Mistä vähävaraisen yksinhuoltajan lapselle harrastus??
Hei.
Olen käytännössäkatsoen täysin yksinhuoltaja 7-vuotiaalle tyttärelleni. Lapsen isä on onnistunut kieroilemaan itselleen 0 euron elatusmaksun, eikä tapaa lasta lainkaan mutta esittää silti viikoittain vaatimuksia liittyen lapsen pukeutumiseen/harrastuksiin/kouluun.
Asumme Helsingissä jossa elämäinen on melko tyyristä (vaihtoehtona muuttaa muualle, jota joku varmasti ehdottaa, ei ole vaihtoehto lapsen koulun jne takia). Tulemme toimeen kyllä, mutta penniä venyttämällä.
Tuntuu että lapsen luokkakavereilla on kaikilla kivoja harrastuksia, ja kun itse tsekkailen erilaisia taidekouluja/liikuntajuttuja netistä, ovat hinnat meille liikaa.
Kysymys kuuluukin, mistä saisi järkevänhintaisen, vaikka kerran viikossa tapahtuvan harrastusjutun lapselle? Ei mitään kilpailuhenkistä tms, ihan vaan kivaa tekemistä ja oma juttu tytölle.
Kiitos jo etukäteen vastauksista, olen aivan hermoraunio tapeltuani lapsen paskaisän kanssa aiheesta (vaatii lapselle ihan sikakallista harrastusta, muttei tietenkään ole valmis maksamaan siitä euroakaan. Mulle sanoo vaan että "saat lapsilisää, maksa sillä" mutta lapsilisä nyt menee ihan meidän normaaliin elämään..) Tiedän ettei pitäisi välittää, kun ei lapsen isäkään välitä muusta kuin mun kiusaamisesta (ehtinyt tavata lastaan viimeksi yli 6 viikkoa sitten).
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Easysport tms kaupungin sivuilla, oletko katsonut?
Tätä komppaan partion lisäksi. Temppujumppaa, parkouria, trampoliinivoimistelua, ilmainen. Helsingin kaupungin järjestämä.
t. # 1
Työväenopisto! Siellä on vaikka mitä perusharrastus-ryhmiä lapsille, tanssia, jumppaa tms kerran viikossa. Ja on todella halpaa.
Eikö ole Kelan maksamia elareita?
Vakituisemman harrastuksen lisäksi kannattaa tehdä täsmäiskuja myös museoiden ja teattereiden lapsille suunnatun yleisötyön tapahtumiin (löytyvät ao. laitosten nettisivuilta) ja Sarjakuvakeskuksen lasten lauantaihin, ne ovat ilmaiia tai hyvin kohtuuhintaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taideharrastus se on sekin, että piirtää tai askartelee itsekseen. Siihen materiaalit on aika edullisia, ainoa mitä pitää kotona sietää on se sotku, mitä luominen tuo tullessaan.
.Ihanko tosissasi väität että kotipaskartelu on taideharrastus!?
Pikkaisen nyt kyllä aliarvioit taiteen perusopetusta, jota kuvataidekouluissa tarjotaan, jos vertaat sitä kotikutoiseen vessapaperirulla-askarteluun.
Taiteen perusopetusta antavat kuvataidekouluissa graafikot, taidemaalarit ja taiteen maisterit.
Toki, jos kotoa löytyy knowhowta, mutta ymmärsin aloitusviestistä että ei...Ei ole tarkoitus vähätellä taideopetusta. Mutta seitsemänvuotiaalle voi pelkkä askartelu-paskartelun mahdollistaminen olla ihan tarpeeksi harrastuksellista.
Minun villasukkaprojektini tuskin ovat mikään harrastus, mutta kyllä niistä jalkaanpantavia sukkia syntyy.
No jos 7 - vuotiaalle mielestäsi ei kannata maksaa taiteen perusopetusta vaan pitäytyä silkkipaperisilpussa ja vessapaperihylsyissä, olisit sanonut niin.
Nyt rinnastit nämä kaksi samanarvoisiksi harrastuksiksi keskenään. Se kertonee enemmin taiteen perusopetuksen sisältöjen ymmärryksen puutteesta kuin kätevästä säästökikasta.
Aikuisen ihmisen neulomisharrastus ei liity asiaan milläänlailla.
Suunnistus!