Miksi jouluaattona ei saisi ottaa yhtään alkoholia?
itse en ota päivällä lainkaan alkoholia mutta illalla kun lapsi leikkii ajattelin syödä suklaata ja juoda pari lasia punaviiniä. Mitä kamalaa siinä on?
Kommentit (69)
Kamalaa se lienee niiden mielestä, joilla on kokemusta siitä miten juominen ei pysy vain siinä yhdessä tai kahdessakaan lasissa. Olen vasta aikuisena herännyt tuohon, miten harvinaista alkoholin kohtuukäyttö oikeastaan onkaan. Ja ei-kohtuukäytöllä en nyt viittaa aivan räkäkänneihin, vaan ihan jo siihen että joka mutkassa täytyy olla lasia ja tölkkiä saatavilla ja alkoholia tarjolla sen seitsemää sorttia.
Ei mitään. Miksi se tuntuu sinusta kamalalta?
Kai se on ajatus ettei kukaan osaa ottaa vaan sitä yhtä tai kahta, vaan pilaa lapsen joulun kännäämällä. Tai jos pystyykin, niin 1-2 annosta on "turhaa" joten miksi ottaa. En tiedä, arvailen vaan.
Ongelmakäyttäjien puhetta. Parempi olla ottamatta jos ei osaa lopettaa. Normaalikäyttäjät saa tietysti juoda mitä haluavat. Meillä viini kuuluu ruokapöytään harva se päivä, joten tietysti myös jouluna.
Saa ottaa. Joulupöytään kuuluu tavallista parempi punaviini. Lasillinen tai pari ei tee kenestäkään örveltäjää.
Itsekin suhtauduin asiaan aivan eri tavalla silloin kun elin alkoholistin kanssa. Kesti aika kauan oppia suhtautumaan alkoholiin normaalisti. Totaalikieltäjillä tai jollain heidän läheisellään on siis todennäköisesti jonkunlainen ongelma alkoholin kanssa. Kohtuukäyttö on ikävän harvinaista suomalaisperheissä.
Jos ympäri vuoden kiskoo, silloin pitää Aatto pyhittää lapsille. Muuten saa jouluna pari lasillista juoda. Tämä on nyrkkisääntö!
Itse ajattelin kipata parisen pulloa viiniä. Vietän joulun yksin kotona.
N22
Eikö se oo vähä kaikissa suomalaisissa juhlissa sääntönä että pitää hartaasti hiljentyä eikä vahingossakaan saa olla kivaa kellään muulla paitsi lapsilla. Istutaan hämärässä pirtissä ykköset yllä ja ollaan hartaita. Muualla maailmassa on juhlia ja itsenäisyyspäivänäkin räiskyy raketit, täällä katsotaan pari tuntia, kun jengi kättelee presidenttiä ja joulunakin pysytään visusti kotona, mitä nyt haudoille pitää viedä kynttilät ja kirkossa saa käydä. Vappuna ja juhannuksena sit lähtee lapasesta kun muut juhlat on ankeaa jeesustelua tai muuta hiljentymistä. Ainakin meillä suvussa jossa mummot on uskiksia on näin, jouluna alkoholi on ihan syntiä ja häväistys. Meillä nuoremmilla tekee mieli ottaa ihan vaan että kesketään se sukujoulu ja mummin jouluevankeliumi taas kerran.
-N23
Miksi AP vaarantaa lapsensa hengen? Pikkuserkku kuoli (sairaskohtaus, ei havaittu mitään aikaisemmin), kun ei ollut ambulansseja eikä takseja ja kukaan ei ollut ajokunnossa. Lapsen isä lähti ajamaan kohti lähintä päivystävää sairaalaa, ajoi ulos tieltä, lapsi kuoli, isänsä sai ehdollista vankeutta ja murtuneita luita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP vaarantaa lapsensa hengen? Pikkuserkku kuoli (sairaskohtaus, ei havaittu mitään aikaisemmin), kun ei ollut ambulansseja eikä takseja ja kukaan ei ollut ajokunnossa. Lapsen isä lähti ajamaan kohti lähintä päivystävää sairaalaa, ajoi ulos tieltä, lapsi kuoli, isänsä sai ehdollista vankeutta ja murtuneita luita.
Ja tuo kaikki vaan kun oli juotu pari lasia viiniä?
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Ja tämä todistaa, ettei kukaan saa ottaa viinilasillista ruuan kanssa, koska joku KUOLEE! Synti saatana perkele!
Vierailija kirjoitti:
Missä päin ei ollut takseja eikä ambulansseja aattona? Porvoossa?
Mun alkoholistiäidillä ja -isäpuolella oli sääntö, että jouluna ei juoda. Mutta ymmärrän, että ko. ihmisillä se riistäytyy käsistä, kun ei osata ottaa sitä paria lasia vaan. Ehkä joku voi kuollakin.
Mutta itsellä kun on alkoholiin hiukka toisenlainen suhde, niin kyllä juon puoli lasia ruualla ja varmaan kahvin kanssa liköörin tms. Joten olen ajokunnossa tarvittaessa. Tosin meidän pikkukylällekin taksit ja ambulanssit löytää, tarvittaessa Mediheli.
Tuntuu että alkoholin käytössäkin on vain 2 ääripäätä - ei yhtään tai lärvit.
Meitä on tuhansia perheitä joissa osataan ottaa ruokajuomat hallitusti, ei humalluta eikä tulla agressiivisiksi, ei riidellä eikä pilata kenenkään joulumieltä koskaan. Hyvä viini on samanlainen nautintoaine kuin hyvä suklaa - toinen maistuu ruuan kanssa toinen kahvin kanssa, noin esimerkkinä. Mitä eroa? Kummassakin voi pysyä kohtuudessa, en mä suklaatakaan syö yhtä riviä enempää levystä.
Minä ainakin juon, enkä edes pelkästään kahta lasillista. Kännejä en vedä, humallun kyllä. On tuo joulu minunkin juhlani, ja miehen. Syödään huolella valmistettua ruokaa, juodaan pitkin syksyä kerättyjä laatujuomia.
Kaikki eivät asu metsäkulmilla, jonne ei tarvittaessa saa taksia. Kaikilla ei myöskään ole enää pieniä lapsia läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että alkoholin käytössäkin on vain 2 ääripäätä - ei yhtään tai lärvit.
Meitä on tuhansia perheitä joissa osataan ottaa ruokajuomat hallitusti, ei humalluta eikä tulla agressiivisiksi, ei riidellä eikä pilata kenenkään joulumieltä koskaan. Hyvä viini on samanlainen nautintoaine kuin hyvä suklaa - toinen maistuu ruuan kanssa toinen kahvin kanssa, noin esimerkkinä. Mitä eroa? Kummassakin voi pysyä kohtuudessa, en mä suklaatakaan syö yhtä riviä enempää levystä.
Mainitsemasi ääripää-ajattelu on sentään onneksi harvinaistunut Suomessa. Kohtuukäyttökin jo ymmärretään. Jostain syystä kuitenkin jouluna monet kaivavat esiin 1800-luvun raittiusliikkeen asenteet. Miksi?
Jos alkoholin juomatta jättäminen on sinulle ongelma niin silloin alkoholi on sinulle ongelma ja sinun pitäisi lopettaa juominen kokonaan. Aika yksinkertaista mutta ei mene jakeluun ainakaan niille jolle sen pitäisi mennä jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
itse en ota päivällä lainkaan alkoholia mutta illalla kun lapsi leikkii ajattelin syödä suklaata ja juoda pari lasia punaviiniä. Mitä kamalaa siinä on?
Mikä se sinun pari lasia on oikeasti ja vaikka sopisi pariin lasiin, kuinka isot lasit on käytössä, se on se ongelma useimmilla. Sinulla se voi olla pieni määrä ja jääkin siihen, mutta monella tuntuu olevan ongelmia rajoittaa alkoholinkkäyttöään ja päämäärä on aina humala. Sellaisille ihmisille ei sovi edes pari lasia, kun se ei kuitenkaan jää siihen. Muille sopii ihan hyvin nauttia jouluateriansa viinin tai kuohuviinin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mun alkoholistiäidillä ja -isäpuolella oli sääntö, että jouluna ei juoda.
Kiva sääntö. Varmaan lapsia lohduttaa paljon, että 1 päivänä vuodesta ei juoda, ja 364 päivänä on lupa ryypätä.
Ei mitään? Ja miksi ei saisi ottaa? Joka joulu samat aloitukset, jos haluat ottaa viiniä kun lapsi nukkuu niin anna palaa.