Vierailija

Olen työskennellyt yhdessä pikaruokaravintolassa useamman vuoden, ja minut ylennettiin nyt apulaisesimieheksi. Ongelmani liittyy siihen, että meillä ei makseta tätä apulaisesimiehen palkkaa, ellet ole ns. "johtamassa vuoroa". Käytännössä se siis tarkoittaa sitä, että saan osasta työvuorojani normaalia "duunaripalkkaa", ja tätä apulaisesimiehen palkkaa vain silloin, kun olen esimiesvuorossa.

Se olisi muuten ihan ok, mutta.. Meidän esimiehet, ravintolapäälliköstä puhumattakaan, käyttävät tätä hyväkseen ja pitävät esim. hävyttömän pitkiä tupakkataukoja todella usein ja katoilevat kahvikuppeineen toimiston puolelle jopa tuntikausiksi jättäen esimiestehtävänsä (omavalvontaa ym, mitä milloinkin) mun hoidettavaksi. Tällöin joudun siis normaalilla duunaripalkalla hoitamaan omat normaalit työtehtäväni ja tämän lisäksi johtamaan vuoroa ja tekemään esimiesten hommia. Lähestulkoon joka ikinen työvuoroni venyy vähintään yhdellä tunnilla paitsi näiden lisätehtävien, myös sen takia, että erityisesti ravintolapäällikkömme ollessa tulossa vuoroon saan usein kuulla joltain muulta duunarilta, että "joo se soitti ja sanoi tulevansa vasta kolmeen, sun pitää kuulemma olla täällä siihen asti". Olen tottunut nyt siihen, ettei työvuoron päätteeksi voi sopia mitään menoa, ja kun vuoron pitäisi päättyä kello 18 oletan olevani ulos ravintolasta kasin paikkeilla.

Olen yrittänyt keskustella tästä ravintolapäällikön kanssa, ja hänen mukaansa tämä on normaali käytäntö ja kuuluu apulaisesimiehen työnkuvaan. Minulle duunarivuoroissa annetut lisätehtävät kuuluvat kuulemma esimiehen koulutukseen. Tämähän olisi ihan ok, mutta jos kaikkiin vuoroihini kerran kuuluvat myös esimiestehtävät, miksi vain osasta vuorojani maksetaan esimiespalkkaa? Tästä kysyessäni olen saanut kierteleviä vastauksia ja jotenkin päällikön kanssa keskusteltuani jäi sellainen olo, että vaivaan häntä kysymyksilläni ja olen vain ahne. Muutenkin tämä tuntuu ylipäänsä kummalliselta tavalta kouluttaa uutta esimiestä, meininki tuntuu enemmän oudolta pompotukselta ja esimiesten touhu kumman välinpitämättömältä.

Voiko tämä nyt ihan oikeasti mennä näin?

Kommentit (6)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Perehdytys vaativampaan tehtävään ei ole sitä, että palkatta hoitaa tätä vaativampaa tehtävää. Tee selväksi, että jos et ole esimiesvuorossa, et tee esimiestehtäviä. Sinulla ei ole velvollisuutta jäädä ylitöihin niin, että joku soittaa vähän ennen työvuoron loppumista ja sanoo, ettei tule töihin. Kuulutko liittoon? Ota yhteyttä sinne ja ala etsiä uutta duunia. Tuollaisessa paikassa ei asiat kuitenkaan korjaannu, joten etsi parempi duuni.

Vierailija

Kiertelevät vastaukset ja välttely kertovat, että esimiehesikin tietävät tekevänsä väärin. Kummallista touhua ylipäänsä.

Sinun pitää saada parempaa palkkaa niiltä tunneilta, jolloin olet esimiesvastuussa. Lisäksi laadittujen työvuorojen luulisi koskevan myös vuoroesimiehiä (sinua ja sinun päälliköitäsi). 

Vierailija

Kai sinä saat edes palkan siltä ylimääräiseltä tunnilta, eikä "ylennyksesi" tärkein syy ole se, että teet pöljyyttäsi työtä ilman palkkaa.

Kysäisepä nyt seuraavaksi esimieheltäsi, että voitko toimittaa valtakirjan ammattiliiton jäsenmaksua varten suoraan palkanlaskijalle. Jos sillä ei ole mitään vaikutusta, liity ammattiliiton jäseneksi ihan oikeasti.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat