Voiko lapsen kanssa mennä Alkoon
Lapsi on jo kouluikäinen eli periaatteessa pärjäisi sen hetken omillaan vaikka kahviossa mutta tuntuisi vähän turhalta. Auttaisikohan se jos menisi niiden ostoskärryjen kanssa sinne Alkoon niin näkisivät että tilanne on se, että on jouduttu viikonlopun kauppareissulle poikkeuksellisesti kokoonpanolla jossa on vain yksi aikuinen?
Kommentit (201)
Kyllä mulla on lapset mukana olleet ihan vauvasta.
Hullun huvittavaa tässä on se, että 13 vuotiaan kaveri haluaa usein tulla meidän mukana kauppaan, jos me käydään Alkossa myös. Hänen vanhemmat, kun eivät koskaan tee mitään niin jännää.
Voi jesse sentään.. mä käyn yleensä ekaksi Alkossa ja sitten menen ruokakauppaan eli mulla ei ole edes sitä kärryä mukana ja parhaimmillaan kolmekin lasta mukana, kouluikäisiä nykyään, mutta ihan ratasikäisienkin kanssa oon siellä käynyt, jopa raskaana ollessakin, HUI! Ihan paras oli, kun kävin ostamassa pullon skumppaa ja, silloin 6v poikani, olisi halunnut maksaa sen omista rahoistaan.. älä kysy miksi. Myyjä sitten totesi, että "Valitettavasti en voi sun antaa tätä maksaa, kun oot alaikäinen."
Mitä ihmettä? Miettiikö joku oikeasti tällaista?
Olen käynyt alkossa lasten kanssa siitä asti kun he olivat vauvoja. Lapset tietävät hyvin että kyseisessä kaupassa myydään aikuisten juomaa joka ei sovi lasten elimistölle, ja että siellä ei saa koskea mihinkään koska paikka on täynnä lasia. En ole alkoholisti ja olen tavannut lähialkossa mm. rippipappini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi todellakin mennä. Jos ei voi mennä omasta mielestä niin silloin on parempi jättää ne juomat sinne alkoon. Ihan tavallinen kauppa se alkokin on! Mitä salaperäisempää ja kielletympää se alkoholi on niin sitä enemmän se teinänä kiehtoo. Itse juomme punaviiniä viikonloppuisin ruuan kanssa ja usein ovat lapset pienenä olleet mukana "viinikaupassa" eikä ole tullut traumoja...nyt ovat siis jo teinejä.
Kuulostat niin itsevarmalta, mutta entä jos siellä tulee vastaan vaikka entinen luokanvalvojasi juuri sillä kertaa kun olet lastesi kanssa hakemassa viinaa?
Niin anteeksi mitä? Tässä 38 vuoden iässä on aivan sama, näenkö "viinakaupassa" entisen luokanvalvojani, äitini, kirkkoherran tahi itse Jeesuksen. En ole lainaamasi kommentoija.
Mä oon ainaki ihan "Thank you, Jeesus!" Kun saan perjantaipulloni Alkosta 😀
Vierailija kirjoitti:
Alkon omien ohjeiden mukaan ei voi mennä (linkki tuossa ylempänä). Se on ihan hullua, mutta sellaiset on säännöt. Kannattaa mennä ensin kassalle, ja kysyä että voinko poikkeuksellisesti tulla alaikäisen kanssa asioimaan. Jos he sanovat että ei voi, niin sitten lapsi pitänee jättää kassalle odottamaan. Tosin siinähän voi sitten seuraavaksi tulla se eteen etteivät he enää myy sinulle, kun epäilevät että välität.
Aika sairasta on tämä meininki Suomen maassa..
Ihanko oikeasti kuvittelet, että siellä kassalla olevat ehtivät vahtia jotain nelivuotiasta ettei hän lähde myymälästä ulos? Ei se ole mikään lapsiparkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi todellakin mennä. Jos ei voi mennä omasta mielestä niin silloin on parempi jättää ne juomat sinne alkoon. Ihan tavallinen kauppa se alkokin on! Mitä salaperäisempää ja kielletympää se alkoholi on niin sitä enemmän se teinänä kiehtoo. Itse juomme punaviiniä viikonloppuisin ruuan kanssa ja usein ovat lapset pienenä olleet mukana "viinikaupassa" eikä ole tullut traumoja...nyt ovat siis jo teinejä.
Kuulostat niin itsevarmalta, mutta entä jos siellä tulee vastaan vaikka entinen luokanvalvojasi juuri sillä kertaa kun olet lastesi kanssa hakemassa viinaa?
No vaihtaisin varmaan siinä kuulumiset, esittelisin lapsen/lapset ja yläkoulun luokanvalvojaa saattaisin jopa halata. Saattaisimme vaihtaa muutaman sanan ostoksistamme, voisin suositella vaikka ostamaani viiniä tai hän saattaisi kertoa hakeneensa ihan ehtaa samppanjaa 70 v. juhliinsa. Eikös se luokanvalvojakin olis siellä ostamassa alkoholia?
Mikä tässä olisi ongelma? lapset on aina kauppareissulla mukana ollessaan olleet mukana myös Alkossa. En näe tässä mitään pahaa. Alkon ohje tarkoittanee sellaista esim. 15-vuotiasta teiniä, jolle sitä viinaa saattaisi olla välittämässä. ja kyllä varmasti Alkon myyjilläkin on tässä pelisilmää. Jos äiti/isä ostaa vaikka 15 € punaviinin ja pullon samppanjaa ja mukana on teini, tuskin ajattelevat noiden juomien menevän teinille. Jos taas joku setämies on ostamassa 13-vuotiaan kanssa 6-packin lonkeroa (tai mitä ikinä teinit nyt juovat nykyään), tuntosarvet on enemmän pystyssä.
Meidän Alkon ikkunassa lukee, että ostoskärryjä ei sais viedä sinne, kun on niin ahdasta. Ja 7-vuotiaaan kanssa voi mennä Alkoon aivan hyvin.
Mutta 17-vuotiasta ei kannata ottaa mukaan, niin minä tein. Ostin itselle juotavaa, ja teini odotti kassojen jälkeen kauppakassien kanssa. Myyjäpoika rupesi kyselemään lapseltani henkkareita. Mie siihen hämmästyneenä huudahtamaan, että miksi sä siltä kysyt, sehän on alaikäinen eikä saa ostaa ja juoda alkoholia...
... :D No Hämmästynyt oli myyjäpoikakin sen jälkeen :D Sitten sanoin, että tuo on minun tytär, minä ostan tämän viinin itselleni, eikä tuo saa edes maistaa alkoholia ennen kuin täyttää 18 v. Sain pullon ostettua mukisematta. Rehellisyys maan perii :D
Kyllä mulla on välillä lapset mukana. Ainoa vaan että täytyy niin kovasti olla varovainen, ettei ne pyyhi olkapäällään pulloja hyllystä alas...
Kerran jo vähän isompana lapsi lähti mun edelle katselemaan, ja sitten jostain hyllyn välistä kuului voitonriemuisella äänellä "Äiti, täällä on tätä sun suosikkiviinaa!"
Salaa menen ja käyn piilossa naukkailemassa viinilasista, ettei lapset huomaa. Pullot on lukitussa kaapissa täysinä ja tyhjinä. Olen järkeillyt, että kun teen alkoholin nauttimisesta mahdollisimman salamyhkäistä ja kielletyn oloista, estää se lapsiani kiinnostumasta siitä teini-iässä.
Hui kauhistus. Mä en edes tajunnut hävetä kun menin kahden alle kouluikäisen lapsen kanssa alkoon ja samalla ostettiin juomat sekä isäni 60 v synttäreille & omiin tupareihin.
8 pulloa kuohuviiniä
2 pulloa konjakkia
1 pullo rommia
Pari niitä pahvisia viinipöniköitä sekä puna-&valkoviiniä
Samalla kaupoareissulla vielä haettiin
Olutta 2 laatikkoa ja siideriä
Olen käynyt Alkossa raskaana ollessani sekä yksivuotiaan, kaksivuotiaan, kolmevuotiaan, neljävuotiaan, viisivuotiaan, kuusivuotiaan, seitsemänvuotiaan, kahdeksanvuotiaan ja yhdeksänvuotiaan kanssa. Kun lapseni kasvavat, käyn Alkossa todennäköisesti myös teini-ikäisen kanssa. Jos minulle ei myydä alkoholia teini-ikäisen seurassa, harkitsen otanko teinin mukaan seuraavalla kerralla, mutta en aio varautua siihen etukäteen.
En ole alkoholisti tai suurkuluttaja eikä minun tarvitse häpeillä tai salailla alkoholin ostamista tai juomista.
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä lapsen kanssa. Teini-ikäisen kanssa ei kai voi mennä, koska siitä tulee epäilys, että ostat juomat alaikäiselle lapsellesi. En tiedä miten suhtautuvat, jos ostaa vuosikertaviinejä ja konjakkia tai jotain nuorison suosimia halpajuomia, kun on teinin kanssa ostoksilla. Minulla tai miehellä on usein eskarilainen mukana ostoksilla, ei sitä voi yksinkään jättää kaupan ulkopuolelle.
Mulla on teini usein mukaba Alkossa. Ei oo ikinä ongelma ollut. Cittarin kassalla taas kerran kysyi pojalta papereita, kun oli mukananija ostin 3 siideriä. Mutta myi ne mulle kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä lapsen kanssa. Teini-ikäisen kanssa ei kai voi mennä, koska siitä tulee epäilys, että ostat juomat alaikäiselle lapsellesi. En tiedä miten suhtautuvat, jos ostaa vuosikertaviinejä ja konjakkia tai jotain nuorison suosimia halpajuomia, kun on teinin kanssa ostoksilla. Minulla tai miehellä on usein eskarilainen mukana ostoksilla, ei sitä voi yksinkään jättää kaupan ulkopuolelle.
Mulla on teini usein mukaba Alkossa. Ei oo ikinä ongelma ollut. Cittarin kassalla taas kerran kysyi pojalta papereita, kun oli mukananija ostin 3 siideriä. Mutta myi ne mulle kuitenkin
Ainoa juttu on, että ei ota Alkon kassia kantaakseen ettei tuu ongelmaa, alaikäisenä hallussa pidosta.
Voi. Mieki monesti olin isän mukana ja teini-iässä jäin autoon
Kokeile olla juomatta alkoholia?
Mä menin tyttäreni kanssa ja siltä kysyttiin paperit. Tosin täysikäienen se oli. Toisen tyttären (10 v) en oo kokeillu.
Ap, jätätkö lapsen kotiin jos ostat marketista olutta tai tupakkaa?