Kirkosta eroaminen 2015
Jos haluaa säästää vuoden 2016 kirkollisveron, tulee erota vuoden 2015 aikana. Eroaminen onnistuu verkkopalvelussa http://eroakirkosta.fi/ .
Vastaan mielelläni kysymyksiin eroamisesta. Em. palvelusta löytyy myös FAQ-osio sekä verolaskuri, jolla voi laskea oman kirkollisveronsa suuruuden.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa liittyä kirkkoon. Kiitos kun muistutit.
(onko pappi kussut sun muroihin?)
Liittyä kirkkoon? Miksi ihmeessä et aiemmin ole kuulunut? Ja nytkin sinua piti erikseen muistuttaa liittymisestä?
Tui tui vaan sullekin :D
Ei ole kastettu eikä liitetty kirkkoon koskaan. Aikuisiällä en ole ajatellut asioita vasta kuin viime aikoina. En ole saanut aikaiseksi eikä tämä asia oman uskoni/pelastukseni kannalta ole olennainen, että sikäli en tavitse kirkkoa. Mutta ilolla voisin maksaakin kirkollisveroa. Sen verran hyvää työtä siellä tekevät.
Tiedätkö mihin rahasi tulevat menemään eli missä "tehdään hyvää työtä"?
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?Open&cid=ContentCB179
Tiedän. Tiedätkö sinä? No lueppa vaikka tuosta.
Totta kai tiedän: lähimmäisyeni hyvinvointiin, eikä esimerkiksi kirkon tiedotusbudjettiin, mistä sinä näytät saavan elantosi.
Erosin 2003, kävelin kirk.h.virastoon. Eron syynä ei ollut verot vaan eräs tapaus samalta aamulta srk:ssa. Se oli sitten siinä.
Erotkaa maistraati.fi jossa voi myös tehdä sähköisen eroilmoituksen eikä missään hämärässä eroakirkosta.fi joka luultavasti vain kerää henkilötietorekisteriä ties mihin tarkoituksiin!
Nyt se on hoidettu. Minä ja äijä, molemmat erottiin kirkosta. Olisittepa nähneet miehen ilmeen kun ilmoitin, että nyt erotaan molemmat kirkosta. Vähän hän ensin vastusteli, mutta kun näytin kirkollisverolaskurilla kuinka paljon säästämme vuodessa, niin johan nousi miehen takalisto penkistä ennätysvauhtia ja heti koneelle eroilmoitusta täyttämään. Erolomakkeen täyttö oli varmaan paras palkkaisin minuutin työ minkä olen koskaan tehnyt tai tulen tekemään.
Haudattiin syksyllä isoäiti, joka oli kuulunut koko ikänsä kirkkoon ja maksanut kirkollisveroa tunnollisesti koko ikänsä. Järkytys oli aika suuri, kun kirkko laskutti hautaamisesta täyden hinnan. Ensin maksat palvelua koko ikäsi ja sitten kun sitä tarvitset, niin lasku tulee perästä. Aika moni suvusta erosi sen jälkeen kirkosta.
Minulla meni kuppi nurin viime syksynä, kun arkkipiispa Mäkinen ilmoitti ettei kirkon tehtävä ole puolustaa Suomen etua. Kirkko voi tietenkin tehdä mitä haluaa, mutta minun rahoillani ei tälläistä agendaa ajeta, jossa Suomen etua ei oteta huomioon.
Itse olen eronnut 15-vuotiaana kirkosta, mutta päätös kaduttaa nyt ehkä vähän. On ehkä parempi pitää kirkko mahdollisimman maallistuneena enkä v*tussa halua että islamista tulee joku valtauskonto tänne. Erosin sen takia että en usko ja tuntu turhalta ja ärsytti kun tuli verokortit ekaa kertaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa maistraati.fi jossa voi myös tehdä sähköisen eroilmoituksen eikä missään hämärässä eroakirkosta.fi joka luultavasti vain kerää henkilötietorekisteriä ties mihin tarkoituksiin!
Ei kerää.
Miksi edes keräisi? Olisi se laitontakin, mutta en näe edes motiivia kerätä. Mitä me tekisimme 500,000 kirkosta eronneen nimellä?
Toki lopputuloksen kannalta sama eroaako eroakirkosta.fi:llä vai FAQ:ssa http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta/faq linkitetyssä maistraatin palvelussa.
Aika on ajanut kirkon ja kristinuskon ohi. Nykyisen tietoyhteiskunnan ihmiset eivät enää perusta elämäänsä kristinuskon zombi-tarinan ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni kuppi nurin viime syksynä, kun arkkipiispa Mäkinen ilmoitti ettei kirkon tehtävä ole puolustaa Suomen etua. Kirkko voi tietenkin tehdä mitä haluaa, mutta minun rahoillani ei tälläistä agendaa ajeta, jossa Suomen etua ei oteta huomioon.
Ei Suomen eikä suomalaisten etua. Osakesalkku on se, minkä eteen töitä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on erotahti aika jäätävää.
Hyvältä näyttää :)
Vierailija kirjoitti:
En eroa. Lapsellani on rippikoulu ja konfirmaatio ensi kesänä. Vanhempina olemme erittäin iloisia että hän uskoo Jumalaan.
Eihän lapsen rippikoulu liity mitenkään sinun jäsenyyteen kirkossa.
Oletko varma että lapsesi haluaa kuulua kirkkoon ja käydä rippikoulun?
Vai pitääkö lasta kiristää ja lahjoa, jotta käy rippikoulun, mutta eroaa heti kun täyttää 18 vuotta ja voi tehdä sen omatoimisesti?
Ensi vuonna päästäneen kirkon jäsenmäärässä jo alle 4 miljoonan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytän 18v 3v päästä. Voinko heti 0:00 sinä päivänä lähettää lomakkeen ja erota kirkosta?
Kyllä voit. Voit toki erota jo ennen 18-vuotispäivääsi, mutta et sähköisellä lomakkeella vaan kirjoittamalla paperisen ilmoituksen erostasi seurakuntasi kirkkoherranvirastolle.
Ei kannata lähettää erokirjettä kirkkoherranvirastoon, ne heittää pistää sen silppuriin. Meidän nuuori halusi erota kirkosta kesken rippikoulun 15 vuotiaana ja toimitti allekirjoitetun eroilmoituksen kirkkoherran virastoon. Uudesta verokortista huomasi myöhemmin että on edelleen jäsen. Seuraava kirje lähti maistraattiin ja sieltä tulikin parin viikon jälkeen vahvistuskirje.
Kannattaa siis aina hoitaa ero maistraatin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Minun tulotasollani kirkkoon kuuluminen tulee maksamaan koko työurani aikana noin 50 000 euroa. Sitten kun miettii mitä vastinetta kirkko noin järkyttävän suurelle summalle antaa, niin aika surkeaksi jää kirkon palvelun hinta-laatu-suhde. Eroan kirkosta ja sijoitan säästyneet rahat omiin lapsiini. Lapsissa on Suomen tulevaisuus, ei kristinuskossa.
50 tonnia ei ole paljon siitä että pääsee taivaaseen eikä joudu helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tulotasollani kirkkoon kuuluminen tulee maksamaan koko työurani aikana noin 50 000 euroa. Sitten kun miettii mitä vastinetta kirkko noin järkyttävän suurelle summalle antaa, niin aika surkeaksi jää kirkon palvelun hinta-laatu-suhde. Eroan kirkosta ja sijoitan säästyneet rahat omiin lapsiini. Lapsissa on Suomen tulevaisuus, ei kristinuskossa.
Missäs kohdassa Raamatussa velvoitetaan maksamaan luterilaiselle kirkolle veroa? Eikös Jesseken sitä paitsi vihannut korkoa kiskovia temppeliherroja ja potki niiden pöydät nurin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä taivas ja helvetti ovat?
Vierailija kirjoitti:
Haudattiin syksyllä isoäiti, joka oli kuulunut koko ikänsä kirkkoon ja maksanut kirkollisveroa tunnollisesti koko ikänsä. Järkytys oli aika suuri, kun kirkko laskutti hautaamisesta täyden hinnan. Ensin maksat palvelua koko ikäsi ja sitten kun sitä tarvitset, niin lasku tulee perästä. Aika moni suvusta erosi sen jälkeen kirkosta.
Kirkko on tavattoman kustannustehoton hautaaja. Kirkko saa valtiolta hautaamiseen noin 2000€ per kuoppa, mutta se ei muka riitä, vaan pitää laskustaa vielä omaisiakin hautaamisesta.
Uskoisin että kunnallistettuna kustannukset jäisivät paljon alemmaksi.
Kirkolta pitäisi ottaa hautausmonopoli pois.
Onhan kirkkoon kuuluminen aika kallista. Samalla rahalla tekee viikon etelän matkan joka vuosi. Viime kesänäkään ei rahat riittäneet lomamatkaan. Hyvä kun vinkkasitte tämän veronsäästö vinkin. Nyt eroan kirkosta ja säästyneillä rahoilla voin tehdä etelän lomani joka vuosi. Ei kai se väärin voi olla ottaa omalla palkkatyöllä ansaitsemia rahoja omaan käyttöön.