Gastroskopian (mahalaukun tähystys) kokeneet!
Toissapäivänä mulle tehtiin toi tähystys, epämiellyttävä kokemushan se oli, ja liki heti oli kurkku niin kipeä ettei paljoo voinu puhua, syödä eikä nieleskellä. Nyt kaks päivää myöhemmin kurkku on edelleen kipeä, ja niin on vatsakin siltä matkalta kun ne sitä tähysti (pohjukaissuoleen asti). Kauanko teillä on kivut kestäny?
Ei sieltä onneksi mitään löytynyt, nyt on sit puolen vuoden sisällä tiedossa sappirakon poistoleikkaus..
Kommentit (8)
Miehelle on tehty. Ei ollut kovin kipeä jälkeen päin mutta henkinen järkytys oli sitäkin suurempi...oli kuulema niin kamalaa.
Ei edes närkästänyt moneen kuukauteen sen jälkeen...järkytys on näköjään hyvä hetkellinen hoito pahaan närästykseen ;)
Mut tähystettiin kolmena päivänä peräkkäin ja eka tähystys päätyi elvytykseen ja teho-osastojaksoon. Mutta ei mulla kurkku tai vatsa tullut tähystyksestä kipeäksi vaikka muuten kipeä olinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös kaksi päivää sitten gastroskopia. Eilen oli vielä kurkku hieman kipeä ja maha arka mutta ei enää tänään. Ystäväni sanoi että hänellä oli pari päivää tähystyksen jälkeen paikat kipeät. Eli varmaan ihan normaalia.
Okei, täytyy siis toivoa että huomenna ois jo parempi olo. Onneks jääkaapista löytyy helposti nieltävää ruokaa, eikä yksin kotona ollessa paljoa tarvitse puhua (paitsi koettaa komentaa puolvuotiasta koiraa).
Vierailija 2; joo ei se ollu millään muotoa mukava toimenpide.. En haluu kokea enää uudestaan enkä toivo sitä kellekkään. Mutta hyvä et närästys säikähti tiehensä :D
- Ap
Kyllä se oli pieni välikuolema koko toimenpide. Ei puudutuksia ei mitään. Hoitaja yritti tunkea letkua ja minä niellä sitä oksennusrefleksien välissä usean minuutin ajan. Hikoilin kylmää hikeä varmaan litran ja puristin rystyset valkoisina sängynlaitaa siinä kyljellään maatessani. Eikä se helpottunut kun laitteet saatiin vatsaan. Vartin verran täysi sota päällä täristen ja itsensä kylkiasennossa väkisin pitäen.
Toisella kertaa osasin odottaa mitä on tulossa. Tiesin että se on varmasti puolessa tunnissa ohitse, joten suhtauduin asiaan sitä etukäteen ajattelematta. Olin varttia ennen aikaani paikalla, edellinen oli jättänyt tulematta, joten pääsin heti ja sama kokemus kuin edelliselläkin kerralla. - Pahinta on se kun vielä monta vuorokautta toimenpiteen jälkeen tuntee saman tunteen kurkussa kun letkut menevät sisään.
Pahinta tuossa on se jatkuva kakominen, kun oksennusrefleksi tekee tuhojaan. Hyvää on se, että toimenpiteenä tuo on aika nopea verrattuna suoliston tähystykseen peräaukon kautta. Ja jos on oikeasti kipeä, niin kyllä kaikkea kestää, että saa sairauden selville.
minulla operaatio oli helppo eikä jäänyt mitään jälkipelejä. Sain nieltyä helposti tuon letkun. Aluksi siinä muistaakseni otettiin drinksu jotain lääkettä joka hieman puuduttaa nielua tjsp.
Ei tullut kurkku araksi ollenkaan. Pahinta oli saada se tähystin nieltyä, sen jälkeen vain keskityin hengittämään rauhallisesti ja hyvin meni.
Mulla oli myös kaksi päivää sitten gastroskopia. Eilen oli vielä kurkku hieman kipeä ja maha arka mutta ei enää tänään. Ystäväni sanoi että hänellä oli pari päivää tähystyksen jälkeen paikat kipeät. Eli varmaan ihan normaalia.