Mitä alkoholia olette suunnitelleet jouluna ottaa
Me olemme ajatelleet, että ensin nostetaan kuohuviini joulurauhan julistukselle. Sitten voidaan jouluruokia laitellessa maistella vähän punaviiniä. Saunassa käydään ennen ruokaa ja mies juo tummaa olutta, minä makeaa siideriä.
Ruokailun aikana ensin snapsit ja sitten valkkaria ja punkkua. Olutta myös tarjolla, jos joku haluaa. Makeaa sherryä jälkiruokasuklaan kanssa.
Iltakahvilla konjakit kahvin kanssa ja voimme maistella jotain hyvää juomaa lahjapulloista. Mies saa monenlaista hyvää työpaikoiltaan lahjana. Illalla lasten mentyä nukkumaan, juomme lasit viiniä nautiskellen toisistamme.
Kukaan ei ole kännissä, eikä örvellä, koska syömme koko ajan ja maistelemme pitkin päivää.
Mitä te olette suunnitelleet
Kommentit (100)
'Pää täyteen vaan taas ja täyskänni ja rähinä päälle vaan niinkuin aina ennenkin- oli sitten joulu tai juhannus,sama peli ja meininki aina ja niinkauan kuin kasassa vaan pysyy ja henki pihisee...'
(...juuri näinhän todellisuudessa toimivatkin monet.)
Ei olla sen kummemmin suunniteltu. Äidin kanssa otetaan varmaan ruoalla viinilasilliset ja illalla jotkut saunajuomat. Ehkä glögiä lasillinen. Kunhan palaudun kotiin yksin, saatan juoda brandya mitä on jäljellä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän jouluun kuuluu yhtälailla hyvät juomat kuin ruoatkin. Lapset ovat tohkeissaan ja innoissaan joulusta tietenkin. Heidän kanssaan leikitään, lauletaan ja ulkoillaan eikä lapsia muutamat aikuisten ottamat lasilliset mitenkään vaivaa. Humalassa ei olla, mutta ei ehkä ajokunnossa kuitenkaan. Ei meillä kyllä kenelläkään aikuisella ole autoakaan, keskustassa kun asutaan.
Toki juomatarjottavat on suunniteltava, eivät ne itsestään kaappiin ilmesty. Täytyykin käydä valitsemassa hyviä tummia oluita, muutama pullo samppanjaa ja laadukas konjakki.
Ettekö te täysraittiit tarjoa mitään vieraillekaan? En ole ikinä käynyt jouluvierailulla, missä ei juotavaa tarjottaisi (aamupuuroa ehkä lukuunottamatta).
Vieraille on aina tarjottava alkoholia..?
Missään tapauksessa esim. kahvi, tee, glögi, mehu, vesi, kivennäisvesi, tuoremehu, limsa, kotikalja tai alkoholittomat drinkit, viinit ja oluet eivät tule kyseeseen?
Punkkua, valkkaria, samppanjaa, siideriä, Kahlua-Xante-kaakaota kermavaahdolla. Pieni hiprakka on suotavaa.
Nyt ehdin lukemaan, mitä aloitus toi tullessaan. Viitenä vuotena olen tehnyt täsmälleen saman aloituksen ja aina tulee samat vastaukset ja heti perään muutama ketju, miksi ei saisi jouluna ottaa alkoholia :)
Joka vuosi tämä näköjään toimii. Hauska, kuinka alkoholi on suomalaiselle tärkeä asia.
ap :)
Kyllähä sitä varmaan ainaki kaljaa pittää juua, ja jos vielä sattuu olemaan rahaa alkuviikosta niin hehkuviinipullon vois hakea, koska siihen voi sekoittaa glögiä. Olen sinkku ja lapseton joten voin kyllä ryypiskellä ihan rauhassa.
Ainoot ryypyt menee tissistä vauvan massuun..!
eli en ota itse mitää! Nyt enkä tulevina enkä menneinä jouluina!
Kuohuviinillä varmaan kilistellään alkuillasta, ja itse tykkään myös glögistä kovasti. Viini-ihmisiä taas en ole ollenkaan, joten itse juon ruokien kanssa varmaan ihan vettä vaikka muut suvun aikuiset nauttivat punaviiniä.
En tiedä olenko jotenkin piiloalkkis vai mikä on, mutta minun mielestäni AP:n joulu kuulostaa aika kivalta. Jos pitäisin konjakista tai viineistä varmaan nauttisin jouluna niistäkin ruuan ohella enkä näe siinä mitään väärää. Tosin meidän perheessä kenelläkään ei ole alkoholiongelmaa, joten minulla ei ole lapsuuden traumoja viinanhuuruisista joulunvietoista enkä rinnasta alkoholin nauttimista jouluaattona suoraan räkäkänneihin tai lastenhakkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kerran elämässä valmistaa laillista munatotia. En ole edes koskaan maistanut moista. Tänä jouluna aion hankkia ainekset ja kokeilla.
Tehtiin kerran, mielestäni muistutti lähinnä sulatettu, kuumenettua jäätelöä. Äklön makeaa ja outoa koostumukseltaan.. mutta kaippa tuohonkin makuun tottuisi?
En ole juonut munatotia, mutta eikö se makeus riipu siitä, miten paljoin sokeria siihen laittaa ja millä sen terästää? Ja muskotti tuntuu reseptien mukaan olevan ihan "must". Sekin leikkaa makeutta.
Monet kertoo juovansa glögiä. Toivottavasti he tekevät sen itse eivätkä turvaudu kaupan tai Alkon sokerilitkuihin. Nehän ovat mehuja. Ja mitä makeampaa jup, sitä kipeämpi on pää seuraavana päivänä.
Monia "valkoisia glögejä" voi myös itse tehdä: esim. mausteliemi, omenamehu, valkoviini ja lopuksi terästys vodkalla, rommilla tai punssilla, Ihan sen mukaan miten makeaa haluaa.
Ap ilmoitti juovansa makeaa siideriä saunan jälkeen, siis hikoiltuaan hän korjaa kehonsa suolatasapainon limuviinalla. Amatööri! Siideri on aina tehty omenista, sen kuplat syntyvät luontaisesti käymisestä (ei lisättyä hiilihappoa), siinä ei ole koskaan lisättyä sokeria, se on aina kuivaa.
Tyyppi "kuivanarkkaa" palstalla jo etukäteen että mitä kaikkea haluaa juoda... eikä :D :D :D Ja miten niin "kukaan ei ole kännissä" tuollaisen juomasekoituksen jälkeen? Nauhoitapa loppuillasta puhettasi ja mieti aamulla uudelleen. Saatkohan edes sokelluksesta selvää. Ja kokemuksesta voin sanoa, että mikään ei vituta lasta (paskojen lahjojen jälkeen, hah) jouluna niin paljon, kuin tylsämielisesti vitsaileva kännisönköttävä vanhempi.
Teen cocktaileja vieraille, todennäköisesti jotakin viskipohjaista ja jotakin ginipohjaista. Lisäksi on kuohuvaa.
Me mennaan perinteisesti kuoharilla koko joulu. Ulkosuomalaisena vietaan joulua siis joulupaivana. Avataan lahjat aamulla sitten aamupala (varmaan lohta, blineja tms) kuoharin kera. Sitten aloitetaankin joulu lunchin valmistelu. Kuoharipullo toisensa peraan yleensa tyhjenee, mutta onhan meita ainakin 5 varmaa juojaa. Nuorille (aikusia siis kaikki kuitenkin) on olutta jos ei kuohari maistu.
Sen verran tata juomapuolta valmistelin, etta tilasin 12 pulloo kuoharia, 6 pulloo valkkaria, 3 punkkua ja 4 boxia olutta (tai olla 24 puolloa/boxi). Kuoharit menee kaikki, mut muita jaa sitten uudenvuoden bileisiinkin.
Ei suunnitelmia, mutta jos menee vanhan kaavan mukaan niin seuraavasti:
Päivällä alkon glögiä mukillinen.
Aterialla 1-2 lasillista kuoharia, 1-2 lasillista punkkua ja ehkä 1 lasillinen valkkaria.
Illemmalla sitten jälkkärinä kahvin sekaan liraus likööriä. Myöhemmin pieni lasillinen portviiniä. Ja munatotia.
Miesväki nauttinee aterioillla osa olutta ja illemmalla kaffeen kanssa konjakkia tai brandyä.
Yleensä jouluna kuluu alkoholia vähemmän kuin muina juhlapäivinä tai normaalina viikonloppuna. Ihan perus Virosta tuodulla oluella, lonkerolla ja vergi viinalla ajateltiin vaimon kanssa selvitä. Viiniä emme jouluna tai muinakaan päivinä juo.
Tissuttelemme kyllä lounaalta asti olutta ja lonkeroa, mutta emme silti örvellä kaatokännissä. Lasten mentyä nukkumaan teemme yleensä vielä muutaman kunnon paukun ja tällöin kieltämättä vähän humallummekin, mutta mitään ongelmia ei ole koskaan ollut!
Miksi muutenkin nimenomaan jouluna pitäisi olla vesiselvänä ja muina päivinä vuodesta on ok örveltää? Ei kai lapset sen herkempiä ole jouluna kuin muinakaan päivinä?
Alkoholin lisäksi kannattaa myös syödä jouluherkkuja. Tässä on oiva idea!
En ole alkoholisti, joten jouluna en juo tippaakaan alkoholijuomia. Joulu on lasten juhla!
Metsäretki glögin kanssa aattoaamuna.Ihana idea!Toi tuleekin meidän ohjelmaan jos ilma on hyvä.Jouluna juon ruoan kanssa viiniä,saunan jälkeen siideriä ja lahjoja avatessa ja juustoja syödessä glögiä tai viiniä.Lapsia ei ole joten jouluinen hiprakka ei ole haitaksi,kuin hiukan omalle maksalle.