Anoppi ei tunne yksityisyyden rajoja
Tai hänellä on eri käsitykset niistä. Oltiin hänen luonaan kylässä, ja menin makkariin rauhassa imettämään vauvaa. Mitä tekee anoppi? Tulee viereen sängylle istumaan ja kyttäämään! Miten ei ymmärrä, että tuollainen on aika vaivaannuttavaa ja kiusallista. Olisi pitänyt aukaista suu, mutta menin jotenkin lukkoon enkä halunnut loukata sanomalla, että menes nyt pois siitä.
Tykkäättekö te imettää rauhassa yksin vai onko tuollainen seurassa imettäminen teistä ihan normaalia?
Kommentit (41)
Sen ikäpolvelle imetys on luonnollista, niinkuin pitäisi olla ihan kaikille ikäpolville. Eihän siinä ole mitään noloa että ruokit lapsesi. Itse olin myös ensimmäisen kerran hämmentynyt, mutta hämmennys meni pian ohi kun ymmärsin että anoppi tuli katsomaan kaunista vauvaa syömässä, ei mun rintojani.
No olis ainakin pitänyt kysyä ensin, että sopiiko. Sekä sinun joka menit hänen makkariinsa että anopin, joka tuli katsomaan imetyshetkeänne.
Anoppihan ei ole koskaan imettänyt saati nähnyt paljaita rintoja.
Joo, tässä on taas yksi syy siihen, miksi en halua miniää lähellekään elämääni. Voisin loukata sillä, että omassa kodissani menen omaan makuuhuoneeseeni väärään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tässä on taas yksi syy siihen, miksi en halua miniää lähellekään elämääni. Voisin loukata sillä, että omassa kodissani menen omaan makuuhuoneeseeni väärään aikaan.
Marttyyrianoppi ilmoittautui?
Kysy, mihin voit mennä rauhassa imettämään (etkä vain oleta, että anopin makkariin) ja sanot ihan neutraalisti, että et halua sinne muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marttyyrianoppi ilmoittautui?
Ap peräänkuuluttaa yksityisyyden kunnioittamista, mutta ei itse kunnioita anoppia sen vertaa, että tajuaisi kysyä lupaa anopin yksityisen makuuhuoneen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Kysyitkö luvan, saatko mennä makkariin? Vai oletitko, että miehen vanhempien koti on käytettävissäsi ja saat koska tahansa pelmahtaa makuuhuoneeseensa?
90% tuntemistani äideistä imettää niin, että asettuu vähän sivummalle, nostaa paitaa ja antaa lapsen syödä. Ei ole tarvetta kadota seurasta.
Olen ennenkin siellä imettänyt, joten oletettavasti asia on ok.
Itse koen kiusallisena imettää muiden kuin miehen seurassa. Vaikka imetys onkin normaali ja luonnollinen juttu. Se ei kuitenkaan häiritse jos joku muu imettää seurassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyitkö luvan, saatko mennä makkariin? Vai oletitko, että miehen vanhempien koti on käytettävissäsi ja saat koska tahansa pelmahtaa makuuhuoneeseensa?
90% tuntemistani äideistä imettää niin, että asettuu vähän sivummalle, nostaa paitaa ja antaa lapsen syödä. Ei ole tarvetta kadota seurasta.
Olen ennenkin siellä imettänyt, joten oletettavasti asia on ok.
Itse koen kiusallisena imettää muiden kuin miehen seurassa. Vaikka imetys onkin normaali ja luonnollinen juttu. Se ei kuitenkaan häiritse jos joku muu imettää seurassa. Ap
Nyt on Ap aika aikuistua. Sano anopille suoraan, mutta tietenkin nätisti, miltä sinusta tuntuu. Sinun on turha valittaa, jos et ole tehnyt anopille rajoja selväksi. Mistäpä anoppi olisi voinut tietää, mitä päässäsi liikkuu. Suu auki!
Mun anoppi taas oikein tarjosi, että haluanko mennä makkariin imettämään. Mutta hän tunsikin jo minut ja tiesi, että olen vähän ujompi kaveri joka tarvitsee yksityisyyttä juuri tuollaisiin tilanteisiin. Miehen sisko taas tuli aina juttelemaan samalla, kun imetin. En ikinä siihen tottunut, mutta en kuitenkaan niin kiusalliseksi tuntenut tilannetta että olisin viitsinyt hätistää pois.
Mutta joo. Ymmärrän ap sinua, valitettavasti sun on kuitenkin avattava itse suusi. Sanot yksinkertaisesti, että tarvitset yksityisyyttä imetystilanteisiin. Ja kysäiset vielä että onhan ok käyttää makkaria? Jos ei onnistu niin käyt vaikka vessassa imettämässä.
Mä menen aina kylppäriin tai veskiin.
Ei tuo vielä mitään. Mutta kun toinen tulee viereen tuijottamaan kun imetät ja sitten toteaa, että etkö tunne itseäsi ihan lehmäksi, kun lapsi on siinä rinnassa kiinni. Niin siitä tulee paha mieli. Minusta on kaunis asia imettää omaa lasta. Vasikkaansa imettävä lehmäkin on kaunis.
Mun lapsi yhdessä vaiheessa häiriintyi, jos joku jutteli kanssani, kun imetin ja alkoi itkeä. Kun sitten pyysin, että saisiko nyt imettää rauhassa, kun siihen viereen tultiin istumaan ja höpisemään, kun imetin ja lapsi alkoi huutaa. Niin sain kommentin, että olen totuttanut lapsen liian hiljaiseen ja kasvatan lasta väärin.
Mikä ei ollut totta. Lapsella oli vaan sellainen 2 kk vaihe, että puhe imiessä häiritsi.
Ja olin mennyt olohuoneeseen, kaikki muut oli keittiössä. Perässä vaan oli pakko tulla.
Jos itse et viitsi asiasta huomauttaa niin pyydä miestäsi vihjaamaan anopille, että et koe mukavaksi että ihmiset katsoo vierestä imetystäsi. Eiköhän se riitä.
Mä en ymmärrä mitä jotkut vauhkoaa kuinka on ihan luonnollista imettää jne. Joo onhan se luonnollinen asia mutta jotkut ei silti koe mukavaksi imettää muiden ihmisten pällistellessä. Jotkut ei koe mukavaksi imettää ollenkaan vaikka se onkin luonnollinen asia. Se että sinä ja koko tuntemasi mammaporukka kyllä pystyy ja haluaa imettää vaikka kaupan kassa jonossa muiden ihmetellessä niin se ei tarkota että jokaisen pitäisi pystyä samaan.
Itse voisin kävellä vaikka keskellä kaupunkia rinnat paljaana mutta imettäminen on ihan eri juttu. Se on minulle jotain todella henkilökohtaista.
Jos ollaan anopi luona ja vauva alkaa kitistä nälkäänsä, toteaa anoppi, että aha, teidän on aika lähteä kotiin. MIkä totta onkin, kotona on mukavampi imettää rauhassa. Vauvan kanssa ei tarvitse reissata niin kauas kotoa, ettei sinne voi palata imettämään, jos ei kykene muiden seurassa sitä tekemään.
No kyllä minun mielestä vaan ihmisen pitäisi tajuta, että jos ihminen menee eri huoneeseen (jossa ei sillä hetkellä ole ihmisiä) imettämään, niin hän haluaa imettää rauhassa eikä muiden katseiden edessä. Eikö muilla ole yhtään sosiaalista pelisilmää, kun teidän mielestä ap teki väärin ja anoppi oikein? Mutta totta kai nyt kun anoppi sinne kerran tuli, niin sinun täytyy ap ilmoittaa seuraavalla kerralla hänelle että haluat imettää rauhassa. On aivan ok imettää muiden edessä, niin kuin on aivan ok tehdä siitä kahdenhetkinen vauvan kanssa ja imettää rauhassa. Kavereiden luona on tahdikasta kysyä, että saako mennä makkariin, anopinkin luona suotavaa, mutta harva tuosta loukkaantuu jos ei kysyä osaa. Saati sitten näyttää tämän loukkaantumisensa toimimalla tahallaan väärin.
Tuli mieleen kerran kun olin yhdillä kutsuilla, ja eräs nainen tuli imettämään olohuoneeseen kun olimme muutaman henkilön kanssa siellä. Ei kysellyt asunnon omistajalta voisiko mennä makkariin yms. Olimme aika nuoria, ja tuo nainen sitten tuhahti todella alentavasti meille, että voisi vähän antaa yksityisyyttä. Eli kaksion kokoisessa asunnossa iso joukko sitten ahtautui keittiöön, kun tämä nainen halusi imettää yksin. Mielestäni se oli törppöä, ei sen vuoksi että halusi imettää yksin, vaan sen vuoksi että valitsi tilaksi yleisen tilan ja oletti että tuolloin automaattisesti kaikki menevät muualle tilasta. Minun mielestä ap toimi imetystilanteessa ihan normaalisti jos ei halua imettää muiden edessä, sen sijaan anoppi oli tungetteleva ja siitä pitää sanoa suoraan kyllä anopille, että haluat imettää rauhassa. Varsinkin esikoisen kanssa ne imetystilanteet voivat alkuun olla todella tunteikkaita ja epävarmoja, harva haluaa siihen vanhemman naisen tuijottamaan jos itsellekin se on vielä opettelua.
AP on taas joku saakelin hienohelma ja siveyden sipuli. Tuskin se anoppi on kovinkaan kiinnostunut sinun riippareistasi.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi yhdessä vaiheessa häiriintyi, jos joku jutteli kanssani, kun imetin ja alkoi itkeä. Kun sitten pyysin, että saisiko nyt imettää rauhassa, kun siihen viereen tultiin istumaan ja höpisemään, kun imetin ja lapsi alkoi huutaa. Niin sain kommentin, että olen totuttanut lapsen liian hiljaiseen ja kasvatan lasta väärin.
Mikä ei ollut totta. Lapsella oli vaan sellainen 2 kk vaihe, että puhe imiessä häiritsi.
Ja olin mennyt olohuoneeseen, kaikki muut oli keittiössä. Perässä vaan oli pakko tulla.
Niin ja olisi kyllä monien hyvä miettiä, että vaikka imetys on aikuisten näkökulmasta lapsen ruokintatilanne, niin on se vauvalle kuitenkin ensisijaisen tärkeä paikka kiintymyssuhteen luomiseksi ja paljon muutakin kuin ruokaa vatsaan. Se on turvaa, rauhallisuutta ja läheisyyttä. Vauvalle tekee hyvää, kun äiti voi olla rento ja silitellä lasta, hymyillä ja elehtiä hänelle tuona aikana. Ei minulla tule mieleenkään mennä viereen juttelemaan kun toinen imettää, ei vaikka imettäisi samassa tilassa. Silloin äiti on varattu vauvalle vuorovaikutuksellisesti. Täälläkin käy kyllä ilmi, että monien mielestä imetys on vain pelkkä ruokintatilanne pienelle vauvalle, ja anopinkin pitäisi ilmeisesti päästä osaksi tuota kahden ihmisen välistä tilannetta.
Nykyään kun jotkut imettää ravintoloissa, kahviloissa ja ihan missä vaan, ja jotkut oikein esittelee rintojaan julkisen imetyksen yhteydessä, niin ei kaikilla välttämättä tule mieleen, että joku haluaa imettää rauhassa. Eikä asia ap:n kannalta parane, jollei hän sano asiasta suoraan. Sen voi tehdä ihan nätistikin.