Sallitteko kaikille lääkäreille avoimet kanta-tietonne?
Eli oletteko allekirjoittaneet lapun, jossa annetaan lupa siihen, että.tietonne näkyvät.julkisella, yksityisellä ja missä vain?
Aiotteko allekirjoittaa?
Kommentit (74)
Siksipä.käynkin yksittisellä noissa aroissa asioissa ja kiellän
Minä en anna lupaa, koska tähänkin asti olen pärjännyt entisellä systeemillä. Tiedot ovat liian helposti hakkeroitavissa.
Ihan hulluksi mennyt tää touhu, noi tiedot ovat kyllä ensisijassa teitä hoitavalle henkilökunnalle, potilaan parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
En halua mielenterveysasioiden leviävän muille lääkäreille. Kiellän.
Leviäähän ne tiedot paljon muillekin kuin lääkäreille ilman sinun suostumusta. Esim puhtaaksikirjoittajille (Baronan vaihtuvaa väkeä) joka voi olla vaikka naapurisi. Lisäksi THL:lle menee kaikki tiedot suoraan analysoitavaksi.
Pitäisi toki olla potilaan parhaaksi, mutta käytännössä voi olla haitaksi.
Jos vaikka on mt-hoitoja ollut, jos on tehnyt abortin, saanut sukupuolitaudin tai tullut raiskatuksi, ei halua näitäntietoja kaikkien lääkäreiden tietoon.
Muistakaahan aika ajoin pyytää Kelalta selvitys, ketkä ovat käsitelleet teidän tietojanne. Mitä useampi kansalainen ottaa tavaksi esim kerran vuodessa tarkastaa nämä tiedot, sitä suurempi on kiinnijäämisen riski ja sitä vähemmän tietoja katsellaan luvatta. Sama kannattaa tehdä myös sairaaloihin ja terveyskeskuksiin, joissa olette olleet asiakkaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leviäähän ne tiedot paljon muillekin kuin lääkäreille ilman sinun suostumusta. Esim puhtaaksikirjoittajille (Baronan vaihtuvaa väkeä) joka voi olla vaikka naapurisi. Lisäksi THL:lle menee kaikki tiedot suoraan analysoitavaksi.
Olen ahdistavan tietoinen tästä puhtaaksikirjoitusjutusta... varsinkin kun tuttavani työskentelee niissä hommissa ja minulla on mt-ongelmia. En edes halua ajatella, mitä kaikkea hän minusta tietää. En missään nimessä haluaisi lukea omia tietojani.
käytännössä se vain menee niin, että jos on mt-puolella ollut häikkää, niin somaattisia sairauksia ei oteta vakavasti. Kaikki fyysiset oireet laitetaan jonkun vuosia sitten olleen mt-ongelman piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ahdistavan tietoinen tästä puhtaaksikirjoitusjutusta... varsinkin kun tuttavani työskentelee niissä hommissa ja minulla on mt-ongelmia. En edes halua ajatella, mitä kaikkea hän minusta tietää. En missään nimessä haluaisi lukea omia tietojani.
Minä teen samaa työtä ja pyydän aina työkaverin kirjoittamaan tuttujen tekstit, vaikka meillä ei hoideta mitään epämääräisiä mt-ongelmia edes. En halua olla perillä tutuntuttujen tai joidenkin entisten koulukavereiden sairauksista jos suinkin voin välttää asian. Aina se ei kuitenkaan valitettavasti ole mahdollista.
Potilaan parhaaksi. Joo-o.
Haluan ehkä mennä yksityiselle vailla mitään ennakkotietoja.
(Kohta varmaan täytyy mennä ulkomaille joissain asioissa, jos haluaa yksityisyyden säilyvän.)
Vierailija kirjoitti:
Miten lääkäri voi halutessaan estää potilaan tietojen näkymisen potilaalle. Sehän on pimeetä.
Mäkään en ymmärrä tätä, miksi kaikkia tietoja ja tuloksia ei näytetä potilaalle kannassa. Meilahdessa ihan yleinen käytäntö että potilas ei näe omia tietojaan.
Itse olen antanut luvan jakaa tietoni kannassa jo useamman kerran. Asia kysytään aina uudestaan uudessa yksikössä. Vaikka on kyse samasta sairaalasta.
Hah, ei muuten näy tiedot saman potilasarkiston tms välillä. Olen kieltänyt kannassa paikkakuntani sairaanhoitopiirin rekisterit ja terveyskeskuksen rekisterit, lisäksi vielä ruksit kielloista löytyy käyntien puolelta. Ja en ole antanut suostumustani tietojeni käyttöön. Tulos: ongelmia :D Oli vaikea saada lääkettä uusittua terveyskeskuksessa, kun lääke oli määrätty keskussairaalassa. Hoitaja ihmetteli puhelimessa, että "en pääse katsomaan *sensuroitu erikoisala* tietoja, vaikka täällä sun suostumus näyttäisi olevan ok, ompas outoa". Juu, outoa hyvinkin :D
Ja mulla on tosiaan niitä mt-puolen tekstejä siellä ihan tarpeeksi, joista osa on ihan hatusta vedettyä paskaa. Kiitos vain, haluan että minut otetaan somatiikan puolella todesta, kun vaivaudun jotain vaivaa paikalle valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen samaa työtä ja pyydän aina työkaverin kirjoittamaan tuttujen tekstit, vaikka meillä ei hoideta mitään epämääräisiä mt-ongelmia edes. En halua olla perillä tutuntuttujen tai joidenkin entisten koulukavereiden sairauksista jos suinkin voin välttää asian. Aina se ei kuitenkaan valitettavasti ole mahdollista.
Kaikki eivät valitettavasti toimi yhtä eettisesti.
Kerran pyysin lääkäriötä, että lähetä mulle tiedot sitten postissa, mitä on musta kirjannut. Lääkäri sairaalan polilla (ei psykiatrinen poli tai asia) vastasi oudosti, että juu, hän lähettää mulle potilaan kappaleen. Selvisi, että lähettää eri version potilaalle, kuin kirjaa tietoihin.
Sanoin sille, että haluan sen heidän version, enkä mitään potilaan versiota. Lääkäri sihen mutisi, että yleensä tekee potilaalle selkokielisemmän jne. (No, miksei voi sitä.sairaalan versiota laittaa selkokielisesti)
Terveyskeskuksesta lähete naistentautien poliklinikalle niin pitää laittaa että polin lääkäri näkee tiedot kannasta?
Mä en antanut lupaa. Silti lääkäri kaivoi jostain mun tiedot ja pääsin sitten sanomaan, että mitäs vittua se tämmöinen peli oikein on.
Hän pystyy hoitamaan paremmin, kun tietää asioita. Juu, mulla on tässä epikriisi asian tiimoilta. Meni ihan änkäksi.
En jaksanut tehdä asialle sen kummosempia. Ehkä sitten seuraavalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lääkäri voi halutessaan estää potilaan tietojen näkymisen potilaalle. Sehän on pimeetä.
Mäkään en ymmärrä tätä, miksi kaikkia tietoja ja tuloksia ei näytetä potilaalle kannassa. Meilahdessa ihan yleinen käytäntö että potilas ei näe omia tietojaan.
Itse olen antanut luvan jakaa tietoni kannassa jo useamman kerran. Asia kysytään aina uudestaan uudessa yksikössä. Vaikka on kyse samasta sairaalasta.
Onko katselu estetty kokonaan vai laitettu vain viivästysaika? Kansalliseen terveysarkistoon menevissä potilasasiakirjoissahan on jokaisessa mahdollisuus laittaa jompi kumpi. Jos on tuo jälkimmäinen, niin tiedot näkyvät, kun on kulunut X päivää potilasasiakirjamerkinnän tekemisestä. Tällä pyritään siihen, että potilas kuulee esim syöpädiagnoosinsa lääkäriltä eikä lue jo ennen vastaanottoa tietoa Oma Kannasta.
Annoin lapseni puolesta mutta mitäs sitten, kun lapsi on 18v. niin päätös on kyllä hänen.
Ehdottomasti nuoren aikuisen lupa täytyisi perua.
Itse en aio antaa eikä mieskään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Suomessa vielä puhutaan että on ykstyisyydensuoja taattu kun taso on tämä
tätä minäkin hämmästelin. En olisi halunnut, että tietoni ovat itseni luettavissa. En pysty olemaan niitä lukemattakaan, jos ne siellä ovat, mutta on liian masentavaa lukea olevansa masentunut. Etenkin, kun minua kuvailee joku ulkopuolinen henkilö.