Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LS-ilmo naapureista? Apua kaivataan

Vierailija
22.12.2015 |

Eli siis asumme hyvällä omakotitaloalueella. Muutama vuosi sitten saman tien varteen muutti uusi perhe. Eivät halunneet ottaa mitään yhteyttä naapureihin, eivät esittäytyneet, eivät tervehdi jos tulevat vastaan kadulla. Ei tässä siis mitään pahaa sinänsä, jokainen tekee niinkuin tykkää.

Perheessä on neljä lasta, kaksi alakouluikäistä ja kaksi pienempää. Lapset ovat kaikki illat, kesät talvet, ulkona keskenään. Isommat lapset vahtii pieniä, jotka usein itkee tuntikaupalla ja huutaa äitiä. Ovat pihalla usein iltaisin vielä kahdeksan jälkeenkin. Heillä ei ole mitään leikkipaikkaa pihalle rakennettu, ihan vaan nurmikolla leikkivät.

Vanhemmat näyttävät käyvän päivätöissä ja lapset varmaan koulussa ja tarhassa. Perheen äiti tulee iltapäivisin aikaisin yksin kotiin ja lähtee vasta viiden maissa hakemaan lapsia. Eivät koskaan ole lasten kanssa ulkona, heitä ei ylipäätään näe, muuta kuin menossa autolle.

Olen yrittänyt jutustella lasten kanssa ja hieman kysellä, että onko heillä kaikki hyvin. Lapset ovat hirveän ujoja, eivätkä oikeastaan vastaa koskaan mitään. Vanhemmat eivät edes tervehdi.

Mitä pitäisi tehdä? Eihän tässä vielä ole aihetta ls-ilmoon, mutta ei minusta ihan normaaliakaan touhua ole.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas mitä vastauksia. Jos asia oikeasti on näin etkä liioittele, tekisin ilmoituksen. Eikö tuo ole aikalailla heitteillejättö, jos 1-vuotias oikeasti huutaa monta tuntia pihalla ilman äitiä? En voi käsittää, että tuo on muiden vastaajien mielestä normaalia.

Vierailija
22/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä vastauksia täällä. Ei vaikuta normaalilta, että lapset yksinään pihalla kesät ja talvet, ja annetaan yksivuotiaan itkeä jne. Ihan inhimillistä olla huolissaan, niin olisin minäkin! Jos heillä ei ole mitään ongelmia, niin ls-ilmosta ei ainakaan ole mitään haittaa.. Saattaisin itse tehdä ilmon. Ilmon syyksi riittää se, että pienet lapset jätetään yksin pihalle, ilman aikuista. Mitä tahansa saattaisi tapahtua. 7-vuotias ei voi olla vastuussa pienistä lapsista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeton ilmoitus on tietysti parempi asia kuin sen tekemättä jättäminen jos kyse oikeasta hädästä. Onhan näitä, kun lapsia juoksutettu pihalla ja silmät suljetaan, ja pahin tapahtui..

Vierailija
24/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole olemassa aikuistensuojeluilmoituksia. Minä en ainakaan tykkäisi joutua sossun vainoamaksi joka kerta, kun joku liikaa vapaa-aikaa omaava näkee elämäntavoissani paheksunnan aiheita.

Vierailija
25/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on omituista, että ap:n piti mainita asuvansa  hyvällä omakotitalo alueella. Tarkoittaako tuo, että huonolla alueella samanlaisesta tapauksesta ei tarvitsisi välittää? Vain hyvällä alueella pitää moisesta tehdä LS ilmoitus, huonolla alueella ei.

Vierailija
26/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaksi melko pientä lasta on pihalla keskenään ja toinen itkee lohduttomasti tuntikausia, sinä et osaa mennä kysymään suoraan lapsilta, että mikä hätänä? Ihana naapuri olet.

Vierailija
27/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Lapsilla on pihalla siis vanha tramboliini, johon myös ihan pienimmät kiipeävät isompien avustuksella. Luulen lukeneeni, että tramboliinissa hyppiessä pitäisi aikuisen olla vahtimassa. Joulun jälkeen soitan lastensuojeluun ja kerron tilanteen heille. Toivottavasti puhelimessa on joku, joka osaa arvioida, onko ilmoitus tarpeellinen. Ap

Vierailija
28/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Isommat lapset vahtii pieniä, jotka usein itkee tuntikaupalla ja huutaa äitiä. Ovat pihalla usein iltaisin vielä kahdeksan jälkeenkin."

Nuo huolestuttavat. Ovatko siis ilta kymmeneen vai yhteentoista ulkona? Ja ne pienet itkevät usein /jatkuvasti äitiään?

Jos noin niin mene juttelemaan sen äidin kanssa ja kysy voitko auttaa jotenkin.

Vierailija
29/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista. Lapsilla on pihalla siis vanha tramboliini, johon myös ihan pienimmät kiipeävät isompien avustuksella. Luulen lukeneeni, että tramboliinissa hyppiessä pitäisi aikuisen olla vahtimassa. Joulun jälkeen soitan lastensuojeluun ja kerron tilanteen heille. Toivottavasti puhelimessa on joku, joka osaa arvioida, onko ilmoitus tarpeellinen. Ap

Ai onko niilllä tramBoliini talvellaki pihalla? Entä onko niillä pipot ja hanskat?

