Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kuuden kilon kinkku olla uunissa koko yön?

Vierailija
22.12.2015 |

Yleensä laitan kinkun uuniin viiden maissa aamuyöllä, mutta nyt en haluaisi herätä sitä tekemään.

Voinko laittaa koko yöksi, esim klo 23 uuniin? Ja haluaisin herätä aattoaamuna yhdeksän maissa. Ajattelin kääriä folioon ja kuorruttaa sitten iltapäivällä ennen ruokailua.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain satasessa menee periaatteessa ainakin se 7 tuntia jos tahdot ylikypsää. Laita sellanen piippaava sähkönen paistovahti, joita saa muutamalla eurolla marketista.

Vierailija
2/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunti per kilo on nyrkkisääntö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla. Kymmenessä tunnissa tuo on hajonnut, kuivunut ja rasvatkin suurella todennäköisyydellä valuneet uuninluukun raoista pitkin keittiön lattioita. Trust me, done that...

Joten nyt vaan panet sen kellon herättämään. Ota kinkku illalla siihen lämpiämään, sisälämpötilanhan pitää mielellään olla kymmnisen astetta jo ENNEN uuniin panoa. Jos otat kinkun ulos jääkaapista noin klo 23, pane kello herättämään kolmelta ja iske se silloin uuniin - yhdeksältä uudelleen herätessäsi se on todennäköisesti just hyvä.

Sisälämpötilamittari olisi tärkeä vekotin tuossa.

Vierailija
4/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunti per kilo on nyrkkisääntö.

Päälle 5-6 kilon kinkulla se on tunti/kilo + 1 tunti.

Vierailija
5/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunti per kilo on ihan liikaa. Mulla on kinkku noin sadassa asteessa joka joulu, noin kuuden kilon kinkku, ja se kestää 4-5 tuntia, ylikypsäksi asti.

Näin siis jo parinkymmennen joulun ajan.

Vierailija
6/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosta tulee jo 10 tuntia, ei onnistu. Hajoaa ja voi tosiaan kuivuakin niinkun joku tossa sanoi.

Vierailija
7/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paneeko sakki kinkun paistumaan jääkaappikylmänä, kun väitätte, että kymmenen tuntia kuuden kilon kinkulle on ok??? Tai peräti jäisenä...

Vierailija
8/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunti per kilo on ihan liikaa. Mulla on kinkku noin sadassa asteessa joka joulu, noin kuuden kilon kinkku, ja se kestää 4-5 tuntia, ylikypsäksi asti.

Täysin paskaa ja huono provo siinäkin mielessä, että kaikki käyttävät lihalämpömittaria, joten et edes onnistu pilaamaan kenenkään kinkkua. 100 asteessa 6 kilonen kinkku ei valmistu 4 tunnissa ylikypsäksi mitenkään päin.

Vierailija
9/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paneeko sakki kinkun paistumaan jääkaappikylmänä, kun väitätte, että kymmenen tuntia kuuden kilon kinkulle on ok??? Tai peräti jäisenä...

Ei tainnu kukaan niin väittää. Vai osaatko lukea? AP kysyy voiko ja kaikki vastaa että vähemmän menee. Auttaako jos laitan tavuviivat?

Vierailija
10/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokin neuvo: 

1) ota kinkku ajoissa huoneenlämpöön. Sisälämpötilan olisi hyvä olla kymmenen astetta, sen saavuttamiseen menee useampi tunti. 

2) pane sitten kinkku uuniin 125 asteeseen, voit alentaa lämpöä sataan sitten tunnin kuluttua. 

3) paista kinkkua, kunnes sisälämpötila on 75-80 astetta. Jos olet antanut kinkun lämmetä etukäteen huoneenlämmössä, tuo saavutetaan noin kolmessa vartissa kiloa kohden. Jos olet laittanut kinkun kylmänä uuniin, aikaa menee 60-80 astetta kiloa kohden.

4) ota kinkku ulos, poista nahka ja mahdollinen verkko, kuorruta sinapilla ja korppujauhoilla 225 asteessa kunnes jauho ruskistunut.

Vierailija
11/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin paskaa ja huono provo siinäkin mielessä, että kaikki käyttävät lihalämpömittaria, joten et edes onnistu pilaamaan kenenkään kinkkua. 100 asteessa 6 kilonen kinkku ei valmistu 4 tunnissa ylikypsäksi mitenkään päin.

Kyllä muuten valmistuu, kun et heitä sitä uuniin kylmänä. Sisälämpötila kun on suositeltu 10 astetta ennen uuniin panoa, se on ylikypsä eli noin 78 astetta jo alle viidessä tunnissa.

Vierailija
12/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnu kukaan niin väittää. Vai osaatko lukea? AP kysyy voiko ja kaikki vastaa että vähemmän menee. Auttaako jos laitan tavuviivat?

Auttaisi ehkä, jos kaivaisit aivosi esiin naftaliinista ja lakkaisit kiukuttelemasta.

Kysyin tuota siksi, että olette alapeukuttaneet niitä vastauksia, joissa on sanottu, että tuo ap:n aikoma 10 h on ihan liikaa.

Minä en tiedä kuka sinä näistä vastaajista olet, minä näen pelkkiä anonyymejä kommentteja, joista vain osa sanoo, että liikaa on aikaa, ja silti niitäkin on alapeukutettu.

Vierailija
13/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten valmistuu, kun et heitä sitä uuniin kylmänä. Sisälämpötila kun on suositeltu 10 astetta ennen uuniin panoa, se on ylikypsä eli noin 78 astetta jo alle viidessä tunnissa.

Ja sinnikäs paksan jauhaminen idiootilla kinkkutrollilla vaan jatkuu ja jatkuu...

Ylikypsän raja menee 83 asteessa arvon pässi.

http://www.snellman.fi/fi/blogi/tommi/joulukinkun-paistaminen

Näin paistat joulukinkun paistopussissa. Voit tehdä samoin myös, jos paistat sen ilman pussia.

1. Jos paistat kinkun sähköuunissa tai leivinuunissa, lämmitä uuni ensin 200 asteeseen.

2. Huuhtele ja kuivaa joulukinkku. Jätä verkko kinkun ympärille.

3. Laita joulukinkku paistopussiin ja työnnä paistomittari kinkkuun niin, että sen kärki on keskellä kinkkua. Jos kinkussa on luu, varo ettei mittari osu siihen.

4. Aseta kinkku rasvapuoli ylöspäin uunin ritilälle keskitasolle tai alemmas kinkun koosta riippuen. Laita alle uunipelti ja kaada sille vähän vettä, jotta kinkusta tippuva neste ei pala kiinni. Tee tämä varsinkin silloin, kun paistat kinkun ilman paistopussia.

5. Paista kinkkua 200 asteessa noin puoli tuntia, jotta paistuminen lähtee vauhtiin. Laske sen jälkeen uunin lämpötila 100 asteeseen. Kiertoilmauunissa kinkun paistoon riittää noin 20 astetta alhaisempi lämpötila. Laske kinkun paistoaika niin, että paistat kinkkua uunissa noin 1,5 tuntia per kilo.

Vierailija
14/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää joulua ja rauhaisaa mieltä nyt kaikille!

Eiköhän me olla nyt yhtä mieltä siitä, että ap:n ei kannata jättää kinkkua koko yöksi uuniin. Pidä sitä pari, kolme tuntia ainakin huoneen lämmössä ja pane sitten uuniin sisälämpömittarin kanssa. Varo panemasta mittaria luuhun kiinni. 75-80 astetta on se tavoitelämpötila. Riippuu vähän lähtölämmöstä, uunista ja paistolämpötilasta, miten kauan prosessiin menee. Loppuvaiheessa lämpö nousee yllättävän nopeasti, kannattaa tsekata välillä.

Vierailija
15/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia knkkua pitää ylipäätään paistaa yöllä!? Olen aina paistanut päivällä ja vahtinut ettei pala tai kuivu liikaa. Laitan vettä kinkun alla olevalle pellille jne, itsellä alle viiden kilon kinkkun, joten ei se edes paistu koko päivää. Huomenaamulla nostan huoneenlämpöön tekeytymään, eilen nostin jääkaappiin sulamaan pakastimesta. Olen varannut huomisen siis kinkunpaistoon.

Vierailija
16/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia knkkua pitää ylipäätään paistaa yöllä!? Olen aina paistanut päivällä ja vahtinut ettei pala tai kuivu liikaa. Laitan vettä kinkun alla olevalle pellille jne, itsellä alle viiden kilon kinkkun, joten ei se edes paistu koko päivää. Huomenaamulla nostan huoneenlämpöön tekeytymään, eilen nostin jääkaappiin sulamaan pakastimesta. Olen varannut huomisen siis kinkunpaistoon.

Mammat on lukenu iltapäivälehdestä, että näin tehdään.

Vierailija
17/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paistui 6,6 kg kinkku uunissa 7,5 tuntia. Lämpö oli noin 100-125 asteen ns. puolivälissä. Lämpömittari näytti 72 astetta kun otin kinkun uunista ulos. Eli kerkeet mun mielestä nukkuu normi yöunet noin 7-8 tuntia, kun jätät uunin lämmön vielä siihen 100 asteeseen. Et kuitenkaan pysty ottamaan mitään 10 tunnin yöunia kuten viestin alussa laitoit.

Vierailija
18/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinnikäs paksan jauhaminen idiootilla kinkkutrollilla vaan jatkuu ja jatkuu...

Ylikypsän raja menee 83 asteessa arvon pässi.

http://www.snellman.fi/fi/blogi/tommi/joulukinkun-paistaminen

Näin paistat joulukinkun paistopussissa. Voit tehdä samoin myös, jos paistat sen ilman pussia.

1. Jos paistat kinkun sähköuunissa tai leivinuunissa, lämmitä uuni ensin 200 asteeseen.

2. Huuhtele ja kuivaa joulukinkku. Jätä verkko kinkun ympärille.

3. Laita joulukinkku paistopussiin ja työnnä paistomittari kinkkuun niin, että sen kärki on keskellä kinkkua. Jos kinkussa on luu, varo ettei mittari osu siihen.

4. Aseta kinkku rasvapuoli ylöspäin uunin ritilälle keskitasolle tai alemmas kinkun koosta riippuen. Laita alle uunipelti ja kaada sille vähän vettä, jotta kinkusta tippuva neste ei pala kiinni. Tee tämä varsinkin silloin, kun paistat kinkun ilman paistopussia.

5. Paista kinkkua 200 asteessa noin puoli tuntia, jotta paistuminen lähtee vauhtiin. Laske sen jälkeen uunin lämpötila 100 asteeseen. Kiertoilmauunissa kinkun paistoon riittää noin 20 astetta alhaisempi lämpötila. Laske kinkun paistoaika niin, että paistat kinkkua uunissa noin 1,5 tuntia per kilo.

hei sinä kusipää idiootti: ota kakkulat päähäsi ja hae aamulääkkeesi, se kun näkyy unohtuneen. Tsiisus minkä vihakohtauksen saat aikaan selvästä asiasta.

"Aika vaihtelee kinkun koon, muodon ja alkulämpötilan mukaan."

http://www.k-ruoka.fi/joulu/joulukinkku/kinkun-paisto/?gclid=CNi3rZCq78…

Minä olen oikeasti aina saanut kinkun ylikypsäksi noin sadassa asteessa alle viidessä tunnissa. Koko kinkuilla on jouluista riippuen ollut 5-6 kiloa. Saat minun puolestani meltota minkä jaksat, todennäköisesti sinun ja minun ero on siinä, että olen todella odottanut, kunnes kinkun sisälämpötila on se 10 astetta, jolloin se paistuu nopeasti.

On aika selvää, että ohjeissa annetaan aika, jolla kinkku ei varmuudella ole raakaa sisältä, koska se on terveysriski. Jokainen näkee totuuden sillä sisälämpömittarilla. 

Vierailija
19/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on se yösähkö halvempaa. Kun pitää uunia päällä noinkin pitkään, sähköstä kertyy jonkinlainen summa jo.

Vierailija
20/25 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha tapa lapsuudesta. Hauska herätä kinkun tuoksuun. Ei siihen mitään sen kummempaa syytä ole. Kyllähän 6 kilon kinkun ehtii paistaa päivälläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi