Lapseni oli kaverikyläilyllä saunonut kaverin koko perheen kanssa :D
Olen yh ja lapseni oli eilen kaverilla yötä. Illalla olivat mennet saunaan koko porukalla. Tyttöni on 8-v. Ensin vähän järkytyin, mutta sitten muistin, että niinhän mekin 80-luvulla saunottiin. Tyttöni oli hieman hämmentynyt, koska ei ollut ennen nähnyt miestä ja poikia alastomana ;). Jotenkin tämä vain tuntui nykypäivänä hassulta vai johtuuko tämä siitä, että minulla ei ole perhettä. Onkohan yleistäkin vielä?
Kommentit (36)
Ja kun se menee onneksi juuri toisin päin, eli 21 paljasti itsensä: ei ole suomalaista nähnytkään. Suomessa kun saunomiseen ei liity mitään seksuaalista ja lasten saunomiseen vielä vähemmän. Murrosiässä sitten tulee eteen se teinin häveliäisyys ja sitä kunnioitetaan. Mutta pitäisin ihan sairaana, jos omat 10 ja 9 -vuotiaat lapseni pitäisi erottaa saunomisen ajaksi. Johan ne itsekin kokisi sen rangaistuksena. Toisaalta yökyläilijän laitan oman lapseni kanssa saunomaan kaksin, koska ajattelen sen olevan heistä hauskaa niin. Ja vieras lapsi meidän perheen jatkona voi olla paljon kiusallisempi kuin oman perheen kesken - varsinkin, kun moni kasvattaa lapsistaan niin rajoittuneita. Mutta sitten taas vasta päiväkoti-ikäisten sekasaunomisen paheksuminen kertoo jo paheksujan omasta sairaasta mielenlaadusta.
Onhan tuo ollut hämmentävää tytölle, jos ei ole alastonta miestä/poikaa ennen nähnyt. Ajattelematonta kaverin vanhemmilta. Juttele tytön kanssa jos tuntuu tarvetta olevan...
Oman perheen kesken ehkä just ja just ok mutta ei vieraiden lasten kanssa! Hassua toi alastomuuden "normaaliuus". Itse tunnen monia ketkä eivät ole koskaan nähneet ketään vanhemmistaan tai sisaruksistaan alasti kavereista puhumattakaan!
Hyi mielestäni alastomuutta täytyy alkaa peitellä siinä vaiheessa kun lapsi on iässä jossa alkaa ymmärtämään. En ymmärrä sitä suomalaisten munat ja tussu ilkosillaan tyyliä.
Meidän saaressa saunotaan kesät talvet sekasaunassa. Se kerrotaan aina uusia ihmisiä kutsuttaessa. Joillakin on joskus uikkarit mukana, yleensä ja suurimmalla osalla ei. Siellä on kaikki sekainen vauvasta vaariin. Osa kun saunoo, toiset ui, osa jäähyttelee ja osa pesee. Hyvin on toiminut! Tapa ollut niin kauan kuin lapsuudesta muistan.
Meillä on tytön kaveri joskus mökkireissulla mukana ja joskus olen saunonut itse tyttöjen kanssa, mutta joskus on käynyt niinkin, että mies ja tytöt ovat jääneet pidemmäksi aikaa uimaan ja saunomaan ja ovat sitten saunoneet keskenään. Minulle oli hieman yllätys, että tuollainen 15-vuotias tyttö kehtaa saunoa kaverinsa isän kanssa, mutta mikäs siinä. Itse olen kainompi, mutta jossain suvuissa on rennompi meininki alastomuuden suhteen ja se tarttuu sitten lapsiinkin. Minulta meni yli kymmenen vuotta tottua siihen, että mies on aina kotona alasti.
Minä ainakin lopetin lähisukulaisten kanssa saunomisen siinä 10-vuotiaana ja siitä muutaman vuoden nuorempanakin saunoin yökylässä vain kaverin kanssa, en suinkaan koko perheen kanssa eikä onneksi yhdessäkään kyläpaikassa oltukaan tunkemassa koko perheen voimin saunaan.
Pakko kysyä että saunooko kukaan täällä aikuisena esimerkiksi oman isänsä kanssa? Luettuani näitä saunakeskusteluja niin olen alkanut tuntea itseni todella friikiksi, koska olen aina saunonut isäni kanssa kahdestaan. Edes teininä en kokenut sitä pätkääkään hävettävänä. :D
No voi hyvä tavaton. Jokainen tyylillään. Meidän ydinperheessä kylvetään ihan rennosti kaikki keskenään tai sitten ei. Nuoriso jo alle ja päälle kaksikymppisiä ja eri sukupuolta. Ei tunnu missään. Sauna on saunomista ja filosofointia varten ja suihku peseytymistä varten. Ei siitä tarvitse tehdä sen kummallisempaa asiaa.
Kiitos vastauksista. Meidän pienessä perheessä tosiaan ei miehiä ole näkynyt ja sukulaisistaki vain naisia on elossa. Toki tyttöni on joskus uimarannalla nähnyt poikien pippeleitä, mutta aikuista miestä alastomana ei. Kaverin perheessä ei selvästi ollut tuo asia tullut mieleen, mutta toisaalta lapseni mielestä saunominen porukassa oli ollut mukavaa. Eli ei vaikuta saaneen traumoja. Ja en minäkään saanut vaikka kavereitteni isien vehkeet olenkin lapsena nähnyt. Ap
En ymmärrä, mikä siinä on niin pahaa jos 8-vuotias pikkutyttö saunoo kaveriperheen kanssa ja näkee perheen isän ja/tai pojan alasti? En ihan totta ymmärrä, vaikka kuinka koitan pähkäillä. En keksi mitään muuta kuin sen, että joku pelkää isällä olevan likaisia ajatuksia mikä taas tuntuu musta aivan sairaalta. Asia on toki erikseen, jos lapsi itse ilmaisee ettei halua sekasaunoa ja hänet siihen pakotetaan. Itse olen käynyt lapsena isäni kanssa miesten vuorolla saunassa, enkä todella osannut silloin edes ajatella siinä olevan mitään pahaa. Enkä osaa vieläkään. Ja voisin edelleen saunoa isäni kanssa, jos sellainen tilanne eteen tulisi. Sehän on mun oma isäni!
Saunomiseen ei liity todellakaan mitään seksuaalista. Itse ainakin haluan lapsilleni opettaa ettei alastomuus ole mikään mörkö vaan täysin luonnollista, niin kauan kun se itsestä tuntuu hyvältä.
Mulla tämä lasten sekasaunominen menee samaan kastiin muutama päivä sitten käymäni keskustelun kanssa. Ystäväni oli kauhuissaan kuultuaan, että nukun edelleen alasti vaikka olen äiti. Että enkö yhtään ajattele, että se voi tuntua lapsestani ahdistavalta. Kaiken huipuksi poika (kohta 2v.) nukkuu omassa sängyssä omassa huoneessaan. Että näin.
Kyllä meilläpäin on lapset sekasaunoneet perheiden kanssa, joka meidän tai sitten siellä yökyläpaikassa.
Toki tuossa kouluikäisenä alkoi tulla pyyntöjä, että lapset kavereineen saunoo ja se oli ihan ok myös.
Saunamme on suht pieni, että piruako sinne kaikki änkee kerrallaan. Nykyään teinejä ja saunoo aina kavereidensa kanssa, kun yökyläilyjä ja kisareissuja. Kutsuvat ja soittavat kotiin, että sauna kuumaksi ja limua kylmään täältä tullaan.
Vantaalta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen monta vuotta vienyt eskariryhmäni uimahalliin ja siellä ovat saunoneet sekaisin. En ole tajunnut sen voivan ketään hämmentää. Ei ole kyllä yksikään vanhempi kieltänyt saunaan viemistä.
Toivottavasti et ole minun lapsen eskariope.
Eikä mun. En hyväksyisi tuota, ja ihmettelen sitäkin, että saunaan pitää mennä uimahallikäynnillä. Omalle lapselleni olen sanonut, että missään ei tarvitse saunaan mennä. Olisi ap:n lapsikin voinut kieltäytyä saunomasta kaverin perheen kanssa.
Se saunako tässä on nyt se kauhein juttu? Ne eskarit on kuule siellä pesuhuoneessakin kaikki yhdessä. Harvassa eskarissa on tarpeeksi henkilökuntaa ja varsinkaan miehiä viemään niitä poikia miesten puolelle. Naisopet vie sitten koko porukan naisten puolelle. Meillä oli aikanaan miesope tytön eskarissa ja tämä vei koko porukan miesten puolelle. Ei jäänyt tytölle traumoja, pikemminkin oli kuulemma jännää päästä miesten puolelle kun sitä ennen oli ollut vaan mun kanssa naisten puolella. Harvemmin tuo on siis niille lapsille ongelma. Aikuiset siitä ongelman tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen monta vuotta vienyt eskariryhmäni uimahalliin ja siellä ovat saunoneet sekaisin. En ole tajunnut sen voivan ketään hämmentää. Ei ole kyllä yksikään vanhempi kieltänyt saunaan viemistä.
Toivottavasti et ole minun lapsen eskariope.
Eikä mun. En hyväksyisi tuota, ja ihmettelen sitäkin, että saunaan pitää mennä uimahallikäynnillä. Omalle lapselleni olen sanonut, että missään ei tarvitse saunaan mennä. Olisi ap:n lapsikin voinut kieltäytyä saunomasta kaverin perheen kanssa.
Se saunako tässä on nyt se kauhein juttu? Ne eskarit on kuule siellä pesuhuoneessakin kaikki yhdessä. Harvassa eskarissa on tarpeeksi henkilökuntaa ja varsinkaan miehiä viemään niitä poikia miesten puolelle. Naisopet vie sitten koko porukan naisten puolelle. Meillä oli aikanaan miesope tytön eskarissa ja tämä vei koko porukan miesten puolelle. Ei jäänyt tytölle traumoja, pikemminkin oli kuulemma jännää päästä miesten puolelle kun sitä ennen oli ollut vaan mun kanssa naisten puolella. Harvemmin tuo on siis niille lapsille ongelma. Aikuiset siitä ongelman tekee.
Aivan. Ei ole lapsille ongelma, koska ovat vapaat opituista ennakkoluuloista. Se on mammojen korvienväli alkanut Suomessa lahota Amerikan malliin. Siitä tämä johtuu.
Ai. Meidän uusperheessä myös 15 v poika saunoo yhdessä minun eli äitipuolensa ja 9 ja 12 -vuotiaiden pikkusiskojen kanssa. Samoin tytöt kesällä mökillä aikuisten (myös vieraiden) kanssa, on ne sitten kumpaa sukupuolta tahansa.