Kauanko viimeisenä käyttöpäivänä pakastettu jauheliha säilyy pakkasessa?
Eli jos ostaa aletarrallista jauhelihaa(viimeinen käyttöpäivänä sinä päivänä tai seuraavana) ja laittaa pakkaseen, niin kuinka pian se pitää syödä sieltä pakkasesta ennen kuin se on pilalla? Ei varmaan säily yhtä kauan kuin tuore jauheliha säilyisi pakastettuna?
Kommentit (24)
Ikuisesti. Siperiasta on löydetty hyväkuntoisia mammutteja jäästä.
Mieluiten vain priimaa pakastimeen. Mutta jos laputettu ei ole pilaantunutta, säilyy se turvallisena pakastimessa vuosikausia. 30-vuotta vanhaa poroa on syöty;-) No nyt yöks-teinit hyökkää, mutta minä tiedän asiasta heitä enemmän ;-)
Pääsiäiseen asti säilyy, jos nyt laitat. Viimeinen käyttöpäivä on se päivä, kun tuote on vielä varmasti syömäkelpoista, joten se on ihan yhtä hyvää kuin samana päivänä jauhettu.
http://www.makuja.fi/artikkelit/1517265/tiesitko/tiesitko-nain-kauan-ruokasi-sailyy-pakastimessa/
Mulla oli kerran 8 vuotta,en syöny,oli jotenkin oudon hajuista kun paistoin sen.
Muistelisin kanssa, että 3 kk on se sääntö.
Jos nyt jouluna kerran laitoit, niin on se varmaan hyvää vielä
Ihan varmasti 3 kk, jos pakastin on kunnossa.
Kokolihaa söisin vuosikymmenen. Meillä oli viisi vuotta vanhaa kokolihaa pakastimessa, ja seurueen kokki päätti, ettei sitä syödä. Itse olisin valmistanut ruuaksi, ja jos en aistein havaitsisi mitään, esim kun liha on sulanut, söisin kyllä.
Sikanauta on rasvaista, se säilyy hyvänä noin puoli vuotta. Nauta on rasvstonta, se säilyy pidempään. Poro ja hirvi säilyvät jauhamisen jälkeen pakastimeen pistettynä pari vuotta.
Porsaanlihaan kokolihanskin tulee makuvirheitä yli puolen vuoden säilytyksessä, jos siinä on rasva mukana.
Näin yli 10 vuoden punalappupakastuskokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Sikanauta on rasvaista, se säilyy hyvänä noin puoli vuotta. Nauta on rasvstonta, se säilyy pidempään. Poro ja hirvi säilyvät jauhamisen jälkeen pakastimeen pistettynä pari vuotta.
Porsaanlihaan kokolihanskin tulee makuvirheitä yli puolen vuoden säilytyksessä, jos siinä on rasva mukana.
Näin yli 10 vuoden punalappupakastuskokemuksella.
Yli 10 vuoden kokemusta tässä langassa tarviikin, kun päivämääriä katsoo
Paistettu säilyy pidempään pakastettunakin.
Sikanauta ei kestä juurikaan pakastamista, jäätynyt porsaanrasva alkaa tuoksahtamaan ja maistumaan hieman epämiellyttävälle, joskin on toki syömiskelpoista useita kuukausia.
Vähärasvaiset nauta, hirvi, poro jne. säilyvät vuosikausia; itse tein jokin aika sitten poronkäristyksen liki 10 vuotta pakkasessa olleesta lihasta ja maku oli erinomainen, ei muutosta.
Sanotaanko näin että maku voi muuttua ,muuten jäässä oleva säilyy vuosi kausia ja on syötävää.
Mikä siinä on ettei sitä voi heti kypsentää !
Oon syöny 4-5 kkn päästä, ku kerran unohtui. Ihan hyvää se oli.
Ette söisi ravintoloissa jos tietäisitte.
Jos ostaisin punalaputettua, valmistaisin siitä heti ruokaa. En osta muutenkaan pakestettacaksi ruokaa tai laita kerralla enempää ruokaa kuin syödään.
3 kk max.