Olenko kauhea ihminen, jos en mene erään läheisen täti-ihmisen hautajaisiin
Hänen poikansa on tehnyt vääryyttä minua kohtaan, enkä aio kohdata häntä enää missään tilanteessa. Tiedostan sen, että surevia omaisia kohtaan tulee olla asiallinen ja myötätuntoinen, mutta tämän pojan kohdalla ajatus vain tuntuu aivan mahdottomalta. En aio mennä hautajaisiin osoittamaan mieltäni omaiselle. Voin muistaa tätiä omalla tavallani, viemällä kukat ja kynttilän hänen haudalleen. Äitini mielestä minun pitäisi niellä ylpeyteni ja kestää tilaisuus :/
Kommentit (9)
Tätisi on jo jossain muualla. Hautajaiset pidetään jäljelle jääneitä varten. -- Skippaa hautajiset ja skippaa paska serkkusi. Tätiä voi muistaa milloin tahansa muulloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos menisit tätisi muiston vuoksi .Älä ajattele olevasi siellä serkkusi vuoksi,kyseessä muistujuhla.
Kyseessä ei ole oikea täti, siksi kirjoitin "erään läheisen täti-ihmisen".
ap
En itsekään mennyt kummankaan tätini hautajaisiin. En ollut läheinen tätien kanssa näiden eläessä, joten en viitsinyt mennä. Hautajaiset ovat aika ikäviä tilaisuuksia, ja minulla on jo vuosia ollut periaate, etten anna painostaa itseäni mihinkään, mitä en todella halua tehdä.
Tee ihan omien tuntemustesi mukaan. Ei esimerkiksi äitisi, joka ei näköjään piittaa sinun tunteistasi.
Vastakysymys: millainen ihminen olet, jos annat äitisi painostaa sinua toimimaan omatuntosi vastaisesti? -4
Vierailija kirjoitti:
En itsekään mennyt kummankaan tätini hautajaisiin. En ollut läheinen tätien kanssa näiden eläessä, joten en viitsinyt mennä. Hautajaiset ovat aika ikäviä tilaisuuksia, ja minulla on jo vuosia ollut periaate, etten anna painostaa itseäni mihinkään, mitä en todella halua tehdä.
Minä taas menen hautajaisiin aina kun voin ja tarvitsee, mutta nyt tilanne vaan on se ettei minulla ole suoraan sanoen minkäänlaisia haluja osoittaa myötämielisyyttä tätä hänen poikaansa kohtaan. En kykenisi olemaan tarpeeksi korrekti hänelle. Tiedän kokemuksesta miten ikävää on, kun hautajaisiin tulee lähiomaisista piittaamattomia ihmisiä, enkä haluaisi itse aiheuttaa samaa.
ap
Mä en mennyt ukkini hautajaisiin. Ei oltu läheisiä ja se mikä oltiin, oli mulle nihkeä, ilkeä ja en voinut sulattaa, että kohteli äitiäni niin huonosti. Tämä oli äidilleni ihan ok, sanoi sen minulle. Ihmiset suree myös eri tavalla. Ystäväni ei voinut mennä parhaan ystävänsä hautajaisiin, mutta muisti perhettä muulla tavalla. Minusta se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vastakysymys: millainen ihminen olet, jos annat äitisi painostaa sinua toimimaan omatuntosi vastaisesti? -4
Hyvä kysymys. En koe että olisin ennen näin "isossa" asiassa toiminut vain periaatteen ja omatuntoni nimissä, joten kai tunteet hieman ailahtelee. Nyt kun ajattelen, ei kai sillä ole väliä milloin vien viimeisen tervehdyksen. Voin muistella itsekseni ja viedä kukat.
ap
Entä jos menisit tätisi muiston vuoksi .Älä ajattele olevasi siellä serkkusi vuoksi,kyseessä muistujuhla.