Lapseni oli kaverikyläilyllä saunonut kaverin koko perheen kanssa :D
Olen yh ja lapseni oli eilen kaverilla yötä. Illalla olivat mennet saunaan koko porukalla. Tyttöni on 8-v. Ensin vähän järkytyin, mutta sitten muistin, että niinhän mekin 80-luvulla saunottiin. Tyttöni oli hieman hämmentynyt, koska ei ollut ennen nähnyt miestä ja poikia alastomana ;). Jotenkin tämä vain tuntui nykypäivänä hassulta vai johtuuko tämä siitä, että minulla ei ole perhettä. Onkohan yleistäkin vielä?
Kommentit (36)
Olen monta vuotta vienyt eskariryhmäni uimahalliin ja siellä ovat saunoneet sekaisin. En ole tajunnut sen voivan ketään hämmentää. Ei ole kyllä yksikään vanhempi kieltänyt saunaan viemistä.
Koko perhe saunoi meillä siihen asti kunnes teini-ikäiset (n.12v) alkoivat haluta saunoa ilman eri sukupuolta olevaa sisarusta. Nytkin 8v. tyttö voi mennä saunomaan miestensaunavuorolla.
Vierailija kirjoitti:
Olen monta vuotta vienyt eskariryhmäni uimahalliin ja siellä ovat saunoneet sekaisin. En ole tajunnut sen voivan ketään hämmentää. Ei ole kyllä yksikään vanhempi kieltänyt saunaan viemistä.
Toivottavasti et ole minun lapsen eskariope.
Ihan normaalia on vieläkin. Miksi perhe ei saunoisi keskenään jos ja kun saunassa riittää tilaa?
Kyllä kai sekasauna on vielä ihan hengissä oleva asia? Meillä myös saunotaan koko perhe yhdessä, tosin lapset vasta alle 5 kumpikin.
Vierailija kirjoitti:
En antais enää mennä sinne kylään.
Haluatko perustella? Terveisin utelias
Jos lapselle on alastomuus noin omituista, niin sitten on kyllä mennyt kasvatus pahasti pieleen...
En tiedä ovatko nykyajan lapset nopeammin kypsyviä ja häpeän aiemmin löytäviä, mutta mun aikaan tuon ikäisen oli ihan ok saunoa sekaisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mun. En hyväksyisi tuota, ja ihmettelen sitäkin, että saunaan pitää mennä uimahallikäynnillä. Omalle lapselleni olen sanonut, että missään ei tarvitse saunaan mennä. Olisi ap:n lapsikin voinut kieltäytyä saunomasta kaverin perheen kanssa.
En olisi 8-vuotiaana halunnut olla alasti vieraiden miesten ja poikien kanssa.
No mietin myös itseäni ja ihan sitä käytiin suihkussa ja saunassa 8-vuotiaana täysiään vanhempien ja sisarusten kanssa, saunottiin vielä naapurin ukonkin kanssa kaikki lapset, niin tytöt kuin pojatkin, eikä siinä kukaan mitään pahaa nähnyt. Siinä vaiheessa kun alkoi "naiselliset" muodot tulla esille lopetin itse saunomisen isän kanssa... Olin silloin n. 10-vuotias.
Mielestäni saunaan voi mennä yhdessä niin kauan kuin se ei ketään haittaa, ja niin kauan kun kukaan ei koe sitä kiusalliseksi.
Toisaalta 8-vuotiaat ovat niin isoja että olisivat voineet myös saunoa "tyttöjen kesken", ja olisivat saaneet ihan rauhassa juoruta saunan lauteilla ihastuksista ja kuka on koulun söpöin poika.
Perheen kesken saunotaan kyllä sekasaunassa. Yökyläilijät ei toistaiseksi ole saunoneet meillä joten en tiedä... en pakottaisi mutta ehkä ehdottaisin että voi tulla saunaan yhdessä meidän kanssa tai vaihtoehtoisesti yksin/kaverin kanssa kahden.
Oman perheen kesken saunotaan kyllä vielä kaikki kerralla. Mutta en hyväksyisi, että tyttäreni saunoisi kaverin perheen kanssa! On 10v, mutta rinnat jo kehittyneet ja karvoitustakin alkaa olla... Luultavasti pian jaetaan kotonakin saunavuorot. Veli on vuoden vanhempi, mutta hänessä ei vielä teinimerkkejä ole.
En veisi meillä vierailevaa lasta saunaan eri sukupuolta olevien kanssa, jos en tietäisi mitä hänen kotikulttuurissaan asiasta ajatellaan enkä muutenkaan näkisi sitä tarpeellisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kiellät uimahalliin viemisen, jos se kerran on teidän perheen arvojen vastaista. Me tottakai teemme kuten vanhemmat haluavat ja lapsi saa jäädä toisen ryhmän kanssa päiväkodille. Mutta kuten kirjoitin, tähän asti kukaan vanhemmista ei ole kieltänyt lapsen uimahallikäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
En olisi 8-vuotiaana halunnut olla alasti vieraiden miesten ja poikien kanssa.
Tuskinpa tuota AP:n 8-vuotiasta sinne saunaan pakotettiinkaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ovatko nykyajan lapset nopeammin kypsyviä ja häpeän aiemmin löytäviä, mutta mun aikaan tuon ikäisen oli ihan ok saunoa sekaisinkin.
Amerikkalaisesta massaviihteestä opittua katolilaisuudesta periytyvää häveliäisyyttä. Osittain sitäkin että perheet hajoaa ja ihmiset ei saa enää esimerkkiä perinteisestä suomalaisesta kulttuurista joten jää oletus että amerikkalainen häveliäisyys on maailman normi.
Vierailija kirjoitti:
En veisi meillä vierailevaa lasta saunaan eri sukupuolta olevien kanssa, jos en tietäisi mitä hänen kotikulttuurissaan asiasta ajatellaan enkä muutenkaan näkisi sitä tarpeellisena.
tämä on minustakin oikein järkevää.
se eskarien kanssa uimahallissa käyvä
Aha.