Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sallitteko kaikille lääkäreille avoimet kanta-tietonne?

Vierailija
20.12.2015 |

Eli oletteko allekirjoittaneet lapun, jossa annetaan lupa siihen, että.tietonne näkyvät.julkisella, yksityisellä ja missä vain?

Aiotteko allekirjoittaa?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei haluaisi puhua työterveyslääkärille mielenterveysasioista? Sieltähän se tarvittava sairaslomakin tulee? Ihme häpeilyä?

Ehkä jos ovat jo menneisyyttä. Tai jos on juntti työterveyslääkäri eikä halua, että se saa tietää kun ei kuitenkaan osaisi suhtautua ammattimaisesti. Jos pelkää, että työpaikka menee, eikä koe vaikuttavan työntekoon.

Mutta kyllä varmasti häpeilyäkin. Sehän on esim. masennuksessa ihan yleistä, että hävettää suunnilleen kaikki, oli aihetta tai ei.

Vierailija
62/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tiedät, että suurin osa tulee sallimaan.

Minusta salliminen pitäisi tehdä jokaisella käynnillä erikseen. Eli jos antaa kyseisen lääkärin katsoa, niin olis jolu laite, johon voisi laittaa kelakortin ja salanumeronsa.

Omassa työssä en käytä Kanta-ohjelmaa koskaan. Katson vanhat tiedot mitä on käytössä ja kysyn loput potilaalta. Perustietoihin kuuluvat mielestäni ainakin perussairaudet, käytössä olevat lääkitykset, allergiat, tärkeimmät leikkaukset (sydän- ja aivoleikkaukset, vatsaleikkaukset, tekonivelet) sekä toimintakyky joko yksin avustettuna.

Läpikäydyt tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään sen mukaan mitä potilas sanoo. Jos merkinnöissä on puutteita niin se voi joskus olla potilaan vika. Välttämättä yksittäisellä mielialalääkkeellä ei ole merkitystä mutta jollakin verenohennuslääkkeellä tai vastaavaalla on. Kerran esimerkiksi potilaan hengenahdistukseen syyksi paljastui yksityislääkärin aloittama nitrofurantoiinilääkitys (virtsatieninfekton estoon) ja tiedon kertoi potilas itse eli papereista ei mainintaa löytynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin puolesta aion antaa luvan, koska hänellä tuntuu olevan terve pääkoppa... joten en näe riskiä hänen kohdallaan, että tieto mt-ongelmista leviäisi, kun sellaisia ei onneksi hänellä ole.

Vierailija
64/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOS tietolinkistä!

Vierailija
65/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella kävi allekirjoittajalle kerran niin että odottaessani pääsyä sairaanhoitajalle hän ehti avaamaan koneensa potilastietojeni kohdasta, selasi pari vuotta takaisinpäin ja lueskeli mt -puolen raportteja istuinnoistani. Valitettavasti jäi kiinni, kun tekstit oli edelleen auki ruudulla kun lopulta pyysi minut sisään. Sen jälkeen en ole mt toimiston apuun turvautunut. Enkä juuri terveyskeskuksenkan.

Vierailija
66/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuon tietojen luovuttamisen voi kieltää? Onnistuuko se netissä? 

Mulla oli vähän aikaa kannassa vain pari diagnoosia ja ne olivat fyysisistä sairauksista. Sitetn yks päivä sinne pamahti VIISI diagnoosia kerralla ja kaikki mielenterveyspuolen. Menin katsomaan niin kaikissa oli sama teksti. Ne oli sinne lätkäissyt psykiatri jonka olin tavannut kuukausia sitten ja osa diagnooseista oli jotain vuosien takaisia. Ja nyt näyttää aika karulta, kun on tollanen lista pelottavan kuuloisia mielenterveyshäiriöitä siinä. Näkyykö ne kaikille hoitajille, lääkäreille ym. jos menen esimerkiksi päivystykseen? 

Ainakin viimeksi kun kävin lääkärillä pää kainalossa hän lähetti minut lähes samantien pois huoneestaan toteamalla, että "ei sulla ole mitään, mun mielestä kuulut mielenterveyspuolelle, tämä vastaanotto oli tässä."

Voiko olla että sille näkyi siis nuo kaikki mt-dg:t vai oliko muuten vain kusipää/epäammattimainen? 

Yksityisellä kyllä otettiin vastaan ja hodiettiin ihan asiallisesti niin siitä tuli mieleen että olisiko nuo kantatiedot näkyä tuolle kunnallisen puolen lekurille? 

Vierailija
67/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuon tietojen luovuttamisen voi kieltää? Onnistuuko se netissä? 

Mulla oli vähän aikaa kannassa vain pari diagnoosia ja ne olivat fyysisistä sairauksista. Sitetn yks päivä sinne pamahti VIISI diagnoosia kerralla ja kaikki mielenterveyspuolen. Menin katsomaan niin kaikissa oli sama teksti. Ne oli sinne lätkäissyt psykiatri jonka olin tavannut kuukausia sitten ja osa diagnooseista oli jotain vuosien takaisia. Ja nyt näyttää aika karulta, kun on tollanen lista pelottavan kuuloisia mielenterveyshäiriöitä siinä. Näkyykö ne kaikille hoitajille, lääkäreille ym. jos menen esimerkiksi päivystykseen? 

Ainakin viimeksi kun kävin lääkärillä pää kainalossa hän lähetti minut lähes samantien pois huoneestaan toteamalla, että "ei sulla ole mitään, mun mielestä kuulut mielenterveyspuolelle, tämä vastaanotto oli tässä."

Voiko olla että sille näkyi siis nuo kaikki mt-dg:t vai oliko muuten vain kusipää/epäammattimainen? 

Yksityisellä kyllä otettiin vastaan ja hodiettiin ihan asiallisesti niin siitä tuli mieleen että olisiko nuo kantatiedot näkyä tuolle kunnallisen puolen lekurille? 

Onnistuu Omakannan kautta

http://www.kanta.fi/potilaan-oikeudet-potilastiedon-arkistossa

Vierailija
68/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tiedät, että suurin osa tulee sallimaan.

Minusta salliminen pitäisi tehdä jokaisella käynnillä erikseen. Eli jos antaa kyseisen lääkärin katsoa, niin olis jolu laite, johon voisi laittaa kelakortin ja salanumeronsa.

Omassa työssä en käytä Kanta-ohjelmaa koskaan. Katson vanhat tiedot mitä on käytössä ja kysyn loput potilaalta. Perustietoihin kuuluvat mielestäni ainakin perussairaudet, käytössä olevat lääkitykset, allergiat, tärkeimmät leikkaukset (sydän- ja aivoleikkaukset, vatsaleikkaukset, tekonivelet) sekä toimintakyky joko yksin avustettuna.

Läpikäydyt tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään sen mukaan mitä potilas sanoo. Jos merkinnöissä on puutteita niin se voi joskus olla potilaan vika. Välttämättä yksittäisellä mielialalääkkeellä ei ole merkitystä mutta jollakin verenohennuslääkkeellä tai vastaavaalla on. Kerran esimerkiksi potilaan hengenahdistukseen syyksi paljastui yksityislääkärin aloittama nitrofurantoiinilääkitys (virtsatieninfekton estoon) ja tiedon kertoi potilas itse eli papereista ei mainintaa löytynyt.

Tähänhän Kanta-hankkeella pyritäänkin, että jatkossa potilaan kaikki tiedot on nähtävissä yhdestä paikasta ihan rippumatta siitä, missä potilas on käynyt hoidossa. Olen joskus miettinyt, missä vaiheessa lääkärit velvoitetaan katsomaan potilaan tiedot Kannasta. Hanke on ollut kallis ja sen pitäisi tuoda säästöjä, joten voisin hyvin kuvitella, että sitä on myös ryhdyttävä käyttämään. Ettei tehdä potilaalle tutkimuksia, joita on juuri hiljattain tehty jossain muualla. Tai ettei hoideta potilasta aluksi väärin vain siksi, että tarvittavaa tietoa ei ole ollut. Mietin myös, milloin tuosta suostumusten antamisesta luovutaan. Kymmenkunta vuotta sitten oli Makropilotti -hanke ja silloin säädettiin määräaikainen laki Lex Makropilotti, jonka mukaan potilaan lupaa tietojen luovuttamiseen ei tarvinnut kysyä. Nythän luvan kysyminen perustuu voimassaoleviin lakeihin, mutta lakeja voidaan aina muuttaa.

Vierailija
69/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä, miksen sallisi tietojeni lukemista. Ei niissä mitään niin ihmeellistä ole, enkä pysty kuvittelemaan koskaan olemaankaan. Parempi se vain on, että niihin on pääsy, jolloin lääkäri pystyy helposti tutkimaan taustaja mahdollisesti uutta diagnoosia tehdessä. Paljon tarkempaa ja paikkansa pitävämpää tietoa sieltä löytyy kun jos itse alkaisi pohtimaan ja arvailemaan, mikäs se lääke ja se mittaustulos silloin joskus aikaa sitten olikaan kun niitä alettaisiin kyselemään.

Vierailija
70/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida antaa lupaa. Jos vaikka menen johonkin tutkimukseen yksityiselle ja haluaisin sen kunnallisellakin tehdä jostain syystä, kun jäi epävarma olo, niin kunnallinen ei suostuisi, kun juurihan puoli vuotta sitten tehtiin. (Vaikka itse yksityisen maksoin.)

Vierailija
71/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein yksityiselle mennessäni haluankin, että hänellä ei ole mitään ennakkotietoa minusta.

En varmaan anna lupaa ennen kuin dementoidun niin, etten enää muista itse kertoa askoitani.

Vierailija
72/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannasta on liian vähän asiallista informaatiota. Plen lehdestä lukenut monta juttua, miten ihanaa on, kun kaikki näkyy kaikkialla.

Haluaisin tarkempaa tietoa sallimisesta, kieltämisestä, rajaamisesta ja reseptien näkymisestä.

http://www.kanta.fi/potilaan-oikeudet-potilastiedon-arkistossa

Eihän tuosta saa mitään selvää. Jos naiselle on vaikka tehty abortti Vantaan Peijaksessa vuosia sitten, näkyykö se nyt arkistossa Meilahdessa?

Vierailija
73/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

72 eiks nyt jo näy saman sairaanhoitopiirin tiedot ilman luvan kysymistäkin. En kyllä.ole asiantuntija.

Vierailija
74/74 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis näkyy luullakseni samassa sairaanhoitopiiris.julkisten kesken tietty. Ei yksityisten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi