Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teistä ruokamenojen pitäis jakautua kun toinen tienaa puolet enemmän?

Vierailija
18.12.2015 |

Mies tienaa 3000e netto ja nainen 1500e netto. Ei lapsia. Pakolliset menot (asuminen netti vakuutukset sähkö) 500e per kärsä. Nainen on ylipainoinen ja tuhlaa rahoja herkkuihin yms. Mies normaalipainoinen.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan

Vierailija
2/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat maksaa omansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vain yhteinen tili, minne menee palkat ja sieltä maksetaan kaikki. Ei riitoja, rahat yhteisiä.

Vierailija
4/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostamme molemmat omat ruokamme, vaikka tienaamme about juuri noin. Yhdessä oltu11 v.

Vierailija
5/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan kaksi kertaa enemmän kuin mieheni, menot meillä jaetaan tasan ja mielestäni se on erittäin reilua, perhe kun ollaan.

Vierailija
6/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sille puolison laihdutukselle pitäisi keksiä järkevämpi peruste kuin pihiys. 

Vierailija
7/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinpiirtein puoliksi, senttejä laskematta. Nainen voi itse maksaa herkkunsa, sanoo sitä sitten vaikka harrastuskuluksi.

Mä tienaan 4000/kk ja naapuri 600/kk...pitääkö naapurin paremmin tienaavana maksaa osa mun laskuista. Vai pitäiskö mun muka aikuisena ihmisenä itse huolehtia omista menoistani?

Vierailija
8/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kauheeta, siis että nainen KEHTAA syödä herkkuja? :D :D :D Haloo!

Jos suhteen osapuolet ovat tosissaan, ja tarpeeksi onnellinen, niin mikseivät kaikki rahat olisi yhteisiä? 

Jos taas enemmän tienaava mies (tai hänen puolestaan tämän avauksen kirjoittanut hlö) on mitä ilmeisimmin hiukan katkera rahanjakautumisesta, ja kyttää toisen tekemisiä, niin mitä järkeä sellaisessa suhteessa on?

Tai no, ainahan voi seurustellessa  myöspitää molempien tilit erillään ja kukin käyttää rahaa vain omiin tarpeisiinsa. Mutta silloin tietenkin miehen pitää hyväksyä se, että nainen ei pysty lähtemään reissuihin eikä tekemään yhdessä monia muitakaan kivoja juttuja jne.

Vierailija
9/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ostamme molemmat omat ruokamme, vaikka tienaamme about juuri noin. Yhdessä oltu11 v.

Miten tämä käytännössä toimii? Onko teillä jääkaapissa omat hyllyt? Teettekö molemmat aina oman lämpimän ruoan itsellenne?

Vierailija
10/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tuolla tiedolla ylipainosta/ normaalipainosta tekee?

Vierailija
11/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan milloin mitenkin, mies kuitenkin lähes aina enemmän kun enemmän tienaakin. Mutta ei muutenkaan oikein jakseta laskea kun ei tunnu mielekkäältä, joskus minä maksan enemmän ja joskus mies, yhteiset rahat nämä kuitenkin ovat ja maksan usein myös miehen menoja ja toisin päin. Yhdessä kun tässä eletään ja ollaan pariskunta, niin ei tunnu mielekkäältä jakaa kaikkea puoliksi, aloite tähän tuli nimenomaan vielä varakkaammalta mieheltäni, ennen kuin joku syyttää lomkakkoloiseksi. Minä teen joka päivä ruuan ja mies syö noin kolme kertaa enemmän, todella pitkä urheilullinen "läpipasko" kun on. Vastaan myös muutenkin meidän ruokapolitiikasta ja laadin ostoslistat ja suunnittelen miten tulee parhaiten käytettyä kaikki hyödyksi ja minimoitua hävikki. Onhan se kohtuullista, että toinen maksaa enemmän jo siksikin kun kulutan joka päivä vähintään tunnin keittiössä, vaikka toki rakastankin ruuanlaittoa, niin silti. Hoidan myös kaikki kotihommat ja lemmikit ja mies maksaa asumisen.

Vierailija
12/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole puolet enemmän.  Puolet sinun palkastasi on 750 eur.

Vierailija
13/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei voi sanoa, että olisi olemassa yksi ainoa oikea tapa jakaa menoja parisuhteessa. Se riippuu niin paljon ihmisistä, suhteen laadusta ja elämäntilanteesta.

Meillä ehdottomasti toimivin tapa on, että molempien tulot tulevat yhteiselle tilille ja niitä käytetään yhteisesti sovittujen suuntaviivojen mukaan niin, että molemmat saavat kaiken tarvitsemansa ja mielihalujakin saadaan tyydytettyä tasapuolisesti. Ei varmasti toimi kaikilla, ja eri miehen kanssa minäkin saattaisin olla eri linjoilla.

Vierailija
14/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tienaa enemmän, ja kaikki talouteen liittyvät kulut maksetaan puoliksi, eli molemmat osapuolet osallistuu yhtä suurella summalla. Mies saa käyttää suurempaa käteen jäävää osaa kuten haluaa, hänhän sen itse työllään tienaa.

Vierailija
15/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki yhteiset menot (asuminen, laskut, päivähoito, ruoka, lapsen menot) jaetaan siten, että enemmän tienaava maksaakin enemmän. Ainoa järkevä tapa toimia, ei saman perheen sisälle pitäisi rakentaa kahta eri elintasoa, jossa toisen rahat menevät sataprosenttisesti välttämättömyyksiin ja toinen voi ottaa äkkilähdön Balille koska tahansa. 

Vierailija
16/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä avomies tienaa enemmän kuin minä, vaikka molemmat hyvätuloisia ollaankin. Silti alkanut nyt ärsyttää miehen pihiys koska tuntuu ettei hän haluaisi maksaa yhteisistä menoista puolia. Ruokaostoksista lähinnä puhun. Yleensä käydään yhdessä kaupassa ja sitten kassalla jaetaan ostokset että molemmat ostavat omansa (esim. Herkkuja, juustoja joista toinen vain tykkää, alkoholi) ja sitten yhteiset jaetaan suurin piirtein tasan. No nyt on mieheni alkanut monesti kaupan jälkeen valittaa kuinka hänen ostoksensa olivat pari euroa kalliimmat vaikka ero tulee siinä jo että hän ostaa yleensä itselleen useamman erikoisoluen, eli käytännössä minä maksan yleensä yhteisiä ruokaostoksia enemmän. Mies ei myöskään lähes ikinä käy yksin kaupassa, minä taas monesti haen ruokatarpeet esim. Töistä tullessa. Itse tulen hyvätuloisesta perheestä ja rahasta puhuminen on aina tuntunut vähän moukkamaiselta, kaverien lainoja en muista/jaksa/viitsi periä, (onneksi lainaan vain ystävilleni jotka itse muistuttelevat) joten en halua ottaa tätä puheeksi mieheni kanssa. Meille on tulossa lapsi ensi kesänä, joten mietityttää että asia on otettava puheeksi koska vauvan myötä yhteisiä ostoksia tulee enemmän.

Muuten menee todella hyvin, haluaisin vain kuulla vinkkejä miten saisin sanottua nätisti miehelleni että haluan hänen osallistuvan yhtä paljon kuin minäkin ilman että kuulostaa siltä kuin haluisin hänen rahansa.

Vierailija
17/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki yhteiset menot (asuminen, laskut, päivähoito, ruoka, lapsen menot) jaetaan siten, että enemmän tienaava maksaakin enemmän. Ainoa järkevä tapa toimia, ei saman perheen sisälle pitäisi rakentaa kahta eri elintasoa, jossa toisen rahat menevät sataprosenttisesti välttämättömyyksiin ja toinen voi ottaa äkkilähdön Balille koska tahansa. 

Ainoa järkevä tapa on että aikuinen ihminen maksaa itse oman elämänsä ja puolet lastensa elatuksesta. Joku hoitovapaa ja työttömyyspätkä on poikkeustilanne mikä sovitaan erikseen, molemmathan voivat olla osansa hoitovapaalla.

Balinmatkan ostan sitten koko perheelle, en minä yksinäni halua reissata.

Vierailija
18/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaan kaksi kertaa enemmän kuin mieheni, menot meillä jaetaan tasan ja mielestäni se on erittäin reilua, perhe kun ollaan.

Siis molemmat maksaa yhtä paljon? Eihän siinä mitään, jokainen tavallaan, mutta tuo "perhe kun ollaan" on vähän jännä liittää tuohon. Voisi ajatella että "perhe kun ollaan" liittyisi enemmän tuohon #3:n tapaan, eli yhteiset rahat riipopumatta kumpi ne tienaa.

Vierailija
19/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä avomies tienaa enemmän kuin minä, vaikka molemmat hyvätuloisia ollaankin. Silti alkanut nyt ärsyttää miehen pihiys koska tuntuu ettei hän haluaisi maksaa yhteisistä menoista puolia. Meille on tulossa lapsi ensi kesänä, joten mietityttää että asia on otettava puheeksi koska vauvan myötä yhteisiä ostoksia tulee enemmän.

Muuten menee todella hyvin, haluaisin vain kuulla vinkkejä miten saisin sanottua nätisti miehelleni että haluan hänen osallistuvan yhtä paljon kuin minäkin ilman että kuulostaa siltä kuin haluisin hänen rahansa.

Meillä toimii ja tiedän että järjestely toimii monella muuallakin: 

- Määritellään perheen yhteiset menot (meillä asuminen, ruoka, vakuutukset, lasten kaikki kulut, kodinkoneet, pahanpäivän varakassa jne)

- Lasketaan nämä yhteen ja lisäksi +10-20% pelivaraa --> kuukaudessa tarvittavat tulot

- Avataan yksi yhteinen pankkitili, johon kummallakin on kaikki käyttöoikeudet ja pankkikortti ( onko se nyt ja/tai -tili, eli pitää päästä käsiksi vaikka toinen kuolisi)

- Sovitaan että kumpikin maksaa esim. 80% tuloistaan yhteiselle tilille (tai mikä prosenttiosuus nyt riittääkään YHTEISTEN menojen kattamiseen) 

- Lopuilla rahoilla kumpikin saa ostaa mitä haluaa (esim omat vaatteet, harrastukset, lehtitilaukset yms) Näihin menoihin puolisolla ei ole mitään nokan koputtamista

- Sovitaan miten perhevapaiden aikana toimitaan kun tulotaso laskeen selvästi; säästetäänkö yhdessä etukäteen vai riittääkö sovittu% äitiyspäivärahasta siihen että yhteiset menot tulee katettua

ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA SUOSTU SIIHEN ETTÄ LAPSEN KULUT=ÄIDIN MAKSETTAVIA!

Vierailija
20/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yhteiset menot on 1000 euroa + ruoat? Jos ruokiin menee vaikka 800e/kk, niin:

Yhteiset menot yhteensä 1800e

Nainen tienaa 33% kokonaistuloista, mies 67%

Nainen maksaa 0.33*1800 = 600e/kk

Mies maksaa 0.67*1800 = 1200e/kk

Kumpikin maksaa omat herkkunsa, lehtensä, kosmetiikkansa, henkkoht laskunsa omista rahoistaan.