Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhanen suurentunut mutta ei tulehdusta tai struumaa? Arvot huonontuneet.

Vierailija
15.12.2015 |

Eli mikähän mua vaivaa kun arvot on parissa kuukaudessa huonontunut paljon.
Nyt on TSH 7.6 ja t4v 10.4.
Sitä ennen syyskuussa TSH n. 5 ja t4v n. 14.
Lääkäri sanoi kaulan olevan turvonnut ja kilpirauhasen suurentuneen. Laittoi tpoab kokeisiin ja vasta-aineet olivat viiterajojen sisäpuolella vaikka epäili tulehdusta. Itse menin siis alunperin lääkäriin koska kaulalla oli pari kuukautta kasvanut muutamat imusolmukkeet eivätkä pienentyneet, vieläkään. Lääkäri sanoin imusolmukkeiden liittyvän varmaan tulehtuneeseen kilpirauhaseen.
Ei näemmä ole tulehtunut koska tulehdusarvot ja vasta-aineet ok.
Miksi arvot ovat huonontuneet noin paljon lyhyessä ajassa ja muutenkin aivan paska olo jatkuvasti. Väsyttää, päätä särkee, sattuu ja ajatus ei vaan kulje ja muisti pätkii. Tiedän, että vajaatoimintaa on ollut jo pitkään ja nyt alotin thyroxiinin käytön, toivottavasti helpottais.
Oon vaan huolissani noista imusolmukkeista ja kilpparin suurenemisesta ja harmi kun ei laittanut ultraan.

Lääkäri ei ole kyllä soittanut noista vasta-aineiden tuloksista minulle mutta soitin itse hoitajalle tuloksia ja kun ovat normaalit niin tuskin lääkäri soittaa ja kertoo muita mahdollisia syitä tähän kaikkeen. Vai voiko "pelkkä" vajaatoiminta aiheuttaa tämän kaiken?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sain vastaavassa tilanteessa lääkekokeilun, joka tehosi oireisiin ja kutisti kilpirauhasen. Annokseksi jäi 50 mikrogrammaa vuorokaudessa. Tsh:si ei muuten ole viitteissä vaan selvästi yli sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
4/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse sain vastaavassa tilanteessa lääkekokeilun, joka tehosi oireisiin ja kutisti kilpirauhasen. Annokseksi jäi 50 mikrogrammaa vuorokaudessa. Tsh:si ei muuten ole viitteissä vaan selvästi yli sen.

Joo itsekin vedän saman määrän kuin sinä thyroxinia. Toivottavasti auttaa. Ja juu tiedän TSH ja t4vn olevan viitteiden ulkopuolella mutta nuo kilpirauhasen vasta-aineet olivat normaalit.

Ap

Vierailija
5/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin huonontuneet kilppariarvot, muttei merkkiäkään tulehduksesta. Koska oireet ei olleet sietämättömät, en halunnut ensi alkuun kokeilla tyroksiinia, ja lääkäri lähetti virtsakokeisiin, jossa todettiinkin sit jodin puute. Nyt oon puolisen vuotta syönyt mietoa jodivalmistetta (luontaistuote, mutta lääkärin suosittelema & valvottuna), ja arvot on normalisoituneet. Kuulemma yllättävän moni kärsi tietämättään vähäisestä jodin saannista. Tiedä sit sun tapauksesta, mutta mulla homma meni näin.

Vierailija
6/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi. Kokeilen nyt lääkitystä ja jos ei rupea tepsimään kuukausien kuluessa niin kokeilen jodia.

Inhottaa kun iltaisin varsinkin vaikken olisi syönyt juuri mitään niin kaula on turvoksissa ja naama ja väsyttää aivan tolkuttomasti ja itkettää. Kaula turpoo niin, että ahdistaa ja siis etenkin iltaisin. Tiedä sitten mistä johtuu.

Ap

Vierailija
7/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kilpirauhasarvot pitää saada paremmiksi eli TSH välille 0,3-2,0 - uskoisin sen auttavan. Kauanko olet syönyt Thyroxinia? Jos esim. kuukauden tai yli, annosta pitää nostaa. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa kyllä vaikka mitä (itse olen nukahdellut ruokapöytään ja vessanpöntölle, lihonut 30 kg puolessa vuodessa ja kokonaiskolesterolini nousi 4,4 ---> 7 vajaatoiminnassa).

Vierailija
8/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Kokeilen nyt lääkitystä ja jos ei rupea tepsimään kuukausien kuluessa niin kokeilen jodia.

Inhottaa kun iltaisin varsinkin vaikken olisi syönyt juuri mitään niin kaula on turvoksissa ja naama ja väsyttää aivan tolkuttomasti ja itkettää. Kaula turpoo niin, että ahdistaa ja siis etenkin iltaisin. Tiedä sitten mistä johtuu.

Ap

Sun oireet on kyllä voimakkaammat kuin mitä mulla oli, joten kysyisin vielä lääkäriltä mielipidettä ja pyytäisin lähetteen joditestiin. Sitä ei rutiinina tehdä, mut pyytämällä varmaan saa. Mulla erikoislääkäri sen määräs. Jodin syönnistä kilpirauhasen oikkuilessa voi olla tosiaan haittaa, jos lähtötilanne ei ole just oikea, joten ehdottomasti sun kantsii varmistaa. Ehtoina oli just noi, että testeissä ei todeta tulehdusta ja jodiarvot on alhaiset.

Toivottavasti apu löytyy! T. nro 5

Vierailija
9/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ainakin lukemani mukaan pelkkä vajaatoimintakin voi suurentaa kilpirauhasta. Ja turvotus ja muut oireet johtuvat ilman muuta vajaatoiminnasta. Itselläni oli vuosia kilpirauhanen "vähän vajaalla", kunnes sitten olo romahti täysin enkä pysynyt hereillä koko päivää millään. Minulla etenkin tuo leuanalunen turposi ja oli pinkeä. Nyt vasta hetken aikaa lääkityksellä olleena kasvonpiirteetkin on tulleet enemmän esiin ja näytän paljon virkeämmältä.

Jos sinulla ei tuo kilpirauhasen turvotus helpota, niin mene näyttämään sitä uudelleen lääkärillä.

Vierailija
10/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä vielä kysyä, että monenko aikaan heräät normaalisti ja monenko aikaan nuo kokeet oli sinulla otettu?

Vierailija
11/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kilpirauhasarvot pitää saada paremmiksi eli TSH välille 0,3-2,0 - uskoisin sen auttavan. Kauanko olet syönyt Thyroxinia? Jos esim. kuukauden tai yli, annosta pitää nostaa. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa kyllä vaikka mitä (itse olen nukahdellut ruokapöytään ja vessanpöntölle, lihonut 30 kg puolessa vuodessa ja kokonaiskolesterolini nousi 4,4 ---> 7 vajaatoiminnassa).

Olen syönyt vasta alle viikon mutta katson vähintään sen kuukauden tai sitten kun 6 viikkoa on mennyt lääkkeen aloittamisesta ja täytyy mennä labraan kattoon onko lääke vaikuttanut arvoihin ja tietenkin seurailen olonkin muutosta.

Sinulla oli melko rajut oireet eikä minunkaan olo ole kaukana tuosta mitä jouduit kärsimään. Kiitos sinullekin vastauksesta :)

Ja viesti 5. Menen kyllä uudelleen lääkäriin jos ei ala helpottaan ja pyydän jos katsoisivat tuon jodin määrän. Muuten kokeilisin sekä thyroxinia ja pientä jodin lisäystä samantien tähän vaivaan mutta olen lukenut, että nuo lisäjodit ja seleenit purkista vaan sekoittaa entisestään kilpirauhasta jos niitä vetää samaan aikaan thyroxinin kanssa.

Ap

Vierailija
12/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä vielä kysyä, että monenko aikaan heräät normaalisti ja monenko aikaan nuo kokeet oli sinulla otettu?

Herään normaalisti työttömänä tällä hetkellä joskus kymmenen maissa. Joskus aikaisemmin jos menoja.

