Kaveri juo itsensä hengiltä. Voinko puuttua?
Eli kaveri dokaillu kuukausi kaupalla. Tiedän että aikuisella ihmisellä on oma tahto ja vapaus, mutta ihan sen parasta ajattelen. Hyvä jätkä aina ollu, niin en haluis että kuolee ton vitullisen hermomyrkyn takia näin nuorella iällä. Katkaisuun pitäis se saada, mut miten toimia? Antaisitteko te vaan olla ja katsoa kun toinen juo itsensä hengiltä, vaikka se olisikin toisen asioihin sekaantumista?
Kommentit (38)
Sanoa voi aina. Ratkaisun joutuu henkilö tekemään itse. Yllättävän moni doku vakuuttelee itselleen tilanteen olevan hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri siis itse kyllä tietää, että pitäis lopettaa, mutta sitä on jo kuunneltu viikko tolkulla. Heti kun tulee yksikin negatiivinen asia ihan arkielämässä sen eteen, niin se alkaa taas juomaan. Eli voiko siihen puuttua kukaan viranomainen/lääkäri? Musta on vähän outoa meidän kulttuuri kun annetaan toisen tuhota itsensä ja katsellaan vaan sivusta.
Ei voi puuttua. Mikä viranomainen mielestäsi voisi puuttua? Lääkäri? Miksi? Aikuinen ihminen päättää itse asioistaan. Minkä ikäinen henkilö on? Työelämässä? Onko mt-ongelmia?
Niin musta on edelleenkin outoa, miksi tässä maassa ihmisten annetaan tuhota itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Veisit Jeppeä johonkin hengellisiin tilaisuuksiin että jos saisi Jumalalta voiman elämänmuutokseen ja alkoholi jäisi.
Ei se lähde ikinä semmoisiin. Enkä mene minäkään. Mielikuvitusolentoja tähän nyt ei enää ainakaan tarvita kaiken muun hyvän lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Sanoa voi aina. Ratkaisun joutuu henkilö tekemään itse. Yllättävän moni doku vakuuttelee itselleen tilanteen olevan hallussa.
Ongelma on just siinä kun kyllä se itse tajuaa miten kauan on ränni kestänyt. Ei se ole hullu tai jälkeen jäänyt. Ei vaan pääse irti siitä etanolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu näin arvelin että sen omalla vastuullahan se on. En siis saa soittaa sinne ambulanssia tms.? Musta on vähän omituista, että ihminen saa Suomessa tuhota itsensä tuolla tavalla, vaikka muuten yritetään olla olevinaan sivistysvaltio.
Mihin tarvitset ambulanssia?
Että veisivät sen väkisin vieroitukseen?
pakkovieroitus ei ole toimiva keino alkoholistille (eikä mahdollista). et taida oikein edes ymmärtää mitä alkoholismi on.
En ymmärräkään. En minä ole alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri siis itse kyllä tietää, että pitäis lopettaa, mutta sitä on jo kuunneltu viikko tolkulla. Heti kun tulee yksikin negatiivinen asia ihan arkielämässä sen eteen, niin se alkaa taas juomaan. Eli voiko siihen puuttua kukaan viranomainen/lääkäri? Musta on vähän outoa meidän kulttuuri kun annetaan toisen tuhota itsensä ja katsellaan vaan sivusta.
Ei voi puuttua. Mikä viranomainen mielestäsi voisi puuttua? Lääkäri? Miksi? Aikuinen ihminen päättää itse asioistaan. Minkä ikäinen henkilö on? Työelämässä? Onko mt-ongelmia?
Ei ole työelämässä. Kolmissa kymmenissä ja on ryyppäillyt täysi-ikäisyydestä lähtien. Viime vuosina vaan tahti kiihtynyt ja on nykyään ilmeisesti päivittäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin musta on edelleenkin outoa, miksi tässä maassa ihmisten annetaan tuhota itse itsensä.
Miten mielestäsi tämä itsensä tuhoaminen voitaisiin estää? Tupakoitsijakin tuhoaa itseään. Mikä olisi sinun vinkkisi ystäväsi auttamiseen? Ihan käytännössä. Minkä ikäinen ystäväsi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veisit Jeppeä johonkin hengellisiin tilaisuuksiin että jos saisi Jumalalta voiman elämänmuutokseen ja alkoholi jäisi.
Ei se lähde ikinä semmoisiin. Enkä mene minäkään. Mielikuvitusolentoja tähän nyt ei enää ainakaan tarvita kaiken muun hyvän lisäksi.
Ymmärrän.
Et halua että kaverisi lopettaa juomisen "väärän" syyn takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mielestäsi tämä itsensä tuhoaminen voitaisiin estää? Tupakoitsijakin tuhoaa itseään. Mikä olisi sinun vinkkisi ystäväsi auttamiseen? Ihan käytännössä. Minkä ikäinen ystäväsi on?
Miksei alkoholisteja tai viinakierteessä olevia voisi viedä pakkohoitoon? Viedäänhän vakavista psyykkisistä sairauksistakin kärsiviä.
Taitaa olla paljon alkoholisteja täällä alapeukuttamassa kun näkevät itsensä peilistä.
Yritä saada muitakin ihmisiä mukaan puhumaan hänelle. Mitään erityistä puuttumis-tapahtumaa ei tarvitse järjestää, mutta vaikutus on suurempi, jos useampi ihminen hänen elämässään suostuisi puuttumaan. Mieti kuitenkin rajasi tarkoin etukäteen. Tietyssä vaiheessa sinun pitää luovuttaa, ja lähteä pois. Ja sinun pitää itse tietää milloin se vaihe tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu näin arvelin että sen omalla vastuullahan se on. En siis saa soittaa sinne ambulanssia tms.? Musta on vähän omituista, että ihminen saa Suomessa tuhota itsensä tuolla tavalla, vaikka muuten yritetään olla olevinaan sivistysvaltio.
pakkovieroitus ei ole toimiva keino alkoholistille (eikä mahdollista). et taida oikein edes ymmärtää mitä alkoholismi on.
Älä sitten puutu asioihin mistä et mitään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten puutu asioihin mistä et mitään ymmärrä.
No sä olet kyl selvästi täys juopporunkku :D
On aika vaikea kuvitella minkälainen pakkohoito alkoholistiin tehoaisi, ensimmäisenä tulee mieleen suun ompeleminen kiinni, ettei pysty juomaan, en tiedä olisiko tuo ollut riittävä keino minun raitistamiseeni silloin kun viina vielä maistui.
Alkoholisti raitistuu juomalla. Sitten kun mitta on täynnä eikä juoppo halua juoda enempää, on toipuminen mahdollista ja jopa yllättävän helppoa. Valitettavan usein vain viikatemies ehtii väliin ennen kuin se taso saavutetaan, jota alemmas ei enää halua mennä, näin kävi mm. isälleni.
Halutessaan alkoholisti saa kyllä apua, jopa ihan terveyskeskuksesta ensi alkuun ja kunnilla on yleensä jonkinlaiset päihdehoitoyksiköt joista saa terapiaa ja ohjausta vaikka sitten laitoshoitoon.
AA on antanut avun monelle, mm. minulle, eikä se maksa mitään.
Miten kukaan voi juoda viikkotolkulla? Eikö siinä jo sydän pysähdy sellasesta myrkyn määrästä?
Vierailija kirjoitti:
Eli kaveri dokaillu kuukausi kaupalla. Tiedän että aikuisella ihmisellä on oma tahto ja vapaus, mutta ihan sen parasta ajattelen. Hyvä jätkä aina ollu, niin en haluis että kuolee ton vitullisen hermomyrkyn takia näin nuorella iällä. Katkaisuun pitäis se saada, mut miten toimia? Antaisitteko te vaan olla ja katsoa kun toinen juo itsensä hengiltä, vaikka se olisikin toisen asioihin sekaantumista?
Kaverisi on käytännössä katsoen jo kuollut. Elä sen mukaisesti. Voit auttaa jos haluat, mutta vasta sitten kun halu katkolle on aito, eikä vain jotain manipulointia.
-m35