Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko itselle lahjojen ostamisesta tullut yleisempikin tapa?

Vierailija
15.12.2015 |

Yksi tuttava kertoi käyneensä jo toistamiseen joululahjaostoksilla. Lähipiirissä he eivät osta lahjoja, puolisoa ei ole. Hän ostaa kuusen alle lahjoja itselleen usean sadan euron edestä joka vuosi. Onko tällainen yleistymässä, kun ainakin netistä saa lukea tällaisesta lahjanostobuumista aina vain useammin. Minäminä-kulttuuria pa(r)h(a)immillaan?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme osta mieheni kanssa lahjoja toisillemme. Itsellemmekään emme osta lahjoja, koska joku raja nyt sentään hömpällä on oltava :)

Vierailija
2/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei itselle saisi ostaa lahjoja, etenkin jos viettää joulun yksin? Ostaahan ihmiset muutenkin itselleen sellaista mistä nauttii, vaatteita,kirjoja, leffoja,hyvää ruokaa jne. Jokuon saattanut vaikka säästää pitkin vuotta johonkin isompaan hankintaan tai haluaa palkita itsensä jostain saavutuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän että olen jo muutamana jouluna ostanut pari lahjaa itselleni.

t. yksinäinen

Vierailija
4/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Kai sitä jokainen saa ostaa itselleen vaikka 100 lahjaa jos haluaa? Mitä se on ap:lta tai keltään muulta pois?

Vierailija
5/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena sai sukulaisilta lahjaksi rahaa, sillä sitten osti jotain mitä muuten ei raaskinut opintotuella kituuttaessa... Kai tää on vähän sama asia, kukaan ei enää sponssaa mutta hemmottelee itse itseään.

En mä kyllä niitä kuusen alle paketoisi enkä enää nykyään jouluksi osta kun joulun jälkeen saa halvemmalla.

Nyt kun lapsi on joulupukki-iässä niin pakkohan se meille aikuisillekin on paketit itse laittaa kun joulua kolmisin kotona vietämme. Luulee muuten ettei vanhemmat ole olleet kilttejä?

Vierailija
6/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ap tarkoitit että tuttavasi on jotenkin itsekäs toimiessaan noin, ja toiminta olisi "minä minä kulttuuria" ja paheksuttavaa. Kuka siinä kärsii jos joku ostaa lahjoja itselleen? Eikö päin vastoin ole ihan positiivista, jos tuttava ei murjota joulua yksinäisyyden takia, vaan tekee siitä mieleisen juhlan itselleen?

Kyllä, olen ostanut itselleni lahjoja ja jopa paketoinut ne jouluksi. Siksi, ettei minulla silloin ollut puolisoa tai ystäviä jotka olisivat minulle lahjoja ostaneet (tai joille olisin itse lahjoja ostanut). Olinko siis mielestäsi itsekäs ja paha, kun näin edes pienesti ilahdutin itseäni yksinäisessä joulussa?!

Vierailija
7/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostan jotain itselleni vähän ennen joulua, saatan hyvinkin laittaa pakettiin ja ottaa käyttöön vasta jouluaattona. Jotenkin siitä tulee hyvä fiilis :) en siis varsinaisesti lähde itselleni joululahjaostoksille. Jos tämä tekee minusta itsekeskeisen niin.. vai niin.

Vierailija
8/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ostan itselleni lahjoja koko ajan. harvoin tosin viitsin niitä paketoida, mutta just jouluna paketoinkin, kun tiedän, että muilta en saa juuri mitään, niin se näyttää vähemmän ontolta kun mullekin on joku paketti kuitenkin.

Vierailija
9/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ostan itselleni! Ostan villatakin/kirjoja/ihania rasvoja tai pesuaineita. Ja käsken paketoida jo liikkeessä. Korttiin kyllä useimmiten kirjoitan et lapselta äidille. Muutenhan vain lapsi sais lahjoja! On sekin aika hullummaista. Kun mies ei ostoksille kerkiä töidensä takia. Enkä halua hälle siitä stressiä enempää aiheuttaa niin ostan itselleni jotain kivaa hänen pankkikortilla. Usein ksuniita alusvaatteita jotka ilahduttavat myös antajaa :) meillä ei sukulaiset aikuisille lahjoja ostele. Eikä oikein lapsillekaan. Edes mummut. Pojalle on tulossa viis pakettia. Itselleni ja miehelle on kaks tai kolme pakettia. Ja koko perheen yhteisiä kaks. Mut nää on kaikki itse ostettuja. Olis aika murheellinen pukinkontti jos siel olis vain pojan vius pakettia. Kyllä lapsi ihmettelis et mikdi vanhemmat ei mitään saa.

Vierailija
10/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä tajua tätä juttua ollenkaan. Käyn töissä, tienaan omat rahani ja ostan sitä, mitä kulloinkin tarvitsen. Mielestäni joululahjoissa parasta oli se jännitys, kun ei lapsena tiennyt, mitä sieltä paketista paljastuu. Sehän puuttuu kokonaan, jos olet itse ostanut lahjat itsellesi.

Vierailija
11/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vapaaehtoistyössä paketoimassa ihmisten ostamia lahjoja eräässä liikkeessä nyt joulukuussa. Todella moni asiakas kertoo että lahja on itselle mutta kiva että sen saa jonkun muun paketoimana.

Minusta itselle lahjojen ostaminen on ihan ok. Ainakin saa juuri sitä mitä haluaa.

Vierailija
12/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minäminä-kulttuuriin verrattavaa siinä on, että ostan omilla rahoillani myös itselleni muiden lisäksi lahjoja, kun niitä ei kukaan muu osta? :D Ja kyllä myös paketoin ne ja ostan pitkin joulukuuta, niin en jouluna enää muista mitä on tultu ostettua. Tulee sitten edes jollakin tasolla yllätyksenä.

Vierailija
13/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, kyllä minä tämän nyt käsitän, kun selitätte asian hyvin. Ymmärrän kyllä senkin, että yksinäinen haluaa ehkä lahjan tai pari avata.

Me ihmiset olemme niin erilaisia. Itse kokisin itseni vielä yksinäisemmäksi, jos avaisin itselleni ostamiani ja paketoimiani lahjoja.

Jos itselleni ostaisin, odottaisin alennusmyyntejä tai muuten rauhallisempaa hetkeä ostosten tekoon ja viettäisin joulua muulla tavalla.

AP

Vierailija
14/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut itselleni lahjoja ainakin 25 vuotta. Ensin siksi, että olin joulut yksin (töissä tosin, mutta kotona ei ollut mitään jouluhärdelliä) ja sen jälkeen siksi, että oli kiva ostaa itselle muutama paketti lasten lahjojen vierelle. Nykyisin jokainen perheessä ostaa jotain itselleen eli sen kaikkein toivotuimman asian ja meistä on vain hauskaa katsoa, mitä toinen oikeasti halusi, mutta ei arvannut pyytää. Tänä vuonna saan puhelimeen vara-akun.

Vierailija
15/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksän kanssa asuessa ostin itselleni joululahjat. Sanoin siitä myös etukäteen, ettei hänen tarvitse vaivata päätään. Se on vähän sellaista hemmottelua. Ja siinä on oma jännityksensä, siinä pakettien avaamisessa, vaikka tietääkin, mitä on itselleen ostanut.

No, siinä vaiheessa kun se keksi että joku salainen rakastajani on ostanut ne korut ja hajuveden vietettiinkin viimeistä joulua yhdessä. (Rautalangasta: olin ostanut ihan itse, mutta perhanan mustasukkainen ukko mulla).

Vierailija
16/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehee, olisi aika metkaa ostaa itselleni parin tonnin laukun ja avata se aattona. Muut kuusen alla olevat lahjat olisivat hinnaltaan huomattavasti vaatimattomampia.

Vierailija
17/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku yksinäinen laittaa säpo-os oitteen, lupaan kähettää tai antaa joululahjan.

Vierailija
18/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vielä kaikille keskustelijoille.

Itselle ostaminen ei tunnukaan enää niin hullulta ajatukselta.

Itselleni lahja jo sanana sisältää tietyn yllätysmomentin, enkä siksi ole käsittänyt ideaa itselleen ostamisesta. Se on tuntunut oudolta ja jollain lailla jopa itserakkaalta tms. Mutta nyt ymmärrän, että asian voi nähdä ihan eri tavalla kuin minä olen nähnyt. Ihan hyvä silmien avaus siis, kiitos tukistuksista.

AP

Vierailija
19/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseipä tuota voisi harkita. Meillä lapset ja isänsä saavat säkkikaupalla lahjoja, mutta kukaan ei ole kai huomannut edes etten minä saa yhtään.

Minäkö se itsekäs siis olisin jos ostaisin jonkun konvehtirasian itselleni...

Vierailija
20/21 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan niin vähän lahjoja, että ostin itselleni jo yhden lahjan ja luultavasti lahjon vielä lisää ennen joulua. En tosiaan tuhlaa muutamaa kymppiä enempää,mutta minusta oman itsen huomioiminen on todella tärkeää, jos muut ei sitä tee!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän