Asumistuki sitten uudistui.
Kun ensimmäisen kerran hain taas reilu vuosi sitten asumistukea, useiden vuosien jälkeen, ihmettelin miksi se on niin pieni. Kelasta sanottiin että joo-o, noin se menee. Asumistuen määräksi tuli silloin ~40% omistamani asunnon hoitovastikkeesta.
Nyt piti tehdä vuositarkistus, sain tänään vastauksen ja epäusko ja huvittuneisuus vuorottelivat fiiliksinä. Tuloni ovat täsmälleen samat ja kuin aiemmin, mutta laskentakaavaa on muutettu niin, että nyt saan ~11% vastikkeen määrästä.
Erikoista tästä tekee se, että ansiosidonnaiseni on laskettu kuin se olisi palkkaa. Siis päiväraha x 21,5 vaikka jokainenhan tietää että sitä maksetaan 20pv/kk.
Toinen hassu piirre on että ns. perusomavastuu on nyt rouheat 85,6% asumismenoistani. En usko että verrattain yksinkertaisessa laskutoimituksessa on virhettä, huvittaa vaan että en varmaankaan ole ainut tässä tilanteessa. Tosi kiva ettei eläkeläisiltä leikata niin paljon kuin uhattiin. Kukaan ei vaan muistanut mainita, että yksinasuvalta aikuiselta leikataan reilu 2/3.
Kommentit (25)
Reippaasti lähti pienituloiselta yksinhuoltajalta myös.
Aivan sama. En ole koskaan saanut mitään tukia, en edes opiskelijana. Töitä piti kyllä tehdä henkensä pitimiksi, suosittelen muillekin elämäntapa"latte"opiskelijoille.
Kuukausi aina ollut 21.5 päivää ja samoin ansiosidonnaisessa. Kuukaudessa on aina arkipäiviä enemmän kuin 20.
Saanut joskus asumistukea ja siitä aikaa tosi kauan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa perseestä, että yhteiskunta ei maksa sun asuntolainaasi :(
</sarkasmi>
Muuten olisi kyllä melkein päivän paras, paitsi ettei mulla ole asuntolainaa. Ja mun ansiosidonnainen on oikeasti pieni, ja vastike nousee melkein joka vuosi, kuten se teki nytkin. Tuntuu oikeasti aika erikoiselta nähdä tuo päätös. En voi vertailla edellistä ja tuota kun edellinen on hukassa mutta sen vaan halusin tuoda esille että melkoinen uudistus tosiaan on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista tästä tekee se, että ansiosidonnaiseni on laskettu kuin se olisi palkkaa. Siis päiväraha x 21,5 vaikka jokainenhan tietää että sitä maksetaan 20pv/kk.
Tuo on kyllä puutaheinää. Päivärahaa maksetaan viideltä päivältä viikossa ja suurimmassa osassa kuukausia se on enemmän kuin 20 päivää, jopa 23 joissakin.
Vierailija kirjoitti:
</sarkasmi>
Mutta kiva että se maksaa sijoittajien lainat ja rikkaat senkun rikastuu.
Onko tää totta? Saako suomessa asumistukea omistusasuntoihinkin? Ei mikään ihme, että ollaan Kreikan tiellä ja kaikki maailman "vähävaraiset" haluaa täältä turvapaikan.
Koko asumistuki järjestelmä pitäisi lakkauttaa täysin. Sehän valuu suoraan asunnonomistajille, sijoittajille, pankeille ja isoille yrityksille. Ei kukaan vähävarainen asumistuesta hyödy, vuokrathan määritellään sen mukaan mitä asunnonomistaja tietää tukia vuokralaisille tulevan. Mitä korkeampi asumistuki sitä korkeampi vuokra eikä toisinpäin. =(
Vierailija kirjoitti:
Ai siis asumistuki laskee??
Multa vietiin rouheat 2/3 asumistuesta mutta en usko että kaikille tulee yhtä kovaa iskua.
Olen eläkeläinen, ja nykyisellään en saa asumistukea. Jos suunniteltu uudistus (normaali asumistuki eläkeläisille, ei enemmän kuin muille) olisi toteutunut, olisin saanut noin 50€ tukea/kk. Olen nykyisellään juuri yli sen rajan, ettei yhteiskunta maksa minulle mitään (eläke vakuutusyhtiöltä). Oikeasti olen köyhempi kuin fattapokat. Mitä helvettiä täällä tapahtuu"??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
</sarkasmi>
Muuten olisi kyllä melkein päivän paras, paitsi ettei mulla ole asuntolainaa. Ja mun ansiosidonnainen on oikeasti pieni, ja vastike nousee melkein joka vuosi, kuten se teki nytkin. Tuntuu oikeasti aika erikoiselta nähdä tuo päätös. En voi vertailla edellistä ja tuota kun edellinen on hukassa mutta sen vaan halusin tuoda esille että melkoinen uudistus tosiaan on tehty.
Hukassa? Kaikki Kelan päätökset on netissä nähtävissä aika monen vuoden takaa. Kirjaudut vain pankkitunnuksilla.
Aina, siis ihan AINA päiväraha lasketaan 21,5 pvn mukaan! On ollut noin jo monta monta vuotta!
Johtuu varmastikin siitä, että jossain kuussa saat väkisinkin 2krt päivärahat.
Juuri katsoin, että mä saan maaliskuussa 2 pvrahat: heti alkukuusta ja sitten ihan lopussa....
Siis Kela uudistukset astuu voimaan vuoden alussa. Sun asumistuki on laskenut jonkin muun syyn takia. Kuten itsekin kirjoitit, vuositarkastus. Ei siis mikään lakiuudistus ole sun as.tukea laskenut!
Vierailija kirjoitti:
Siis Kela uudistukset astuu voimaan vuoden alussa. Sun asumistuki on laskenut jonkin muun syyn takia. Kuten itsekin kirjoitit, vuositarkastus. Ei siis mikään lakiuudistus ole sun as.tukea laskenut!
Jos täsmälleen samoilla tiedoilla saan ensi vuonna asumistukea yhden kolmasosan siitä mitä tänä vuonna, niin jokin asia on kyllä laskukaavoissa muuttunut. Mulla ei ole muuttunut mikään.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää totta? Saako suomessa asumistukea omistusasuntoihinkin? Ei mikään ihme, että ollaan Kreikan tiellä ja kaikki maailman "vähävaraiset" haluaa täältä turvapaikan.
Koko asumistuki järjestelmä pitäisi lakkauttaa täysin. Sehän valuu suoraan asunnonomistajille, sijoittajille, pankeille ja isoille yrityksille. Ei kukaan vähävarainen asumistuesta hyödy, vuokrathan määritellään sen mukaan mitä asunnonomistaja tietää tukia vuokralaisille tulevan. Mitä korkeampi asumistuki sitä korkeampi vuokra eikä toisinpäin. =(
Olen kanssasi samaa mielt siitä, ketkä asumistuesta hyötyvät.
Kritisoin kuitenkin asennettasi omistusasunnossa asuvia kohtaan. Vastike on myös eräänlaista vuokraa, eli siinä maksetaan asumisen kuluja, aivan kuin vuokrassakin, josta tosin osa on voittoa sille omistajalle.
Jos ihmisen rahat eivät riitä, on omistusasunnossakin asuva oikeutettu tukiin. Tosin hänen tuentarpeensa asumisen osalta on huomattavasti pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
</sarkasmi>
Hukassa? Kaikki Kelan päätökset on netissä nähtävissä aika monen vuoden takaa. Kirjaudut vain pankkitunnuksilla.
Miksi sä alapeukutit tätä? Kaikki päätökset on luettavissa kelan sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kritisoin kuitenkin asennettasi omistusasunnossa asuvia kohtaan. Vastike on myös eräänlaista vuokraa, eli siinä maksetaan asumisen kuluja, aivan kuin vuokrassakin, josta tosin osa on voittoa sille omistajalle.
Jos ihmisen rahat eivät riitä, on omistusasunnossakin asuva oikeutettu tukiin. Tosin hänen tuentarpeensa asumisen osalta on huomattavasti pienempi.
Niin on pienempi, siksi tuntuu aika helvetin irvokkaalta että siitäkin täytyy viedä. Joku muukin totesi tässä ketjussa että tukea laskettiin. Missä vaiheessa vuokrat tai vastikkeet ovat laskeneet? Eivät varmaan koskaan, ja silti nyt on kehitetty joku mahtava kaava jolla alennetaan asumistukia. VMP.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää totta? Saako suomessa asumistukea omistusasuntoihinkin?
Miksei saisi? Ap:lla ei siis ilmeisesti ole lainaa, vaan pelkkä vastike, joka monesti voi olla vuokraa pienempi. Kannattaako asunto siis myydä, muuttaa vuokralle ja maksaa asumisesta entistä enemmän? Voisi myös olettaa, että tuen tarve onvain tilapäinen, koska ap ansiosidonnaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan ole saanut mitään voittoa vastikkeista. Vastikkeet käytetään taloyhtiön kunnossapitoon ja muihin kuluihin.
</sarkasmi>