Voiko lapsen kanssa mennä Alkoon
Lapsi on jo kouluikäinen eli periaatteessa pärjäisi sen hetken omillaan vaikka kahviossa mutta tuntuisi vähän turhalta. Auttaisikohan se jos menisi niiden ostoskärryjen kanssa sinne Alkoon niin näkisivät että tilanne on se, että on jouduttu viikonlopun kauppareissulle poikkeuksellisesti kokoonpanolla jossa on vain yksi aikuinen?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi todellakin mennä. Jos ei voi mennä omasta mielestä niin silloin on parempi jättää ne juomat sinne alkoon. Ihan tavallinen kauppa se alkokin on! Mitä salaperäisempää ja kielletympää se alkoholi on niin sitä enemmän se teinänä kiehtoo. Itse juomme punaviiniä viikonloppuisin ruuan kanssa ja usein ovat lapset pienenä olleet mukana "viinikaupassa" eikä ole tullut traumoja...nyt ovat siis jo teinejä.
Kuulostat niin itsevarmalta, mutta entä jos siellä tulee vastaan vaikka entinen luokanvalvojasi juuri sillä kertaa kun olet lastesi kanssa hakemassa viinaa?
Niin anteeksi mitä? Tässä 38 vuoden iässä on aivan sama, näenkö "viinakaupassa" entisen luokanvalvojani, äitini, kirkkoherran tahi itse Jeesuksen. En ole lainaamasi kommentoija.
Jeesusta voisikin pyytää muuttamaan halpa viini paremmaksi.
Minä käyn monta kertaa kuukaudessa uhmaikäisen kanssa Alkossa. Joskus on jätetty pulkka siihen oven viereen :D Tavallinen kauppa muiden joukossa. Ostan kylläkin aina joko viiniä tai kuohuvaa. Mitään kirkasta viinaa en ehkä kuitenkaan ostaisi yksistään. Vaan eipä sitä tule ostettua muutenkaan.
Kyllä mä olin joskus alle 10 vee monestikin vanhempien mukana jos kävivät ostamassa vaikka viinipullon alkosta. Ei ikinä sanottu mitään. Tosin kovin paljon yli 10 vuotiaan kanssa en menisi kun siinä voi ehkä jo epäilykset herätä välittämisestä mutta toki sen ikäinen voi ihan hyvin jo odotella jossain muualla.
Voi mennä, mutta sinulle ei myydä.
En tiedä alkosta, mutta ruokakaupasta et saa alkoholia jos mukanasi on alle 30-vuotiaalta vaikuttava henkilö, joka ei pysty todistamaan olevansa täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä lapsen kanssa. Teini-ikäisen kanssa ei kai voi mennä, koska siitä tulee epäilys, että ostat juomat alaikäiselle lapsellesi. En tiedä miten suhtautuvat, jos ostaa vuosikertaviinejä ja konjakkia tai jotain nuorison suosimia halpajuomia, kun on teinin kanssa ostoksilla. Minulla tai miehellä on usein eskarilainen mukana ostoksilla, ei sitä voi yksinkään jättää kaupan ulkopuolelle.
Tämä on kyllä vähän jännä, että ei voisi olla teinin kanssa. Muistan kun olin teini, nyt kolmekymppinen, niin esim. joulun alla olin äidin kanssa ruokaostoksilla. Isä on matkatöissä ja voitte kuvitella kun ostetaan isoja joulun ruokaostoksia ni äidillä on jopa ihan hyötyä teinistä, joka pakkaa niitä ym. Sitten menimme Alkon kautta ja ostimme isälle joululahjaksi konjakkia. Ei kyselty mitään meiltä ja siellä ihan yhdessä pohdittiin ja luettiin kuvauksia, että mikä ois hyvä. Minäkin kailotin, että tämä on varmasti hyvä, ostetaan tämä :D
Vähän överiksi menny touhu.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä alkosta, mutta ruokakaupasta et saa alkoholia jos mukanasi on alle 30-vuotiaalta vaikuttava henkilö, joka ei pysty todistamaan olevansa täysi-ikäinen.
No ihan varmasti saa.
Jos on lapsia, kannattaa valmistaa viinat itse, lapsetkin oppivat kemiaa samalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsia, kannattaa valmistaa viinat itse, lapsetkin oppivat kemiaa samalla.
Tällä tavalla päästään eroon liian tiukasta alkoholilainsäädännöstä.
En suosittelisi. En minkään ikäisen lapsen/lasten kanssa. Sillä lapsille voi tulla vääristynyt kuva sillä tavalla, että perheesi on alkoholimyönteinen ja hyväksyy alkoholin ostamisen normijuttuna. Ja että alkoholi on jollain tavalla ihan jees-juttu. On ehdottomasti parempi, ettei menisi lasten kanssa Alkoon ja että lasten ei koskaan tarvitsisi nähdä aikuisia ja omia vanhempiaan räkä ja umpikännissä. Se tekisi lapset erittäin surullisiksi ja aiheuttaisi masennusta ja muita psyykkisiä ongelmia.
Kohtuukäyttö on toki asia erikseen, mutta sittenkin olisi aina parempi, että vanhemmat nauttisivat ne alkoholijuomansa joko ravintolassa, tai baarissa keskenään. Lapsilla on sen verran tarkkaavaiset silmät ja hajuaisti, että kyllä he panevat hyvin helposti merkille ja huomaavat, että onko joku ottanut alkoholia.
Lasten ei tarvitsisi joutua todistamaan ainakaan umpihumalassa olevien aikuisten toilailuja ja örveltämistä.
Jokainen lapsi ansaitsee saada turvallisen ja onnellisen lapsuuden. Niin moni avioliitto ja aivan liian moni perhe-elämä on särkynyt ja tuhoutunut kuningasalkoholin käytön takia ja seurauksena.
Tällä en kuitenkaan tarkoita, enkä vihjaa sitä, että kyseinen aloittaja, tai hänen kumppaninsa tulisi rappioalkoholisteiksi. Jotkut ja aivan liian moni tässä maassa silti ajautuu sille kyseiselle uralle.
Mä oon käyny teininä mun vanhempien kanssa Alkossa. Mietin vaan, et mitä te sieltä ostatte, jos pelkäätte lasten tai muiden reaktioita. Ei kyl taida sit kovin terveellä pohjalla olla teidän alkoholinkäyttö sekä asenteet...
Ja sitten kun olin täysi-ikäinen niin tottumuksesta mentiin pikkuveljen kanssa, kyllä ne kassalla kysyi papereita, mut kerroin hänen olevan mun pikkuveli 12-vuotias, niin oli et ok ja myi viinipullon. Joillakin on järkeä päässä, joillain ei. Viinit vain ruokakauppaan, niin päästään näistäkin ongelmista eroon.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisenä pitäisi alkaa pelkäämään entistä luokanvalvojaa? :)
Mistä te oikein keksitte näitä?
Mäkin näin kerran lapsen tarhantätin baarissa. Kumman meistä olisi pitänyt hipsiä karkuun?
Oli varmaan aika paha!! ;)
Vähän aiheen vierestä mutta täällä Espanjassa ihmisillä oli lapset mukana olutmessuilla. Lapsille oli pomppulinna, ilmapalloja ja limsaa. Suomessa alue olisi aidattu ja tilaisuus K18.
Ja kyllä, olen ollut lapsena vanhempien mukana Alkossa monta kertaa. Aikuisena ei ole paljon tullut käytyä kun en juurikaan juo.
Lasua pukkaa. Se on se varhainen puuttuminen. Hilpeää juhannusta.
Tämä ketju on loistava! Paljon iha uusia ja hauskojakin juttuja. Paras on kai se, kun 13-vuotiaan kaveri halusi mukaan ostoksille, kun koskaan kotona ei tahdu sellaista jännää!
Tämä innottaakin minut avaamaan uuden ketjun, jossa kerron miten alkon kassa neuvoi minua hauskasti alkoholiongemassa joka minulla oli. Lukekaa sekin.