vuokra-asunto luottotiedottomalle?
Asutaan tällä hetkellä miehen kanssa ulkomailla. Esikoinen syntyy alkuvuodesta ja tämän jälkeen olis tarkotus palata suomeen. Asunto kuitenkin jonkun verran nyt stressaa, mulla on luottotiedot joskus nuorena menny omien hölmöilyjen takia, miehellä on kunnossa. Asunto pitäisi saada ja vuokrata kuitenkin vaan mun nimissä, koska alkuun mulla on äippäloma eikä miehellä vielä töitä luvassa suomesta, jotta saadaan tukea vuokran maksuun yms.
Miehellä on suomessa omistuskämppä, jossa asuu sen liikuntarajoitteinen isä. Käsittääkseni ainakaan sosiaalitoimistosta ei penniäkään tipu niin kauan kuin on omaisuutta? Se että sen isä heitettäisiin sieltä pihalle, jotta kämppä saatais myytyä tai ite muutettua sinne, ei ole vaihtoehto. Joten tästä syystä asuntoa ei voi miehen nimille ottaa.
Eli kyselisin siis lähinnä kokemuksia kuinka nopeasti asunto löytyy lapsen kanssa muuttavalle luottotiedottomalle, mihin kannattaisi hakemusta laittaa jne. Ja pääsääntösesti helsingistä kolmio tai hätätapauksessa kaksio hakusessa. Tai jos jollain on faktatietoa tosta miten miehen asunto vaikuttaa tukiin, meistä ei kumpikaan ennen ole mitään tukia hakenut, niin vähän pihalla ollaan näistä :D
Kommentit (72)
Missä siis miehen osoite olisi, jos vuokraat asunnon vain omalla nimelläsi? Silti teillä olisi yhteishuoltajuus jolloin et saisi yksinhuoltajakorotuksia... Mikä teidän pointti tässä oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat siis huijata yksinhuoltajalisän lapsilisään jne? Voi vee kuinka ärsyttää sunkaltaiset.
En, ihan yhteishuoltajuudella mennään.
Niin? :D sä saat silti yksinhuoltajakorotuksen, koska asut kaksin lapsen kanssa.
Siitä en osaa sanoa, jos se tulee siihen automaattisesti? En oo asiaan perehtyny vielä sen enempää, kuin et kelaan soittelin aikasemmin ja kysyin et onko oikeuksia äitiyspakkaukseen/lapsilisään ylipäätänsä. Raskaus oli sillon kestäny alle sen 154 päivää, niin ei ollu hakemus vielä ajankohtanen. Tutustun siihen sit kuhan saan raskaustodistuksen seuraavalla lääkärikäynnillä.
Helsinki ei mitään muuta kaipaa niin kipeästi, kuin yhtä sossuperhettä lisää Stadin asuntojonoon. Juuh.
Olette taineet tovin asua siellä, kun odotukset nykymenosta täällä ovat niin korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Missä siis miehen osoite olisi, jos vuokraat asunnon vain omalla nimelläsi? Silti teillä olisi yhteishuoltajuus jolloin et saisi yksinhuoltajakorotuksia... Mikä teidän pointti tässä oikein on?
Mies pitäisi kirjat äitinsä luona tai asunnossa missä isä asuu siihen asti, että löytää työtä ja arki lähtee taloudellisesti pyörimään.
Noista tuista en tiedä yhtään miten ne toimii, kun ikinä en oo semmosia nostanut, lukuunottamatta opintotukea joskus, kun vielä opiskelin. Yhteishuoltajuus kuitenkin otetaan, mut ilmeisesti mitä tästä keskustelusta nyt kösittäny, jos osote ei oo sama, niin lapsilisään tulee pakosti joku korotus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko miehen isä asunnossa koska leskellä on asumisoikeus?
Mies osti ja makso asunnon isälleen itse. Miehen äiti asuu n. 500m päässä siitä ja auttaa päivittäisissä asioissa vaikka eivät yhdessä vuosikausiin enää olleetkaan.
Sossun näkökulmasta miehelläsi on siis vähintään 100.000€ sijoitusomaisuutta eli sossusta ette saa mitään jos ette tee petosta ja jätä tuota ilmoittamatta.
Luulenpa että niillä jotka eivät ole toimeentulotukea ennen hakeneet, on hiukan liian ruusuinen kuva siitä miten se toimii. Itsekään en ole koskaan sitä saanut, mutta käsittääkseni sossu määrittää hyväksytyt menot ja syynää tulot.
Hyväksyttäviä menoja eivät ole esim. sijoitusasunnon vastike ja jos miehen isä maksaa asunnosta edes jotain, sossu haluaa tietää mitä se tilille tuleva raha on ja laskee sen tuloksi.
Petoksesta tulee tuomio, rikosrekisteri ja korvausvelvollisuus eli seuraukset on aika karut jos jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki ei mitään muuta kaipaa niin kipeästi, kuin yhtä sossuperhettä lisää Stadin asuntojonoon. Juuh.
Olette taineet tovin asua siellä, kun odotukset nykymenosta täällä ovat niin korkealla.
No kerro mistä hitosta muualta saadaan rahaa elämiseen muutamaks kuukaudeks, ennen ku arki rullaa taas. En ymmärrä mikä täs nyt on niin pirun hirveetä, kun tarkotus kuitenkin on mennä töihin loppupeleissä molemmat, niin kuin töissä oltiin ennen ulkomaille muuttoakin. Hyvä kun suomessa on kuitenkin näitä täydellisiä ja kunnollisia veronmaksajia, jotka maksaa meidänlaisten sossupummien ja yhteiskunnan pohjasakan elämisen.
Joo, meni asiattomaks, mutta ei vaan nyt enää jaksa tätä kitinää kaikesta. Asiat nyt vaan on näin, ilman vauvaa voitaisiin kierrellä kavereilla duunin löytymiseen saakka, ilman tukia säästöjen varassa, mutta nyt vaan se vauva tulee ja sen ehdoilla ja parhaaksi mennään.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko miehen isä asunnossa koska leskellä on asumisoikeus?
Mies osti ja makso asunnon isälleen itse. Miehen äiti asuu n. 500m päässä siitä ja auttaa päivittäisissä asioissa vaikka eivät yhdessä vuosikausiin enää olleetkaan.
Sossun näkökulmasta miehelläsi on siis vähintään 100.000€ sijoitusomaisuutta eli sossusta ette saa mitään jos ette tee petosta ja jätä tuota ilmoittamatta.
Luulenpa että niillä jotka eivät ole toimeentulotukea ennen hakeneet, on hiukan liian ruusuinen kuva siitä miten se toimii. Itsekään en ole koskaan sitä saanut, mutta käsittääkseni sossu määrittää hyväksytyt menot ja syynää tulot.
Hyväksyttäviä menoja eivät ole esim. sijoitusasunnon vastike ja jos miehen isä maksaa asunnosta edes jotain, sossu haluaa tietää mitä se tilille tuleva raha on ja laskee sen tuloksi.
Petoksesta tulee tuomio, rikosrekisteri ja korvausvelvollisuus eli seuraukset on aika karut jos jää kiinni.
Miehen isä ei maksa vuokraa, ainoastaan asunnosta aiheutuneet kulut, yhtiövastike, vesi, sähkö... mies ei myöskään mitään tukia itselleen hakisi, juurikin siitä syystä että omaisuuden vuoksi ei sitä edes saisi, eikä kuulemma muutenkaan jaksais mitään paperisotia virastojen kanssa. Me taas miehen kanssa ei olla naimisissa, joten jos on eri osotteet, niin miehen omaisuus ei vaikuta mun tukiin.
Mä oon ottanu aina porukoiden tiedoilla, ne ne vuokratkin joutuu kuitenkin jossain vaiheessa maksamaan;)
En voi ymmärtää tätä vihaa ap:ta kohtaan. Mikä teidän ongelma on? Mitä ap on tehnyt teille? Omasta mielestäni hän kuulostaa hoitaneensa asiat paljon mallikkaammin kuin moni muu suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ulkomailla ei sitten maksettu mitään palkkaa kun heti pitää olla sossussa ruinaamassa maahan tultua? Jos miehesi saa helpommin työtä ulkomailla niin pysykää hemmetti siellä sitten. Työttömäksi ei kannata muuttaa maasta toiseen.
Epäilen kyllä että aloitus on trolli koska kuka täysjärkinen tänne muuttaisi jos on päässyt pois ja saanut elämän vauhtiin muualla.
Kuten jo aikasemmin sanoin, meiän viisumeilla ei voida olla lapsen kanssa täällä. Ja edelleen, me säästetään täällä se mitä pystytään, niillä sitten maksetaan lennot, vauvan tarvikkeet, takuuvuokra ja huonekaluja. Ei meillä kuitenkaan mitään miljoonia ole, jolla maksettaisiin eläminen ja vuokrat siihen lisäks kuukausia eteenpäin. Jos voitaisiin tänne jäädä, niin mielellään jäätäisiinkin.
