En osta enää yhtäkään vaatetta H&M:ltä, taso laskenut kuin lehmänhäntä !
Muistatteko, kun H&M tuli suomeen, oli se sillon pienimuotoinen hitti ja kaikki ihmiset ostelivat sieltä vaatteita, koska ne olivat halpoja, hienoja ja laadukkaita? Saisipa vaan nuo ajat takaisin!
Ostin tänään hennesiltä kaksi kauluspaitaa alennusmyynneistä. Molemmat olivat puoleen hintaan ja maksoivat 19.95 kumpainenkin. MOLEMMISTA paidoista irronnut jo napit ja pieni reikäkin tuli kainaloon nostettaessa kättä ylös (paita oli ihan normikokoinen päälläni, en ole mikään valas joka yrittänyt tunkea päälleen xs:n paitaa) lankoja repsottaa sieltä sun täältä jne. Ja vaatteitahan ei voi palauttaa, kun ovat alennuksessa olleet. Tälläisiä vastaavia on tapahtunut aiemminkin ja paljon kalliimmissakin tuotteissa (ei ale-tuotteissa).
H&M taso laskenut ihan helvetisti. Kaikki materiaalit on täyttä paskaa! Käytät paitaa kerran, on se niin rypyssä, että näyttää ihan perseenreijältä. Vaatteet ei muutu mihinkään, samanlaista paskaa vuodesta toiseen, niin naisten kuin miesten puolella. Pientä piristystä tuo uudet H&M mallistot, esim tuo Balmainin homma, mutta vaatteet ovat niin kalliita, ettei niihin ole varaa. Napit irtoilee ja vetoketjut menevät paskaksi alta aika yksikön. Vaatteet tehdään jossain Bangladeshin lapsiorjatehtaissa vielä kaiken lisäksi, joka ei nosta yhtään halukkuutta ostaa sieltä yhtään mitään. Ja ennen kuin joku tulee itkemään siitä, että niin muittenkin ketjujen vaatteita tehdään halvalla ulkomailla, niin kyllä, tämä on tiedossa. Henkilökuntakin välillä naamat niin norsunv*tuilla että!
Itse olen siis mies (27v) ja käynyt H&M:llä niin kauan kuin se suomessa on ollut. Varsinkin miesten puolella on aina se sama surullinen näky niissä vaatteissa, mielikuvituksetonta ja tylsää paskaa. Ihan normaaleja mustia paitoja sieltä kyllä löytyy, mutta eipä sitten muuta. Onneksi nettikaupat ym. ovat yleistyneet niin paljon, niin eipähän tarvitse hennesillä enää käydä.
Millaisia kokemuksia teillä on H&M:stä?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Esiteinilleni kun ostaisin, saisi kilarit.
Ehkä maailman epäeettisin pulju.
Oikeesti.
Sama!
Ja rumiakin ovat vielä kaupanpäälle.
Itse en ole käynyt h&m:llä vuosiin enää paskan laadun takia. Mieluummin satsaan laatuun kuin roskaan.
Naisten vaatteet ovat kyllä laadultaan surkeita. Meillä on 5v tyttö jolle olen pääsääntöisesti ostanut kaikki vaatteet H&M.stä koska hintalaatu suhde on kaikista paras lastenvaatteissa, sekä sieltä saa älyttömän suloisia tytön vaatteita. Trikoopaitoihin ei tule edes nukkaa, ihan älytön plussa :D
Mä olen huomannut että hm:n vaatteiden laatu vaihtelee suuresti. Mulla on käytössä vuosia vanhoja vaatteita jotka on edelleen hyviä ja sitten on sattunut vaatteita jotka on yhden pesun jälkeen entisiä. Viimeksi käydessä pisti silmään miten ohkaisia puuvillapaitoja oli myynnissä. Syy laatuun on varmaankin juuri se puuvillan kohonnut hinta. Miesten vaatteet on myös vähän erikoisia. Jotain hyviä perusjuttuja joskus löytyy ja niitä olen sitten pojalle ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Miesten mallistot on ainakin ihan homoille!
t. lesbo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten mallistot on ainakin ihan homoille!
t. lesbo
Käyvät toki lesboillekin.
Mulla on edelleen talvisin käytössä pari hempan 100% villaa olevaa neuletakkia, jotka on ostettu 2001 tai 2002. Erehdyin viime talvena ostamaan heiltä villapuseron, joka oli risana jo ennen kevättä. Kun raha ja jatkuva kulutus ratkaisevat, tehdään roskaa että pian joudutaan ostamaan uutta. Ja eettisesti valmistettuja vaatteita tämä pulju ei ole nähnytkään, vaikka kovasti yrittää viherpestä ties millä kokoelmilla mainettaan.
Nyt kun H&M on lupautunut vastaanottamaan kotitalouksien tekstiilijätettä eli vanhoja lumppuja, aion muistaa heitä heidän omilla kurjilla retaleillaan.
Niin monta p:llä alkavaa sanaa pisti silmään nopealla silmäyksellä avauksesta, ettei ei kiinnostanut lukea koko juttua ajatuksella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas kestää ne trikoolumputkin vuosia. Kaikista parhaiten muuten meidän lastenvaatteetkin on säilyneet. En ikinä osta mitään hm:stä mikä maksaa yli kaksikymppiä, siellähän välillä tulee niitä huippusuunnittelijoiden tuotteita. Nuo muutaman euron maksaneet on kyllä hyvin pelittäneet.
Mä olen huomannut saman. Lisäksi siellä on nykyään hyviä vedenpitäviä ulkovaatteita murto-osan merkkivaatteiden hinnasta ja sanoisin vähintään yhtä hyviä ellei parempia on nämä HM:n lasten vedenpitävät ulkotamineet, joita saa välikauteen sekä talveen, molempiin. Ja kyllä, trikoo- ja collegevaatteet kestää HM:n mallistosta pidempään hyvinä kuin esim. marketista ostetut.
Itse ostankin nykyään lähes kaiken HM:ltä, kun maksaa vähemmän ja on samalla laadukkaampaa kuin suurimmasta osassa muista kaupoista ostetut vaatteet.
Osa vaatteista on ollut ihan hanurista, lasten leggaritkin kestivät pari käyttökertaa, kun kangas hiutui jo kuminauhan vierestä puhki, ei todellakaan kuulu noin nopeasti kulua vaatteen normaalikäytössä. Lasten ulkovaatteet (haalari, softshelltakki, fleecetakki) on olleet ihan kivoja ja hintansa veroisia, varsinkin kun alesta ostin. Naisten ja miesten vaatteita emme enää osta hm:stä, materiaalit on ihan surkeeta lörtsää, kulahtavat heti. Ja eihän tuohon hintaan eettisesti tuotettua vaatetta saa, senkin vuoksi välttelen mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista järkevintä olisi vaan ostaa vaatteet kirppareilta!
Mutta kun ne kirpparitkin on nykyisin pelkkää henkkamaukkaa ja ginatricotia! Vielä 10 vuotta sitten kirppareilta löysi laatuvaatteita edullisesti. Nyt merkkivaatteista pyydetään jopa useita kymppejä.
En ole ikinä ostanut mitään H&M.ltä, enkä tule koskaan ostamaankaan. Eettisyys ja laatu eivät kuulu ko. yrityksen toimintamalliin, siitäkin huolimatta, että H&M on sitoutunut toimimaan vain turvallisten tehtaiden kanssa. Tämä ei vielä riitä minulle.Sitten, kun pitävät huolen, että ompelijat ovat edes lähellä täysi-ikäisyyttä ja muut työsopimusasiat ovat kunnossa, voin harkita.
Sieltä ei myöskään kannata tilata. Milloin tulee lasku, milloin ei --> muistutus, tilaukset saapuvat milloin sattuu ja niin edelleen.
Premium-malliston villapaidat ovat aika hyviä (siis naisten vaatteista). Olen kyllä palauttanut joskus puuvillaneuletakin, joka oli kaavoitettu sillä tavalla kieroon, että toinen olkasauma oli vinossa. Kaikkien valmistajien tuotteisiin kannattaa nykyään suhtautua terveen kriittisesti. Esim. viime kesänä tilasin kalliin ruotsalaismerkin t-paidan, joka osoittautui ohuesta trikoosta valmistetuksi tekeleeksi; palautukseen meni saman tien.
Bilevaatteita jaksaa ostaa muttei täydellä hinnalla. Töihin ja arkeen jostain muualta. Eikä ne ryppyiset ja väärinistuvat vaatteet jaksa enää innostaa. Tanttaikä on jo iskenyt. Nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko, kun H&M tuli suomeen, oli se sillon pienimuotoinen hitti ja kaikki ihmiset ostelivat sieltä vaatteita, koska ne olivat halpoja, hienoja ja laadukkaita? Saisipa vaan nuo ajat takaisin!
Ostin tänään hennesiltä kaksi kauluspaitaa alennusmyynneistä. Molemmat olivat puoleen hintaan ja maksoivat 19.95 kumpainenkin. MOLEMMISTA paidoista irronnut jo napit ja pieni reikäkin tuli kainaloon nostettaessa kättä ylös (paita oli ihan normikokoinen päälläni, en ole mikään valas joka yrittänyt tunkea päälleen xs:n paitaa) lankoja repsottaa sieltä sun täältä jne. Ja vaatteitahan ei voi palauttaa, kun ovat alennuksessa olleet. Tälläisiä vastaavia on tapahtunut aiemminkin ja paljon kalliimmissakin tuotteissa (ei ale-tuotteissa).
Rikki menneen vaatteen voi palauttaa ja vaatia tilalle vastaavan tai rahat takaisin. Nuo kauppojen "ale tuotteita ei vaihdeta" laput ovat kuluttajien hämäämiseksi ja sitä paitsi laittomia. Kauppa voi kieltäytyä vaihdosta jos ostit liian pienen paidan mutta alennus myynti ei muuta mihinkään myyjän vastuuta viallisesta tuotteesta. Ja toinen asia reklamaation hoitaminen kuuluu myyjälle ei asiakkaalle. Asiakkaalla ei ole mitään velvollisuutta lähteä soittelemaan valmistajalle tai tukkurille. Tämä haluttomuus käsitellä reklamaatioita on muodostunut monissa liikkeeissä maantavaksi.
Mitä helvettiä teemme kuluttaja-asiamiehille kun kuluttajan suoja ja kaupan mielivalta tuntuu vain lisääntyvän?
Mua ottaa myös päähän tuo H&M:n nykyinen taso,muistaakseni teininä (joskus 2000-luvun alussa)sieltä tuli ostettua paljonkin vaatteita,nykyään on tarjolla omituisia hepeniä ja jos jotain kivaa löytyy,se ei kestä käyttöä.Joskus viime talvena ostin sieltä olohousut,niihin tuli ensimmäisessä pesussa iso reikä takamukseen.Jotain pikkujuttuja tykkään ostaa sieltä,hiuskoristeita yms.mutta en enää vaatteita.
Jos pistetään sun eteen 50/50 sekoite polyesteriä ja hyvää puuvillaa, pidät sitä todennäköisesti kalliimman näköisenä kuin huonoa puuvillaa. Ja kalliimpaa se onkin.
Tämähän siis lähti siitä, että väitit ettei tekokuidut kestä käyttöä.