Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheet, missä menee vanhempien uusien kumppanien raja suhteessa lapsiin?

Vierailija
21.12.2015 |

Olisiko teistä ok, jos uusi kumppani alkaisi ehdotella, että hänen elämänarvojensa ja kasvatusmetodiensa mukaan pitäisi toimia myös siellä lapsen toisessa kodissa, jossa hän ei asu?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi on vahva sana. Oman lapsen äitipuoli on kertonut joistakin asioista, mitä hänellä on tapana tehdä, ja ne ovat siirtyneet minunkin toimintatapoihin.

Vierailija
2/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on aina saanut esim " kurittaa" lapsia ja hän on muutenkin aina kohdellut kuin ominaan. Miksi pitäisi olla joku hiton kastijako, mun ja sun lapset?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia asioita lapsen etävanhemman uusi on kertonut, että pitäisisi tehdä taellä ap?

Vierailija
4/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies on aina saanut esim " kurittaa" lapsia ja hän on muutenkin aina kohdellut kuin ominaan. Miksi pitäisi olla joku hiton kastijako, mun ja sun lapset?!

Pointti ei ollut tämä, vaan kyse oli siitä että saisiko miehesi vaatia myös lasten (etä)isää ottamaan käyttöön samat kuritusmetodit kuin hänellä.

Vierailija
5/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti ei ollut tämä, vaan kyse oli siitä että saisiko miehesi vaatia myös lasten (etä)isää ottamaan käyttöön samat kuritusmetodit kuin hänellä.

Tottakai! Ihan samanlailla kun isä voi PYYTÄÄ miestäni tekemään.

Vierailija
6/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumoudun aina näistä kommenteista, joissa kuritus nähdään tärkeänä osana kasvatusta. Harvoin saa lukea, että meillä isäpuoli saa kertoa iltasadun, mutta kurittamaan ne päästetään tasapuolisuuden vuoksi aina.

Vierailija
7/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee tapauksista. Jos etävanhemman puoliso on tukemassa lähivanhemman kasvatusta esim. sanomalla, että lähiäitiä/lähi-isää pitää totella, niin hyvältähän kuulostaa.

Sinänsähän ei uusilla puolisoilla ole kasvatusoikeutta tai kasvatusvelvollisuutta. Kuitenkin aika surkeaa olisi, jos eivät antaisi välipalaa, kun lapsella onnälkä, eivät kieltäisi kaivamasta nenää julkisella paikalla, eivät käskisi/ohajaisi pukemaan päälle tarpeeksi tai eivät vaatisi ystävällisitä käytöstä ja jos eivät kestäisi yhtään pahan mielen purkausta (lue kiukuttelua.) Ja kaikki edellä mainittuhan on kasvatusta tai ainakin osa sitä.

Vierailija
8/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumoudun aina näistä kommenteista, joissa kuritus nähdään tärkeänä osana kasvatusta. Harvoin saa lukea, että meillä isäpuoli saa kertoa iltasadun, mutta kurittamaan ne päästetään tasapuolisuuden vuoksi aina.

Kyllä kuritus on yhtä tärkeää kuin rakkaus!

Vierailija
9/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isäpuoli tuntuu välillä olevan se järkevin aikuinen lasten elämässä. Hän on hyvin kärsivällinen ja tarkkanäköinen ja hän perustelee hyvin mielipiteensä. Eli saa osallistua kasvatukseen ja varmasti jotain lapsen kautta siirtyy toiseenkiin kotiin vaikkemme muuten tekemisissä olekaan lapsen isän kanssa.

Vierailija
10/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi nyt vähän hämäräks et kuka yrittää määrätä ketä... Ilmeisesti joku siis sitä miten nyksän lasten kanssa toimitaan nyksän eksällä? Kai sitä mitä vaan saa ehdotella ja järkeviä ehdotuksia voi kuunnella, mutta huoltajat päättävät eivätkä huoltajien uudet puolisot. Kysyyks ap siis sitä, että saako sen uusi mies määrätä miten ap:n lasten isä kasvattaa lapsiaan? No ei saa.

Vierailija
11/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse tilanteesta, jossa toisen vanhemman uusi kumppani vain lähettää lasten mukana ohjeet, miten näiden hänen mielestään tulisi toisen vanhempansa kotona toimia. Ei siis neuvottele asiasta tämän toisen vanhemman kanssa tai laita näitä ohjeita hänelle vaan ihan vain lapsille. Minusta tämä on outoa.

Vierailija
12/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi nyt vähän hämäräks et kuka yrittää määrätä ketä... Ilmeisesti joku siis sitä miten nyksän lasten kanssa toimitaan nyksän eksällä? Kai sitä mitä vaan saa ehdotella ja järkeviä ehdotuksia voi kuunnella, mutta huoltajat päättävät eivätkä huoltajien uudet puolisot. Kysyyks ap siis sitä, että saako sen uusi mies määrätä miten ap:n lasten isä kasvattaa lapsiaan? No ei saa.

No juuri tämän suuntaisesta on kyse. Toisen vanhemman uusi puoliso on nähnyt lapsia ehkä 10-20 kertaa. Ja on kovasti ottamassa kasvatusvastuuta itselleen keskustelematta ja neuvottelematta lasten toisen vanhemman kanssa lainkaan. Koska hänen tapansa vain on paras.

Vierailija
13/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäpuoli kutittaa lapsia

Just

Vierailija
14/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se linja, että minä (nainen) en puutu miehen lasten kasvatukseen yhtään millään tapaa. Näin omasta tahdostani, en ole oikein koskaan välittänyt lapsista enkä ole omiakaan halunnut. Epäröin sen takia kauan ryhtyä suhteeseen miehen kanssa, jolla oli 2 lasta niin että joka toinen vkonloppu ovat miehellä. Mutta toimii näin, että mies huolehtii kaiken lapsiin liittyvän ruoista tekemisiin, ja minä nettailen ja pelaan omissa oloissani kun lapset on meillä. Joskus menen myös viikonlopuksi vanhemmilleni kylään.

Vierailija
15/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat on täysin kelvottomia esim. rajoja luomaan niin kyllä ja jos niissä on lapsensuojellullinen periaate niin kyllä. Monet vanhemmat sitä eroa yritää hyvittää hvyittää sille lapselle antaen tehdä ihan mitä vaan niin "ulkopuolinen" näkee asioita vähän toisin silmin kun ne kaiken hyvittävät vanhemmat voisi sitä edes kuunnella, eikä heti tuomita. Kaikki aikuiset kun on vastuussa lapsista

Vierailija
16/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se linja, että minä (nainen) en puutu miehen lasten kasvatukseen yhtään millään tapaa. Näin omasta tahdostani, en ole oikein koskaan välittänyt lapsista enkä ole omiakaan halunnut. Epäröin sen takia kauan ryhtyä suhteeseen miehen kanssa, jolla oli 2 lasta niin että joka toinen vkonloppu ovat miehellä. Mutta toimii näin, että mies huolehtii kaiken lapsiin liittyvän ruoista tekemisiin, ja minä nettailen ja pelaan omissa oloissani kun lapset on meillä. Joskus menen myös viikonlopuksi vanhemmilleni kylään.

Heinoa, että lapset saavat toisessa kodissaan tuntea itsensä tervetulleksi ja luotte tunteen lasten toisesta kodista jossa on aito halu ottaa heidät perheen jäseniksi.<3

Vierailija
17/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olis ok. Ei missään nimessä. Lapsen vanhemmat päättävät ne arvot, joilla lasta kasvatetaan. Jos heillä on erimielisyyttä, mennään niillä arvoilla/säännöillä kenen kodissa ollaan. Kodin sisällä aikuiset (eli vanhempi+uusi puoliso) sitten sopivat keskenään mitkä ovat heidän kotinsa pelisäännöt ja jos heillä taas erimielisyyttä niin viime kädessä lapsen vanhempi päättää.

Itsellä ei tulis mieleenkään alkaa tytärpuolen äidille lässyttämään ohjeita miten lastaan kasvattaa, eikä vastaavasti kyllä kuunneltais lapsen isäpuolen vaatimuksia aiheen tiimoilta myöskään. :D ei ole kyllä juuri ollut tarvettakaan, vaan meillä niin aikuiset kuin lapsikin tietää, että äidin ja isän kodeissa mennään pikkusen eri säännöillä ja tavoilla. Ri niin radikaalisti että olisi ongelmaa. Päinvastoin, mielestämme lapsi saa rikkautta elämäänsä kun oppii jo nuorena, että asioita voi hoitaa eri tavoin. :)

Minä ja lapsen isä ollaan tasa-arvoisessa asemassa sillä tavalla, että mulla on toki sanavaltaa paljonkin, ja myös mielelläni osallistun lapsen asioiden hoitoon. Viime kädessä päätös on kuitenkin miehen, jos olemme auttamatta eri mieltä. Onneksi tätä tapahtuu hyvin harvoin. :)

Vierailija
18/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen vaan on (syystä tai toisesta) aika paljon isompi kynnys päästää "ulkopuolinen" kurittamaan lasta kuin esimerkiksi lukemaan satua lapselle. Puhumattakaan, että päästää kurittamaan omilla metodeillaan eikä niillä biologisen vanhemman määrittelemillä.

Toisaalta jos sitä kuritusoikeutta ei ole, niin on vaikea täysipainoisesti huolehtia lapsesta. Jos muuten ratkaisematon ristiriitatilanne iskee, niin ilman kuritusoikeutta se "ulkopuolinen" ei voi paljon muuta kuin sanoa, että odotas kunnes äiti/isä tulee kotiin (eli siinä vaiheessa ei voi paljon auktoriteetista puhua)...

Vierailija
19/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, jos ei äitipuolella tai isäpuolella olisi oikeutta hoitaa lasta arjessa ihan samalla lailla kuin vanhemmallakin.

Vierailija
20/21 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäpuoli kutittaa lapsia

Just

Kyllä saa huutaa, komentaa, laittaa pois pöydästä jos temppuilevat jne. Ihan samalla oikeudella kuin minäkin! Vastapainona halailee, pitää sylissä jne kuten minäkin! Meillä tasa-arvoinen suhde kaikessa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi