Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ollaan oltu muutama vuosi yhdessä, minulla itselläni kaksi ala-asteikäistä lasta. Olen sellainen oikein perinteinen humanisti, tasa-arvoa, rauhaa ja rakkautta. Miehen tyttö ihan mukava ja kaikkea, mutta luultavasti äitinsä kautta oppinut minulle hyvin vieraan käsityksen naiseudesta. Minustakin on kivaa kaunistautua, että on kivoja vaatteita ja kaikkea. Mutta tyttö on koko tuntemani ajan ollut tosi, jotenkin miellyttävään pyrkivän oloinen näillä kynsillään, meikeillään, vaatteillaan. Harjoittelee pusuposeerauksia peilin edessä jne. Musta jotenkin kurjaa, että jo lapsena pitää olla jokin miehiä miellyttämään pyrkivä nukke. Bikineitä, irtokynsiä, hajuvesiä, korvakoruja. Ja tosiaan jos olisikin näitä ja sitten tekisi muita asioita, mutta kun tuntuu et nää on niinkuin se keskeisin asia elämässä. En halua puuttua, ei ole minun lapseni. Enkä ikinä arvostele, leikin mukana, ihastelen ja annan lakata kynnet.

Onko jollain muulla ollut näin? Mitä olette tehneet? Antaneet vain olla ja seuranneet sivusta? Minusta vain tosi tyhmää kasvattaa tähän maailmaan ihmistä, jolle jo pienestä asti opetetaan, että sun tehtäväs maailmassa on miellyttää miestä...

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Ei ole kokemusta vastaavasta. Onko tytön käytös isänsä mielestä ok? Jos on, niin aika arveluttavana pitäisin miehen kasvatustaitoja. Ilmeisesti teillä ei ole yhteisiä lapsia...? Ei varmaan kannata tehdäkään, kun mies on tuollainen kasvattaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

siis onko tyttö siis sitä mieltä, että hänen tehtävänsä on miellyttää miestä - vai onko se sinun tulkintasi?

Nuo pusuhuuliposeeraukset kuuluvat ikään, samoin itsensä laittaminen ei tarkoita suoraan, että haluaa miellyttää miehiä.

Ehkä sinun tulisi avartaa katsantokantaasi? 

terveisin toinen humanisti

Vierailija

Kohta tähän tulee joku rääkymään palstan kliseitä aiheesta: "itseppä olet lapsen elämään väkisin ängennyt, lapsi-parka, katso peiliin, onnea valitsemallasi tiellä".
Itse aiheeseen sanoisin, että liittyy todennäköisesti ikään ja tuo on ihan normaalia käytöstä. Itselläni on suunnilleen saman ikäisiä tyttäriä, jotka lakkaavat kynsiään ja toinen jo jopa meikkaa välillä, ovat kiinnostuneita hajuvesistä yms. Vaikka itse en juuri ole niiden perään.

Vierailija

Aloitan tämän lupaavalla lauseella: itselläni ei ole lapsia.

Sitten se, mitä itse ehkä tekisin eli en puuttuisi muuten, mutta ehkä koettaisin keksiä sellaista tekemistä vaivihkaa, mikä tuon ikäiselle "kuuluisi". Ja jotenkin aina kehuisin silloin, kun ei ole laittanut noita härpäkkeitä.. Tykkääkö esim. piirtää? Tai pelata pelejä? Leikkiminen taitaa olla jo unohdettu juttu, sääli.. Kuulostaa aika karmealta, että 10-VUOTIAALLA on jotain tekokynsiä??

Vierailija

Naiseus on siis vain sitä mitä sinä ajattelet sen olevan? Nainen joka tykkää meikata ja koristautua on vääränlainen nainen? 

Minä olen nainen joka ei juurikaan meikkaa tai koristaudu. Minä sain tyttären joka on minun vastakohtani, tykkää vaatteista, tykkää meikata, tykkää koruista. Annan hänen tykätä koska tytöllä on siihen täysi oikeus. En minä määrittele hänen naiseuttaan, sen hän tekee ihan itse.

Vierailija

Veljeni tytär kuulostaa samanlaiselta. Katselee ja ihannoi lasten missikilpailuja ja harjoittelee samanlaisia poseerauksia. En usko että haluaa miellyttää miehiä vaan nämä nyt vaan sattuvat kiinnostamaan häntä. Kerran hän pyysi minut meikkaamaan hänet joten tein hänelle oikeen kunnon meikin kotona kun olimme kahdestaan. Eipä tykännytkään enää eyelinereista ja luomiväreistä kun tuntuivat kutittavilta ja epämielyttävultä. Yleensä ihmiset oppivat asiat kantapään kautta ja hän lopetti meikkausvinkumisen tähän sillä se ei ollutkaan niin kivaa kun hän oli ajatellut. Kotona jos leikkii niin se on ok mutta ei 10-vuotias voi mennä kouluun tekokynsissä ja meikeissä!

Vierailija

Onneksi mulla on poikia. 14v. lievästi kehitysvammainen kysyi 11v. että tykkääkö se tytöistä? Kuopus vastasi ettei tykkää. Näin siis pelin lomassa.

Vierailija

Mieheni tytär on ihan samanlainen. Hän on oikein mukava, mutta tuntuu että häntä kiinnostavat vain meikit ja vaatteet ja ulkonäkö. Hän on nyt 14-vuotias, mutta samanlaista oli jo ala-asteella.

Joskus pienempi kun oli yritin askarrella tai lukea hänen kanssaan. Hän jaksoi sitä jonkun aikaa, mutta ei itse koskaan tee mitään sellaista. Hän ei ole lukenut yhtään kirjaa, paitsi mitä koulussa pitää, ja niistäkin monesti vain osan tai tiivistelmän netistä. Hän harrastaa kuntosalia, jotta pysyisi hoikkana. 

En tiedä, minkä verran kyse on kasvatuksesta. Luulen että äitinsä on yrittänyt saada häntä harrastamaan jotain mikä kehittäisi enemmän taitoja, musiikkia tai tanssia, mutta ei häntä vaan kiinnosta mikään paitsi ulkonäkö (ja älypuhelin).

Olen tavallaan lakannut yrittämästä, me tulemme hyvin toimeen vaikka hänen maailmansa tuntuu vieraalta.  

Vierailija

Juu, voihan hyvin olla, että kuuluu vaan ikään. Ja minun pitää avartaa omaa maailmaani, niinkuin yhdessä vastauksessa sanottiin. Joku vain noissa "katso kun olen harjoitellut ihanan pusuhuuliposeerauksen" -jutuissa vain tökkii ja kovaa. Mutta tosiaan, voi olla vain minun ongelmani. Ja selvennykseksi vielä, en ikinä näytä tätä lapselle, vaan leikin mukana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Juu, voihan hyvin olla, että kuuluu vaan ikään. Ja minun pitää avartaa omaa maailmaani, niinkuin yhdessä vastauksessa sanottiin. Joku vain noissa "katso kun olen harjoitellut ihanan pusuhuuliposeerauksen" -jutuissa vain tökkii ja kovaa. Mutta tosiaan, voi olla vain minun ongelmani. Ja selvennykseksi vielä, en ikinä näytä tätä lapselle, vaan leikin mukana.
siis ap

Vierailija

Miksi leikit mukana ja teeskentelet että tytön käytös on ok., kun se ei kuitenkaan ole sinun mielestäsi?
Tuon ikäisen kanssa voi jo hyvin keskustella laittautumisesta ja siitä, ettei se kiinnosta kaikkia naisia ollenkaan. Noiden kahden ääripään väliin mahtuu monia tapoja toteuttaa naiseuttaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Naiseus on siis vain sitä mitä sinä ajattelet sen olevan? Nainen joka tykkää meikata ja koristautua on vääränlainen nainen? 

Minä olen nainen joka ei juurikaan meikkaa tai koristaudu. Minä sain tyttären joka on minun vastakohtani, tykkää vaatteista, tykkää meikata, tykkää koruista. Annan hänen tykätä koska tytöllä on siihen täysi oikeus. En minä määrittele hänen naiseuttaan, sen hän tekee ihan itse.

En minä ole missään sanonut, että on väärin tykätä jostain, vaan että jos se "jokin" on koko elämän sisältö, niin on se vähän pöhköä minusta. Kommentissa 9 oli hyvin hoksattu mitä tarkoitan. Ja varmaan se olisikin mihin minunkin tulisi pyrkiä. Hyväksyä tuo lapsi nyt sitten ihan vain tuollaisena ja tulla silti hyvin toimeen. Ja hei käsi sydämelle, kaikki me ollaan ihmisiä, lapsetkin. En usko että tulisin tuollaisen arvomaailman omaavan aikuisen kanssa kovin hyvin toimeen, niin ei voida olettaa, ettenkö edes hiukan ihmettelisi lapsella tuota. Ja ihan hyvin meillä siis sinänsä menee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onneksi mulla on poikia. 14v. lievästi kehitysvammainen kysyi 11v. että tykkääkö se tytöistä? Kuopus vastasi ettei tykkää. Näin siis pelin lomassa.

Ja onnellista tästä tekee mikä? Sinusta tulee helmi anoppi :D

Vierailija

Jos tykkää vaikka vaatteista niin voihan häntä kannustaa vaikka leikkimään vaatesuunnittelijaa? Tai elokuvan puvustajaa? Tai tutkimaan kirjoista eri tyylejä eri vuosikymmeniltä? Jotain vähän enemmän, mutta samasta suunnasta kuin oma kiinnostus on?

Vierailija

Minä olin pieni feministi ja silti rakastin koruja ja kauniita vaatteita pikkutyttönä. Ei nämä asiat sulje pois toisiaan. Hienoa, että sinäkin olet hänen elämässään.

Vierailija

Minusta on todella surullista, että kymmenenvuotias, joka on oikeasti vielä lapsi, kuten muutamaa vuotta vanhemmatkin, kokee elämänsä tärkeimmäksi asiaksi oman ulkonäkönsä ja keskittyy siihen.

Surullista, että tämä on jopa melko yleistä, ei välttämättä kymmenvuotiaiden kesken, mutta jo kaksitoistavuotiaiden. Surullista, että media ja erilaiset idolit ruokkivat tällaista toimintaa.

Arvot ovat pahasti vääristyneet. Se, että täälläkin moni vanhempi ilmoittaa tuollaisen kuuluvan normaaliin kehitykseen, on aika pelottavaa.

Vierailija

Tuollainen tämä maailma on, suurimpia julkkiksia ovat julkkikset, jotka ovat julkkiksia koska törröttävät huuliaa.
Ennen joulua iltapäivälehden sivuilla naiskoomikko ivaili kuvillaan julkkiksia tötteröposeerauksillaan ja suuri osa ihmisistä närkästyi, ei näitä pellejä saa ivata, koska he ovat ajankuva, keisarit ilman vaatteita ja järkeä, järjen tilalla ahneus ja itserakkaus. Ainoat asiat, jotka ovat ihailtavia ulkonäkö ja kalliit tavarat.
Eli minusta tuohon täytyy puuttua, pitää se leikkinä, ja kertoa että maailmassa on miljoonittain oikeita asioita, jotka ovat tärkeitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuollainen tämä maailma on, suurimpia julkkiksia ovat julkkikset, jotka ovat julkkiksia koska törröttävät huuliaa.
Ennen joulua iltapäivälehden sivuilla naiskoomikko ivaili kuvillaan julkkiksia tötteröposeerauksillaan ja suuri osa ihmisistä närkästyi, ei näitä pellejä saa ivata, koska he ovat ajankuva, keisarit ilman vaatteita ja järkeä, järjen tilalla ahneus ja itserakkaus. Ainoat asiat, jotka ovat ihailtavia ulkonäkö ja kalliit tavarat.
Eli minusta tuohon täytyy puuttua, pitää se leikkinä, ja kertoa että maailmassa on miljoonittain oikeita asioita, jotka ovat tärkeitä.
Ap: No joo, jos siis kyseessä olisi oma lapseni, niin pitäisin kyllä luennon siitä, miksi maailmassa on jotain muutakin ja ehkä tärkeämpääkin, kuin se, että ovatko huulet törrötetty nyt juuri oikein. Mutta kun ei siis ole oma lapseni eikä minun kasvatustehtäväni. Ja siis eihän näissä kyse ole jostain yksittäisestä teosta, vaan aika paljon laajemmasta maailmankuvasta. Kuten muutamassa kommentissa on todettu, voi hyvin ottaa itsestään kivoja törröhuulikuvia ja samaan aikaan vaikka harrastaa kalastusta tai kirjoittaa kirjaa. Mutta nyt on kyse nimenomaan sellaisesta maailmasta, jossa keskeistä on se törröhuuli. En tiedä...

Vierailija

Suurin osa 10-vuotiaista ei ymmärrä hölkäsen pölähtävää miesten miellyttämisestä, vaikka jotkut rakennekynnet kiehtookin heitä. He lähestyy sitä kaikkea ihan eri tulokulmasta kuin aikuinen.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat