Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peräruiske, millainen toimenpide, kannattaako?

13.02.2006 |

Kuinka epämiellyttävä toimenpiteenä on peräruiske - ítse olen toistaiseksi välttynty sellaiselta. Mutta nyt mietin, kannattaisiko se pian synnyttämään mennessä pyytää.

Monet sanovat että se olisi jotenkin hyvä (ei tartte ponnistusvaiheessa miettiä mitä tulee tms. )

Kun edelliset lapset sain reilu 10 v. sitten, oli taas vallalla trendi että sitä EI haluttu, ja kummallakaan kerralla sitä ei mulle ehdotettu (olin kai jo niin kipeä sairaalaan päästessä etteivät vaivanneet moisella...)

Jossain kohtaa kuulin vaan kun kätilöt jotain kuiski että " peräsuolen tyhjennystä vissiin ei ollut tehty" ..

Ja kieltämättä ponnistusvaiheen alussa kummassakin tuntui, että kehtaako ponnistaa kun tuntui että jotain muuta sieltä kyllä tulee ensin kuin lapsi... (niinkuin tietysti tulikin ja kätilöt sai pyyhkiä...siinä tilanteessa sitä nyt ei enää paljon mistään mitään välittänyt mutta kuitenkin).

Mulla tosin on ollut aina löysä vatsa ennen synnytystä ja muutenkin toiminut koko ajan normaalisti, joten sinänsä mitään monen viikon satseja siellä ei varmaan ole, mutta kuitenkin...

Mutta jos tuon suolen tyhjennyksen ottaa, kestääkö se kauankin / onko kauhean epämiellyttävää ?? Kurjaa sitten kauheissa supistuksissa istua pitkään vessassa, kun ei sinne saa sitä ilokaasuakaan vielä avuksi.

Kertokaa kokemuksia puolesta/vastaan ja ylipäänsä miten kauan siinä menee.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuiskohan joku tietämään että onko Seinäjoen keskussairaalassa mahdollista saada tuota peräruisketta? Jo synnytysvalmennuksessa sanottiin että sitä ei enää nykyisin laiteta, ja minä sitten muutaman päivän ihan kauhuissani ajattelin vain että kaikki katsovat kun olen kakkalla.. Nyt tosin olen jo tottunut ajatukseen, että kakka tulee samalla, kun luulin että muuta vaihtoehtoa ei ole! Mutta tottakai minä sen otan jos se vain on mahdollista, ei kai yksi sairaala voi sitä kieltää, jos se muualla Suomessakin on yleisessä käytössä?

Vierailija
2/33 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuotta sitten sain, epämiellyttävä, mutta ei sattunut, nyt vuosi sitten ei edes kysytty, suoraan vaan synnyttämään ja kaikki mitä sisällä oli tuli ulos. Ei epämiellyttävää minulle mutta kenties kätilölle ja lääkärille kyllä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Seinäjoella saa vesiperäruiskeen, minulle sitä ehdotettiiin ja suostuin siihen, sanoivat että olis hyvä tehdä se nyt. Ja jos ei kukaan tule ehdottelemaan niin sitten olet rohkea ja pyydät, työtä ne hoitajat tekee ja ovat siellä sinun ja tulevan lapsesi takia. :)

Vierailija
4/33 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki vähän epämukavaa, mutta ei mitään verrattuna sen toisen aukon ronkkimiseen :-)

Itse asiassa minulla ei ole synnytyksestäni jälkeenpäin mitään mielikuvaa siitä, sainko vesi- vai lääkeruiskeen! Olinhan siinä kyljelläni selin toimenpiteen tekijään. WC:ssä meni sitten se 10 minuuttia.

Vesihuuhtelupusseja saa ostaa itsekin apteekista ja olenkin joskus muinoin paastotessani sellaista käyttänyt. Helppo homma, mutta ison mahan kanssa ei varmaankaan itse tehtävissä :-) eikä varmaan ole viisastakaan tehdä suolihuuhtelua kotona tuossa tilassa esim. jos supistukset siitä tihenevät tai toisaalta jos avautuminen kestääkin niin kauan, että ennen synnytystä syödään vielä useampikin ateria.

Vierailija
5/33 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoella peräruisketta ei anneta siis rutiinisti kaikille. Antavat kyllä kun sen pyydät. Itse laitin jo siihen Odottava Äiti-kaavakkeeseen, synnytystoiveisiin, pyynnön ruiskeesta ja sen sain. Saman toiveen kirjasin nytkin kyseiseen paperiin. Ps. Seinäjoella oli tosi mukavat kätilöt, ihan kiva mennä taas. :-)

Lila75 rv 39 ja Sini 1v 4kk

Vierailija
6/33 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kokenut tarvitsevani. Enpä tiedä tänäkään päivänä tuliko ulostetta ponnistaessa, eipä tullut kysyttyä keltään, tn tuli.

Vierailija
7/33 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mielestäni yhtään epämiellyttävää, toimenpide ei kestänyt kauaa ja veskissä kun kävin, niin olokin helpottui ennestään, jos se nyt siinä vaiheessa voi helpottua. Suosittelen kyllä, jos tätä toimenpidettä tarjotaan.

Vierailija
8/33 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnärilläni ruiske ei kuulu normikäytäntöön, joten siksi se on minulla taas toivelistalla kuten viimeksikin. On sitten ainakin suoli tyhjä eikä heti seuraavana päivänä synnytyksestä tarvitse ommellulla alakerralla ulostetta vessasssa ähertää. Useissa sairaaloissa on käytössä 5ml pienoisperäruiskeita. Helppo juttu. Minun synnärillä käytössä 1.5 litran vesiperäruiskeet.. Eihän se mukavaa ole vesiperäruisketta kätilöltä ottaa, mutta hoidan mieluummin ulostusasiani vessanpönttöön kuin ponnistusvaiheessa pöydälle.. Suosittelen siis minäkin ruiskeen ottamista!

Lila75 rv 37+4 ja Sini 1v 4kk

Vierailija
9/33 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös. Ensimäisellä kerralla sitä minulle ei annettu enkä osannut pyytää, joten ponnistin sitten pöydällä. Ystävieni opastamana sitten toisella ja kolmannella kerralla sitä pyysin ja olen sen myös saanut. Ruiskeen jälkeen on hyvä jos minuutin saa pidettyä sisällä ja siirryttyä vessaan, sit sitä tulee pusaamatta siinä supistusten välissä parin minuutin ajan ja sitten pääsee itse asiaan salin puolelle olo hieman kevyempänä! SUOSITTELEN! Itse ainakin pyydän jälleen kerran.

Kretukka 15+4

Vierailija
10/33 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tyhjeneekö suoli kerralla samalla istumalla, vai pitääkö pöntöllä juosta useampaan otteeseen?

Vierailija
11/33 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen peräruisketta! Mulle laitettiin se vesiperäruiske ja ei tarvinnu ku ehkä 10min istua pöntöllä ja suoli tyhjeni kivasti! Hoitaja sanoi, että myös lapsen laskeutumisen kannalta on järkevää tyhjentää suoli. Eipähän täysi suoli paina taka-alalla..

Vierailija
12/33 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

apteekista saatavat, eli homman voisi hoitaa jo kotosalla ennenkuin lähtee synnärille?!

mulle ei synnärillä ehdotettu, mutta kyllähän sitä sitten kätilö joutui siivoojaksi *noloa*..Olenkin miettinyt, että josko voisi jo kotona hoitaa tuon puolen?!

Vierailija
13/33 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vaikutus ei kyllä ainakaan mulla kovin kauaa kestänyt, kun söin välissä:( Aamupäivällä laitettiin mulle peräruiske, mutta ponnistamaan pääsin vasta keskiyöllä, jotenka kyllä sitä tavaraa oli suoleen jo ehtinyt kertyä...

Vierailija
14/33 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten toimenpide oli ihan OK, mutta mulla oli kyllä tosi tukalaa istua tossa vaiheessa pöntöllä ilman mitään kivunlievityksiä, kun supisteli niin perhanasti. Nyt tässä toisessa synnytyksessä olen ajatellut (ja kätilön kanssa jutellut), että ottaisin peräruiskeen (Microlax apteekista) jo valmiiksi kotona. Haluaisin nimittäin joka tapauksessa synnyttää suoli tyhjänä.

Vierailija
15/33 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

peräruiskekäytännöstä, hoitaja piti itsestäänselvänä koko hommaa ja tyhjensi 1,5l pussin vettä suoleen. Olin tuolloin 6cm auki ja oli todella TUKALAA istua pytyllä tyhjentämässä suolta, samalla supisteli jo kamalasti eikä puudutusta oltu saatu. Mielestäni peräruiske ja suolen tyhjeneminen tuntuikin yhtä kamalalta kuin supistelut :( Kuitenkin olen jälkeenpäin tyytyväinen peräruiskeesta, eipähän tarvinnut aralla alapäällä käydä vielä seuraavana eikä sitäkään seuraavana päivänä tyhjentämässä suolta. Ja jonkun mukaan -totta SITTEN tai tarua- peräruiske saattaisi nopeuttaa synnytyksen kulkua.

Toinen synnytykseni käynnistyikin itsestään suolen kertakaikkisella tyhjenemisellä. Ei tarvinnut silloinkaan miettiä suolen tyhjenemistä synnytyksen aikana :)

Vierailija
16/33 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona useaan otteeseen ja seitten ei sairaalassa sitä enään annettu. Kuopusta synnyttään mennessä olin edellisenä päivänä syönyt hirveesti ja pyysin ruiskeen. Laittoivat sängylla sen. Ei sattunut. Piti yrittää hetki liikutella lantiota että olisi kunnolla ehtinyt vaikuttaan mutta melkein samantien ampaisin vessaan kun en kyennyt pidättelemään ; ) Se laukaisi sitten kipeemmät supistuksetkin mutta hyvänä pidän peräruisketta. otan sen nytkin kun synnytys alkaa. Nyt rv 36+2. Onhan se kivempi ettei suoli sitten välttämättä tyhjene ponnistaessa vaikka voihan silti käydä niin. Mulle riitti kerran istua pöntöllä pitkän kaavan mukaan noin 20 min ja sitten ei enään tullutkaan mitään.

Täsät puheenollen pakko kertoa että kun siellä vessassa silloin ähelsin ja supistukset alkoivat siellä oleen tosi kipeitä ja erittäin lyhyellä välillä..Huutelin kätilölle vessasta että viitsisikö hän tuoda mun kännykän soittaakseni miehelleni että pitää tulonsa kanssa kiirettä sairaalaan..pian mennään saliin. Ja niin mentiinkin ; ) Kätilö teki työtä käskettyä ja toi mun takin taskusta mulle kännykän sinne huussiin. Näin jälkeenpäin huvittaa ajatella asiaa etten voinu odottaa soittamisen kanssa..mutta sitten ei ois mies kerinny saliin mukaan samaa matkaa ; )

Vierailija
17/33 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona useaan otteeseen ja seitten ei sairaalassa sitä enään annettu. Kuopusta synnyttään mennessä olin edellisenä päivänä syönyt hirveesti ja pyysin ruiskeen. Laittoivat sängylla sen. Ei sattunut. Piti yrittää hetki liikutella lantiota että olisi kunnolla ehtinyt vaikuttaan mutta melkein samantien ampaisin vessaan kun en kyennyt pidättelemään ; ) Se laukaisi sitten kipeemmät supistuksetkin mutta hyvänä pidän peräruisketta. otan sen nytkin kun synnytys alkaa. Nyt rv 36+2. Onhan se kivempi ettei suoli sitten välttämättä tyhjene ponnistaessa vaikka voihan silti käydä niin. Mulle riitti kerran istua pöntöllä pitkän kaavan mukaan noin 20 min ja sitten ei enään tullutkaan mitään.

Täsät puheenollen pakko kertoa että kun siellä vessassa silloin ähelsin ja supistukset alkoivat siellä oleen tosi kipeitä ja erittäin lyhyellä välillä..Huutelin kätilölle vessasta että viitsisikö hän tuoda mun kännykän soittaakseni miehelleni että pitää tulonsa kanssa kiirettä sairaalaan..pian mennään saliin. Ja niin mentiinkin ; ) Kätilö teki työtä käskettyä ja toi mun takin taskusta mulle kännykän sinne huussiin. Näin jälkeenpäin huvittaa ajatella asiaa etten voinu odottaa soittamisen kanssa..mutta sitten ei ois mies kerinny saliin mukaan samaa matkaa ; )

Vierailija
18/33 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen vesiperäruiskeen, ja olin tyytyväinen:) Tuli tosiaan kevyempi olo. Se myös nopeutti synnytystä, koska supistelemaan alkoi kunnolla

sen jälkeen. Vessassa istuminen (n.5min) ei tosin ollut kivaa kun supisteli kovasti, mutta 5min on lyhyt aika:)

Olin jo ennen synnytystä päättänyt ottaa, koska eräällä tutulla jäi tosi

paha mieli synnytyksestä just sen takia kun nolotti että p...a suoraan

sanottuna lensi ponnistusvaiheessa.

Pissalla käyminenkin vähän pelotti synnytyksen jälkeen, puhumattakaan jos olis heti ollut tarvetta isommalle hädälle:(

Ensi kerralla aion myös ottaa ehdottomasti. Ja siitähän ei ole ainakaan

mitään haittaa itselle eikä lapselle:)

Vierailija
19/33 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmaisella kerralla se minulle annettiin, vedoten " sairaalan normaalikaytantöön" ja ensisynnyttajana en osannut sanoa siihen sitten mitaan. Oli tosi inhottava olo, tuntui kuin vetta olisi pumpattu sinne litratolkulla...ja vessassa sai juosta monta monta kertaa, tosi inhottavaa, minusta se ei ollut mikaan helpotus oloon vaan pain vastoin toi lisaa tukaluutta oloon. Toisella kerralla kieltaydyin " kunniasta" ... onneksi, koska varsinaiseen synnytyksen kulkuunhan tuo ikava toimenpide ei vaikuta yhtaan mitenkaan.

Vierailija
20/33 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle tuotiin se sairaalaassa,että oleppas hyvä, laita tuo tässä illan aikana.. joo kiitti vaan, vähän oli hankalaa,kun masun ympärys oli 120cm.. jos nyt oisin sairaalassa pyytäisin hoitsua laittamaan sen. oli melko ähellystä pienessä vessassa ite laittaa sitä... pitkin jalkoja joo... nyt naurattaa, sillon itketti :))

t.jeo