Kissanomistaja! Kerro täällä miksi pidät kissaasi vapaana!
Kootut selitykset tänne. :) Itse en ole kuullut vielä yhtäkään hyväksyttävää syytä, useimmiten kyseessä on omistajan laiskuus ja haluttomuus järjestää kissalleen tarpeeksi liikuntaa muuten.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mieluumin lyhyt ja onnellinen elämä vapaana, kuin pitkä ja tylsä elämä neljän seinän sisällä.
Jep, elämässä pitää olla jännitystä ja vapauden iloa! Siksi rakensimme oman pikku oven Nico-Petterille, joka muutenkin aina tykkäsi ruokailla kavereiden luona. Kerran oli viikon poissa ja tuli poliisiautolla takaisin, mutta muuten eli riemuntäyteiset ja onnelliset neljätoista vuotta. Nyt odotellaan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ulkoilee niin koirat kuin kissatkin vapaana ulkona. Kissat käy pihan lisäksi metsässäkin, koirat pysyy pihassa ilman minkään valtakunnan naruja, aitoja tai häkkejä. Lenkillä käydään koirien kanssa, kissat osaavat huolehtia omasta liikunnan tarpeestaan.
Saahan ihmisetkin liikkua ulkona vapaasti vaikka aiheuttavat jos jonkinlaista tuhoa.
Oletko idiootti? Ihminen EI pääsääntöisesti vapaana kävellessään metsästä 30-47 lintua ja 177-299 nisäkästä vuosittain per yksilö (lähde: http://yle.fi/uutiset/tutkijat_yllattyivat_kissat_tappavat_miljardeja_e…). Kissa on pahin ihmisen aiheuttama yksittäinen lajien tappaja.
Minun maalla asuva isoisäni rakensi pihamaalle kahdelle kissalleen valtavan häkin, jossa on kattokin verkkoa. Häkki on suuren huoneen kokoinen ja sinne mahtuu hyvin ihminenkin seisomaan. Siellä on nurmipohja, pensaita, erilaisia rakennelmia kiipeilyä varten ja sadesuoja. Eikä tuollainen itse rakennettuna juuri mitään maksa, vaikka kookas onkin. Siellä kissoja voi huoletta pitää ulkoilemassa ja katselemassa lintuja, vaikka olisi itse sisällä. Toki hän ulkoiluttaa kissoja maillaan valjaissa, jotta saavat vähän maisemiin vaihtelua. Suosittelen maalla asuville, maalla kun tilaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kissat ovat ainakin perheenjäseniä, eli ei kävisi mielessäkään päästää niitä yksin ulos, jossa on vaarana jäädä auton alle, tulla syödyksi tai huvin vuoksi kiusatuksi. Kissat ovat meille sen verran rakkaita, että ei tulisi mieleenkään.
Turha sanoa, että kissa kaipaa ulos, koska kissa ei osaa kaivata sellaista mistä ei tiedä.
Täytyy olla tästä hieman eri mieltä. Mulla kissa, joka oli pennusta asti sisäkissa. Karkasi pentuna kerran pihalle mutta sitä reissua lukuunottamatta 100% sisäkissa. Asuin tuolloin kerrostalossa. Kun muutin omakotitaloon (kissa tuolloin n 2-v) kyseinen kissa hinkusi hinkumistaan ulos. Ei siis tiennyt ulkona olemisesta mitään, silti halusi sinne. Ulkokissahan siitä sitten tuli, tai siis 50/50, talvella enemmän sisällä, kesät pitkälti ulkona.
Sit on kaksi muuta kissaa joista toinen saa myös mennä ulos mutta ei siellä juuri viihdy. Entinen katukissa, joten tietää kyllä mitä ulkona oleminen on.
Sun logiikalla toi sisäkissaksi kasvatettu ois sisäkissana pysynyt ja katukissa ulkokissana? Ei se tosiaan ihan niin mene.
Kolmas kissani on sokea, joten arvatenkaan ei saa mennä ulos. Silti pari kertaa karannut, onneksi löytynyt. Edellisessä talossa oli aidattu piha jossa se sai olla vapaana ja tykkäsi käydä siellä kääntymässä (15-30min pihalla). Entinen katukissa tuokin tapaus.
Perheenjäseniä ne kissat minullekin on. Katson kuitenkin, että ensin mainitsemani kissan kohdalla sisällä väkisin pitäminen olisi sille kidutusta. Mieluummin veisin vaikka piikille suoraan. Jos se sitten tielleen jää niin kamala juttu, mutta ainakin sen elämä on ollut sille sopivaa ja elämisen arvoista.
Naapureille asia ok. Asutaan metsän reunassa, alueella paljon muitakin kisuja liikkeellä. :)
Mua itkettää kaikki ulkokissat :( varsinkin syksyisin ja talvisin..
En pidä, en ole koskaan pitänyt enkä tule pitämään. Ei omakotitalossa maalla eikä kerrostaloasunnossa kaupungissa. Lasitetulla parvekkeella saa olla, maalla kissa kulki valjaissa omalla pihalla. Varalta kuitenkin kissalla on panta jossa on yhteystiedot, jos joskus saa itsensä ninjailtua ulos.
Ei se kissa todellakaan itke ulos koko loppuelämäänsä!
"Pelastin" kulkukissan jonka otin sisäkissaksi ja hyvin se täällä sisällä pysyy. Ekat viikot oli vaikeita ja hermot meinasi mennä mutta en tosiaan antanut hälle kotia jossa joutuu taas elämään luonnossa ja minä pelkäämään että tuleeko se takaisin vai ei.
Siinä on sekin vaara, että kun kissa juoksee tien yli niin autoilija saattaa väistää vastaantulijan kaistalle tai ojaan. Itse ajelen surutta kaiken hirveä pienemmän yli enkä riskeeraa lähimmäisteni hyvinvointia rajuilla ajoliikkeillä. Kissoja on jäänyt alle muutamia.
Siksi koska sen myötä on hävinnyt myyränkeot pihasta ja hiiren paskat ulkorakennuksista, luonnollinen tapa päästä tuholaisista eroon.
Haluan, että kissani elää mahdollisimman onnellisen elämän. Se nauttii, kun saa istua omenapuun oksalla ja tiirailla pihan touhuja. Se nauttii kieriskellessään kesäisellä pihanurmikolla, jahdatessaan kärpäsiä, metsästäessään hiiren tai nukkuessaan auringon lämmittämien pihakalusteiden päällä päivänokosia. Se suorastaan riehaantuu ja säntäilee innoissaan pihaa ympäri, kun syystuuli tarttuu puista pudonneisiin lehtiin ja tuulenpuuskat kutittelevat sen turkkia. Se haluaa olla mukana haravoimassa.
Ulkona noista kaikista touhuista ja puuhista se saa liikuntaa (älkää selittäkö, että valjaissa kävelytys olisi mitään samankaltaistakaan). Kissani on onnellisimmillaan eläessään näin, eli saadessaan itse päättää milloin nauttia ulkoilmasta ja milloin lepuutella sisällä.
Koska täällä maalla ei ole autoteitä, eikä kissankiduttajia lähimailla. Meillä kaksi kissavanhusta, joilla reviiri on max 50 metriä ulkona. Pääsevät aina halutessaan sisälle, koska joku on aina kotosalla.
Pitäisin, mutta se ei kerta kaikkiaan halua mennä ulos, vaikka kuinka kerron että kissat nauttivat ulkoilusta. Eikä ole edes arka vaan rohkea luonteeltaan. Siinä on varmaan jotain vikaa.
Meillä ulkoilee niin koirat kuin kissatkin vapaana ulkona. Kissat käy pihan lisäksi metsässäkin, koirat pysyy pihassa ilman minkään valtakunnan naruja, aitoja tai häkkejä. Lenkillä käydään koirien kanssa, kissat osaavat huolehtia omasta liikunnan tarpeestaan.
Saahan ihmisetkin liikkua ulkona vapaasti vaikka aiheuttavat jos jonkinlaista tuhoa.