Totta vai tarua: vauvat synnärillä?
Alko mietityttää leffaa (amerikkalaista) katsellessa että onko Suomen synnäreillä tapana pitää syntyneitä vauvoja samassa huoneessa muiden vastasyntyneiden kanssa? Tavallaan että vauvat kootaan samaan huoneeseen, jossa kätilöt/hoitajat voivat valvoa heitä? Amerikassa ilmeisesti ihan yleistä, mutta Suomen tavoista en löytänyt googlellakaan tietoa.
Tässä jutussa esimerkiksi kuva http://abcnews.go.com/Health/blizzard-baby-booms-fact-fiction/story?id=…
Kommentit (26)
Mäkin olisin kaivannut lepoa ekana yönä synnytyksen jälkeen. Olin ensin synnyttänyt 18 tuntia ja sen jälkeen kiireelliseen sektioon. Olin pihalla kun lumiukko kaikista lääkkeistä ja väsymyksestä. Lapsi itki vielä koko yön nälkäänsä (yliaikainen eikä tuo maito heti noussut) niin että loppujen lopuksi pyysin lisämaitoa pullosta jotta sain nukuttua. Tämä johti tietysti siihen että sen jälkeen ei rinta meinannut enää kelvata...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidille olisi mukavaa, kun olisi sairaaloissa vielä vauvala, johon saisi viedä vauvan vähäksi aikaa, niin että saisi äitikin vähän nukuttua. Esikoista kun synnytin, valvoin ensin 2 yötä pitkän synnytyksen vuoksi ja vielä kolmannen yön, kun vauva itkeskeli koko ensimmäisen yönsä. Sitten olin jo niin sekava, että vein itkien vauvan hoitajille, jolloin suostuivat lopulta ottamaan sen hoitoon pariksi tunniksi, jotta saan levättyä. Vierihoitoa pidetään niin tärkeänä, että se menee äidin hyvinvoinnin edelle. Tai voihan se olla resurssipulaakin.
Itse olen eri mieltä, syystä että esikoisen syntyessä oma huone oli siinä vauvalan vieressä. Siellä ne itkuiset vauvat itkee ihan yhtä lailla kuin äitinsäkin sylissä itkisivät, paitsi että ne saivat parkua ihan yksinään kaukaloissaan. Keskellä yötä hoitajat vielä lähtivät yhdessä tauolle äänieristettyyn kansilaan ja jättivät vauvat ilman valvontaa, mikä on siis hoitovirhe mitä silloin en tajunnut. Siellä me sitten hiippailtiin yhden toisen äidin kanssa kauhistelemassa, että eikö näitä pieniä kukaan hoida. Se oli todella ahdistavaa. Jos äidin täytyy saada nukkua niin nopeasti osastolta pois omaan kotiin, jos lapsi on terve, ja isä huolehtimaan vauvasta sen aikaa että äiti lepää.
Minun oli pitkittyneen synnytyksen vuoksi (lapsivedenmeno ja 1,5 vrk kestänyt synnytys) pakko olla sairaalassa pari vuorokautta synnytyksen jälkeen. Mielelläni olisin mennyt kotiin nukkumaan. Sitten kun viimein pääsin kotiin, nukuin vain ja imetin ja mies hoiti muuten lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne vauvat yhä viedään kansliaan hoitajille, jos äiti joutuu poistumaan huoneesta pitemmäksi aikaa esim. johonkin tutkimukseen (itsellä oli noin, piti mennä sydänfilmiin). Vauvaa kun ei saa jättää yksin huoneeseen, koska silloin kuka tahansa voi käydä sen nappaamassa. (joo, vessassa ja suihkussa voi käydä ilman vauvaa, mutta ei esim. lähteä kanttiiniin kahville).
Kanslia on eri asia kuin vanhanajan vauvala. Vauvalasta vauvat tulivat vain syömään äidin luokse.
Kysyikö ap vauvalasta vai sittenkin siitä, onko Suomessa tapana pitää vastasyntyneitä samassa huoneessa, missä kätilöt/hoitajat valvoivat heitä?
Kyllä jo vuonna 1986 vauvat oli pääasiassa äidillä vierihoidossa ja vauvalassa vain silloin, kun äiti halusi nukkua tai vauvalla oli jotain ongelmia. Ei se ollut mikään paikka, josta vauvat tuli vain syömään äidille. Sama juttu muuten jo vuonna 1967, olin silloinkin äidin vierellä öitä lukuunottamatta.
En olisi mistään hinnasta antanut vauvaa mihinkään viereltäni..
Ja sen virheen kun tein että hoitajat suostuttelivat nukkumaan ja lupasivat hoitaa vauvalle maitoa tuttipullosta niin eipä ollut vauva sitä huolinut ja parin tunnin unien jälkeen kuulin että vauva oli tainnutettu panadolilla...
Itse olen eri mieltä, syystä että esikoisen syntyessä oma huone oli siinä vauvalan vieressä. Siellä ne itkuiset vauvat itkee ihan yhtä lailla kuin äitinsäkin sylissä itkisivät, paitsi että ne saivat parkua ihan yksinään kaukaloissaan. Keskellä yötä hoitajat vielä lähtivät yhdessä tauolle äänieristettyyn kansilaan ja jättivät vauvat ilman valvontaa, mikä on siis hoitovirhe mitä silloin en tajunnut. Siellä me sitten hiippailtiin yhden toisen äidin kanssa kauhistelemassa, että eikö näitä pieniä kukaan hoida. Se oli todella ahdistavaa. Jos äidin täytyy saada nukkua niin nopeasti osastolta pois omaan kotiin, jos lapsi on terve, ja isä huolehtimaan vauvasta sen aikaa että äiti lepää.