Kerro ihmeessä uteliaalle että minkälainen viisumi kieltää lapsenteon? Jos teillä kerran on työt ja asunnot yms. siellä ulkomailla niin asukaa siellä. Ei se sen vaikeampaa ole lapsen kanssa kuin ilmankaan. Monet ulkomaiset elää koko ikänsä ulkomailla ja kasvattaa vielä perheensäkin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ulkomailla ei sitten maksettu mitään palkkaa kun heti pitää olla sossussa ruinaamassa maahan tultua? Jos miehesi saa helpommin työtä ulkomailla niin pysykää hemmetti siellä sitten. Työttömäksi ei kannata muuttaa maasta toiseen.
Epäilen kyllä että aloitus on trolli koska kuka täysjärkinen tänne muuttaisi jos on päässyt pois ja saanut elämän vauhtiin muualla.
Kuten jo aikasemmin sanoin, meiän viisumeilla ei voida olla lapsen kanssa täällä. Ja edelleen, me säästetään täällä se mitä pystytään, niillä sitten maksetaan lennot, vauvan tarvikkeet, takuuvuokra ja huonekaluja. Ei meillä kuitenkaan mitään miljoonia ole, jolla maksettaisiin eläminen ja vuokrat siihen lisäks kuukausia eteenpäin. Jos voitaisiin tänne jäädä, niin mielellään jäätäisiinkin.
Kerro ihmeessä uteliaalle että minkälainen viisumi kieltää lapsenteon? Jos teillä kerran on työt ja asunnot yms. siellä ulkomailla niin asukaa siellä. Ei se sen vaikeampaa ole lapsen kanssa kuin ilmankaan. Monet ulkomaiset elää koko ikänsä ulkomailla ja kasvattaa vielä perheensäkin siellä.
Working holiday visa, saa haettua vuodeksi kerrallaan. Ei kiellä varsinaisesti lapsentekoa, mutta viisumilla ei voi pitää huollettavia/elätettäviä. Esim. Jos pelkästään mulla olisi se viisumi, niin mies ei pääsisi sen turvin mun kanssa tänne, vaan tarvitsee oman. Vauvan syntymän jälkeen on sen verran aikaa täälä et saa vauvalle tarvittavat asiakirjat matkustukseen.
Kyllä on taas helvetin hyvään elämäntilanteeseen päätetty pykätä lapsi. Onneksi on tällainen palsta, jossa voi kysyä toisilta pummeilta neuvoa, miten saa valtiolta kupattua mahdollisimman paljon tukia.
Vierailija kirjoitti:
Haistakaa paska nyt ihan oikeasti. Tartteeko tänne tulla pätemään että voi voi mitäs et maksa velkojasi luuseri. Olen itse samassa jamassa, luottotiedot menneet omien hölmöilyjen takia, kadun sitä tottakai. Mutta tällä hetkellä ei ole mahdollista ruveta niitä maksamaan, koskan elän tuilla. Kyllä, TUILLA, hui kamala. Ihan sen takia että olen vasta hakemassa opiskelemaan, työelämään pääsen vasta joskus. Tarvitseeko tänne tulla esittämään jotain helvetin pyhimystä kun itsellä on luottotiedot kunnossa? Tsiisus...
Taitaapi suurin kritiikki kohdistua siihen, että ap pohtii miten voisi huijata parhaat tuet.
Vierailija kirjoitti:
Se miehen omistusasunto vaikuttaa toimeentulotukeen, muttei asumistukeen.
Vuokra-asunnon saatte kaupungilta, ehkä vvolta tai satolta, jos käy tuuri. yksityisiltä ette saa (eikä teidän rahat riittäisi takuuvuokriin yksityisellä Helsingissä. Ne ei nimittäin ole mikään 1000euroa, vaan kolmen kuukauden vuokra: äkkiä 3000e).
Kolmiota teidän on kumminkin turha haaveilla Helsingistä saavanne.
Eikös kaupungilta saa juuri helpoiten kolmion? Tosin ei sitäkään saa, mutta helpompaa se on kuin yksiön, kaksion tai isomman saaminen. Tosin saisiko ap sitä yksin vauvan kanssa, jos mies ei saisi asua mukana, todennäköisesti ei, vaikka eihän kaupungin asuntojen jakamisessa mitään logiikkaa nykyisin olekaan.
Onko tilanne todella se, että sossua ja kelaa on huijattava, muuten ap perheineen ja vauvoineen näkee nälkää? Toivottavasti ne säästöt ei sitten ole ap:n tilillä, sossu tarkastaa tiliotteet kolmen kuukauden takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haistakaa paska nyt ihan oikeasti. Tartteeko tänne tulla pätemään että voi voi mitäs et maksa velkojasi luuseri. Olen itse samassa jamassa, luottotiedot menneet omien hölmöilyjen takia, kadun sitä tottakai. Mutta tällä hetkellä ei ole mahdollista ruveta niitä maksamaan, koskan elän tuilla. Kyllä, TUILLA, hui kamala. Ihan sen takia että olen vasta hakemassa opiskelemaan, työelämään pääsen vasta joskus. Tarvitseeko tänne tulla esittämään jotain helvetin pyhimystä kun itsellä on luottotiedot kunnossa? Tsiisus...
Taitaapi suurin kritiikki kohdistua siihen, että ap pohtii miten voisi huijata parhaat tuet.
Missä kohden olen sanonut haluavani huijata itselleni parhaat tuet? Koska asuntoa ei mies myy, meillä ei vaan yksinkertasesti ole varaa maksaa vuokraa ennen kuin mies löytää duunin.
Vauvan pakolliset tarvikkeet maksaa jo itsessään aika paljon, vaikka sukulaisilta paljon vatteita ja varusteita varmasti saakin. Siihen kuitenkin vielä rattaat, turvaistuimet yms. Lennot täältä suomeen ovan n. 1500€ luokkaa yhteensä. Takuuvuokraan menee se 1500-3000€, riippuen asunnosta. Sitten tarvitaan vielä huonekaluja, jotain löytyy jo valmiina mitä suomeen jätetty, mut sängyt, sohvat yms puuttuu. Tästä saadaan taas pari kolme tonnia lisää. Siinä ne meiän säästöt meniki.
Milläs sit maksetaan vuokra? Entä ruoka? Kämppä ei kovin pitkään pysy ilman vuokraa eikä pyhällä hengellä elä. Jos miehen kanssa kirjoilla samassa kämpässä, sossu sanoo, myy kämppäs ja heivaa faijas kadulle, tuhlaa ne rahat ja tuu uusiks.
Tässä vaiheessa ainoa vaihtoehto on mun mielestä hetkellisesti se, että haen asunnon mulle ja vauvalle. Mies tulee sinne sitten kirjoille myös, kun on työ ja arki rullaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tilanne todella se, että sossua ja kelaa on huijattava, muuten ap perheineen ja vauvoineen näkee nälkää? Toivottavasti ne säästöt ei sitten ole ap:n tilillä, sossu tarkastaa tiliotteet kolmen kuukauden takaa.
Molempien tileillä, kumpikin pistää joka palkasta muutama sata dollaria säästötilille. Tili tosin on ulkomaalainen, en tiedä siitä haluuako sossu niiden tiliotteet myös. Mutta niitä säästöjähän ei jää penniäkään pakollisten hankintojen ja menojen jälkeen.
Jos tiedossa olisi vuosien talousahdinko, niin tottakai kämppä myytäisiin/muutettaisiin sinne ja miehen isälle keksittäisiin toinen ratkasu. Nyt kuitenkin on kyseessä vaan muutama rahallisesti tiukka kuukausi, niin ei sen takia sitä potkita sieltä pihalle.
Käyttäkää ne rahanne nyt ensisijaisesti siihen asuntoon ja ruokaan. Vauvalle ei ole pakko ostaa turvaistuimia, rattaita tai muitakaan tarvikkeita vaatteiden ja vaippojen lisäksi. Sohvan yms. ostatte vasta kun teillä on niihin oikeasti varaa. Haette vaikka kierrätyskeskuksesta tai jostain netin annetaan-palstalta väliaikaisia huonekaluja.
Kannattaa nyt ihan ensiksi tarkastaa kuulutteko edes Suomen sosiaaliturvan piiriin. Se kun ei mikään automatio ole. Ja kannattaa huomioida myös käsittelyajat yms. eri virastoissa. Siitä ulkomailla olevasta tulista ei kannata välttis mainita ollenkaan, mistään tuskin saavat sen olemassa oloa selville.
Niin? :D sä saat silti yksinhuoltajakorotuksen, koska asut kaksin lapsen kanssa.