Vierailija
30/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo kirjoitinkin, niin olen useasti mennyt kysymään lapsilta, että tarvitsevatko apua pienten itkiessä tai kävisinkö hakemassa äidin paikalle. Lapset vain lähinnä hätääntyivät. Kirjoitin erikseen, että hyvällä alueella, tarkoittaen sillä sitä että täällä yleensä puhellaan naapurien kanssa, ainakin tervehditään. Lisäksi, vaikka se ei av-mammoja miellytäkään, täällä talojen hinnat ovat sen verran korkealla, että perheen tulee olla melko varakas. Tämä sulkee osittain pois joitakin ongelmia. Ap

Vierailija
31/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin tuollaisen kyylän sulkisin pois, mitä vähemmän tekemisissä niin sen parempi.

Vierailija
32/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, nyt alkaa ap jäämään valheista/liioitteluista kiinni. Aloituksessa kirjoitit: " Heillä ei ole mitään leikkipaikkaa pihalle rakennettu, ihan vaan nurmikolla leikkivät".

Vierailija
33/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että päätät soittaa lastensuojeluun. Hienoa, että välität <3 ei tuo ole todellakaan normaalia.

Vierailija
34/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole olemassa aikuistensuojeluilmoituksia. Minä en ainakaan tykkäisi joutua sossun vainoamaksi joka kerta, kun joku liikaa vapaa-aikaa omaava näkee elämäntavoissani paheksunnan aiheita.

No nimenomaan, aikuiset viettäköön elämänsä kuten haluavat. Nyt on kyse lapsista: aikuiset ovat vastuussa ennen kaikkea siitä, että lapset pysyvät ylipäätään hengissä.

Vierailija
35/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, nyt alkaa ap jäämään valheista/liioitteluista kiinni. Aloituksessa kirjoitit: " Heillä ei ole mitään leikkipaikkaa pihalle rakennettu, ihan vaan nurmikolla leikkivät".

Tarkoitin että olisi eri asia jos heillä olisi esimerkiksi leikkimökki tai pienille lapsille tramboliinia sopivampi leikkipaikka, esimerkiksi hiekkalaatikko. En pidä tramboliinia turvallisena ilman aikuisen valvontaa. Jos eivät hypi tramboliinissa, leikkivät märällä nurmella. Ap

Vierailija
36/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo kirjoitinkin, niin olen useasti mennyt kysymään lapsilta, että tarvitsevatko apua pienten itkiessä tai kävisinkö hakemassa äidin paikalle. Lapset vain lähinnä hätääntyivät. Kirjoitin erikseen, että hyvällä alueella, tarkoittaen sillä sitä että täällä yleensä puhellaan naapurien kanssa, ainakin tervehditään. Lisäksi, vaikka se ei av-mammoja miellytäkään, täällä talojen hinnat ovat sen verran korkealla, että perheen tulee olla melko varakas. Tämä sulkee osittain pois joitakin ongelmia. Ap

anteeksi nyt vain, mutta varakkuus ei sulje mitään ongelmia pois. 

Terveisin kaikkea nähnyt opettaja

Vierailija
37/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin että olisi eri asia jos heillä olisi esimerkiksi leikkimökki tai pienille lapsille tramboliinia sopivampi leikkipaikka, esimerkiksi hiekkalaatikko. En pidä tramboliinia turvallisena ilman aikuisen valvontaa. Jos eivät hypi tramboliinissa, leikkivät märällä nurmella. Ap

Tarkoitit ja tarkoitit, mutta kirjoitit kuitenkin toista. Ja nyt se on jo märkä nurmi, ai kauhia sentään.

Vierailija
38/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasu. Vanhemmat saattavat olla päihteiden käyttäjiä. Näitä näkee nimenomaan varakkaiden piireissä. Ei köyhällä työttömällä ole varaa, mutta varakkaat voivat kiskoa kokaa nokkaan minkä ehtivät. Oikeasti, tee se lasu ennen kuin tämäkin perhe on otsikoissa.

Ja teille kyylän huutajille. Asun itse omakotitalossa, jossa on iso tontti. Tontilla on paljon puita, kasvimaa ja istutuksia. Rakastan pihalla häärimistä ja vietänkin siellä aikaani todella paljon. En kyttää, mutta en nyt viitsi joka kerta neljän jälkeen juosta sisälle piiloon, etten näkisi naapuri tulevan töistä kotiin.

Vierailija
39/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

anteeksi nyt vain, mutta varakkuus ei sulje mitään ongelmia pois. 

Terveisin kaikkea nähnyt opettaja

Pidän erittäin epätodennäköisenä, että tällä alueella asuvan perheen vanhempien täytyisi esimerkiksi tehdä kahta työtä ansaitakseen elantonsa ja että heillä ei sen vuoksi olisi aikaa vahtia lapsia. Vaikka asuinalueemme ei mikään luksuskortteli olekaan, uskoisin, että täällä asuvilla on varaa tarvittaessa vaikka palkata lastenvahti, jos ei itse pysty tai jaksa vahtia lapsiaan. Joten kyllä varakkuus mielestäni joitakin ongelmia sulkee pois. Ap

Vierailija
40/46 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hirveetä nykyään, että lapset on pihalla. Ennen vanhaan olisi ihmetelty, että ne ei ole, nykyään se on LASU-aihe. Mä olisin varmaan kasvanut laitoksessa koko ikäni, jos pihalla pitkään ilman vanhempia olo olisi lastensuojeluasia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme