Terveystietojen luvaton urkkiminen?
Katselin tuossa huvikseni omia terveystietojani kanta.fi:stä. Huomasin, että tietojani on tutkittu viime kuussa, mutta oudointa on etten ole vuoteen käynyt lääkärissä, sairaanhoitajalle, verikokeissa enkä missään, mikä liittyy millään tavalla terveyteeni. Miksiköhän joku on katsellut tietojani? Pistin kyllä kyselyä kirjaamoon, mutta tuskin sieltä kovin pian vastausta tulee
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä tk:ssa ja minulla on väestövastuutyö. Tarkoittaa sitä että asiakasmäärien tasaamiseksi kerran vuodessa lasken kaikki potilaani ja avaan paperit tarkistaakseni, että kyseinen ihminen asuu vielä kaupungissa ja on siten tulossa kenties vastaanotolle ensi vuonna. Tämä on esimiehen käsky ja kaupunkitasoinen ohje. Teen tämän joulukuussa. Voisiko kyse olla ihan tästä? Omalääkäri/hoitaja saattaa tästä syystä tarkistaa paperisi. Niin ja kaupunki on suuri kaupunki Etelä- Suomessa.
Tk-lääkäri
Siis herran vuonna 2016 tuollainen tehdään manuaalisesti? :D
terveydenhuollon työntekijä kirjoitti:
Minulle on kerran käynyt niin, että olen työssäni sairaalassa vahingossa käynyt väärän potilaan tiedoissa. Sattui olemaan useampi samanniminen, eikä minulla ollut henkilötunnusta käytössäni.
Kirjasin tämän virhekäynnin kalenteriini ylös varuiksi, jos joku joskus kyselee, miksi olen hänen tiedoissaan käynyt ja kerroin työkavereille.
Olisiko ollut parempi kertoa esimehelle ja sille kenen tietoja on ilman syytä katsonut ?
LuigiVinetto kirjoitti:
terveydenhuollon työntekijä kirjoitti:
Minulle on kerran käynyt niin, että olen työssäni sairaalassa vahingossa käynyt väärän potilaan tiedoissa. Sattui olemaan useampi samanniminen, eikä minulla ollut henkilötunnusta käytössäni.
Kirjasin tämän virhekäynnin kalenteriini ylös varuiksi, jos joku joskus kyselee, miksi olen hänen tiedoissaan käynyt ja kerroin työkavereille.
Olisiko ollut parempi kertoa esimehelle ja sille kenen tietoja on ilman syytä katsonut ?
Meillä jos käy näin, kirjataan reippaasti potilaan tietoihin että siellä on vahingossa käyty syystä tai toisesta. Eipä tarvi sitten vuosien päästä miettiä kun potilas pyytä logitiedot että miksi tiedot on auottu tietyllä tunnuksella. Jokainen käynti tiedoissa kirjataan muutenkin niin miksi ei sitten vahinko käynti.
Haluaisin tietää voiko osastonsihteeri opiskelija katsoa potilastietoja ?
Nimittäin kävi näin, että ex miniäni ( joka siis opiskelee os sihteeriksi) , sanoi pojastani sillähän on niitä diagnooseja vaikka millä mitalla ! ??
Siis kuinka hän tiesi pojan dijagnooseista ? Eivät ole vuosikausiin olleet väleissä.
Ehkä näkyy terveydenhuollon tietojärjestelmissä mutta minulla ei ole sinne pääsyä.