näkeekö tk-lääkäri yksityisten lääkärien määräämät lääkkeet
näkeekö tk-lääkäri yksityisten lääkärien määräämät lääkkeet???
Kommentit (32)
Pääasiassa keskushermostoon vaikuttavat lääkkeen (esim. unilääkkeet, rauhoittavat ja vahvat kipulääkkeet) näkee kyllä muidenkin lääkäreiden määräämät.
Ei näe. Sen takia alkoholiongelmainen sukulaiseni hakeekin yksityiseltä bentsoja jota hän ei todellakaan saisi syödä alkoholiongelmansa takia. Hän ei vaan mainitse siitä mitään yksityiselle.
Kanta-järjestelmän kautta näkee. Saako katsoa, saattaa sitten olla keskustelunalaisempi asia. Toisaalta kun olet hoidossa niin kyllä KAIKKI sun käyttämä lääkitys kuuluu sille lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Kanta-järjestelmän kautta näkee. Saako katsoa, saattaa sitten olla keskustelunalaisempi asia. Toisaalta kun olet hoidossa niin kyllä KAIKKI sun käyttämä lääkitys kuuluu sille lääkärille.
Eihän niitä näe Kannastakaan, ellei potilas ole antanut tietojen luovutukseen lupaa. Vain hätätilanteissa pääsee katsomaan, mutta siitä jää merkintä, että on käyty "luvatta" katsomassa.
Munkin mielestä kysytään lupa tietojen antamiseen, anakin minulta kysyttiin, kun kävin yksityislääkärillä. Tosin en bentsoja ollut hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei näe. Sen takia alkoholiongelmainen sukulaiseni hakeekin yksityiseltä bentsoja jota hän ei todellakaan saisi syödä alkoholiongelmansa takia. Hän ei vaan mainitse siitä mitään yksityiselle.
Tähän tuli muutos marraskuun alussa. Kun lääkäri on kirjoittamassa potilaalle bentsoreseptiä, pääsee hän katsomaan muidenkin lääkäreiden potilaalle kirjoittamat ns. pkv-lääkkeet. Eikä marraskuun alun jälkeen ole enää mahdollista tehdä pkv-lääkkeistä paperireseptiä.
Ihan oman terveyden takia kaikki käytössä olevat lääkkeet pitää kertoa.
Muutenkin kannattaa muualla käydä lääkärissä, jos oikeesti on kipeä. Suomalainen lääkäri ei ajattele potilasta vaan lääketehtaita ja omia bonuksia. Muualla sairauksia saatetaan parantaa.
Kaikki keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet on kirjoitettava sähköisellä reseptillä 1.11.15 alkaen. Eli kaikkien kirjoittamat lääkkeet näkyy kaikille. Verenpaine- ym lääkkeet voi kirjoittaa vielä paperilla.
Jos oma lääkäri on nihkeä eikä kirjota lääkkeitä joita tarvitset, niin senkun vaihdat lääkäriä. Ei kaikki pelkää kusi sukassa ylilääkäriä tai valviraa.
Mulla on onneksi työterveydessä ymmärtäväinen lääkäri, joka tajuaa, että ilman bentsoja en olis työkykyinen vaan ikuisella saikulla tai varhaiseläkkeellä. Kumpi tulis yhteiskunnalle kalliimmaksi?
Mun mielestäni koko "Kanta"-järjestelmän idea romuttuu, jos lääkäri ei sieltä näkisi mitä toiset lääkärit ovat määränneet. Jos ei näe niin pitäisi nähdä, jotta mahdollisia vaarallisia hoitokombinaatioita osattaisiin välttää. Itse olisin mielissäni jos pitkä sairaushistoriani olisi kaikkien minua hoitavien terveydenhoitoalan henkilöiden saatavilla paikasta riippumatta. Ja tässä tapauksessa mielestäni potilasturvallisuus ajaa tietoturvallisuuden edelle mitä tulee terveydenhoitoalan ammattilaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin kannattaa muualla käydä lääkärissä, jos oikeesti on kipeä. Suomalainen lääkäri ei ajattele potilasta vaan lääketehtaita ja omia bonuksia. Muualla sairauksia saatetaan parantaa.
jaha. vai sellaista. Selitätkö ihan selvällä suomen kielellä miksi mulla ei ole tällä hetkellä kasvainta eikä mitään syöpään viittavaakaan? vuosi sitten oli. minustahan ne olis saanu hyvät luvut kasattua.
-m35
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni koko "Kanta"-järjestelmän idea romuttuu, jos lääkäri ei sieltä näkisi mitä toiset lääkärit ovat määränneet. Jos ei näe niin pitäisi nähdä, jotta mahdollisia vaarallisia hoitokombinaatioita osattaisiin välttää. Itse olisin mielissäni jos pitkä sairaushistoriani olisi kaikkien minua hoitavien terveydenhoitoalan henkilöiden saatavilla paikasta riippumatta. Ja tässä tapauksessa mielestäni potilasturvallisuus ajaa tietoturvallisuuden edelle mitä tulee terveydenhoitoalan ammattilaisiin.
Kuulostat 100% lääkäriltä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat 100% lääkäriltä. :D
Just samaa ajattelin. Ei tollasta kapulaa kirjota kuin lekurit ja Kela xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän tuli muutos marraskuun alussa. Kun lääkäri on kirjoittamassa potilaalle bentsoreseptiä, pääsee hän katsomaan muidenkin lääkäreiden potilaalle kirjoittamat ns. pkv-lääkkeet. Eikä marraskuun alun jälkeen ole enää mahdollista tehdä pkv-lääkkeistä paperireseptiä.
No hyvä! Toivottavasti nyt tulee jotain järkeä tuon sukulaiseni toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä! Toivottavasti nyt tulee jotain järkeä tuon sukulaiseni toimintaan.
Mitä hänen lääkityksensä sinulle kuuluu? Kuulostat nipolta sukulaistädiltä. Miksi tämä "sukulainen" kertoisi sulle mitään lääkityksestään? Älä tunge isoa klyyvariasi joka asiaan, vaan jätä asiat lääkärin ja potilaan välisiksi.
Vierailija kirjoitti:
näkeekö tk-lääkäri yksityisten lääkärien määräämät lääkkeet???
Kyllä näkee, tk-lääkäreillä on oikeus tarkastaa reseptitiedot, jos potilas uusittaa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä. Sellaisia ovat esimerkiksi monet unilääkkeet, kipulääkkeet, rauhoittavat lääkkeet jne.
Onko kysyjällä mahdollisesti jotain salattavaa?!?