja kandivaiheessa alkoi tuntua, että pitää saada laajempaa työkokemusta.

Äkkiseltään en suosittele, että vaihtaisit määräaikaiseen, sillä esimerkiksi vuoden määräaikaisuus menee nopeasti ja uutta työtä pitää taas alkaa hakemaan hyvissä ajoin. Toisaalta mikäli uusi työ tarjoaa mielenkiintoisempia työtehtäviä, niin silloin se voi kyllä toimia hyvänä siirtymänä seuraavaan.

Hyvänä puolena määräaikaisuudessa on se, että se on voimassa siihen asti kuin on ilmoitettu eli vaikka tulisi yt-neuvottelut, niin sinua ei voitaisi irtisanoa, vaikka vakituisia irtisanottaisiin. Toisaalta määräaikaisuuteen ei välttämättä tule jatkoa, vaikka sitä saatettaisiin esimerkiksi jossain vaiheessa vihjailla. (Tämänkin olen itse kokenut.)

Vierailija
17/19 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen, että sulla on työpaikka. Monella ei ole, kuten mullakaan ei oo

Vierailija
18/19 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muutamia omaan kokemukseeni liittyviä asioita.

Voitko aloittaa jonkun toisen alan opintoja tai tehdä täydennyskoulutusopintoja omaan alaasi liittyen? Itse siis sain työpaikkaa vaihdettua työn ohella tekemieni koulutusten kautta.

Onhan sinulla esimerkiksi Monsterin ja Oikotien työpaikkavahdit käytössä? Silloin saat sähköpostiisi suoraan halujasi vastaavat työpaikkailmoitukset. Tietysti myös muut mahdolliset netin työnhakusivustot.

-16-

Vierailija
19/19 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta puoli vuotta olet etsinyt uutta työtä! Itse olen vastaavassa tilanteessa kuin ap, ja viimeiset kaksi vuotta olen aktiivisesti etsinyt uutta työtä, siinä onnistumatta. Työtilanne on todella vaikea tällä hetkellä ja valitettavan useissa paikoissa työt on tosiaan jo luvattu jollekin, mutta muodon vuoksi on pakko laittaa paikka hakuun ja tuhlata näin muiden aikaa työnhakuprosessissa.  Ehkä ensi vuosi on se meidän vuosi, kun se uusi ja parempi paikka löytyy...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi