Mitä alkoholia olette suunnitelleet jouluna ottaa
Me olemme ajatelleet, että ensin nostetaan kuohuviini joulurauhan julistukselle. Sitten voidaan jouluruokia laitellessa maistella vähän punaviiniä. Saunassa käydään ennen ruokaa ja mies juo tummaa olutta, minä makeaa siideriä.
Ruokailun aikana ensin snapsit ja sitten valkkaria ja punkkua. Olutta myös tarjolla, jos joku haluaa. Makeaa sherryä jälkiruokasuklaan kanssa.
Iltakahvilla konjakit kahvin kanssa ja voimme maistella jotain hyvää juomaa lahjapulloista. Mies saa monenlaista hyvää työpaikoiltaan lahjana. Illalla lasten mentyä nukkumaan, juomme lasit viiniä nautiskellen toisistamme.
Kukaan ei ole kännissä, eikä örvellä, koska syömme koko ajan ja maistelemme pitkin päivää.
Mitä te olette suunnitelleet
Kommentit (100)
Joulurauhaan evääksi termarissa glögiä terästettynä, ruokaa laittaessa jokin hyvä ipa, ruuan kanssa vuoden valkoviini ja tummaa olutta, saunassa samppanjaa ja illalla juustojen kanssa portiviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Saunan ja kinkun seuraksi olut. Illemmalla glögi.
Mun mielestä joulu ja viinit ei vain sovi yhteen vaikka muuten viini ruokajuomana maistuukin.
No eikös se riipu siitä mitä on joulupöydässä eikä siitä, että on joulu. Meillä ei ole laatikoita, joten kalaa on monenlaista. Uutta perunaa, salaatteja, kylmäsavuporoa jne.
Eiköhän tuo otsikon ottaa jo kerro ap:n aikeet... Nauttia kuvastaisi sellaista kohtuukäyttöä, jossa ruoalla menee lasi viiniä ja saunassa olut tai siideri... Tuon kertomuksen mukaan sitä ollaan kovassa maistissa jälkiruoan kohdalla, joten sherryä menee jo koko pullo - varsinkin kun oli varta vasten ostettu, niin eihän sitä voi kaappiin jättää happanemaan...
Ap:n määrät on semmoiset että joku vähemmän harjoitellut olisi pöydän alla tuon lastin jälkeen. Kunnon juoppojoulu siis lapsille tiedossa, epäilemättä taas kerran.
Mä en ymmärrä teitä jotka juo jouluna. Yhden lasin ruoan kanssa tai kahvin kanssa ymmärtää mutta noi määrät ja vielä väitätte ettette pyöri kännissä kotona sitten,tosi kiva joulu lapsilla(jos niitä on). Muistaa koko elämänsä että vanhemmat joi jouluna. Vaikuttaa alkoholismilta,ja lapset saa hyvän esimerkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä teitä jotka juo jouluna. Yhden lasin ruoan kanssa tai kahvin kanssa ymmärtää mutta noi määrät ja vielä väitätte ettette pyöri kännissä kotona sitten,tosi kiva joulu lapsilla(jos niitä on). Muistaa koko elämänsä että vanhemmat joi jouluna. Vaikuttaa alkoholismilta,ja lapset saa hyvän esimerkin.
Ap:n viesti kuulostaa raittiin kirjoittamalta provolta, jonka tarkoitus on uskotella että kaikki jotka väittävät käyttävänsä alkoholia kohtuudella jouluna, juovat todellisuudessa reippaasti liikaa.
Meillä ei koskaan "oteta alkoa" tai suunnitella sen tekemistä. Jouluna on tarjolla punaviiniä ruuan kanssa, sitä kuluu 1-2 lasia per henkilö. Illalla juodaan glögiä tai konjakkia, 1 annos per henkilö. Lasten nukkumaanmenon jälkeen osa aikuisista ottaa vielä toisen konjakin tai lasin viiniä lautapelejä pelatessa. Kukaan ei ole humalassa.
Samppanjaa, Moetia. Ei mitään kuohuviinin litkuja. Samppanja on lempijuomani.
Kiitos ap otan jatkossa vain alkoholia mitä se liekään. On taas sarjassamme idiootin avaus jolle mielikuvitus on todellisuutta tärkeämpää..
No, en ole tuota vielä kyllä yhtään suunnitellut, kun on ollut täsäs muutakin pohdittavaa, mutta varmana samaan tapaan mene kuin viime vuonna: kun vieraat saapuu, otetaan glögit, ruuan kanssa alkupaloilla lasi olutta, kinkun kanssa lasi viiniä. Jälkkärit eli juustot syödään myöhemmin, lahjojen avaamisen jälkeen, siinä sitten punaviiniä lasi tai kaksi. Viime vuonna taisi olla siinä lahjojen avaamisessa meillä lasit viiniä myös. Kirkkaita ei juoda ja saunassa ei käydä joten ne jää väliin tänäkin vuonna.
Periaatteessahan ne, jotka vastaa tällaiseen kyselyyn " en juo mitään" eivät osaa lukea kysymyksiä. Nyt ei kysytty, juotko vai etkö vaan mitä juot. Ihan sama jos kysyttäisi Millaisia lapsenne ovat luonteeltaan ja puolet vastauksista olisi " Minulla ei ole lapsia eikö tule!" Eli, vastatkaa mitä kysytään ja jos vastauksenne ei koske kysymystä, jättäkää vastaamatta.
Haluaisin kerran elämässä valmistaa laillista munatotia. En ole edes koskaan maistanut moista. Tänä jouluna aion hankkia ainekset ja kokeilla.
Ei mitään, jouluun ei kuulu alkoholi. Glögiä juodaan seurustelujuomana ja ruuan kanssa maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme ajatelleet, että ensin nostetaan kuohuviini joulurauhan julistukselle. Sitten voidaan jouluruokia laitellessa maistella vähän punaviiniä. Saunassa käydään ennen ruokaa ja mies juo tummaa olutta, minä makeaa siideriä.
Ruokailun aikana ensin snapsit ja sitten valkkaria ja punkkua. Olutta myös tarjolla, jos joku haluaa. Makeaa sherryä jälkiruokasuklaan kanssa.
Iltakahvilla konjakit kahvin kanssa ja voimme maistella jotain hyvää juomaa lahjapulloista. Mies saa monenlaista hyvää työpaikoiltaan lahjana. Illalla lasten mentyä nukkumaan, juomme lasit viiniä nautiskellen toisistamme.
Kukaan ei ole kännissä, eikä örvellä, koska syömme koko ajan ja maistelemme pitkin päivää.
Kunnon alkkisjoulu, ja saatiin ne lapsetkin sinne vielä tungettua mukaan. Kyllä tuolla määrällä on jo kännissä, vaikka mitä yrittäisi itselleen väittää. Lapset varmaan ainakin tykkää, kun äiti on "vähän hassuna"...
No kyllä varmaan on joulupäivällisellä ihan tuiterissa siitä kuoharista, minkä on puolenpäivän aikaan ottanut ;) Humalan määrään vaikuttaa se, miten paljon juo, miten vahvaa ja mitä vauhtia. Jos on täysin alkoholiin tottumaton ja vetäisee kertakulauksella reilun lasillisen viiniä tyhjään vatsaan, saadaan aikaiseksi "vähän hassu" äiti, mutta tapoja on monia. Voi että inhoan tätä suomalaista alkoholikeskustelua :( Rakastan viinejä, kuulun viiniseuraan, mutta inhoan, siis todella inhoan humalassa oloa (nuorempana tuli tämäkin vahingossa kokeiltua), voin silloin yksinkertaisesti vain pahoin. Ja totta ihmeessä ihminen voi suunnitella mitä juo, ei kai kukaan jouluna syökään vain sitä, mitä sattuu kaapista löytämään. Ehkä sitä känniörvellystä voi jopa ehkäistä se, että arvostetaan esim. viiniä hyvänä juomana ja mietitään, mikä viini sopii minkäkin ruoan kanssa ja samalla voi miettiä sitäkin, kuinka paljon juo. Missään nimessä en pidä kummallisina heitä, jotka eivät juo jouluna (tai muulloinkaan) alkoholia, se on hyvä valinta sekin, mutta en suostu viiniharrastajana olemaan automaattisesti mikään paskamutsi.
Miksi heti luullaan, että alkoholin vaikutuksen alaisena hakataan lapset? Se käytös voi muuttua myös hilpeämpään suuntaan...( Ja tiedän, että tutkimusten mukaan se pienikin muutos vanhemmassa voi lapsesta tuntua pelottavalta ) Omasta lapsuudesta ainakin jäänyt jouluista todella lämpimät muistot, vaikka aikuiset olivatkin vähän "hilpeämmällä" tuulella!
Alkoholi ei kuulu minun jouluun joten kaikkien muittenkin pitää olla selvinpäin :D
Vierailija kirjoitti:
Siis...sä pilailet!! Vedät porukkaa huulesta tällä sun pilatekstilläs218.
No, vastaanpa kumminkin; en tietysti juo mitään, niinkuin en vuoden muinakaan päivinä. Alkoholi on itseasiassa tarkoitettu ainoastaan rohto- ja desinfiointikäyttöön.
Ap, oot mun sukulaissielu :) Tykkään kanssa just suunnitella kaiken noin. Mulla juomat likööri, glögi ja tumma olut. Muitakin on tarjolla, mutta nuo ovat niitä, mistä itse pidän. Ja nimenomaan maltillisesti, koska joulu on mulle erittäin tärkeä juhla.
Olutta ruuanlaitossa, valkkaria ruualla, punaviini juustojen kanssa ja sitten muutama siideri myöhemmin illalla.
Mielestäni viini ei oikein sovi suomalaisten jouluruokien kanssa. Aterialla siis tummaa olutta, kahvin kanssa avecit, illalla ehkä muutama viski tai gintonic.