Pojilla ei voi olla mitään vaaleanpunaista
Ennen joulua töissä mulle tuli asiakkaaksi ehkä 19v nainen, jolla oli lastenrattaissa kaksi poikaa. Myyn työkseni erilaista kosmetiikkaa, ja nyt oli lapsille etsinnässä saippuaa. Kysyin millaisista tuoksuista pojat tykkää heiltä itseltään. Mainitsivat makeat tuoksut, ja meillä makeita tuoksuja löytyy pääasiassa vaaleanpunaisista saippuoista. Tuoksutin saippuaa äidille ja molemmille pojille. Pojat ihastuivat, ja halusivat saippuan kuulemma mukaan joulusaunaan. Äiti kuitenkin tiuskaisi lapsille ettei vaaleanpunainen ole mikään poikien väri. ''Teille otetaan sinistä tai vihreää saippuaa'', nainen totesi. Hetken pöyristymisen jälkeen totesin, että kannatamme yrityksenä että pinkkikin voi olla poikien väri. Sanoin tämän kuitenkin kunnioittavasti, en kritisoiden. Äiti ilmeisesti loukkaantui kehotuksestani ja sanoi marttyyrina: ''Kai mulla sitten on niin vanhahtavat arvot''.
Miten tollaseen pitäis suhtautua? :D Ollaan keskusteltu esimieheni kanssa että tällaisissa tilanteissa juurikin mainitaan tuo että kannatamme yrityksenä että väri x voi olla myös tytön/pojan väri. Mielestäni kaikki värit ovat kaikkien, onko mulla sitten niin ''uudet arvot''? :D
Kommentit (33)
Ei tuo väri vielä mitään, mutta kun kuulet aikuisen äidin komentavan poikaa "pojat eivät itke" niin sydäntä vääntää tällaisella vapaaehtoisesti lapsettomallakin. Ei ainoastaan se stereotypia vaan se, että se pieni poika ei saa näyttää suruaan :(
Vierailija kirjoitti:
Ostan suorat housuni aina miestenosastolta. Tiedä sitten sopivatko vai eivät.
Minulla on ollut mm. miesten kengät, talvitakkeja, urheiluvaatteita, paitapuseroita ja neuleita. Housuja ei, koska omistan valtavan naisellisen perän :)
Ihan ohis nyt. Mulla on kolme poikaa, nuorinkin on jo 18. Kun esikoinen syntyi, niin saatiin tuttavilta "tyttövoittoisia" värejä olevia vaatteita. Potkuhousut olivat punaisia ja vaaleanpunaisia, mutta ah niin hyviä, kun olivat sellaista vanhaa kunnon froteeta. Olivat olleet aiemmin kolmella lapsella ja meillä meni tosiaan kolmella. Sitten olivat jo polvista puhki. Kuopus oli n. 4-5-vuotias, kun hänen, siis pojan, mielestä, kaikkein kaunein väri oli punainen. Halusi punaiset kuomat ja kumisaappaat ja äitihän osti. Leikki paljon kerhossa nukeilla ja kuinka ollakaan, joulupukki toi nukenrattaat ja nuken ihan omaksi. Ja nyt tuo nuorimies tuntuu olevan ihan hetero, kun on tyttöystävä esitelty kotona...jos se ap kertomuksen äiti pelkäsi, että poikansa saavat vaikutteita, jos heillä on jotain tyttöväriin vaikuttavaa..
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa taidan huomenna ostaa kaupasta jotain oikein hyväntuoksuista naisten suihkusaippuaa. Käytin välillä exän suihkusaippuoita ja olivat erittäin hyviä mielestäni. Onko jotain hyvää suositusta? Olisiko joku rexona for her kova sana?
Olen siis hetero sinkkumies, millainen turnoff tällainen naisten suihkusaippuan löytyminen kylpyhuoneestani olisi jos joku nainen tulisi kylään luokseni?
Mene Lushille, enemmistö vieraistasi ihastuu tuotteisiin ;)
HAA, mun pojalla on pinkki paita ja pinnikin päässä :D
Kyllä tääkin Lushin työntekijä on ihan outo, meinaan mies pitelemässä glitterpalloa? What :D
Onneksi mun mies on ihana. Hän insinööriligiikallansa perustelee, että tietyn värispektrin kuuluminen vain tietylle sukupuolelle on ihan yhtä tyhmää kuin jos radiotaajuudet määriteltäiin alapäiden mukaan. Hän käyttää ihan yhtä rennosti pinkkiä reppuamme kauppareissuilamme kuin sitä mustaa..
Anoppi sitten onkin toinen lukunsa, ihme kun miehestäni on tullut näin ajatteleva. Poikamme lempilelu oli vaalean violetti hyljepehmo, jonka hoivaamista poika rakasti yksivuotiiasta alkaen. Yllättäen tämä lelu "katosi" mummolassa. En pidä sattumana. Oli muuten vaan varastosta löytynyt musta hämähäkkipehmo ja pikkuautoja korvikkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni on ärsyttänyt koko ikäni kaiken lokeroiminen sukupuolten mukaan.
On tyttöjen ja poikien sukkia,laukkuja, saippuoita jne. Eivätkö ihmiset todella itse tiedä minkä hajuista suihkusaippuaa haluavat käyttää tai minkä väriset sukat he haluavat jalkoihinsa. Tuotteen vieressä pitää lukea naisten sukat tai miesten suihkusaippuat??? WTF. Joo ja aurinkolasit on kanssa miehille ja naisille erikseen??? Uskomatonta.
Kas kun ruokatarvikkeet eivät ole vielä sukupuolijaoteltuja. Eikun prkl ovathan nekin. Ainakin jotkut virvoitusjuomat, alkoholijuomat ja jotkut proteiinijuomat / aamiaismurot ovat sukupuoliteltu kaupoissa. Sentään jauhelihapaketissa ei vielä ole miesten ja naisten versiota erikseen.
Yks parhaita oli tää ''miesten hammastahna''!! :D Joo ihmettelen itse samaa. En myöskään ymmärrä miks vaatteet pitää jakaa miehille ja naisille - miksei ihmiset voi pitää sitä mistä tykkää. Kunnioitusta niille liikkeille jotka ei jaa osastoja sukupuoliin!
Miesten ja naisten vaatteet ovat erikseen, koska vartalonmalli eri sukupuolilla on kuitenkin huomattavan erilainen. Mikään ei silti kiellä sinua pitämästä niitä vaatteita, joista tykkäät ja vaikka ostamasta niitä sieltä miesten puolelta.
Tarviiko vaatteiden olla vartaloa nuolevia? Toisekseen, kun näet miehen naisen paidalla, jakuilla tai housuilla, vartalonsa on muuttunut naisen muotoiseksi. Samoin, jos naisella on esim. miehen jakkupuku. Mistä tämä kertoo? Enemmän siitä, että vartaloamme muovataan jo vaatetehtaissa tietyin muotoisiksi, kuin siitä, että olemme hieman erilaisia. Kuka mitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kohden lienee oikeutettua lisätä knoppitieto, että hyvin pitkään pinkkiä pidettiin nimenomaan pojille sopivana voimakkaana värinä. Se jantteri, jonka näkemykseen tämä ei sopinut, ja joka sitten markkinoi asian taitavasti? Hitler.
Lisättäköön tuohon vielä, että juuri natsi-saksan brändäys-politiikasta lähti ajatus siitä, että tietty väri olisi jotenkin "homo"-juttu: siinä missä juutalaisille määrättiin keltaiset tähdet takkeihin, lätkäistiin homoille vaaleanpunaiset kolmiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kohden lienee oikeutettua lisätä knoppitieto, että hyvin pitkään pinkkiä pidettiin nimenomaan pojille sopivana voimakkaana värinä. Se jantteri, jonka näkemykseen tämä ei sopinut, ja joka sitten markkinoi asian taitavasti? Hitler.
Lisättäköön tuohon vielä, että juuri natsi-saksan brändäys-politiikasta lähti ajatus siitä, että tietty väri olisi jotenkin "homo"-juttu: siinä missä juutalaisille määrättiin keltaiset tähdet takkeihin, lätkäistiin homoille vaaleanpunaiset kolmiot.
Siinä tunnistuskoodissahan juutalaisuuden väri taisi olla määritelty keltaiseksi ?
"Kuinka estää lapsen kasvaminen sukupuolelleen epäterveeseen maailmaan? " Kas ,siinäpä vasta oikea kysymysten kynnysmattokysymys kaikessa homouden kehittymisen estämiseen tähtäävässä kasvatustyössä. (Ettei vaan pojat alkaisi homostella heti kun silmä välttää...)
Kielletyt värit on tärkeää takoa mieliin ja opettaa jo pienenä selviksi,niin että osaavat sitten aikuisinakin juuri niitä (...siis niitä sellaisia, niiden sellaisten värejä välttää!( Muutenhan voi kyllä luiskahtaa helposti homouteen...)
Helkkari kun naisistakin löytyy näitä idiootteja! Muistatte varmaan vielä Anttilan lelukuvastojupakan? Silloin nimen omaan miehet uhkakailivat naisia, joiden mielestä leluja on typerää sukupuolittaa.
Harmittaa oikeasti pojan puolesta, työskentelet ilmeisesti LUSHissa? Siellä on ihania tuoksuja kaikissa väreissä, mutta mun veljenpoika on aina ihan innoissaan meidän rockstar -saippuasta ja sweetie pie -jellysaippuasta. Vaikka meillä on myös niitä neutraalejakin tuoksuja ja värejä.