Miksi jouluaattona ei saisi ottaa yhtään alkoholia?
itse en ota päivällä lainkaan alkoholia mutta illalla kun lapsi leikkii ajattelin syödä suklaata ja juoda pari lasia punaviiniä. Mitä kamalaa siinä on?
Kommentit (69)
Normaalit aikuiset ihmiset saa ihan vapaasti juoda mitä haluaa koska haluaa eikä siihen tarvitse lupaa pyytää.
Itse juon kalojen kanssa joulu-oluen ja snapsin. Ja kinkun kanssa punaviiniä. Ja ilman mitään morkkista ;) oikein nautinnolla!
Ja oikein mainiosti sopii että joku muu juo vettä, mehua, limsaa, maitoa...
Tuo ajokunto jos ei ambulanssia saa, on kyllä ihan surkee perustelu. Mun lapset pitäis varmaan ottaa huostaan, kun mulla ei ole edes ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun alkoholistiäidillä ja -isäpuolella oli sääntö, että jouluna ei juoda.
Kiva sääntö. Varmaan lapsia lohduttaa paljon, että 1 päivänä vuodesta ei juoda, ja 364 päivänä on lupa ryypätä.
Oli se tyhjää parempi. Sen verran monta esim. äitienpäivää meni pilalle, kun maattiin krapulassa yms. yms. Mutta edes jouluna oli tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP vaarantaa lapsensa hengen? Pikkuserkku kuoli (sairaskohtaus, ei havaittu mitään aikaisemmin), kun ei ollut ambulansseja eikä takseja ja kukaan ei ollut ajokunnossa. Lapsen isä lähti ajamaan kohti lähintä päivystävää sairaalaa, ajoi ulos tieltä, lapsi kuoli, isänsä sai ehdollista vankeutta ja murtuneita luita.
Ja tuo kaikki vaan kun oli juotu pari lasia viiniä?
Jos paikalla on lapsia, pitää ainakin yhden aikuisen olla ajokuntoinen. Mutta roskasakki nyt örveltää miten örveltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP vaarantaa lapsensa hengen? Pikkuserkku kuoli (sairaskohtaus, ei havaittu mitään aikaisemmin), kun ei ollut ambulansseja eikä takseja ja kukaan ei ollut ajokunnossa. Lapsen isä lähti ajamaan kohti lähintä päivystävää sairaalaa, ajoi ulos tieltä, lapsi kuoli, isänsä sai ehdollista vankeutta ja murtuneita luita.
Ja tuo kaikki vaan kun oli juotu pari lasia viiniä?
Jos paikalla on lapsia, pitää ainakin yhden aikuisen olla ajokuntoinen. Mutta roskasakki nyt örveltää miten örveltää.
Maalla varmaan kaikilla on autot. Kaupungissa ei välttämättä, niin että tämä ajokunto ei aina päde. Terv. autoton.
Vierailija kirjoitti:
Normaalit aikuiset ihmiset saa ihan vapaasti juoda mitä haluaa koska haluaa eikä siihen tarvitse lupaa pyytää.
Itse juon kalojen kanssa joulu-oluen ja snapsin. Ja kinkun kanssa punaviiniä. Ja ilman mitään morkkista ;) oikein nautinnolla!
Ja oikein mainiosti sopii että joku muu juo vettä, mehua, limsaa, maitoa...
Ilmeisesti sulla ei ole perhettä tai kavereita jos kalojen ja kinkun kanssa pitää ryypätä jouluaatto.
(eheh)
Vierailija kirjoitti:
Saa ottaa. Joulupöytään kuuluu tavallista parempi punaviini. Lasillinen tai pari ei tee kenestäkään örveltäjää.
Itsekin suhtauduin asiaan aivan eri tavalla silloin kun elin alkoholistin kanssa. Kesti aika kauan oppia suhtautumaan alkoholiin normaalisti. Totaalikieltäjillä tai jollain heidän läheisellään on siis todennäköisesti jonkunlainen ongelma alkoholin kanssa. Kohtuukäyttö on ikävän harvinaista suomalaisperheissä.
Aika outoa toi viittaus, että totaalikieltäytyjillä olisi ongelmia &läheisellä alkoholin kanssa. Ehkä se on ongelma, ettei ole tuntenut ikinä tarvetta edes tutustua alkoholiin.
Minun, eikä mieheni perheissä, se vaan ei kuulu meillä elämään millään tavalla, eikä siitä ole tehty mantraa, että nyt kieltäydytään tms.
En ole edes ymmärtänyt, että se on jotenkin outoa, tai jäänyt jostain paitsi. Eikä ole kyse mistään uskonnollisista vakaumuksista, se ei kiinnosta millään tavalla. Myöskään isovanhemmissa ei ole ollut alkoholinkäyttäjiä.
Emme myöskään tuomitse kenenkään suhdetta alkoholiin, kukin taablaa tyylillään.
Mitä järkeä on juoda pari lasillista, kun sitten ei ole ajokunnossa, jos tuleekin ajotarve.
Miksei voi ottaa alkoholittomia viinejä? Onko humala.kuitenkin se tavoite silloin, jos alkoholiton ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on juoda pari lasillista, kun sitten ei ole ajokunnossa, jos tuleekin ajotarve.
Parin lasillisen jälkeen on ajokunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Parin lasillisen jälkeen kyllä vielä on ajokunnossa. Tuskin sä niitä hetulaan edes heität alle 5 min ja saman tien tulee ajotarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa ottaa. Joulupöytään kuuluu tavallista parempi punaviini. Lasillinen tai pari ei tee kenestäkään örveltäjää.
Itsekin suhtauduin asiaan aivan eri tavalla silloin kun elin alkoholistin kanssa. Kesti aika kauan oppia suhtautumaan alkoholiin normaalisti. Totaalikieltäjillä tai jollain heidän läheisellään on siis todennäköisesti jonkunlainen ongelma alkoholin kanssa. Kohtuukäyttö on ikävän harvinaista suomalaisperheissä.
Aika outoa toi viittaus, että totaalikieltäytyjillä olisi ongelmia &läheisellä alkoholin kanssa. Ehkä se on ongelma, ettei ole tuntenut ikinä tarvetta edes tutustua alkoholiin.
Minun, eikä mieheni perheissä, se vaan ei kuulu meillä elämään millään tavalla, eikä siitä ole tehty mantraa, että nyt kieltäydytään tms.
En ole edes ymmärtänyt, että se on jotenkin outoa, tai jäänyt jostain paitsi. Eikä ole kyse mistään uskonnollisista vakaumuksista, se ei kiinnosta millään tavalla. Myöskään isovanhemmissa ei ole ollut alkoholinkäyttäjiä.
Emme myöskään tuomitse kenenkään suhdetta alkoholiin, kukin taablaa tyylillään.
Tässä kai se pointti onkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi ottaa alkoholittomia viinejä? Onko humala.kuitenkin se tavoite silloin, jos alkoholiton ei käy.
Ootko maistanut niitä?ihan hirveen makuisia
Jaa, maistuuko alkoholittomat kovastikin.alkoholillisia huonommilta. Joi,.en oo maistanut.
Tulee stressi siitä, että milloin on nolla promillea veressä.
Jos ajaa kolarin, voi vakuutusyhtiö evätä korvauksen alle poliiisin sakotusmäärästä. Tätä ei moni tiedä. (Ja on minusta väärin.)
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa se lienee niiden mielestä, joilla on kokemusta siitä miten juominen ei pysy vain siinä yhdessä tai kahdessakaan lasissa.
Miksi juomisen täytyisi pysyä yhdessä tai kahdessa lasissa?
Miun exä valitti aina minulle, kun otin enemmän kuin pari olutta. Ymmärtää sen, kun tietää mihin se sen edellisellä miehellä johti.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, maistuuko alkoholittomat kovastikin.alkoholillisia huonommilta. Joi,.en oo maistanut.
Se on vähän kun opettelisi kevytmaidosta rasvattomaan.
Meillä on 6 ja 2 vuotiaat lapset ja menemme viettämään joulua vanhempieni luokse. Paikalla on myös veljeni avokkinsa ja heidän parikuukautinen vauva. Oma mieheni ei juo mitään koska on absolutisti, mutta kyllä me muut aikuiset otetaan ruoan kanssa viiniä lasilliset jos toisetkin. Kukaan ei ole humalassa ja paikalla on takuuvarmasti kokoajan vähintään yksi ajokuntoinen. En näe tässä mitään ongelmaa.