Tk-lääkärini ei osaa suomea
Onko tämä yleistäkin nykyään? Edellinenkin tk-lekurini oli ulkomaalaissyntyinen ja sen huomasi puheesta, mutta hän ymmärsi kaiken suomeksi, eikä koskaan ollut mitään kommunikointiongelmia. Nyt uusi omalääkärini ymmärtää suomeksi hädin tuskin perusjuttuja ja jatkuvasti tulee väärinymmärryksiä. Englanniksi sujui vähän paremmin. Tk:n asiakkaina käy kuitenkin paljon vanhuksia, niin heiltä tuskin englanti taipuu niin hyvin. Eikös palvelua pitäisi pystyä Suomessa saamaan omalla äidinkielellä?!
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa te jotkut lääkäreitä syytätte siitä, ettei ole kielitaitoa. Lääkäreistä on pulaa, ja siksi heitä palkataan ulkomailta. Parempi kielitaidoton lääkäri, kun ei lääkäriä ollenkaan. Olisi toki fiksumpi organisoida asiaa jotenkin niin, että esim. kielitaidottomat vanhukset saisivat suomalaisen lääkärin, ja ulkomaalaisille, suomea osaamattomille lääkäreille ohjattaisiin nuorempia asiakkaita.
Ihmettelen kyllä kovasti sitä, että Suomessa näyttää olevan paljonkin ihmidiä, joilta ei asiointi englanniksi suju. Kummallista, kun kuitenkin sitä opiskellaan vuositolkulla.
ei kielitaidottomalla ole mitään asiaa potilastasolle, mutta esim. leikkaukset ynnä muut potilaskontaktia vähemmän vaativat onnistuvat kyllä.
-m35
No, kylläpä niillä vaan on, tykkäsit sinä siitä tai et. Se on nykypäivää. Et sinä näitä sääntöjä sanele. Lääkäripula on niin suuri, että lääkäreitä on yksinkertaisesti pakko palkata ulkomailta, eivätkä he luonnollisestikaan osaa suomea. Eli joko palkataan heitä tai ollaan ilman. Sinun itkutpotkut eivät valitettavasti muuta tilannetta. :(
Jännää kuinka valmis olet vähättelemään oikeasti oppineen ihmisen kykyä oppia uusia asioita. Tähän ei siis liity AV:n kuuluisa akateemis-fetissi mitenkään , vaan nyt puhutaan ihan oikeasti kyvykkäästä yksilöstä. Ei mistään mitättömyydestä joka vaatii erivapauksia turvallisuuden kustannuksella.
Minut leikannut Turkkilainen puhui äärimmäisen taitavaa suomea, ja jälkihoitoon osallistunut Japanilainen ja Arabi olivat myöskin ammattimaisia kielenkäyttäjiä, jotain mitä minä itse en ole.
Sillä ei ole mitään väliä miten asia hoidetaan, mutta jokaisella on periaatteellinen oikeus tulla hoidetuksi asianmukaisella tavalla, omalla äidinkielellään. Lääkärit ovat asiasta hyvin pitkästi samaa mieltä .
-m35
Terveystalolla voit valita lääkärisi itse ja saat varmasti selitettyä vaivasi ilman tulkintaongelmia. Omalla terveydellä ei kannata leikkiä.
Koululääketiede ja monikultuuri pois
Ihan sama minulle, vaikka suomalainen nuori osaisi sataa eri kieltä, me asumme suomessa ja äidinkieli on suomi.
Verovaroin tuotetut julkiset palvelut pitää olla suomenkielellä, perustuslakia voi nämä ihmiset tutkia, jotka vähättelevät asiaa.
Pikkuhiljaa luovutaan suomalaisuudesta, miksi???
Te jotka haluatte muulla kielellä terveydenhoitoa, menkää yksityiselle.