Tiskikoneen pohjalle ilmestyy itsestään vettä vaikka kraanat kiinni
Mikä mahtaa olla mennyt rikki, kun astianpesukoneensa pohjalle ilmestyy isojakin määriä (10 cm tai enemmän syvyydeltään) vettä ihan itsestään mm silloin kun en ole kotona ja kaikki kraanat ovat ihan varmasti kiinni?
Tätä on nyt jatkunut useamman viikon säännöllisen epäsäännöllisesti. Taloyhtiön tilaama putkimies kävi ihmettelemässä tilannetta ja vaihtoi tiskialtaan alla näkyvät putket ja vesilukon - siitä ei ollut mitään apua vaan vika jatkuu.
Yhden kerran on käynyt siten, että kun minulla oli keittiön kraana käsin tiskatessa auki, kuulin tyhjästä tiskikoneesta ihan veden lorinaa kun sinne pohjalle tuli jälleen vettä. Muilla kerroilla se vesi on ilmestynyt sinne pohjalle omia aikojaan.
Olen ottanut taakseni tarkistaa että tiskikone on tyhjä vedestä silloin kun ohjelma on pyörinyt, eli kone tyhjentää kyllä itsensä normaalisti silloin kun sitä käytän.
Putkimies sanoi että minun pitäisi vissiin ostaa uusi tiskikone, vaikka samalla myönsi ettei hänellä ollut aavistustakaan siitä mistä vika johtuu. Koska tiskikone on minulla taloudellisesti iso satsaus, pelottaa tilanne jossa teen kalliin hankinnan ja sitten uuden tiskikoneen pohjalla on heti vettä, koska vika ei ollutkaan koneessa...
Mitä tehdä?
Kommentit (27)
Voisiko joku osa olla osittain tukossa ,ja sitten hiljaa valutela vettä .( Esim. siivekkeet)
Mulla oli samaa ongelmaa ja sihdit piti tyhjennellä hyvin ja muistaakseni vesi pumpussa oli jotain tuketta.
Myöskin asennuksessa muistaakseni (vuosien takaa) saattoi koneelle päin valua jotain poistovettä joka ei ollut kokonaan poistunut, mutta aloittaisin siitä pumpusta. Yleensä sitä pääse ronkaalaamaan ihan koneen sisällä ja sormin tarkastelemaan, että onko siellä mitään.
Mies
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla mennyt rikki, kun astianpesukoneensa pohjalle ilmestyy isojakin määriä (10 cm tai enemmän syvyydeltään) vettä ihan itsestään mm silloin kun en ole kotona ja kaikki kraanat ovat ihan varmasti kiinni?
Tätä on nyt jatkunut useamman viikon säännöllisen epäsäännöllisesti. Taloyhtiön tilaama putkimies kävi ihmettelemässä tilannetta ja vaihtoi tiskialtaan alla näkyvät putket ja vesilukon - siitä ei ollut mitään apua vaan vika jatkuu.
Yhden kerran on käynyt siten, että kun minulla oli keittiön kraana käsin tiskatessa auki, kuulin tyhjästä tiskikoneesta ihan veden lorinaa kun sinne pohjalle tuli jälleen vettä. Muilla kerroilla se vesi on ilmestynyt sinne pohjalle omia aikojaan.
Olen ottanut taakseni tarkistaa että tiskikone on tyhjä vedestä silloin kun ohjelma on pyörinyt, eli kone tyhjentää kyllä itsensä normaalisti silloin kun sitä käytän.
Putkimies sanoi että minun pitäisi vissiin ostaa uusi tiskikone, vaikka samalla myönsi ettei hänellä ollut aavistustakaan siitä mistä vika johtuu. Koska tiskikone on minulla taloudellisesti iso satsaus, pelottaa tilanne jossa teen kalliin hankinnan ja sitten uuden tiskikoneen pohjalla on heti vettä, koska vika ei ollutkaan koneessa...
Mitä tehdä?
Jahas, että sulla putket vuotaa väärään suuntaan.
Kokeile laittaa poistovesiletku tarpeeksi isoon ämpäriin ja katse sen jälkeen ilmestyykö sinne koneen pohjalle vettä. Jos ei ilmesty, niin se vesi vuotaa koneelle päin altaalta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli samaa ongelmaa ja sihdit piti tyhjennellä hyvin ja muistaakseni vesi pumpussa oli jotain tuketta.
Myöskin asennuksessa muistaakseni (vuosien takaa) saattoi koneelle päin valua jotain poistovettä joka ei ollut kokonaan poistunut, mutta aloittaisin siitä pumpusta. Yleensä sitä pääse ronkaalaamaan ihan koneen sisällä ja sormin tarkastelemaan, että onko siellä mitään.
Mies
Miten hahmoatan/löydän pumpun?
Humanisti-ap kyselee :)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile laittaa poistovesiletku tarpeeksi isoon ämpäriin ja katse sen jälkeen ilmestyykö sinne koneen pohjalle vettä. Jos ei ilmesty, niin se vesi vuotaa koneelle päin altaalta.
Hmm siis irrotan jonkun tiskialtaan alla kulkevan letkun? En oikein hallitse näitä. Kenties uskaltaisin kokeilla?
Vierailija kirjoitti:
Hana vuotaa?
Tämä oli minunkin ajatukseni, mutta täällä käynyt putkimies sanoi vaan että "ei ne yleensä vuoda".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä?
Jahas, että sulla putket vuotaa väärään suuntaan.
Korjausehdotuksia? :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hana vuotaa?
Tämä oli minunkin ajatukseni, mutta täällä käynyt putkimies sanoi vaan että "ei ne yleensä vuoda".
Ap
Kyllä meillä vuoti. Irrota vesiletku koneesta ja laita ämpäriin, niin näet vuotaako hana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm siis irrotan jonkun tiskialtaan alla kulkevan letkun? En oikein hallitse näitä. Kenties uskaltaisin kokeilla?
No sen tiskikoneen veden poistoletkun joka löytyy pesukoneestakin tosin vähän helpommin.
Laitat sen ämpäriin kuten esim. pesukoneen letkun wc pönttöön.
Tutki myös se vesipumppu ja tyhjää sihdit.
Joko se vesi tulee sinne koneeseen sitä poistoletkua pitkin altaalta päin. Tai kun sinulla on kraanan hana auki, tai sitten se tulee sieltä vesiletkusta ja takaiskuventtiili on paskana.
Aika vähän tuohon on mahdollisuuksia mistä vesi ilmestyy pesukoneeseen, kun letkuja on 2 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sen tiskikoneen veden poistoletkun joka löytyy pesukoneestakin tosin vähän helpommin.
Laitat sen ämpäriin kuten esim. pesukoneen letkun wc pönttöön.
Tutki myös se vesipumppu ja tyhjää sihdit.
Joko se vesi tulee sinne koneeseen sitä poistoletkua pitkin altaalta päin. Tai kun sinulla on kraanan hana auki, tai sitten se tulee sieltä vesiletkusta ja takaiskuventtiili on paskana.
Aika vähän tuohon on mahdollisuuksia mistä vesi ilmestyy pesukoneeseen, kun letkuja on 2 kpl.
Lisätään:
90% varmuudella se vesi tulee poistoletkusta tai sitten pumppu ei pyöritä. Onko vettä täynnä aina pesunkin jälkeen? Jos ei, niin sitten pumppu toimii.
Noniin oletetaan, että pumppu toimii. Putkisedän pitäisi tietää, että sellaisia putkenpätkiä myydään joissa on läppä, että se vesi virtaa yhteen suuntaan, eli sinne poistoputkeen päin. Ja kun vesi ei sinne suuntaan virtaa, niin tämä läppä siellä putkessa sulkeutuu, ettei vesi valu takaisin koneeseen silloin kun käytät altaan hanaa.
Ei kyllä kantsi humanistina ronklata niitä letkuja itse.... Vesivahinko jne...
Tarkista, onko se vesi puhdasta. Jos näin on, niin se tulee tuloletkun suunnasta. Toinen vaihtoehto on, että se tulee poistoletkun suunnasta, jolloin se voi olla tiskialtaasta viemäriin menevää vetta, joka sieltä poistorööristä tulee ja kertyy koneeseen, tai sitten viemäristä nousevaa vettä. Jos se on viemäristä nousevaa vettä, tukos on jossain putkilinjastossa sun asunnon jälkeen ja se sama vesi voi tulvia ihan vaikka kylppärin lattiakaivon kautta. Ja tulvia tarkoittaa myös paineista suihkua, jolloin koko kylppäri on täynnä paskavettä. Tai keittiö :)
Pika-apuna kaada pullollinen viemärinaukasijaa sinne keittiön altaaseen (Tukos-Tuomas tai kodin putkimies) purkin ohjeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies
Miten hahmoatan/löydän pumpun?
Humanisti-ap kyselee :)
Se on siellä sihtien alla. Ei tarvi purkaa, mutta jos kone on tyhjä vedestä pesun jälkeen niin toimii, mutta siellä sihtien alla se kuitenkin on ja hyvä sinne on joskus vilkaista ettei mitään moskaa ole kertynyt.
Onko taloudessanne ollut viime aikoina jääpalakonetta? Niissä on usein sellaisia kondensaatioilmiöitä, että vesi kertyy laitteen alle pöydälle ja joskus sitä jää huoneilmaan niin, että kertyy pesukoneisiin ja peileihin vielä viikkoja käytön jälkeen. Meillä on sellainen ja käytämme sitä, on ihan kiva. Mutta tuo poistoletkunkin kautta takaisin virtaava vesi on mahdollinen.
Kone on jokaisen pesun jälkeen tyhjä eli pumppu toimii. Sihdit olen puhdistanut.
Tyhjensin jo allaskaapin kun pohdin aloittavani putkien irrotustyöt, mutta ei taida voimani riittää edes vetämään tiskikonetta esiin omalta paikaltaan jotta homma onnistuisi.
Tiskikoneen pohjalle ilmestyvä vesi on puhdasta.
Täällä on siis käynyt ensin taloyhtiön huoltomies ja sen jälkeen putkimies kahdesti ja neuvoksi tuli uuden koneen osto koska putkimies ei ollut koskaan kuullutkaan tällaisesta viasta. Onko tämä nyt siis oikeasti tosi outo vika kun te täällä ainakin heti osaatteko noin hyvin neuvoa?
Hei!
Veikkaisin, että olet liittänyt poistoletkun tiskialtaan viemäröinnin yhteyteen, jossa myös paikka pesukoneen poistoletkulle.
Sinuna asentaisin letkun kulkemaan siten, että tekee mahdollisimman suuren ja korkealla käyvän mutkan ennen viemäriin menoa. Eli siis poistovesi joutuu valumaan alaspäin mahdollisimman paljon ennen viemäriputkistoon menoa. Poistoletkun maksimikorkeus on yleensä korkeintaan metrin, mutta kenelläpä tiskipöytää sitä korkeamalla onkaan.
Kun löträät tiskialtaassa runsaan veden kanssa, uusi, yläkautta menevä kierros estää tiskialtaan vesiä pakenemasta poistoletkuusi ja menevät nyt helpompaa reittiä vain oikeaan paikkaan eli viemäriin alaspäin.
"Pika-apuna kaada pullollinen viemärinaukasijaa sinne keittiön altaaseen (Tukos-Tuomas tai kodin putkimies) purkin ohjeen mukaan."
Tämä toimi minulla vesi tuli poistoletusta kun vesilukko oli tukossa.
Kiitos hyvistä ohjeista.
Poltergeist?