Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kannata ostaa opiskelevalle lapselleen yksiötä isompaa asuntoa

Vierailija
27.12.2015 |

koska vaikeuksia tulee kun seurustelukumppani haluaa muuttaa sinne asumaan. Yksiöön eivät kehtaa yrittääkään, vaan yövierailut saavat riittää.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme ostaa lapselleen opiskelukämpän..lellitty kakara.

Taitaapa suurin osa ostaa. Asunto kun on paras ja tuottavin sijoituskohde.

Millä perusteella asunto on tuottavin sijoituskohde, paljon tuottavampi on esim. jokin indeksirahasto.... Ei kerrostaloasunnot keskimäärin ole kaikkein tuottavimpia sijoituksia. Ne ovat aika varmoja sijoituskohteita kylläkin eli melko riskittömiä.

Toki jos on osannut ostaa asunnon juuri 90-luvun puolivälissä Helsingin arvoalueilta on sijoitus varmasti ollut erittäin kannattava.

Ja mihin ihmeeseen sitten tarvitaan tuhansia opiskelija-asuntoja jos muka kerta LÄHES KAIKKI ostavat lapsilleen asuntoja. Monella ei ole varaa edes itselleen ostaa omistusasuntoa todellisuudessa. Puhumattakaan niille 5 lapselle jokaiselle omaa kerrostaloasuntoa vielä!

Unohdat laskelmassasi kokonaisuuden. Indeksirahasto on tuottavampi kuin asunto, mutta otapa mukaan se, ettö opiskelijan ei tarvitse vanhempien asunnossa asuessaan maksaa esim. 7000 e/v vuokraa. Silloin huomaat, että se asunto on parempi sijoitus kuin rahasto.

Vierailija
42/48 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä muka ostaa asuntoja lapsilleen? Ainakin mun piti itse hankkia asunto ja se eka kämppä oli ihan vuokra-asunto. Ja itse piti todellakin maksaa.

Serkkuni, suurten ikäluokkien edustajat, osti lapsilleen asunnot Helsingistä. Silloin 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa tuo oli tavallista, harva asui vuokralla, koska vuosina 1945-1949 syntyneillä oli paljon rahaa, hyvät virat ja järkeä maksaa lastensa asuminen.

Suuret ikäluokat oli se sukupolvi, jolla oli rahaa mihin tahansa ja heidän lapsensa saivat nauttia siitä ilmaisina asuntoina.

Jep, eli 70-luvulla ja 80 -luvun alussa syntyneet. 

Juuri ne, joiden lapset alkavat olla siinä iässä, että vanhempien on syytä katsoa peiliin. Heillä oli helppoa opiskeluaikana ilmaisen asunnon takia, mutta miksi he väittävät, että eivät muka voi ostaa omille lapsilleen keskustayksiötä? Mihin he on kaiken sen rahan laittaneet, jonka saivat suurilta ikäluokilta ilmaiseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulen köyhien itkua :D se on lempimusaani

Vierailija
44/48 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku ostaa lapselleen asunnon ? Ymmärrän jos esim tallettaa rahaa vakuudeksi tai antaa käsirahan, mutta että maksaisi itse koko asunnon ? Kyllä mun mielestä on oma homma maksaa oma asuntonsa.

Vierailija
45/48 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien on saanut vanhempien omistamaan asuntoon opiskelija asumistukea?

Heh, kyllä on sinisilmäistä porukkaa. Kokoomus-faijan firma omistaa tietenkin asunnon. Vuokralainen (lapsi) tekee vuokrasopimuksen faijan firman kanssa ja postittaa vuokrasopparin normaalisti Kelalle. Tätä tapahtuu ihan jatkuvasti, eikä se ole edes laitonta. 

Ei se toimi noin. Jos vanhemmat omistaa firman, katsotaan asunto vanhempien omistamaksi. Siksi kannattaa tehdä niin, että tuttavaperheet tekevät ristiin vuokrasopimukset, vaikka nuoret asuvat vanhempiensa omistamassa kämpässä. Silloin saa täydet tuet. Samoin, jos sisarukset omistaa asunnot ja vuokraa ne toisilleen.

Vierailija
46/48 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ongelma on mikä? Tuleva vävy maksoi kiltisti vuokraa vanhemmilleni :)

Vastikkeista, vedestä ja sähköistä voi vaatia puolet.

Vierailija
47/48 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku ostaa lapselleen asunnon ? Ymmärrän jos esim tallettaa rahaa vakuudeksi tai antaa käsirahan, mutta että maksaisi itse koko asunnon ? Kyllä mun mielestä on oma homma maksaa oma asuntonsa.

Itse muutin vuokralle opiskeluaikana 2v sitten kun löytyi sopivan halpa asunto. 1,5v myöhemmin isäni suostui takaamaan lainani, talletti rahan tilille jossa se kasvaa korkoa. Kun olen maksanut tuon summan verran, niin isäni saa rahansa takaisin korkojen kera :) Itse säästän lapselleni, nyt 4kk, sen verran minkä säästää pystyn. Rahat saa täysikäise sitten käyttää vaikka siihen omaan asuntoon.

Vierailija
48/48 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ap tiedä. Me asuttiin viitisen vuotta puolison omistamassa yksiössä (alle 30m2), molemmat kyllä ihan valmistui. Asunto oli perintörahoilla maksettu. Minä ajattelin että me ostetaan yksiö pojille opiskelukämpäksi, siinä saa vuorotellen asua norminmukaisen yliopisto/amk-opiskeluajan. Ikäeroa on onneksi niin paljon että riittää yksi asunto, saavat sen verran tukea opintoihin että voivat halvalla asua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi