Peräruiske, millainen toimenpide, kannattaako?
Kuinka epämiellyttävä toimenpiteenä on peräruiske - ítse olen toistaiseksi välttynty sellaiselta. Mutta nyt mietin, kannattaisiko se pian synnyttämään mennessä pyytää.
Monet sanovat että se olisi jotenkin hyvä (ei tartte ponnistusvaiheessa miettiä mitä tulee tms. )
Kun edelliset lapset sain reilu 10 v. sitten, oli taas vallalla trendi että sitä EI haluttu, ja kummallakaan kerralla sitä ei mulle ehdotettu (olin kai jo niin kipeä sairaalaan päästessä etteivät vaivanneet moisella...)
Jossain kohtaa kuulin vaan kun kätilöt jotain kuiski että " peräsuolen tyhjennystä vissiin ei ollut tehty" ..
Ja kieltämättä ponnistusvaiheen alussa kummassakin tuntui, että kehtaako ponnistaa kun tuntui että jotain muuta sieltä kyllä tulee ensin kuin lapsi... (niinkuin tietysti tulikin ja kätilöt sai pyyhkiä...siinä tilanteessa sitä nyt ei enää paljon mistään mitään välittänyt mutta kuitenkin).
Mulla tosin on ollut aina löysä vatsa ennen synnytystä ja muutenkin toiminut koko ajan normaalisti, joten sinänsä mitään monen viikon satseja siellä ei varmaan ole, mutta kuitenkin...
Mutta jos tuon suolen tyhjennyksen ottaa, kestääkö se kauankin / onko kauhean epämiellyttävää ?? Kurjaa sitten kauheissa supistuksissa istua pitkään vessassa, kun ei sinne saa sitä ilokaasuakaan vielä avuksi.
Kertokaa kokemuksia puolesta/vastaan ja ylipäänsä miten kauan siinä menee.
Kommentit (33)
Minä sain vesiperäruiskeen silloin kun pääsin osastolta lähtemään saliin, kohdunsuu oli 3cm auki ja synnytys hyvässä käynnissä. Kätilö laittoi jossain toimenpidehuoneessa, wc oli ihan vieressä. Siinä olin sen aikaa kyljellään maaten kun sitä vettä laitettiin sisään. Ei tuntunut ollenkaan pahalta, vähän ehkä kylmältä. Muistaakseni kätilö kehotti odottamaan vähän aikaa -siis muutaman minuutin- ennen kuin antaa tulla, että ruiske ehtii vaikuttaa paremmin (siis varmaan liuottaa enemmän kamaa, vai?!) Ja vaikka olin kotona käynyt 2x ripulilla ennen matkalle lähtöä, sitä tavaraa tuli kamalasti!!! Ehkä 10-15min istuin siellä vessassa ja tavaraa tuli muutamaan otteeseen. Eli olin hyvin onnellinen että tuo asia oli hoidettu pois alta. Siitä huolimatta sitä kakkaa synnytyksessäkin vielä vähän pusertui ulos. Ja olo oli tosiaan kevyempi, enkä olisi seuraavana päivänä pystynytkään asioimaan ja sitäkin seuraavana päivänä vain lääkkeiden avulla kipeän alapääni kanssa. Tälläkin kertaa, jos vain suinkin ehdin, haluan samanlaisen käsittelyn...
Enpä itsekään osaisi moista ruisketta laittaa, minun kokemukseni näistä peräasioista rajoittuu tasan supon laittoon esikoiselle...
laitetaan joko sinun ollessa mahallaan sängyllä tai nojaten sänkyyn... mää laitoin sen ite ahtaassa vessassa,seisaaltaan ja oli tosi vaikee rojekti,ku en taipunut... enkä sit uskaltanu töräyttää sitä kunnolla suoleen vaan silleen nätisti yritin.. no eihän siitä oikeen mitään tullu... onneksi olinki menossa sektioon, että siellä ei nii tarviikkaan ponnistella :))
älä siitä ressaa, se on vain yks kokemus muiden joukossa.. hae apteekista ja koita kotona ennen sairaalaa :)
Eli pienestä ruiskeesta jossa on muutama milli vaikuttavaa ainetta? Joissakin sairaaloissa on käytössä ed. mainittu, jonka pystyy itse laittamaan (vaikka taitaa olla vaikeaa ison mahan kanssa...), vesiperäruisketta tuskin käsketään sairaalassa itse laittaa?!
Vesiperäruiskeet laitetaan kyljellä ja nämä 5ml pienoisperäruiskeet voi laittaa missä asennossa vain. Suositeltava olisi olla hetken vasemmalla kyljellä ruiskeiden laiton jälkeen, niin vaikuttaa paremmin. Joku kyseli ajasta minkä laitto vie. Vesiperäruiskeen laitto kestää noin minuutin (siis se 1.5 litraa) 200millin vesiperäruiske tietenkin vähemmän ja noi 5ml ruiskeet ei vie kun muutaman sekunnin. Eli laitettiin mitä laitettiin, niin hyvin lyhytkestoinen toimenpide. :-)
Lila75
Mielestäni peräruiskeen laitto on hivenen hävettävää - mikä vitsi kun synnytyksessä kuitenkin maataan jalat levällään ;)
Ekalla kerralla minulle ei peräruisketta tarjottu ja ponnistusvaiheessa tuli ulostetta - kätilö tosi hienovaraisesti nakkas ne roskikseen, joten ei siitä huonoja muistoja.
Tokalla kerralla menin sairaalaan kohdun suu oli 5 cm auki ja tuolloin tarjottiin peräruisketta - otin sen ja suoli tyhjeni hyvin eli kuten aiemmatkin kirjoittajat ovat kirjoittaneet makasin toimenpidehuoneessa kyljelläni ja kätilö tai sairaanhoitaja laittoi sen suolihuunteluveden. Ei mielestäni tuntunut mitenkään ikävältä - hivenen viileä tunne ja sellainen tunne, että suoli tulee täyteen. Siitä sitten kipitin pikavauhtia pöntölle (kun esin sain kammettua itseni pystyyn) ja 10-20 minuuttia istuin pöntöllä . Ja kevyt olo oli tosiaan tuon tyhjennyksen jälkeen ja ei mitään hankaluuksia istuä pöntöllä vaikka supistuksiakin tuli.
Ei siis mielestäni mikään paha homma ja siksi sen oikeastan otin, koska olen kuullut, että suolentyhjennys saattaa edistää synnytystä. No en tiedä oliko tapaukssani näin - reilun tunnin päästä tyttö oli jo syntynyt. Ei ole mitään muistuikuvaa, että tällä kertaa olisi ulostetta tullut enää synnytyksen yhteydessä - kyllä sitä niin paljon tuli tuon 10-20 minuutin aikana pönttöön.
Ei ainakaan minulla mielestäni ole vaikuttanut synnytykseen mitenkään merkittävästi se olenko vai enkö ottanut suolentyhjennystä.
Minulla synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja supistustipalla...
Ei tarvinnut hirveän kauaa edes supistella kun alkoi tuntua ankaraa painetta ja pakottavaa vessahätää... Kätilö ja lääkäri totesivat että " ohhoh, onpa äidillä suoli täynnä... unohtui tehdä tuo suolihuuhtelu..." Minä siinä kyselen ettäpääsisinkö mahdollisesti vessaan?? namä toivat potan sängyn viereen ja totesivat että voin tehdä pissat siihen ja muuten minun on piuhojen takia maattava aloillani. Supistukset tuntuivat tuskaliailta, en pystynyt lainkaan rentoutumaan ja kauhea p-hätä varjosti mieltäni :(
No niin päädyttiin sitten kiireelliseen sektioon (hiukan huokasin etten ponnistaisi ylimääräistä pöydälle) ja kun makasin aloillani monta päivää ja leikkaushaava pitkä pystyttäinen napaan saakka... Oli kuulkaa melkoiset vatsavaivat jälkikäteen! Takapuolivereslihalla ja aivan hirveä suolitukos josta monien itkujen jälkeen selvisin ilman lääkäriä. Hirveä kokemus!
Ensi kerralla kun nyt menen synnyttämään, huudan jo ovella että " tuokaa se peräruiske heti tänne!" :)
...niin kuin se oudolta kuulostaakin,niin ite sen laitoin. kaikki on ollut sitä mieltä että hoitaja on laiminlyönyt tehtäväänsä kun ei laittanut sitä mulle... kaikki on todella ihmetelly sitä. oisinhan mä voinu mennä sanoon kätilölle että laitatko,mut omaa typeryyttäni en mennyt. munsta se oli jo loukkaus kun se ei laittanut sitä heti. siinä mielentilassa kun olin siellä, yksin illalla ja aamulla sektio, yhdenhengen huone,kaikki itketti kun pelotti. no olipa tekemistä hetkkeksi aikaa ku yritin sitä pursottaa :)
soitin kaverillenikin, joka on neuvolantätinä meidän neuvolassa ja kysyin miten laitan sen, sekin oli ihan järkyttyny,kun piti ite laittaa...
niin että puhun siitä jättimäisestä tuupista :)
Vesiperäruiske joka annetaan yleensä ennen synnytystä on pitkä letku jonka päässä on pussi. Tämä pussi täytetään vedellä (olisiko ollut se 1,5l), letkun toinen pää takapuoleen ja vesi lasketaan suoleen.
Olisiko sinulle jeo annettu Klyx? 15cm tuubi kuulostaisi sille. On hieman pienempi kuin varsinainen vesiperäruiske ja on tosiaan valmiissa tuubissa. Ei kyllä hyvältä kuulosta että tuonkaan joutuisi itse laittamaan... :(
-Turha pilkunviilaaja Kiana ;D
sen verran pakko kirjottaa kun ekalla kerralla en saanut ja tokalla kerralla halusin EHDOTTOMASTI. Olo kevenee ja helpottuu, mulla ainakin riitti yks kerta veskissä kunhan istuu siellä hetken..
Mulle oli jotenkin nöyryyttävää kun uloste lemahti siinä vauvan edetessä synnytyskanavassa. Ja kätilö siinä sitten pyyhkimään... hrrr. Mulle henkinenkin helpotus ku tietää ettei sieltä tule muuta kuin vauva...
Tokassa synnyksessä sain vesiperäruiskeen ja se tyhjensi kyllä kokonaan. Itse en usko että microlax varsinaisesti todella tyhjentää, ainostaan pukkaa jo hollilla olevan tavaran pellolle. Niitä käytän jo nyt silloin tällöin kun on laiskistunut suoli ja ummettaa...
Ja kyllä munki mielestä on kätilön hommia laittaa peräruiske oli se mikä tahansa.
toimenpiteenä verrattuna kaikkeen siihen, mitä synnytyksessä muuten kokee ; ) Molemmat synnytykseni on käynnistetty, jälk. moneenkin kertaan, joten taisin saada kolme ' tyhjäystä' sillä kertaa. Ne olivat suuri helpotus. Sain sen käsityksen, että OYSissä standardikäytäntö, ainakin prenataalipuolella.
Olen saanut molemmissa synnytyksissä vesiperäruiskeen ja traumoja ei ole jäänyt. Molemmilla kerroilla kätilö laittoi ensin ruiskeen ja auttoi sitten hetken päästä vessaan. Molemmilla kerroilla kätilö lähti hienotunteisesti pois huoneesta, kun suoli alkoi tyhjenemään. Kehottivat vain soittamaan kelloa, jos tarvitsen apua.
Kuopuksen synnytyksessä supistukset lähtivät kunnolla käyntiin heti peräruiskeen jälkeen. Uskon, että se nopeutti synnytystä aika tavalla.
...vaikka se pitkä varsi kyllä tuntui melko letkulta... heh..
oli siinä työstäminen, 1/5 osa meni hukkaan :) oli niin hankala laittaa että tulihan siinä fuskattua :)
tais se olla sen niminen ku sanoit KIANA. en kyl ite nyt muista!
Tuota...
missä asennossa silloin oikeastaan ollaan kun sitä laitetaan?
Ja ollaanko vessassa vai sängyssä vai missä?
Ja jokuhan oli kehotettu laittamaan se itse... kuulostaa hankalalta.
(Miten mä VOIN olla näin uusavuton... no sentään uskon tietäväni mihin reikään se laitetaan :-).