Vierailija

Kun toisilla on tapana antaa lapsilleen 10 tai enemmän lahjaa, toisilla vain 1-2 lahjaa.

Voiko tämmöistä saada mitenkään toimimaan lasten kannalta ilman, että vähemmän lahjoja saavat ovat kateellisia serkuilleen?

Kommentit (13)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minä olin lapsena se serkku, joka sai vähemmän lahjoja. En muista ikinä olleeni kateellinen. Ihmettelin aina mielessäni, että mitä järkeä on tuollaisessa lahjamäärässä. Itse sain aina vähintään AkuAnkka-kirjan ja karkkia, ja olin jo niistä todella onnellinen.

Vierailija

Meillä vietetään joulu mummolassa ja siskoni lapset ovat myös siellä. Mun lapset saavat noin 3-5 pakettia ja siskon lapset 10-15. Isompia lapsia ei haittaa, mutta pienet ovat hieman ihmeissään. Mun lapset ovat yleensä kuitenkin olleet kovin iloisia kun ovat saaneet juuri sen tärkeimmän, mitä ovat toivoneet. Mun lapsille lahjoja antaa meidän vanhempien lisäksi mummo ja siskoni. Siskon lapset saavat omilta vanhemmiltaan, mummolta, meiltä, toiselta mummolta, siskon miehen sisaruksista, kummeilta ja siskon miehen isovanhemmilta. Loppujen lopuksi ollaan kaikki ihan tyytyväisiä. En halua kotiani täyteen krääsää, joten en osta sitä lapsilleni!

Vierailija

Miksi ette ratkaise tätä keskenänne?? Osta sinä lahja pari enemmän ja serkkujen vanhemmat voivat puolestaan laittaa muutama paketti syrjään. Pukki joskus unohtelee paketteja tai toimittaa niitä eri osoitteisiin. Ei voi olla kovin vaikeaa!! Mun vanhemmat eivät koskaan vieneet isovanhemmille meidän toisten isovanhempien lahjoja. Olivat eronneet ja lähettivät aina jotain ihan valtavia lahjoja, toinen asui vielä Amerikassa... Ei olisi ollut mitään järkeä avata niitä serkkujen edessä. Se oli itse asiassa ihanaa avata vielä joulupäivänä paketteja ihan rauhassa! Usein olimme myös ulkomailla ja silloin oli meille lapsille täysin selvää, ettei pukki tuo kaikkia lahjoja aattona. Ihan varmasti löydätte hyvän ratkaisun, jos vain keskustelette asiasta. Eikä lahjojen tarvitse täysin tasan mennäkään, mutta onkieltämättä ikävää, jos ovat räikeästi eri arvoisia.

Vierailija

Meillä on tämä tilanne, tosin niin, että meillä on kaksi lasta, veljelläni viisi. Meidän lapset saa aina selkeästi enemmän lahjoja per nuppi (itse annamme vain yhdet lahjat). Kaksi veljen lapsista yleensä toteaa tilanteen ("epistä, kun serkut saa enemmän lahjoja kun niitä on vaan kaks"), muut kolme eivät kiinnitä ainakaan näkyvästi asiaan huomiota. Omille lapsille on iskostettu kyllä päähän, että niitä lahjoja ei sitten lasketa isoon ääneen ja vertailla, kuka sai eniten ja kuka vähiten.

Sitäpaitsi mun mielestä lahjojen määrää on ylipäätään ihan hölmöä vertailla, kun joku voi saada vaan yhden paketin, jossa on just se suurin lahjatoive ja joku toinen taas kymmenen pakettia ei-toivottuja lahjoja. Tai joku saa upouuden iphonen ja toinen seitsemän pikkuautoa.

Vierailija

Miksi ne kummien ja sisarusten lahjat täytyy avata aattona? Eikö niitä voi säästää joulupäivään? Meillä aattona avataan niiden ihmisten antamia lahjoja, jotka ovat aattoa viettämässä kanssamme. Lapset tietävät, että pukki tuo osan lahjoista ja lisäksi ihmiset antavat toisilleen lahjoja. Pukki tuo ne suurimmat toivelahjat ja aikuiset antavat toisilleen lahjoja, kummit muistavat kummilapsiaan jne. Näin ei haittaa, vaikka lahjoja saa vähän sieltä täältä ja lapset itse osaavat kiittää kummejaan, kun kaikki lahjat ei tule pukilta.

Vierailija

Minusta voisi olla viisasta sopia, että yhteiseen joulunviettoon tulee vain 1 tai  2 lahjaa per lapsi; loput (jos siis lahjoja on enemmän) lahjoista tontut vie kunkin kotiin. Luulisi olevan helpompaa kaikille tuo kuin että roudata helkutisti tavaraa jonnekin mummolaan?

Vierailija

Minä olen kyllä aikaisempien kommentoijien kanssa ihan eri mieltä.
Se, että toisilla lapsilla on laaja verkosto aikuisia ympärillä, jotka antavat lahjoja ei ole asia josta heitä pitää "rankaista". Lapsille voi mielestäni kertoa suoraan, että kaikki ei saa samoja lahjoja, saman arvoisia ja samaa määrää eikä se riipu siitä miten kiltti on ollut tai miten paljon heitä rakastetaan tai ylipäätänsä ole asia josta kannattaa mielensä pahoittaa.
Elämässä vaan aina kaikki ei mene tasan!
Toki enemmän lahjoja saaville lapsille voi korostaa samaa, mutta siltä kannalta, että lahjat eivät ole vertailun arvoinen asia eikä asiasta tarvitse tehdä numeroa.

Melkoista curlingia, jos ruvetaan vaatimaan, että toisten lasten osa lahjoista pitää jättää antamatta (eli antaa myöhemmin) ettei vaan kenellekään tule paha mieli.

Vierailija

Meillä on taas luvassa tuo päätön lahjashow... Muille tulee vähintään 30 lahjaa per lapsi. Ei tuo mitään kateutta herätä mutta se lahjojen avaaminen ei ole mitään kaunista katseltavaa ja pettymyksiä tulee joka vuosi. Kerran menimme vasta tapanina ja lahjoja avattiin vielä silloinkin, eikä meillä ollut tietenkään yhtään lahjaa enää mukana.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat