Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Menen levollisin mielin nukkumaan ja nukahdan helposti. 3 - 4 aikaan aamuyöstä herään ja olo on jännittynyt ja helposti alan pyöritellä murheitani mielessä. Vaikka tietoisesti olisin ajattelematta negatiivisia asioita ja huoliani, niin silti uudelleen nukahtamiseen menee yleensä pari tuntia. Sen jälkeen sitten nukkuisinkin lähes puolillepäivin, mutta pitää käydä töissä. :(

Kommentit (18)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Psykiatri kertoi, että masennukseen liittyy tyypillisesti aamuyön heräily ja juuri aamuyöllä oireileva unettomuus. Tosin siihen liittyy yleensä muitakin oireita.

Vierailija

Mulla on aina noin, että tuohon aikaan on pirteä jakso. En edes yritä nukkua silloin, vaan nousen ja luen vaikka kirjaa, siivoilen tms. Menen nukkumaan sitten vielä pariksi tunniksi ennen töihin lähtöä. Ja töiden jälkeen nukun 1,5 tunnin päiväunet, niin ei univajetta tule.

Vierailija

Mulla sama ongelma. Ja valitettavasti olen löytänyt siihen vain yhden lääkkeen, sokeripitoisen mätön syömisen sillon yöllä. Muroja, karkkia tms kun vedän niin hetken päästä uni tulee taatusti. Noh, olisi kyllä ihan hyvä päästä siitä eroon koska olen yösyömisen takia lihonut 30 kiloa viimeisen 8 vuoden aikana kun siitä olen kärsinyt. :(

Vierailija

Sama ongelma. Tuohon kellonaikaan herään ja pyörin sängyssä pari tuntia olen sitten mennyt nukkumaan iltaysiltä tai myöhemmin. Lääkäri määräsi melatoniini (depot) eli pitkävaikutteista. En ole raaskinut ostaa, kun maksaa euron kipale.

Vierailija

Stressi ja huolet valvottavat juuri tuohon aikaan ainakin minua. Sain lääkäriltä unilääkettä, jonka pitäisi pidentää yöunta loppupäästä, eli juuri aamuyöstä, en vain tykkää käyttää sitä, sillä olo on aina niin tokkurainen pitkälle aamupäivään kun olen edellisenä iltana lääkkeen ottanut. Paras keino on yrittää päästä eroon turhasta stressistä ja murheista, tosin helpommin sanottu kuin tehty.

Vierailija

Ota melatoniinia (saa ilman reseptiä). Tosin sun pitää kokeilla vaikka viikonloppuisin, mikä on vika hetki ottaa se että jaksat herätä työaamuun. Itse en 3.30-4 jälkeen enää ota, riippuen vähän mihin aikaan herätys.

Vierailija

Minulla on ihan sama ongelma, herään yhden ja viiden välillä joko yhden tai useamman kerran joka yö. Tätä on jatkunut kymmenisen vuotta. Kun harrastin lääkärin suosittelemana mindfulness-rentoutusta (vaatii 10-20 minuutin päivittäisen harjoituksen ainakin viikon - kahden ajan ennen kuin alkaa kunnolla tehota), nukuin loistavasti, tätä kesti noin puoli vuotta eli niin kauan kuin jaksoin tehdä harjoituksia ja vähän sen jälkeenkin. Nyt on ollut olevinaan niin kiirettä, että ei ole ollut aikaa tehdä tuota mindfulness-harjoitusta, ja siksi olenkin valvonut viime kuukaudet (tyhmää, tiedän sen). 

Vierailija

Stressiltä vaikuttaa. Itse heräsin lähes joka yö 3-4 aikoihin yli 10 vuoden ajan edellisessä työpaikassa ollessani. Kun työsuhde loppui, niin aloin nukkua illasta aamuun ilman heräilyä, luksusta. Työ oli stressaava ja yt-neuvotteluja jatkuvasti. Ei ihme, että stressasi. Masentunut en kuitenkaan ile koskaan ollut.

Vierailija

Minulla täysin sama. Tosin välillä en saa enää unta ollenkaan tuon klo 3-4 heräämisen jälkeen. Ja välillä taas nuukun normaalisti aamuun asti. Stressi ja ahdistus taitaa olla syynä.

Vierailija

Minä heräilin aamuyöstä silloin, kun kärsin masennuksesta.

Koita ap saada ne stressitekijät ja murheet hoidettua pois, niin eiköhän se nukkuminenkin taas rupea sujumaan.

Vierailija

stressi, masennus, ahdistuneisuushäiriöt oireilevat kaikki noin (ja vaihdevuodetkin). Itselläni auttoi nukahtamislääke, vaikka iltanukahtamisessa ei ongelmaa ollutkaan: jo se, että saattoi mennä nukkumaan varmana nukahtamisesta, rauhoitti unta niin että lakkasin heräämästä (tai jäämästä hereille) aamuyöstä. Kun nukkumisen sai kuntoon, paniikkikohtauksetkin vähenivät ja lopulta katosivat pelkällä nukahtamislääkkeellä ja psykologilla eikä tarvinnut lääkärin tarjoamia venlafaksiineita. Mutta mulla oli ilmeisen hyvä säkä, kun nukahtamislääke sopi mulle niin hyvin, eli ei painajaisia eikä mitään tokkuraisuutta, ja nukahdin puolikkaalllakin, jolloin sen olisi tarvittaessa voinut ottaa vielä aamuyölläkin, jos olisi vielä saanut 3-4 tuntia unta.

Vierailija

Minulla aamuöisen heräämisen ja valvomisen syyksi paljastui kilpirauhasen liikatoiminta. Kun se saatiin aisoihin, loppui heräilykin.

Todennäköisempi vaihtoehto toki on tuo stressi. 

Vierailija

Olet stressaantunut jostain.

Kokeile lisätä liikuntaa, harjoittele rentoutusta, syö melatoniinia ja kokeile terapiaa, jos muista vaihtoehdoista ei ole hyötyä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat