APUA! En osaa matkustaa Helsingin julkisilla!
En halua vaikuttaa tyhmältä maalaiselta. En tiedä, mistä ja miten mihinkin ostetaan lippu, mitä sanotaan kuskille (määränpää vai kertamaksu vai mitä ihmettä). Nyt minulla on siellä mies kiikarissa, pitäisi kyläillä hänen luonaan ja kulkea siellä hänen kanssaan. Ja minä en kehtaa :(
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut käyttämään metroa tai vastaavia ja paikkoja missä on liukuportaita, niin vinkkinä nyt tämäkin: älä IKINÄ seiso vasemmalla puolella, se on selvin maalaisen merkki, mikä on olemassa. Se vasen puoli on kiireisiä ihmisiä varten jotka kävelevät.
Tuon osaan ihan täällä kotikaupungissakin:)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, suosittelen hankkimaan tollasen matkakortin. :) Esim. Rautatieasemalla on HSL:n toimipiste, josta voit käydä hankkimassa kortin. Siihen voi ladata arvoa haluamansa määrän esim. Ärrältä tai joistain kaupoista, ja arvo säilyy kortilla vanhenematta. Tulee halvemmaksi ja on kätevämpää kuin kertalippu
niitä saa ihan r-kiskalta.
Saako? Tampereella tkl:n matkakortin voi ostaa vain tkl:n toimistosta. Jatkossa korttia voi sitten ladata muuallakin esim r-kioskeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt kuskilta mikä lippu pitää ostaa!! Haloo, täällä stadissa voi avata suunsa ja kysyä jos ei tiedä!!!!
Voisko siellä Städissä avata suunsa ja kiittää matkasta kun poistuu bussista ?
Kyllähän tätä tapahtuu useinkin? Varsinkin päättäreillä. Ruuhkabusseissakin suhteellisen usein nostetaan kättä ja nyökätään kuskin suuntaan. Niissä nyt ei kait kukaan viitsi alkaa huutamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt kuskilta mikä lippu pitää ostaa!! Haloo, täällä stadissa voi avata suunsa ja kysyä jos ei tiedä!!!!
Kyllähän tätä tapahtuu useinkin? Varsinkin päättäreillä. Ruuhkabusseissakin suhteellisen usein nostetaan kättä ja nyökätään kuskin suuntaan. Niissä nyt ei kait kukaan viitsi alkaa huutamaan.
Älä nyt viitsi naurataa. Tuppisuisempaa bussikansaa kuin hesalaiset ei ole missään
Jos tiedät meneväsi Helsingistä Vantaalle tai toisin päin, tarvitset seutulipun. Vantaan tai Helsingin tai Espoon jne sisäisellä matkalla sisäisen. Jos matkustat yksin, kysy kuskilta jos et tiedä tarvitsetko sisäisen lipun vai seutulipun. Jos matkustat miehesi kanssa, kysy häneltä. Eihän se noloa ole kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että se mies katsoo tuollaista Jämsän uiveloa kovin kauaa :'D
Jaa, en tiedä. En ole Jämsästä enkä uivelo. En myöskään mitenkään sivistymätön. Koulutettu, keskituloinen, elämässäni menestynyt ihan kultturelli ihminen, matkustanutkin paljon. Mies taas on paljon rahvaanomaisempi, lähiötaustainen, mutta jotenkin vain niin ihana, ettei minua haittaa:) Olen kulkenut Helsingissä aina ennen omalla autolla, jota ei enää ole. Siksipä on uuden oppimisen aika.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää pariin vuoteen ole liikkunut aktiivisesti dösällä, mutta ennen ainakin täälläkin kiiteltiin ihan aktiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, sitten taas jos sattuu olemaan ruuhkainen aika niin melkoista ihmisten turhautunutta tuhinaa saa kuunnella jos vaikka jossain bussissa alkaa siinä kauheasti kysellä ja ihmetellä ja bussi seisoo siinä pysäkillä sen aikaa. Joten kyllä minusta parempi on etsiä tietoa etukäteenkin jos mahdollista.
Juuri näin. Varsinkin aamuisin meillä helsinkiläisillä on minuuttiaikataulu. Meitä ottaa suunnattomasti päähän, jos aamubussissa on joku hoomoilanen, joka astuu bussiin ensimmäistä kertaa elämässään ja alkaa keskustella seisomapaikan ja istumapaikan hintaeroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, suosittelen hankkimaan tollasen matkakortin. :) Esim. Rautatieasemalla on HSL:n toimipiste, josta voit käydä hankkimassa kortin. Siihen voi ladata arvoa haluamansa määrän esim. Ärrältä tai joistain kaupoista, ja arvo säilyy kortilla vanhenematta. Tulee halvemmaksi ja on kätevämpää kuin kertalippu
niitä saa ihan r-kiskalta.
Saako? Tampereella tkl:n matkakortin voi ostaa vain tkl:n toimistosta. Jatkossa korttia voi sitten ladata muuallakin esim r-kioskeilla.
Kyllä sen nykyään näemmä saa, oli uutta tietoa mullekin! :) Eli Ärrältä vaan matkakortti (maksaa 5e, henkkarit mukaan), siihen voi latailla haluamansa määrän arvoa (olisko minimi edelleen 5e?). Kertamatkoistakin tulee halvempia kortilla maksaessa.
Vierailija kirjoitti:
En halua vaikuttaa tyhmältä maalaiselta. En tiedä, mistä ja miten mihinkin ostetaan lippu, mitä sanotaan kuskille (määränpää vai kertamaksu vai mitä ihmettä). Nyt minulla on siellä mies kiikarissa, pitäisi kyläillä hänen luonaan ja kulkea siellä hänen kanssaan. Ja minä en kehtaa :(
Eikö ole autoa? Miehellä eikä sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt päästiin ytimeen:) Käykö muuten se sama matkakortti sekä sisäisessä että seutuliikenteessä?
Ap
Milloin tulet, mä voisin tulla auttamaan…
Ei sitä tartte pelätä jos joku tuhahtelee. So what! Itse ainakin jos satun istumaan etupenkissä, neuvon aina, jos kuski ei tiedä tai vaikka puhu suomea... Ja moni neuvoo ihan mielellään. Ei se ole niin vaarallista jos joku tuhahtelee.
Kuinka monta päivää olet, voisit hankkia esim 1-3 päivän lipun, sillä voit matkustaa kaikilla julkisilla Helsingissä. Seutuliput ovat erikseen ja kalliimpia.
Ehkä joku on jo selittänyt nämä, en viitsinyt lukea koko ketjua.
Sama matkakortti käy koko alueella. Jos käyt suht usein täällä, niin kannattaa hankkia se kertalippujen sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt päästiin ytimeen:) Käykö muuten se sama matkakortti sekä sisäisessä että seutuliikenteessä?
Ap
Matkakortti käy molemmissa tapauksissa (eli Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla ja ehkä vielä muissakin?). Se käy busseissa, lähijunissa, raitiovaunussa ja metrossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Matkakortti käy molemmissa tapauksissa (eli Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla ja ehkä vielä muissakin?). Se käy busseissa, lähijunissa, raitiovaunussa ja metrossa.
Mutta jos liikut noissa kaikissa paikoissa, kanttaa ostaa seutumatkakortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta jos liikut noissa kaikissa paikoissa, kanttaa ostaa seutumatkakortti.
Ei ole erikseen mitään seutumatkakorttia. Samalle kortille voi ostaa arvoa/rahaa kertalippuihin tai ostaa sisäistä (Helsingin, Espoon tai Vantaan) kautta tai seutukautta. Kausi tarkoittaa sitä, että ostetun kauden (minimi 2 viikkoa) aika voi matkustaa rajattomasti. Ja jos matkustaa paljon jonkun kaupungin sisällä ja silloin tällöin tarvitsee seutulippua, voi samalle kortille ladata sekä sisäistä kautta että arvoa.
TYHMÄT!
Ei ole kuin kaksi matkakorttia. Haltijakohtainen ja Henkilökohtainen.
Henkilökohtaista ei Tamperelainen saa.
Eli Haltijakohtaisen pyydät R-kioskilta.
Lataat siihen arvoa tai kautta. Joko sisäisen kauden tai seutu. Jos et matkusta joka päivä monta kertaa päivässä, lataa vain arvoa eli rahaa.
Matkat ovat arvolla maksamalla saman hintaisia kun paikallisillakin.
Henkilökohtaisella kortilla kausi olisi halvempi mutta sen voit tosiaan unohtaa.