Mitä postin työntekijä tekee lunastamattoman kirjeen sisällölle?
Kirjeen kannessa ei lähettäjän tietoja, entä jos ei sisälläkään? Jos kirje sisältää rahaa, mitä rahalle työntekijä/posti tekee?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Posti oikeasti lähettää lunastuslappuja noista kirjeistä joissa ei ole postimerkkiä?
Mulle on lähetetty 16 euron lunatuslappu, joka koski pakettia jonka tilasin ulkomailta. En muka ollut maksanut postimaksua, vaikka paketti oli ihan asiallisesti leimattu lähtömaassa... :)
Postitoimistoissa ei avata mitään kirjeitä tai lähetyksiä. Lunastamattomat menevät aina eteenpäin selvittelypalveluihin, jossa lähetykset avataan ja hävitetään, edellyttäen tietysti ettei lähettäjän tietoja ole.
^ Hävitetäänkö rahat ja arvopaperit? Pahintahan tässä on se, että jos joku mun köyhyydestä tietävä on halunnut lähettää avustusta ja tulee joskus myöhemmin kysymään, että mitä pidin yllätyksestä ja joudun vastaamaan ettei mulla ollut varaa kirjettä lunastaa.
Mulle ei vieläkään selvinnyt, miksi se kirje on postissa ja miksi se pitäisi avata? Siis oliko se laitettu matkaan liian pienellä postimaksulla / ei merkkiä ollenkaan ja siksi lunastettava? Odottaako ap rahalähetystä postin kautta (mitä ei siis pitäisi kirjeissä edes lähettää)? Vai miksi kyselee, ottaako rahan joku henkilökunnasta?
Kysele sukulaisiltasi, onko rahaa lähettetty, jos et halua lunastaa kirjettäsi.
Vierailija kirjoitti:
^ Hävitetäänkö rahat ja arvopaperit? Pahintahan tässä on se, että jos joku mun köyhyydestä tietävä on halunnut lähettää avustusta ja tulee joskus myöhemmin kysymään, että mitä pidin yllätyksestä ja joudun vastaamaan ettei mulla ollut varaa kirjettä lunastaa.
Jos avustajasi järjenjuoksu on sitä luokkaa, että hän lähettää suuria summia ja arvopapereita nimettömänä ja ilman postimerkkejä eli lunastettavana, hän varmaan suostuu maksamaan sinulle rahamäärän uudelleen. Kerro, että kirje meni Postin lunastamattomien joukkoon tuhottavaksi, joten raha on poistunut kierrosta eikä hän häviä yhtään mitään siinä, että antaa sinulle rahat toiseen keraan.
Lähetyksessä ei postimerkkiä, niin. Siksi epäilen, että liekö lähettäjän tietoja edes kirjeen sisällä.
No pystyt varmaan miettimään lähipiiristäsi henkilöt, joille voisi tulla mieleen laittaa ilman merkkiä = ei ole muistanut laittaa? Ala kyselemään vanhimmasta päästä, ovatko lähettäneet sinulle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Lähetyksessä ei postimerkkiä, niin. Siksi epäilen, että liekö lähettäjän tietoja edes kirjeen sisällä.
Aloittaja on tainnut saada kirjatun kirjeen eikä lunastettavaa. Nykyisin saapumisilmoituksessa ei mainita lähettäjää, joten kirje on kuitattava vastaanotetuksi ennen kuin sen saa käteensä ja näkee, mistä se on tulossa. Onhan siinä ero, kuittaako saaneensa isotädin rahakuoren vai kirjeen käräjäoikeudesta.
Postihan voi myydäkin hakemattoman tavaran, joten ei ne ny mitään rahaa hävitä.
Veemäinen homma, joku unohtanut laittaa joulukorttiin merkin ja pilaa lopunkin joulun. Tai sitten jos kuitenkin joku on tuntemattomana halunnut laittaa tuhannen markan setelin.
herranjestas miten jotkut tekevät elämästään vaikeaa.
Postin työntekijät pitää kaiken kelvollisen itsellään.