Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin siskoni valmistujaisjuhlassa amk:ssa. Ihmetytti se, että jotkut valmistuvat eivät olleet viitsineet pukeutua yhtään juhlavammin

Vierailija
19.12.2015 |

Jotkut olivat esimerkiksi tennareissa ja virttyneissä trikoopaidoissa, jotka ainakin omasta mielestäni ovat pelkästään arkipukeutumista. Eikö tosiaan aikuisilla naisilla ole mitään muuta vaatetta? Olen aina kuvitellut, että amk-tutkinnon suorittaminenkin on sellainen saavutus, jota voisi juhlistaa edes hieman arkivaatteista poikkeavalla pukeutumisella, jos sinne juhlaan haluaa osallistua. Jos taas kyse oli siitä, että koko koulu ja tutkinto oli evvk niin miksi sitten vaivautua juhlaan paikalle? Pakkohan sinne ei ole osallistua.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut olivat esimerkiksi tennareissa ja virttyneissä trikoopaidoissa, jotka ainakin omasta mielestäni ovat pelkästään arkipukeutumista. Eikö tosiaan aikuisilla naisilla ole mitään muuta vaatetta? Olen aina kuvitellut, että amk-tutkinnon suorittaminenkin on sellainen saavutus, jota voisi juhlistaa edes hieman arkivaatteista poikkeavalla pukeutumisella, jos sinne juhlaan haluaa osallistua. Jos taas kyse oli siitä, että koko koulu ja tutkinto oli evvk niin miksi sitten vaivautua juhlaan paikalle? Pakkohan sinne ei ole osallistua.

Joku ehkä lähti vain mielenkiinnosta juhlaan? Itse AMK:sta valmistuvana jätän juhlan väliin, vaikka hyvin arvosanoin valmistunkin. Juhla ei kiinnosta yhtään.

Vierailija
2/29 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko osallistua, mutta ei se mikään varsinainen juhla ole. Lyhyt puhe ja todistusten jakaminen, lopuksi kahvit. Iso osa porukasta oli piipahtamassa kesken töiden, siksi tilaisuus oli ruokatuntiaikaan. Tutkinto nyt ei varsinainen saavutus liene kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko osallistua, mutta ei se mikään varsinainen juhla ole. Lyhyt puhe ja todistusten jakaminen, lopuksi kahvit. Iso osa porukasta oli piipahtamassa kesken töiden, siksi tilaisuus oli ruokatuntiaikaan. Tutkinto nyt ei varsinainen saavutus liene kenellekään.

Täh? Kyllä ainakin meillä oli ihan juhla. Lähes kaikki olivat juhlavaatteissa. Juhla kestikin parisen tuntia kaikkineen. Ei sinne tosiaan tarvitse tulla ellei halua juhlia, todistuksen voi hakea toimistostakin.

Vierailija
4/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oli joku aikuiskoulutus tai vastaavantyylinen koulutusmuoto niin ei ne ole "oikeita juhlia" vaan arkisia tilaisuuksia joihin mennään samoissa vaatteissa kun mitkä päällä sitä koulua käytiin. Omalla kohdallani ei esimerkiksi ollut mitään valmistumistilaisuutta. 

Noita on niin monenlaisia.

Vierailija
5/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Anuksessa ole juuri koskaan panostettu juhliin ja pukeutumisvinkkejä meidänkin luokalla oli upeat puvut vain muutamilla lortoimmalla enemmistö pukeutui normaalisti siistiin tapaan, mutta nuo muutamat olivat teettäneet jopa juhla kampaukset.

Mikä juhla on kortistoon pääseminen, mikään ponnistus eikä saavutus joku AMK kyllä ole normaalille ihmiselle.

Vierailija
6/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuo juhlan halveksiminen haiskahtaa vähän samalle kuin 60-70-lukujen marxilais-leninismin läpitunkemien nuorten asenne kaikkeen heidän mielestään porvarilliseen hapatukseen. Heillä tosin oli oma poliittinen ideologiansa, tosin varsin pitkälle väärin tulkittu, kun taas näillä nykynuorilla ei ole mitään muuta ideologiaa kuin junttius. Minkä sille taitaa, jos tutkinnon suorittaminen ei merkitse mitään? Mutta kuten sanottu, miksi sitten mennä pilaamaan opiskelukavereidensakin juhlamieli arkisella olemuksellaan. Mieltään voi toki osoittaa, mutta on osattava valita aika paikka oikein; juhla ei ole se paikka, ei itsenäisyyspäivän vastaanotto sen enempää kuin koulun päättäjäiset.  

Vierailija
7/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, olen samaa ittekin ihmetelly AINA! onko nää niitä kampaajiksi valmistuneita(entisiä ammattikouluja) tai autorassaajia?

Jotenkin ei vanhemmat ole tilanteen tasalla. Ei ohjausta, tai sitten köyhyys. Toiset ininsee että "pitää saaada samat juhlat kun yo-lakkijaiset", mutta sitten kun porukka onnittelee, osa on ryysyissä hällä väliä asenteella.

Vierailija
8/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Anuksessa ole juuri koskaan panostettu juhliin ja pukeutumisvinkkejä meidänkin luokalla oli upeat puvut vain muutamilla lortoimmalla enemmistö pukeutui normaalisti siistiin tapaan, mutta nuo muutamat olivat teettäneet jopa juhla kampaukset.

Mikä juhla on kortistoon pääseminen, mikään ponnistus eikä saavutus joku AMK kyllä ole normaalille ihmiselle.

Olet varmaan ollut jossain tuppukylän amkissa. Itselläni on sekä AMK- että yliopistotutkinto ja molemmissa paikoissa oli aivan oikeat valmistujaisjuhlat. Olisi ollut omituista olla siellä arkivaatteissa. En mitenkään väheksy amk-tutkintoanikaan, vaikka olen suorittanut korkeammankin tutkinnon. Arvostan myös ammattikoulututkintoja - jokainen oikea tutkinto on saavutus!

AMK-ryhmästämme lähes kaikki saivat töitä, mutta sinä valmistunut varmaan jollekin media-alalle, siellä voikin kortisto odottaa. Ikävää jos et itsekään arvosta omaa tutkintoasi, se ei ainakaan auta työnsaannissa.

Vierailija
9/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk-tutkinto on vitsi. Ei ole minkään arvoinen joten turha juhlia.

Vierailija
10/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli kolmen vuoden tutkinto ei ole saavutus? Onko yliopistosta saatu kandi sitten saavutus?

Vierailija
11/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan menisin et saisi paperit heti käteen, ei tarvii postissa odottaa.

Vierailija
12/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, olen samaa ittekin ihmetelly AINA! onko nää niitä kampaajiksi valmistuneita(entisiä ammattikouluja) tai autorassaajia?

Jotenkin ei vanhemmat ole tilanteen tasalla. Ei ohjausta, tai sitten köyhyys. Toiset ininsee että "pitää saaada samat juhlat kun yo-lakkijaiset", mutta sitten kun porukka onnittelee, osa on ryysyissä hällä väliä asenteella.

Sekoititkohan amiksen ja ammattikorkeakoulun? Jälkimmäinen on korkeakoulututkinto.

Vierailija
13/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amkista valmistuu paljon ihmisiä, joilla on takana jo ammatti ellei useampikin. Ei sitä silloin jaksa juhlia.

Meidän amkissa on ainakin arkinen se valmistujaistilaisuus. Hölmö sinne olisi täydessä tällingissä mennä.

Vierailija
14/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan näinkään. Itse en tykkää juhlista, joten en mene niihin. Oletko katkera työtön? Minä olen ammattikorkeakoulusta valmistunut ja teen oman alani vaativia töitä, joihin vaaditaan erityisasiantuntemusta, vahvaa käytännön osaamista ja työkokemusta. Minulla on niitä kaikkia, kiitos hyvän ja arvostetun tutkintoni. :)

Vierailija
15/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet näin? Haluaisin tietää. Itse olen AMKssa ja ihmettelen tätä asennetta. Opiskelen samaa alaa kuin kaverini yliopistossa ja minulla on jo nyt projektien hallinnasta, suunnittelusta ja toteuttamisesta kokemusta. Osaan myös paljon enemmän eri ohjelmia, yliopistossa ei paljoa kuvankäsittelyä tai kirjanpito-ohjelmia opetella. Tutkintoon kuuluu myös työharjoittelu, eli valmistuessa on jo työkokemusta. Mielestäni valitsin juuri oikean koulun. Maisteriksi voin lukea myöhemmin.

Vierailija
16/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisti hymyilyttämään nuo pari viimeistä riviä.

Mietin lukion jälkeen lähteäkö yliopistoon, mutta koska halusin valmistua nopeasti ja työllistävälle alalle, valitsin AMK:n eli ammattikorkeakoulun. Pääsin heti sisään valmistauduttuani hyvin pääsykokeisiin, valmistuin tavoiteajassa ja työllistyin heti. Teen töitä lastentarhanopettajana, jonka pätevyyden hankin sosionomin tutkinnon ohella. Olen tehnyt töitä myös erilaisissa järjestöissä. Yksi oli väkivallan vastaista työtä tekevä järjestö.

Lastentarhanopettajan palkan voit käydä katsomassa palkkavertailusta. Se on päälle pari tonnia ja mielestäni aika vähän, kun miettii työnkuvaani. Esimerkiksi nyt ryhmässäni on kaksi lasta, joista toisella on pulmia puheenkehityksessä ja toinen pääsi juuri erinäisten ongelmiensa vuoksi kehityshäiriötutkimuksiin. Plus tähän tietysti koko muu ryhmä, joka on vastuullani.

Pidän työstäni, mutta olen kunnianhimoinen ja haluan ansaita lisää, kenties yletä joskus ja ainakin suunnata ulkomaille. Hain siis uudestaan ja kuvittele, taas AMK -opintoihin. Minusta tulee sairaanhoitaja, luuletko että valmistun tästä höpöhöpö -tutkinnosta kortistoon? Voin kertoa lisätietona, että olen aivan normaali ihminen kuten sinäkin.

Vierailija
17/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on jo useampi tutkinto plakkarissa tässä elämässä, eikä valmistuminen tunnu enää miltään, nähty juttu. Itse en ainakaan tätä omaa tulevaa valmistumistani mitenkään aio juhlia, koulunkäynti on ollut pakollinen paha ja on helpotus päästä siitä eroon. Siistit farkut, tennarit ja trikoopaita on aivan kelvollinen asu näihinkin tilaisuuksiin, varsinkin jos siitä jatkaa sitä omaa päivää työn tai koulunkäynnin merkeissä.

Vierailija
18/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli kolmen vuoden tutkinto ei ole saavutus? Onko yliopistosta saatu kandi sitten saavutus?

No ei se ole varsinainen saavutus, koska tuosta 3 vuodesta on voinut olla kokopäiväisissä palkkatöissä noin 2 vuotta ja harjoittelussa vuoden. Opinnot on liibalaabaa, läsnäolopakko onneksi olematon. Paljon ryhmätöitä, paljon esseitä. Ei sitä valmistuttuaan oikein edes tajua, että on nyt pätevä.

Vierailija
19/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla on jo useampi tutkinto plakkarissa tässä elämässä, eikä valmistuminen tunnu enää miltään, nähty juttu. Itse en ainakaan tätä omaa tulevaa valmistumistani mitenkään aio juhlia, koulunkäynti on ollut pakollinen paha ja on helpotus päästä siitä eroon. Siistit farkut, tennarit ja trikoopaita on aivan kelvollinen asu näihinkin tilaisuuksiin, varsinkin jos siitä jatkaa sitä omaa päivää työn tai koulunkäynnin merkeissä.

Tässä juuri huomaa kuinka juntteja Suomessa ollaan. Tennarit eivät ole pienimuotoiseenkaan tilaisuuteen sopiva valinta, vain arkeen. Suomalaisilla on kyllä niin hukassa tyylitaju. Oman mielen osoittaminen alipukeutumisella on myös melko lapsellista. Tällaiset henkilöt menevät kai häihin ja hautajaisiinkin tennareissa.

Vierailija
20/29 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuo juhlan halveksiminen haiskahtaa vähän samalle kuin 60-70-lukujen marxilais-leninismin läpitunkemien nuorten asenne kaikkeen heidän mielestään porvarilliseen hapatukseen. Heillä tosin oli oma poliittinen ideologiansa, tosin varsin pitkälle väärin tulkittu, kun taas näillä nykynuorilla ei ole mitään muuta ideologiaa kuin junttius. Minkä sille taitaa, jos tutkinnon suorittaminen ei merkitse mitään? Mutta kuten sanottu, miksi sitten mennä pilaamaan opiskelukavereidensakin juhlamieli arkisella olemuksellaan. Mieltään voi toki osoittaa, mutta on osattava valita aika paikka oikein; juhla ei ole se paikka, ei itsenäisyyspäivän vastaanotto sen enempää kuin koulun päättäjäiset.  

Samaa mieltä. Suuria epäkohtia ei nyt saa korjattua vaikka kuinka kapinoisi valmistujaisjuhlissa. Omissa juhlissani puhuja totesi että tämä on valmistujille tärkeä päivä elämässä ja he tulevat muistamaan sen lopun elämäänsä. Minä ainakin muistan kuinka isäni kyynel silmässä kertoi vieressä istuvalle että tuo on lapseni ja sen tunteen kun halasin vanhempiani todistuksen saatuani. Taisi itselläkin tulla kyynel siinä hetkessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi