LS-ilmo naapureista? Apua kaivataan
Eli siis asumme hyvällä omakotitaloalueella. Muutama vuosi sitten saman tien varteen muutti uusi perhe. Eivät halunneet ottaa mitään yhteyttä naapureihin, eivät esittäytyneet, eivät tervehdi jos tulevat vastaan kadulla. Ei tässä siis mitään pahaa sinänsä, jokainen tekee niinkuin tykkää.
Perheessä on neljä lasta, kaksi alakouluikäistä ja kaksi pienempää. Lapset ovat kaikki illat, kesät talvet, ulkona keskenään. Isommat lapset vahtii pieniä, jotka usein itkee tuntikaupalla ja huutaa äitiä. Ovat pihalla usein iltaisin vielä kahdeksan jälkeenkin. Heillä ei ole mitään leikkipaikkaa pihalle rakennettu, ihan vaan nurmikolla leikkivät.
Vanhemmat näyttävät käyvän päivätöissä ja lapset varmaan koulussa ja tarhassa. Perheen äiti tulee iltapäivisin aikaisin yksin kotiin ja lähtee vasta viiden maissa hakemaan lapsia. Eivät koskaan ole lasten kanssa ulkona, heitä ei ylipäätään näe, muuta kuin menossa autolle.
Olen yrittänyt jutustella lasten kanssa ja hieman kysellä, että onko heillä kaikki hyvin. Lapset ovat hirveän ujoja, eivätkä oikeastaan vastaa koskaan mitään. Vanhemmat eivät edes tervehdi.
Mitä pitäisi tehdä? Eihän tässä vielä ole aihetta ls-ilmoon, mutta ei minusta ihan normaaliakaan touhua ole.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo kirjoitinkin, niin olen useasti mennyt kysymään lapsilta, että tarvitsevatko apua pienten itkiessä tai kävisinkö hakemassa äidin paikalle. Lapset vain lähinnä hätääntyivät. Kirjoitin erikseen, että hyvällä alueella, tarkoittaen sillä sitä että täällä yleensä puhellaan naapurien kanssa, ainakin tervehditään. Lisäksi, vaikka se ei av-mammoja miellytäkään, täällä talojen hinnat ovat sen verran korkealla, että perheen tulee olla melko varakas. Tämä sulkee osittain pois joitakin ongelmia. Ap
anteeksi nyt vain, mutta varakkuus ei sulje mitään ongelmia pois.
Terveisin kaikkea nähnyt opettaja
Pidän erittäin epätodennäköisenä, että tällä alueella asuvan perheen vanhempien täytyisi esimerkiksi tehdä kahta työtä ansaitakseen elantonsa ja että heillä ei sen vuoksi olisi aikaa vahtia lapsia. Vaikka asuinalueemme ei mikään luksuskortteli olekaan, uskoisin, että täällä asuvilla on varaa tarvittaessa vaikka palkata lastenvahti, jos ei itse pysty tai jaksa vahtia lapsiaan. Joten kyllä varakkuus mielestäni joitakin ongelmia sulkee pois. Ap
Jospa heillä on joskus ollut lapsenvahti ja se varasti heilta tai makasi sen perheen isän kanssa. Juu jotain ongelmia poistaa (?) ja tuo toisia tilalle.
Lapset voivat viihtyä hyvin pihalla ja näetkö siis joka ikinen ilta heidät porukalla ulkona keskenään koko illan? Oletko ihan varma, etteivät välissä käy sisällä syömässä tai ettei vanhemmat missään vaiheessa huomioi ulkonaolevia - esim. katso ikkunasta, että pärjäävät?
Se, että perheen äiti tulee aikaisin kotiin, mutta ei hae lapsia voi johtua esim. siitä, jos äiti on vaikkapa opettaja. Tällöin hän suunnittelee seuraavan päivän tunnit vielä kotona ja hakee lapset vasta kun työt on tehty. Toisekseen, jos on introvertti ja opettaja, niin on luultavasti sosiaalisen työnsä jälkeen äärimmäisen uupunut eikä jaksa olla sosiaalinen naapurustossaan. Itse ainakin olen sosiaalisella alalla enkä sen vuoksi vapaa-ajalla jaksa soitella edes parhaimmille ystävilleni kovin usein, koska se päivän häly ja 100% läsnäolo muiden tarpeille on niin uuvuttavaa.
Tästäkin huolimatta, tee lasu jos homma on jatkunut pitkään ja sinua todella epäilyttää tilanne. Jos taas ovat vasta vähän aikaa sitten muuttaneet, niin voihan siellä sisällä olla vielä jotain pintaremonttia kesken ja siksi lapset ulkona, kun ei haluta maalinkäryssäkään heitä pitää. Jos vain pystyt, koita reippaasti tervehtiä naapuriasi. Yleensä ujoimmatkin ajan myötä alkavat tervehtiä...
No joo, kuten kirjoitin niin soitan joulun jälkeen lastensuojeluun ja saavat arvioida tilanteen. Erikoisia vastauksia täällä mielestäni osa, minusta tämä aihe ei ole provoiluun tai tahalliseen väärinymmärtämiseen oikein sopiva. Kiitos kuitenkin kaikille asiallisesti vastanneille. Ap
Ei kuulosta normaalilta, mutta ei kuulosta siltä että lasusta olisi mitään apuakaan. Tee se kuitenkin.
Trampoliinilla hyppiminen ilman valvontaa ja sisarusten laittaminen vahtimaan toisiaan on kuitenkin aika pieniä ongelmia. Luultavasti juttelevat vanhempien kanssa ja siinä se.
No itse todistin tässä yhtenä päivänä, miten naapurin 3 tai 4v tyttö hakkasi ovea äitiä huutaen ja lopulta pissasi housuun, lopulta äiti avasi oven sen näköisenä että oli ollut nukkumassa
( rivtalo, olin omien lasten kanssa leikkipaikalla eli ihan aitiopaikalla ).
äiti tekee ilmeisesti yövuoroa ja 7 tai 8 v pojan pitäisi vahtia siskoaan, mutta yksin se pikkulikka tuolla ympäriinsä touhottaa! Välillä tyttö on myös sukkasillaan tai takitta, tykkää riisua itseään...
Ls-ilmoitus olisi minusta kuitenkin liiottelua, vaikka välillä kylmiikin katsoa
sitä menoa!
lapset vaikuttavat kuitenkin siisteiltä ja tyytyväisiltä.
Varakas tekee yleensä pitkää päivää eli on töissä sen kahden työpaikan ajan ja se kyllä tuo omat ongelmansa perheen sisälle.