Noihin kilpirauhastesteihin menin puoli kahdeksan. Olin herännyt 20 min aikasemmin ja pääsin labrassa melkeinpä heti kokeisiin.

Vasta-aineet kun otettiin niin olin ollut hereillä varmaan kaksi tuntia ennen kokeita, juonut viime iltana muutaman oluen ja nukkunut ehkä 4 tuntia. Oli kuitenkin ennen klo 10.

Meni vähän päin mäntyä mutta ehkä se ei kauheesti vaikuttanut :D kumpaankaan verikokeeseen en saanut kyllä mitään muuta neuvoa kun että ennen klo 10. Olin kuitenkin varuiksi syömättä ja polttamatta jne.

Ap

Vierailija
13/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
14/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
16/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhanen voi myös suurentua ihan siksi että aivolisäke huomaa, ettei rauhanen eritä hormoneja normaalisti ja alkaa "piiskata" sitä. Tyroksiinin pitäisi siinä tapauksessa auttaa. Itse huomasin muutokset olotilassa 2 viikossa. Kilpirauhasen pieneneminen vei enemmän aikaa, edelleen pullottaa jonkin verran.

Vierailija
17/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhanen voi myös suurentua ihan siksi että aivolisäke huomaa, ettei rauhanen eritä hormoneja normaalisti ja alkaa "piiskata" sitä. Tyroksiinin pitäisi siinä tapauksessa auttaa. Itse huomasin muutokset olotilassa 2 viikossa. Kilpirauhasen pieneneminen vei enemmän aikaa, edelleen pullottaa jonkin verran.

Kiitos tiedosta :) voiko myös imusolmukkeet kasvaa tämän vuoksi?

Inhottavaa kyllä kun kaula turpoaa niin että joutuu nostamaan välillä leukaa että saa hengityksestä sujuvampaa -.-

Vierailija
18/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi sinuna ihan liian huolissaan tuosta. Suurentuminen luultavasti liittynee juurikin vajaatoimintaan. Sairastan itse kilpirauhasen syöpää ja niissähän usein itse kilpirauhanen toimii erinomaisesti, joten ei kannata varmaan ainakaan pelätä mitään vakavampaa (jos sellaisiakin ajatuksia on käynyt mielessä imusolmukkeiden takia) :-)

Vierailija
19/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
20/39 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi sinuna ihan liian huolissaan tuosta. Suurentuminen luultavasti liittynee juurikin vajaatoimintaan. Sairastan itse kilpirauhasen syöpää ja niissähän usein itse kilpirauhanen toimii erinomaisesti, joten ei kannata varmaan ainakaan pelätä mitään vakavampaa (jos sellaisiakin ajatuksia on käynyt mielessä imusolmukkeiden takia) :-)

On käynyt joo jo ennen kun tiesin arvojen huonontuneet ja kilpparin kasvaneen :D ajattelin että tulehdusta vaan kun alettiin selvittään tätä kilpirauhas juttua mut sitten kun ei ollutkaan tulehdusta niin ihmettelin ja huolestuin ja vielä kun lääkäri sanoi imusolmukkeiden kasvun ja muiden oireiden johtuvan juurikin tulehduksesta mutta ei..

Nyt en saanu enää lääkäriltä enempää vastauksia kun vasta-aineet normaalit eikä sen takia soittele ja sano aikasemmin, että seuraile jos kasvaa lisää. On kuitenkin jotenkin sellainen olo, että jotain muuta voisi olla taustalla kun pelkkä vajaatoiminta mutta en tiiä, olen varmaan väärässä ja pakko kysellä jos saisi vastauksia :D jos kaikki tämä johtuu vajaatoiminnasta niin onko normaalia, että arvot romahtaa nopeasti?

Minulla oli kyllä vuosia oireita mutta arvot muuttuivat parissa kuukaudessa paljon huonommiksi ja oireet siinä samalla.

Kun en sitä tiennyt vielä että arvot huononi niin olin ihan paniikissa noista parista patista kaulalla kun siihen liittää vie paskan olon mikä vissiin liittyy nyt kliiniseen vajaatoimintaan niin oli kyllä usein mielessä että voisko olla vakavaa :D

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän