Vierailija

Ystäväni opiskelee tradenomiksi ammattikorkeakoulussa. Itse pidän välivuotta, koska en tiennyt heti mitä haluaisin opiskella. Nyt olen miettinyt mm. oikista ja puhunyt tästä myös kyseiselle kaverille, mutta hän tyrmää ajatuksen:

Tulisin kuulema kilpailemaan samoista töistä kuin tradenomi. En siis haluaisi olla asianajaja, vaan tehdä muita töitä. Utelin tradenomien työllisyystilanteesta ja kertoi sen olevan hyvä. Olen itse ymmärtänyt toisin? Ja puhui myös trademomin koulutuksen olevan samaa tasoa kuin kauppatieteiden maistereiden koulutus, että samoja töitä tekevät.
Mitä?

Kommentit (8)

Vierailija

Tradenomeja tulee monesta koulutusohjelmasta. Liiketalous, tietojenkäsittely, kirjasto-ja tietopalvelut.. eivät hekään keskenään taistele samoista töistä.

Vierailija

No ette kyllä kilpaile samoista hommista. Ja on työllisyystilannekin hiukka erilainen. Samoin palkka. Mutta niin on tutkinnon rankkuuskin, ja pääsykokeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei vastaa tradenomi kauppatieteiden maisteria! Muualla maailmassa ei ymmärretä ammattikorkeita sillä on vaan yliopistoja joten jos tradenomi käännetään kansainvälisesti kauppatieteiden kandiksi niin on silloinkin väärin. Itse opiskelen kauppakorkeassa sillä ammattikorkea ei ole koskaan houkutellut vähän sellanen mitäänsanomaton opiskelupaikka ainakin tradenomin osalta. Yritä ihmeessä oikikseen hyvä ammatti ja monipuoliset valmiudet ja päihittää tradenomin mennen tullen!

Vierailija

Ei ole kovinkaan hyvä tradenomien työllisyystilanne, jos nyt kellään? Ainakin liiketalouden tradeja valmistuu ja on aina valmistunut yli tarpeiden. Lisäksi koulutuksen taso vaihtelee huomattavasti eri koulujen välillä. Oikiksesta valmistunut ja esim. liiketalouden tradenomi tuskin -varsinkaan vastavalmistunut, tulee kilpailemaan samasta työpaikasta.
Eikä tradenomi ikinä vastaa KTMn tutkintoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ystäväni opiskelee tradenomiksi ammattikorkeakoulussa. Itse pidän välivuotta, koska en tiennyt heti mitä haluaisin opiskella. Nyt olen miettinyt mm. oikista ja puhunyt tästä myös kyseiselle kaverille, mutta hän tyrmää ajatuksen:

Tulisin kuulema kilpailemaan samoista töistä kuin tradenomi. En siis haluaisi olla asianajaja, vaan tehdä muita töitä. Utelin tradenomien työllisyystilanteesta ja kertoi sen olevan hyvä. Olen itse ymmärtänyt toisin? Ja puhui myös trademomin koulutuksen olevan samaa tasoa kuin kauppatieteiden maistereiden koulutus, että samoja töitä tekevät.
Mitä?

Mee kauppakorkeaan jos kaupallinen koulutus kiinnostaa. Noita tradenomeja on pilvin pimein.

Vierailija

Tradenomi EI vastaa kauppatieteiden maisteria, ei tietenkään. Tradenomeja koulutetaan liikaa, ja sen vuoksi alalla on paljon työttömiä. Toisaalta taas ala avaa aika monia ovia, joten se hyvä puoli siinä on. Sitä sanotaankin, että tradenomiks lähtee opiskelemaan ne, joilla ei ole mitään erityistä kutsumusta mihinkään ammattiin ;D

Mutta siis oikis vie kyllä tradenomin koulutuksen 100-0. Oikikseen toki vaikea päästä, mutta palkka on hyvä ja oikiksesta suunnilleen revitään töihin :D eli työttömyystilanne on hyvä. Ja tradet ei kyllä vie heidän paikkoja vaan juurikin toisin päin. Jos oikis asiat kiinnostaa, niin todellakin kannattaa mennä oikikseen eikä tradenomi koulutukseen. En kuitenkaan hauku kumpaakaan koulutusta, mielestäni kaikki koulutukset on arvokkaita ja hyödyllisiä. :) ystäväsi puheet ei kuitenkaan pidä tippaakaan paikkaansa.

Vierailija

Tradenomia on monenlaista, mutta pääasiassa tradenomiksi päätyvät juuri ne, jotka eivät tiedä mitä haluavat. Helppo koulutus ja ihan OK työllisyystilanne, mutta tuskin kauaa, kun kaikki lukiossakin epävarmoina völlyneet ovat vyöryneet tuolle alalle nyt muutaman vuoden ajan massoittain.

Oikis on kaikin tavoin parempi, joskin vähän haastavampi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat