G:Perheen menot,koko ja asumismuoto
Ensi vuosi pitäisi pärjätä apurahalla.Lapsilisien kanssa 2000e netto.Lapsia on kolme 12,9,6.Auto on pakko olla,koska asumme maalla.Asuntolainaa ei ole,mutta koti todella "hävettävän" yksinkertainen vanha ja lähes mukavuudeton.Olen yh,jonka lasten kaikki kulut joudun maksamaan.
Pärjäänkö?Pärjäisitkö sinä?
Kommentit (10)
Kai sitä voi elää niukastikin jos kerää itse marjat ja siene ja viljelee tuoretta kesäisin, saa lämmityspuit omasta metsästä jne.
Te ootte varmasti oikeutettuja asumistukeen (sitä kaiketi voi hakea lämmittskuluihin myös) ja ehkäpä toimeentulotukeen.
Aika hävyttömän pieni sun apuraha, eiks pelkät lapsilisät yh-lisineen+minimielarit oo jo 1000e/kk? Eli apuraha on tonnin kuussa? Sossusta saattavat käskeä sun mennä työkkäriin, saisit sieltä saman verran..
En ole koskaan hakenut asumistukea.En ole ajatellut,että se voisi olla mitenkään mahdollista.Marjoja kerätään ja viljelläänkin,tosin jälkimmäinen ei itse asiassa ole kovin kustannustehokasta.
Mekin asutaan maalla hyvin yksinkertaisesti. Nettotulot n. 1600€/kk, 1 aikuinen ja 2 koululaista.
Auto on ja asumistukea saamme. Pärjätään.
Juurikin niin.Työkkäristä saisin enemmän.Olen opiskellut 6vuotta ja nyt jatko-opintoja 2vuotta,eikä tulevaisuus ole ruusuinen.
Minä kun olin yh kahden lapsen kanssa, niin tarvitsin 2500 e nettona pärjätäkseni. Asumiseen (yhtiövastike ja laina) meni 750 e. Ja auto oli.
Eikö esim osa-aikatyössä oleva ole oikeutettu ns soviteltuun päivärahaan, eli siltä ajalta kun ei ole töissä saa työttömyyskorvausta. En tiedä tuleeko kysymykseen sun tilanteessa.
Asumistukea kannattaa koittaa hakea ja tosissaan sinne sossuun sitten lopuksi.
Se on tietysti oma valinta asua siellä maalla, siellä tuskin kauheesti on akateemisille töitä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö esim osa-aikatyössä oleva ole oikeutettu ns soviteltuun päivärahaan, eli siltä ajalta kun ei ole töissä saa työttömyyskorvausta. En tiedä tuleeko kysymykseen sun tilanteessa.
Asumistukea kannattaa koittaa hakea ja tosissaan sinne sossuun sitten lopuksi.Se on tietysti oma valinta asua siellä maalla, siellä tuskin kauheesti on akateemisille töitä?
Pääkaupunkiseudun asunnot maksaa tajuttomasti ja jo yhtiövastikkeet on samat kuin asumiskulut nyt.
Meillä 2 aikuista ja 2 lasta (2- ja 5-vuotiaat), kuukauden menot vaihtelee 1500-2700 välillä, josta vuokra 800. Yksi auto on. En koe että yhtään pihistelemme mistään, kaikkeen haluttuun riittää rahat. Jos tarve tulisi, niin varmaan kykenisimme elämään säästäväisemmin.
En pärjäisi. Lapset isälleen.