Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kirkosta eroaminen taloudellisista syistä?

Vierailija
25.12.2015 |

En ole erityisen uskonnollinen enkä käytä henkilökohtaisesti mitään kirkon palveluja. Kuitenkin koen tärkeäksi kuulua kirkkoon. Lapsi on jo käynyt rippikoulun ja on mukana seurakunnan toiminnassa. Taloudellinen tilanne meillä on nyt niin heikko kurjien sattumusten vuoksi että ollaan miehen kanssa mietitty kirkosta eroamista taloudellisista syistä. Tuntuu pahalle :( ollaan molemmat töissä ja vuositasolla säästö tuntuisi nyt isolle. Voinko liittyä takaisin heti vuoden alusta? Liittyminen vaatii (käsittääkseni) henkilökohtaisen kontaktin seurakuntaan. Miten kirkko tulisi suhtautumaan? Tuomitsee? Onko kukaan tehnyt näin?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen syy erota kirkosta on hyvä syy.

Vierailija
22/38 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tulot nousseet eli vero ei ole enää niin mitätön kuin ennen hyvin pienituloisena, mutta kuitenkin yksinhuoltajana edelleen tekee taloudellisesti hyvin tiukkaa. Säästöpaikkoja etsin ja kirkosta voisin erota juuri tuon veron takia. Sinänsä minulle ihan sama kuulunko kirkkoon vai en, siihen höpinään en kuitenkaan itse usko ja ehkä vain tavan vuoksi en kuitenkaan ole eronnut kirkosta. Varsinkin yksi lapsistani uskoo voimakkaasti ja ehkä eniten hänen vuokseen on sitten jäänyt eroamatta. Nyt olisi kuitenkin yksi lapsistani keväällä aloittelemassa rippikoulua, joten jos nyt eroan, niin miten tuon rippikoulun käy? Saako siihen osallistua? En kuitenkaan ihan heti kehtaisi takaisinkaan liittyä, vaikka se ilmeisesti onkin mahdollista.

Lapsesi voi kuulua kirkkoon ilman että sinä kuulut. :) Lapsia ei eroteta kirkosta jos huoltaja/huoltajat eroavat.

Jatkan vielä että myös sinä olet edelleen tervetullut lapsesi konfrmaation, kirkkoon saa aina tulla kuka tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erosin kirkosta juurikin rahallisista syistä.

Olen muutaman lapsen kummi ja se riittää minulle. Kirkkohäitä en havittele. Olen mielestäni maksanut jo riittävästi kirkolle.

Jos joskus näen tarpeelliseksi,niin liityn kirkkoon uudelleen, siihen asti mennään tällä ja säästetään useampi satanen vuodessa.

Vierailija
24/38 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla tuloilla kirkollisvero on noin 550 euroa. Kirkollisvero on paikkakunnallani prosentin suuruinen. Kuukaudessa voisi siis tulla reilut 40 euroa enemmän käteen, mikäli eroaisin kirkosta.

Vielä ei talous ole niin kireällä, että tarvitsisi tuon summan vuoksi erota kirkosta. Enemmän saan säästöä, kun alan katsoa päivittäisiä ostoksia tarkemmin, kilpailutan vakuutukset, ostan vaatteita ja kenkiä harkitummin.

Toki jos tulot pienenisi dramaattisesti - silloin tietysti pienenisi myös maksettavan kirkollisveron määrä - niin voisin harkita asiaa.

Vierailija
25/38 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erosin juuri sen vuoksi, että en halunnut tukea pedofiliaa, jota kirkon kannattajat harrastavat.

Vierailija
26/38 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni osuus kirkon saamista veroista menee ns hyviin yleishyodyllisiin tarkoituksiin.

Suurin osa henkiloston, mm pappien palkkoihin ja kiinteistojen yllapitoon.

Olen itse jo kauan sitten kirkosta eronnut uskova henkilo

Usko on minun ja Jumalan valinen asia. Siihen ei Valittajaa tarvita.

Lahjoitisasian voit hoitaa vaikkka kirkon ulkomaan avun kautta haluamallasi summalla.

Vierailija
27/38 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä erosin juuri sen vuoksi, että en halunnut tukea pedofiliaa, jota kirkon kannattajat harrastavat.

kuuluitko katoliseen kirkkoon vai menikö luterilainen ja katolinen kirkko sekaisin?

Vierailija
28/38 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkollisverosta noin 5% menee diakonityöhön. Voit siis lahjoittaa vaikka 10% kirkollisveron summasta haluamaasi hyväntekeväisyyteen, ja kaikki voittaa - hyväntekeväisyyteen menevät rahat tuplaantuvat, ja sinä saat pitää 90% aiemmin kirkollisveroon menneistä rahoista. Ratkaisu, jonka varmasti Jeesuskin tekisi ;).

Vierailija
29/38 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut eroa kirkosta. Jos nyt joskus haluankin takaisin jäseneksi niin pitääkö mennä siis kasteen kautta vai riittääkö jonkun lomakkeen täyttö netissä? Mut on siis tietysti kastettu ja konfirmoitu, mutta en koe että ev.lut. kirkko vastaa tällä hetkellä elämänkatsomustani.

Vierailija
30/38 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko ei tarvitse kirkkoa. Mutta uskonto tarvitsee kirkon ja jäsenet maksajiksi.

Itse en kuulu kirkkoon taloudellisista syistä, usko kuitenkin.

Vierailija
31/38 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen harkinnut eroa kirkosta. Jos nyt joskus haluankin takaisin jäseneksi niin pitääkö mennä siis kasteen kautta vai riittääkö jonkun lomakkeen täyttö netissä? Mut on siis tietysti kastettu ja konfirmoitu, mutta en koe että ev.lut. kirkko vastaa tällä hetkellä elämänkatsomustani.

Jos on kastettu ev.lut. kirkkoon ja konfirmoitu, kirkon jäseneksi pääsee uudelleen täyttämällä netissä liittymislomakkeen.

Vierailija
32/38 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erosin nimenomaan taluodellisista syistä. Lopetin myös kaikki lehtitilaukset, viinanjuonnin, tupakanpolton ja karkinsyönnin, silti on siinä ja siinä pärjäänkö eläkkeeläni.

Minulla oli takavuosina työkaverina nainen, jonka mies oli työtön ja päätoiminen juoppo, Vaimo oli työpaikallani työllistettynä määräaikaisella työsopimuksella ja hänen palkkansa oli lähinnä huono vitsi. Onneksi heillä ei kuitenkaan ollut lapsia ja vaimon tienaamat vähät rahat samoin kuin miehen työttömyysrahat menivät välttämättömiin menoihin kuten vuokraan ja ruokaan ja mitä jäi jäljelle niin isännän viinoihin, vaimo oli raitis.  Vaimolla ei ollut lainkaan talvitakkia eikä rahaa ostaa sellaista ja koska syksy oli jo pitkällä niin mietimme, että jotain tarttis tehrä, ja niinpä vein naisen seurakuntatalolle diakonin juttusille, jospa seurakunta antaisi jonkinlaista apua. Ei saanut apua ei, vaan haukkumiset ihmisten kuullen miehen juopottelusta ja holtittomasta rahankäytöstä, koska pariskunnan tuloilla olisi kuulemma pitänyt tulla toimeen. Kyrpiinnnyin tuosta niin perusteellisesti, että annoin lainaksi palttoorahat ja sain ne sitten talven mittaan  pikkuhiljaa takaisin.

Vierailija
33/38 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin hetki sitten maistraatin sivujen kautta sähköisesti. Ehtiköhän tuo ilmoitukseni nyt varmasti veroja ajatellen ajoissa?

Vierailija
34/38 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kummi, niin erotessasi kirkosta myös kummius katkeaa siihen. Et ole enää kummi sen enempää kuin naapurin pikkuserkku Utahista.

Tietysti jos kummiudella ei ole mitään merkitystä, niin olisi kannattanut kertoa siitä jo kummiksi lupauduttuaan.

Vierailija
35/38 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kummi, niin erotessasi kirkosta myös kummius katkeaa siihen. Et ole enää kummi sen enempää kuin naapurin pikkuserkku Utahista.

Tietysti jos kummiudella ei ole mitään merkitystä, niin olisi kannattanut kertoa siitä jo kummiksi lupauduttuaan.

Kummilapseni on jo aikuinen, joten tällä seikalla ei ole enää mitään merkitystä.

Vierailija
36/38 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki säästökeinot sallittuja. Kyllähän sitä säästääkseen peruu lehtitilauksia, kilpailuttaa vakuutuksia yms. Itse en maksa sellaisia jäsenmaksuja jotka eivät ole oleellisia minulle. Tähän kuuluu kirkollisvero.

Vierailija
37/38 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
38/38 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen eronnut kirkosta täysin taloudellisista syistä. (Jumalaan uskominen ei tarvitse kirkon jäsenyyttä.) En käytä kirkon palveluita, niin miksi suotta maksaisin jäsenyydestä. Ja pienituloisena laitan mielummin säästöön ne eurot. Ei ole mitään kirkkoa vastaan. Eihän sitä tiedä, jos joku päivä liityn takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi